Kitaristit hoi!

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Olen muutenkin nyt vähän kummissani. Jos olet tuon edellisen sivun viestien perusteella soittanut vuodesta 2006, niin miten sää oot selvinnyt ilman hammereita, pull offeja ja yleensä legato -juttuja tai miten toi vuoropikkaus aiheuttaa noin paljon hämmennystä?

Olen aina ollut rytmisoittaja. Viime kuukausina olen vasta kunnolla alkanut panostaa soolotteluun ja siihen puhtaaseen tekniikkaharjoitteluun (tällä tarkoitan ettei tule ylimääräistä kielimelua ja jokainen nuotti soitetaan eikä skipata, jota oli tapana harrastaa). Enhän noista inside ja outsidesta jauhaisi, mutta kun soitto takkuaa niin ratkaisua etsitään netistä ja noihin sitten törmäsin. Alternate harjoituksia (3 nuottia per skaala, välillä perus 1,2,3,4- harjoitusta) pääsääntöisesti teenkin, mutten tiedä miksi juuri tuo inside pikkaus tökkii, kun muu osa-alue on puhdasta ja sujuvaa. Jos jaksaa niin laitan vaikka videota tuosta omasta pikkaustyylistä.

Tuo ei liene "järkevin" soittotekniikka.

Ei niin. Kai se jotenkin luontaisesti tuli aikoinaan otettua kiinni käden vakaamisen takia, koska nopeasti piti päästä nopeatempoista musiikkia soittamaan

Inside pikkaukseen käytän yleensä alla olevan biisin ajasta 2:23 lähtevää riffiä. Eri tempovariaatioilla tietenkin.

http://www.youtube.com/watch?v=xRyl_p1z9Nw

Okei, selvensi jonkin verran.

Jos jaksaa niin laitan vaikka videota tuosta omasta pikkaustyylistä.
Pistä toki. Josko siitä näkisi, että mikä siellä mahdollisesti tökkii.

Kovin suositeltavaa olisi kyllä, että ottaisit jonkun aikaa tunteja joltain kunnolliselta opettajalta. Sellainen osaisi nopsaan laittaa sun plektrakäden kondikseen, jos siellä jotain perustavanlaatuista menee vikaan. Ei tarvitse hakata itsekseen päätä seinään, eikä väärät jutut kerkeä juurtumaan liiaksi.

Kovin suositeltavaa olisi kyllä, että ottaisit jonkun aikaa tunteja joltain kunnolliselta opettajalta. Sellainen osaisi nopsaan laittaa sun plektrakäden kondikseen, jos siellä jotain perustavanlaatuista menee vikaan. Ei tarvitse hakata itsekseen päätä seinään, eikä väärät jutut kerkeä juurtumaan liiaksi.

Pitkään on kyllä ollut hinkua kitarasoitto-opettajan opastukseen, edes tuon plektrakäden ojennuksen ajaksi. Tähän heitetään kuitenkin nää kliseiset sepitykset eli rahan puute ja kuulemma umpipaskat paikalliset opettajat. Pari musiikkiopiston käynyttä tuttavaa kyllä pitäneet lyhyitä opetus-sessioita, muttei mitään mullistavaa noilta ole tarttunut kuin perinteiset "harjoittelet vaan tosi paljon" sikermät. Eiköhän tämä tästä kun vaan treenailee. Marty Friedmankin todistaa että täysin luonnoton tekniikkakin voi mahdollistaa hyvän ja uskottavan kepityksen. http://www.youtube.com/watch?v=fwP0gUBCVIU

Anton Kabasellakin omintakeinen, mutta toimiva. Kun vaan käyttää jotain vaimentamassa kielimelua. 2:17 havainnollistaa

http://www.youtube.com/watch?v=xnpCr6B3wTs

ns "leijuva ote"

Onhan noita omintakeisia tekniikoita ja tyylejä joka jutussa. Ongelmana on vaan se, että ne sopii pirun huonosti isolle massalle. Tokkopa oletkaan opettelemassa väkisin mitään epätavallista soittotyyliä, mutta minun näkökulmastani kannattaa ehdottomasti lähteä oppikirjatyylistä, koska se joka tapauksessa muovautuu ajan kanssa omaan soittoon sopivaksi.

