Tuo brasilian ruusupuu nimenomaan kiinnostaa, että antaako se nyt merkittävästi parempaa soundia kuin vaikka intian ruusupuu, jota on täälläkin liikkellä paljon ja jota käytetään paremmissa sarjatuotantokitaroissakin. Hintalappu nousee meinaan heti varmaan vähintään viisinumeroiseksi, jos tuota haluaa saada sivuihin ja taakse. Tykkään kyllä yleisesti ruusupuun soundista. Se on jotenkin lämpimämpi vaikkapa mahonkiin verrattuna. Toki kokonaisuuteen vaikuttaa moni muukin asia, mutta joka tapauksessa.Jepu, puulaatu, materiaalit jne. vaikuttavat soundiin, viimeistely ja tietyt toteutukset soitettavuuteen ja sitten koristelut ym. ovat ulkonäköä tai snobbailua. Soundi on mun mielestä ykköskriteeri (ammattimaailmassa). Soitettavuus (varsinkin näiden erikoisempien viritysten ollessa kyseessä) saattaa vaatia jonnin verran tutustumisaikaa. Ja otelaudan helmiupotuskoristelut ovat (melkein) tarpeettomia.
Ulkonäöllisesti ziricote on kyllä varmaan omaan silmään hienoimmista puulaaduista, joita kitaroissa käytetään. Sillä pitäisi kai olla aika samat ominaisuudetkin ruusupuuhun verrattuna.
Siitä kyllä samaa mieltä, että liialliset helmiäiskoristelut otelaudassa on lähinnä rumia, mutta tykkään kyllä muuten, että on jotain yksityiskohtaa. Muuten jää vähän tylsän näköiseksi. Ja soitettavuus säätöinen on varmaan kyllä kondiksessa kaikissa kitaroissa, jotka tehdään käsin, varsikin jos tehdään vielä yksittäisen soittajan speksien mukaan. Tääkin on yksi syy, miksi customia halajan.
Joutuuhan tuota reenaamaan itekseen joka tapauksessa, vaikka meinaa bändihommia rakentaa. Tai en minä oikein osais mitään sellaista keskikalja-terapia-bänditouhua. Homman pitäs kuitenkin kuulostaa hyvältä, eikä se onnistu treenaamatta. Oon kyllä muutenkin tykännyt aina treenata, ja tuppaan noin ylipäätään innostumaan sellaisesta musasta, jota ei oikein treenaamatta soitella.Hunttitason investoinnilla ei ole käytännön merkitystä, mutta epäilen vahvasti, että jos hankaaminen jää oman ilon varaan, se loppuu lyhyeen.