- Liittynyt
- 12.3.2006
- Viestejä
- 19 276
Jos miettii jotain etuja nylon-kielisellä aloittamisessa, niin ehkä se on vähän hellempi sormenpäille, jotka tuppaa menemään aika araksi alkuvaiheessa, kun sormenpäät eivät vielä ole tottuneet soittoon. Toisekseen nylon-kielisten kaula on vähän leveämpi, niin siinä on usein vähän enemmän tilaa sormille, joka taas voi vaikuttaa siihen, että useampikieliset jutut saa aluksi soimaan vähän puhtaammin, kun sormien tarpeeksi pystyssä pitäminen ei ole vielä selkärangassa. Kääntöpuolena se leveämpi kaula tekee otteista taas erilaisia sähkikseen tai teräskieliseen akkariin verrattuna, ja varsinkin, jos kielet on kovin korkealla, tulee sointujen soittamisesta helvettiä
Ihan erilainenhan se on soittaa teräskieliseen verrattuna, mutta usein noi on halpoja, joten ehkä noi musaliikkeessä meni sit sillä periaatteella.
Mitä soiton aloittamisesta nyt lyhyesti sanoisi... Jos meinaat ruveta soittelemaan klassisempaa matskua, niin katso soittoasento kondikseen. Se on ihan omanlaisensa, ja siinä pidetään koroketta toisen jalan alla tukena, että soitin saadaan pystympään. Vaikket klassista rupeaisikaan soittamaan, niin katso silti soittoasento ja -rutiinit kondikseen, eli että istut selkä suorassa, jollain järkevällä penkillä, hartiat rentona ja niin edelleen. Lämmittele sormia ennen soittamisen aloittamista. Niihin on omia harjoitteitaan, mutta se menee ihan samalla tavalla omiaan soitellessa, kunhan ei ihmettele, miten soitto on aina alussa vähän takkuista
Mä varmaan opettelisin ihan asteikkoja ja jotain harjoitteita, jotka rullaa kaikkien kuuden kielen läpi. Aloittaa voi yhdellä kielellä, siirtyä kahdelle kielellä ja niin edelleen. Näppäilystä en sano mitään, kun olen siinä niin paska, mutta plektralla soitettaessa kannattaa opetella käyttämään plektran molempaa puolta, eli että toinen isku tulee kielen yläpuolelta ja toinen alapuolelta. Jos vaan paukkuja riittää, niin kyllä toi näppäilykin kannattaa ottaa haltuun. Siinä meinaan laajenee repertuaari sen myötä melkoisesti. Pelkällä plektralla soitettaessa kitarasta tulee helposti pelkkä soolo- ja säestyssoitin.
Soinnut on kanssa hyvä ja suht yksinkertainen juttu alkuun. Perus avoimet soinnut haltuun, barré-soinnut sen jälkeen ja sit vaan opettelemaan sitä, että sointujen vaihdokset onnistuu tarpeeksi vikkelään ja mutkattomasti. Sit voitkin jo rämpytellä lempparibiisin mukana.
Googlaamalla löytyy varmaan jokaisesta noista jutuista asiaa, en nyt valitettavasti jaksa ruveta kasaamaan mitään pikatutoriaalia
muoks. sen verran pitää tarkentaa, että onnistuuhan ne bendit nylon-kieliselläkin. Ne on vaan yleensä nylon-kielisellä semmoista pienempää maustetta, kun samoihin sävelkorkeuksiin ei pääse teräskieliseen akkariin tai sähkikseen verrattuna. Kysyjä voi testata: näppää se kieli joltain nauhalta kiinni, jonka jälkeen nostat sitä kieltä kaulaa pitkin ylöspäin samalla painaen sormenpäällä kieltä vasten kaulaa. Sen jälkeen kuuntelet, miten sävelkorkeus muuttuu.
Ihan erilainenhan se on soittaa teräskieliseen verrattuna, mutta usein noi on halpoja, joten ehkä noi musaliikkeessä meni sit sillä periaatteella.
Mitä soiton aloittamisesta nyt lyhyesti sanoisi... Jos meinaat ruveta soittelemaan klassisempaa matskua, niin katso soittoasento kondikseen. Se on ihan omanlaisensa, ja siinä pidetään koroketta toisen jalan alla tukena, että soitin saadaan pystympään. Vaikket klassista rupeaisikaan soittamaan, niin katso silti soittoasento ja -rutiinit kondikseen, eli että istut selkä suorassa, jollain järkevällä penkillä, hartiat rentona ja niin edelleen. Lämmittele sormia ennen soittamisen aloittamista. Niihin on omia harjoitteitaan, mutta se menee ihan samalla tavalla omiaan soitellessa, kunhan ei ihmettele, miten soitto on aina alussa vähän takkuista
Mä varmaan opettelisin ihan asteikkoja ja jotain harjoitteita, jotka rullaa kaikkien kuuden kielen läpi. Aloittaa voi yhdellä kielellä, siirtyä kahdelle kielellä ja niin edelleen. Näppäilystä en sano mitään, kun olen siinä niin paska, mutta plektralla soitettaessa kannattaa opetella käyttämään plektran molempaa puolta, eli että toinen isku tulee kielen yläpuolelta ja toinen alapuolelta. Jos vaan paukkuja riittää, niin kyllä toi näppäilykin kannattaa ottaa haltuun. Siinä meinaan laajenee repertuaari sen myötä melkoisesti. Pelkällä plektralla soitettaessa kitarasta tulee helposti pelkkä soolo- ja säestyssoitin.
Soinnut on kanssa hyvä ja suht yksinkertainen juttu alkuun. Perus avoimet soinnut haltuun, barré-soinnut sen jälkeen ja sit vaan opettelemaan sitä, että sointujen vaihdokset onnistuu tarpeeksi vikkelään ja mutkattomasti. Sit voitkin jo rämpytellä lempparibiisin mukana.
Googlaamalla löytyy varmaan jokaisesta noista jutuista asiaa, en nyt valitettavasti jaksa ruveta kasaamaan mitään pikatutoriaalia
muoks. sen verran pitää tarkentaa, että onnistuuhan ne bendit nylon-kieliselläkin. Ne on vaan yleensä nylon-kielisellä semmoista pienempää maustetta, kun samoihin sävelkorkeuksiin ei pääse teräskieliseen akkariin tai sähkikseen verrattuna. Kysyjä voi testata: näppää se kieli joltain nauhalta kiinni, jonka jälkeen nostat sitä kieltä kaulaa pitkin ylöspäin samalla painaen sormenpäällä kieltä vasten kaulaa. Sen jälkeen kuuntelet, miten sävelkorkeus muuttuu.