Friedmanilla on kyllä hyvä soundi. Youthanasialla esim. Killing Roadin soolo on todella makean kuuloinen.

Mitä Friedmaniin ja muihin tulee, niin se mikä noista niin kovia tekee on enemmänkin se yleinen tatsi ja suvereenius, joka soitosta välittyy. Ja tästä kaikesta nopeus muodostaa lopulta aika pienen osan. Itselleni etenkin hyvä vibrato on ollut se piirre, joka omissa korvissani erottaa miehet pojista. Jos soitto on rytmisesti tiukkaa ja groovaavaa, niin se on loppuviimeksi ihan se ja sama miten ne nopeat likit teknisesti toteutetaan, soitto vaan yksinkertaisesti kuulostaa hyvältä. Jos nyt vertaa vaikkapa Paul Gilbertiä ja Nuno Bettencourtia, niin molemmilla se tatsi ja groovaavuus on ihan huippuluokkaa, mutta teknisestihän nuo ovat kaksi aika erilaista kitaristia vaikka kummankin perustyyli on tiukasti siellä blues/rock leirissä ja nopeutta kummallakin on vaikka muille jakaa. Ja jos nyt otetaan se, miksi esim. Kirk Hammett ei koskaan ole omaan korvaan kuulostanut hyvältä on juurikin kökkö vibrato ja grooven puute. Soolotkin voivat groovata ja ollakseen hyviä niiden suorastaan pitää groovata, myös metallissa. Bendien on osuttava ja vibraton oltava suvereeni. Tähän ei spiidiä tarvita kuin mausteeksi niin alkaa olla jo kova paketi kasassa.

Ei kai tässä nopeutta sen enempää ylistetäkään, ainakaan minun toimestani. Mutta jos nopeutta haluaa - toimiihan se vähintäänkin hyvänä mausteena - niin silloin tekniikan pitää olla kohdallaan.

Groove ja tatsi on vähän sellaisia asioita, että niitä on huono tietoisesti harjoitella. Tatsi kehittyy omanlaisekseen ajan kanssa, se on oikeastaan yhdistelmä teknistä harjoittelua ja soittajan henkilökohtaisia ominaisuuksia. Groove taas tulee varmaan osaksi siitä, että osaa siirtää omia fiiliksiään soittoon ja toisaalta myös tavallaan kuunnella soitettavaa biisiä ja mahdollisia muita soittajia, mutta loppujen lopuksi nuo on asioita, jotka tulee, jos ovat tullakseen.

Rytminen tiukkuus ja esim. tarkkuus bendeissä taas ovat sellaisia asioita, joita voi ja pitääkin harjoitella, että soitto kuulostaa joltain. Tämä kommentti siksi, että käsitin keskustelun käsittelevän kitaransoiton opettelua.

edit. tuli tuosta bendien tarkkuudesta mieleen tämä soittaja ja kipale. Kyseessä siis Tony Macalpine, johon tormäsin ekaa kertaa Steve Vain taustabändissä. Todella kova kaveri toi on, mutta tässä kappaleessa noi muutamat venytykset ei jotenkin soi oikein:

Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
Joo, en tosiaan tarkoittanut että teikäläinen olisi tässä mitään nopeuden ylistystä harrastanut :)

Jotenkin vaan nää tekniikka-aiheiset jutut kitaransoitosta meinaa aina mennä nopeusjutuiksi... ihan siksi halusin tuoda keskusteluun muutakin perspektiiviä.

MacAlpine on kova joo, mutta ei ole omiin suosikkeihin kuulunut koskaan. Löysin tuosta biisistä muuten livevedon myös

Eniten tuossa hämmentää tuo, miten se vetää nuo täppijutut etusormella... kohtuu vaivattomasti vaihtaa plektra paikkaa. Itse täppään keskisormella ihan sen takia, että ei tartvitse plekua siirtää. Hassun näköistä, kun plektra välillä vilahtaa peukun ja keskisormen välissä ja sitten kohta taas normaalisti peukun ja etusormen välissä... noh, ei näy menoa haittaavan :

Pitkään on kyllä ollut hinkua kitarasoitto-opettajan opastukseen, edes tuon plektrakäden ojennuksen ajaksi. ...Eiköhän tämä tästä kun vaan treenailee.

Ehdottomasti kannattaa pyytää ulkopuolista apua.

Marty Friedmankin todistaa että täysin luonnoton tekniikkakin voi mahdollistaa hyvän ja uskottavan kepityksen.

Maailmassa on tsiljoona epäortodoksista hemmoa, niin kitaristia, voimailijaa kuin muutakin jantteria. Kuten toveri yllä sanoi, nämä eivät välttämättä suoraan sovi valtavirran esikuviksi.

Anton Kabasellakin omintakeinen, mutta toimiva. Kun vaan käyttää jotain vaimentamassa kielimelua. 2:17 havainnollistaa

ns "leijuva ote"

Tuo nyt kuulosti muutenkin aika "tuotetulta" liveltä. Yhtä kaikki, jos joku hyppää kaivoon, niin pitääkö muiden hypätä perässä :)

Itselleni etenkin hyvä vibrato on ollut se piirre, joka omissa korvissani erottaa miehet pojista.

Vibraton puolesta mieleen tulee Yngwie, Adrian Smith ja Stevie Ray.

Jos soitto on rytmisesti tiukkaa

Ihmeellisintä on se, että voi olla groove ilman että on rytmisesti "tiukka": voi soittaa etu- tai takapainotteisesti ja se voi silti toimia. Aivan sama joidenkin hanujen mielestä on vireen kanssa. Tuottaja huutaa, että viritä se kitara, ja soittaja sanoo, että kuuntele mikä fiilis! Nää on aivan hämmentäviä juttuja. Minä itse tykkään tiukasta ja nuotillisesti tarkasta stuffista, mutta se ei ole ainoa totuus.

Jos nyt vertaa vaikkapa Paul Gilbertiä ja Nuno Bettencourtia, niin molemmilla se tatsi ja groovaavuus on ihan huippuluokkaa, mutta teknisestihän nuo ovat kaksi aika erilaista kitaristia

Noista kahdesta ajattelisin, että Gilbert on tiukka metronomijunttaaja ja Nuno olisi enemmän fiiliskaveri (tämä analyysi 80-luvun soitannan pohjalta, uudempaa tuotantoa en ole kummaltakaan kuunnellut).

Ei kai tässä nopeutta sen enempää ylistetäkään, ainakaan minun toimestani. Mutta jos nopeutta haluaa - toimiihan se vähintäänkin hyvänä mausteena - niin silloin tekniikan pitää olla kohdallaan.

Nopeasti on vaikea soitella, jos ei osaa :)

Rytminen tiukkuus ja esim. tarkkuus bendeissä taas ovat sellaisia asioita, joita voi ja pitääkin harjoitella, että soitto kuulostaa joltain.

Kuten yllä mainitsin, eivät ole "välttämättömyyksiä", mutta pitää tietää mitä tekee: ei voi vahingossa sleebata mihinkään suuntaan.

Kyseessä siis Tony Macalpine ... Todella kova kaveri toi on, mutta tässä kappaleessa noi muutamat venytykset ei jotenkin soi oikein

Eivät käy mun korvaan tässä häiritsevästi.

Joo, en tosiaan tarkoittanut että teikäläinen olisi tässä mitään nopeuden ylistystä harrastanut :)

Niin, etkös sinä ollut se, jonka halvatun nopeaa soitantaa tuossa ylemmä kuunneltiin :)

Jotenkin vaan nää tekniikka-aiheiset jutut kitaransoitosta meinaa aina mennä nopeusjutuiksi... ihan siksi halusin tuoda keskusteluun muutakin perspektiiviä.

Pitää osata muutakin kuin liruttaa.

MacAlpine on kova joo, mutta ei ole omiin suosikkeihin kuulunut koskaan. Löysin tuosta biisistä muuten livevedon myös.

Eniten tuossa hämmentää tuo, miten se vetää nuo täppijutut etusormella... kohtuu vaivattomasti vaihtaa plektra paikkaa. Itse täppään keskisormella ihan sen takia, että ei tartvitse plekua siirtää. Hassun näköistä, kun plektra välillä vilahtaa peukun ja keskisormen välissä ja sitten kohta taas normaalisti peukun ja etusormen välissä... noh, ei näy menoa haittaavan :

Minua haittaa enemmän se, etten ole löytänyt MacAlpinen soitannasta syvää sielua. Teknisesti jannu on (melko) pätevä. Vasuri on hyvä, oikeasta en sanoisi samaa (jos siis tuon tason soittajaa mitenkään voi arvostella). Kuten yllä toveri moitti tapping-tekniikkaa :)

Mutta jutun juoni on oikeasti siinä, että aivan sama miten joku omaa hanuriaan raapii, niin muiden janttereiden on löydettävä oma, itselle paras tapa, sen oman hanurin raapimiseen. Pätee voimailuun aivan yhtä suuresti kuin kaikkeen tekniseen tekemiseen. Jumalan tosi on, ettei huippujen tekemisiä voi matkia millään alalla ja jos joku pelimanni täppää etuvarpaalla ja se toimii, niin minkäpä sille tekee, turha haukkua huonoksi :)

Viimeksi muokattu:
Se groove ja taimin mukana pelaaminen taas riippuu hirveästi musasta, ja se pitää sit kanssa handalata, ettei mene munilleen. Mustat kaverit tuntuu olevan aika ylivoimaisia tässä, rytmi veressä niin sanotusti.

Tohon vibraan ja Yngwieen liittyen, niin sehän soittaa koverretuilla nauhoilla, joilla saa ihan oman soundinsa tohon vibratoon. Muistaakseni aika vekkulia soittaa moisilla.

omegauros sanoi:
Eniten tuossa hämmentää tuo, miten se vetää nuo täppijutut etusormella...
Enpä katsonutkaan noin tarkasti, mutta nyt kun sanoit, niin joo. Itsekin näytän keskisormea, jos tarttee muun soiton seassa jotain täppijuttuja vedellä, mutta noita sweeppi täppi -yhdistelmiä en ole juurikaan harjoitellut.

Tsekkaappas toi video muuten, jos joudat, kun mulla jäi joskus junnuna askarruttamaan toi intro, ja nyt noista täppijutuista ja Nunosta tuli yhtäkkiä mieleen:

Mulla ei oo enää noita nuotteja tallessa, mutta samanlaista soundia saa sillä, kun ottaa noi sävelet kiinni kaulalta vasurilla ja sit nappaa ne oikealla huiluääninä oktaavia korkeampaa. Nyt ongelmana on se, etten minä ainakaan äkkiseltään saa samanlaista attackia (ts. soimaan noita noin vahvasti ja terävästi), enkä oikein ole vielä saanut vakuutettua itseäni, että miten toi oikealla pitäs hoitaa. Jollain tapaa se onnistuu oikealla niin, kun ottaa etusormella sen huiluäänen ja esim. nimettömällä pikkaa sen kielen, mutta kuulisin mielelläni, jos tuohon on joku parempi tapa, tai oot vastaaviin juttuihin törmännyt jossain?

Kun tuosta pikkauksesta oli puhetta, ja siitä on ainakin joku ilmeisesti kiinnostunut, niin tossa on aika kattava video oikeastaan moneenkin juttuun liittyen. Kyllä, myös nopeuden rakentamiseen liittyen :)

Enkä oikeasti ole ihan näin kova DT fani enää näinä päivinä, mutta sattui vaan silmään toi video Youtuubia selatessa.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Se groove ja taimin mukana pelaaminen taas riippuu hirveästi musasta, ja se pitää sit kanssa handalata, ettei mene munilleen. Mustat kaverit tuntuu olevan aika ylivoimaisia tässä, rytmi veressä niin sanotusti.

Tohon vibraan ja Yngwieen liittyen, niin sehän soittaa koverretuilla nauhoilla, joilla saa ihan oman soundinsa tohon vibratoon. Muistaakseni aika vekkulia soittaa moisilla.

Enpä katsonutkaan noin tarkasti, mutta nyt kun sanoit, niin joo. Itsekin näytän keskisormea, jos tarttee muun soiton seassa jotain täppijuttuja vedellä, mutta noita sweeppi täppi -yhdistelmiä en ole juurikaan harjoitellut.

Tsekkaappas toi video muuten, jos joudat, kun mulla jäi joskus junnuna askarruttamaan toi intro, ja nyt noista täppijutuista ja Nunosta tuli yhtäkkiä mieleen:

Mulla ei oo enää noita nuotteja tallessa, mutta samanlaista soundia saa sillä, kun ottaa noi sävelet kiinni kaulalta vasurilla ja sit nappaa ne oikealla huiluääninä oktaavia korkeampaa. Nyt ongelmana on se, etten minä ainakaan äkkiseltään saa samanlaista attackia (ts. soimaan noita noin vahvasti ja terävästi), enkä oikein ole vielä saanut vakuutettua itseäni, että miten toi oikealla pitäs hoitaa. Jollain tapaa se onnistuu oikealla niin, kun ottaa etusormella sen huiluäänen ja esim. nimettömällä pikkaa sen kielen, mutta kuulisin mielelläni, jos tuohon on joku parempi tapa, tai oot vastaaviin juttuihin törmännyt jossain?

Eipä kyllä ole tuosta mitään hajua.... Ei ole tullut juurikaan noita täpättyjä huiluääniä harrastettua.

Kuten yllä toveri moitti tapping-tekniikkaa :)

Jaa mitä häh? En kyllä ollut MacAlpinea "moittimassa" yhtään mistään. Kiinniti vain huomioni tuo yksityiskohta.

Se groove ja taimin mukana pelaaminen taas riippuu hirveästi musasta, ja se pitää sit kanssa handalata, ettei mene munilleen.

Naulan kantaan. Ja saattaa olla sellainen juttu, mitä on hyvin vaikea harjoitella. Se joko on tai ei ole.

Nauhat ovat tietysti normit :) mutta otelauta on koverrettu. Sillä kyllä saa paremman kontrollin vibratoon.
Ei tuollaisella soittamisessa ihan hirveää eroa normaaliin viuluun ole, mutta pientä pitch-ongelmaa voi tulla, jos niittaa liian rajusti.

Noitahan voi soitella kovemmalla otteella siten, että pleku siirretään (nyt macalpinemaisesti) peukun
ja keskarin väliin ja etusormi asetellaan oktaaviin. Kontrolli ja voima on täten klaarattavissa sormipikkausta paremmin. Toinen tapa soittaa oktaavihuiluja on sellainen, että oikealla oikeasti täpätään siitä nauhalta. Jos isku on oikea-aikainen, niin molemmat äänet (sekä painettu että huilu) pitäisi jäädä soimaan.

Kun tuosta pikkauksesta oli puhetta, ja siitä on ainakin joku ilmeisesti kiinnostunut, niin tossa on aika kattava video oikeastaan moneenkin juttuun liittyen. Kyllä, myös nopeuden rakentamiseen liittyen :)

Täytyy tsekata tuo, vaikka nykyään viuluna on nailonkielinen akustinen. Nopeutta ei välttämättä saa kasattua, mutta aina siihen liittyävä tieto kiinnostaa.

Nauhat ovat tietysti normit :) mutta otelauta on koverrettu.
Sarjassamme todella tarpeellinen tarkennus :)

Noitahan voi soitella kovemmalla otteella siten, että pleku siirretään (nyt macalpinemaisesti) peukun
ja keskarin väliin ja etusormi asetellaan oktaaviin. Kontrolli ja voima on täten klaarattavissa sormipikkausta paremmin. Toinen tapa soittaa oktaavihuiluja on sellainen, että oikealla oikeasti täpätään siitä nauhalta. Jos isku on oikea-aikainen, niin molemmat äänet (sekä painettu että huilu) pitäisi jäädä soimaan.
En oikein saanut kiinni, että mitä nää meinaat. Täpättyjen huiluäänien soimaan saamisessa ei ole mitään vaikeaa, jos joku kieli ja sävel vaan pikataan, ja sitten nappaistaan se huiluääni kiinni. Mutta kun nyt pitäisi aloittaa koko ajan sillä huiluäänellä, ja se tarvitsee oikean käden ottamaan nuotit matalammalta, vasemmasta kädestä yhden sormen ottamaan se huiluääni kiinni ja jotain, jolla vielä pikkaat sen kielen.

Täppäämällä suoraan sävel oktaavia korkeammalta on toki iisiä, mutta ei minusta soi samalla tavalla. Pitäs vielä testata sopivien efektien kanssa. Nyt olen soitellut suurimmaksi osaksi ilman vahvaria, kun tommonen Marsun 4x12'' nuppikaappi on vähän äänekäs iltasoittoon kerrostalossa, ja kuulokkeet on saatanasta.

edit. itse asiassa hyvä treenata erinäisiä juttuja ihan pelkiltään, niin ei ole esim. säröä ja delayta, jonka alle vois koittaa peittää lepsua soittamista.

edit. itse asiassa hyvä treenata erinäisiä juttuja ihan pelkiltään, niin ei ole esim. säröä ja delayta, jonka alle vois koittaa peittää lepsua soittamista.

Kyllä! Usein se karmea totuus omasta tekniikasta pajastuu siinä vaiheessa... tekee hyvää kenelle tahansa säännöllisin väliajoin.

En oikein saanut kiinni, että mitä nää meinaat. Täpättyjen huiluäänien soimaan saamisessa ei ole mitään vaikeaa, jos joku kieli ja sävel vaan pikataan, ja sitten nappaistaan se huiluääni kiinni. Mutta kun nyt pitäisi aloittaa koko ajan sillä huiluäänellä, ja se tarvitsee oikean käden ottamaan nuotit matalammalta, vasemmasta kädestä yhden sormen ottamaan se huiluääni kiinni ja jotain, jolla vielä pikkaat sen kielen.

Nyt meni multa ohi :) Sanallinen selittäminen ei aina ole oikotie onneen.

Mulla ei oo enää noita nuotteja tallessa, mutta samanlaista soundia saa sillä, kun ottaa noi sävelet kiinni kaulalta vasurilla ja sit nappaa ne oikealla huiluääninä oktaavia korkeampaa. Nyt ongelmana on se, etten minä ainakaan äkkiseltään saa samanlaista attackia (ts. soimaan noita noin vahvasti ja terävästi), enkä oikein ole vielä saanut vakuutettua itseäni, että miten toi oikealla pitäs hoitaa. Jollain tapaa se onnistuu oikealla niin, kun ottaa etusormella sen huiluäänen ja esim. nimettömällä pikkaa sen kielen

Siis eikö voi nimettömällä pikkaamisen sijasta käyttää plekua peukun ja keskisormen otteella? Tätä ideaa hain aiemmassa postissani.

Täppäämällä suoraan sävel oktaavia korkeammalta on toki iisiä, mutta ei minusta soi samalla tavalla. Pitäs vielä testata sopivien efektien kanssa.

Ehkä efektipuolella on vaikutusta siihen poweriin ja "kiertämiseen".

Kyllä! Usein se karmea totuus omasta tekniikasta pajastuu siinä vaiheessa... tekee hyvää kenelle tahansa säännöllisin väliajoin.

Jees samaan viheliäisen huonoon sointiin pääsee "nautinnollisesti" akustisella :)

Nyt meni multa ohi :) Sanallinen selittäminen ei aina ole oikotie onneen.
Eikä ihme, kun noi kädet on tossa väärin päin.

Joku juniori vetää sen näköjään ihan huiluäänillä tosta kaulalta normaalisti. Tuo ei kyllä tullut mieleen.

Eikä ihme, kun noi kädet on tossa väärin päin.

No tuo kelpaa selitykseksi :)

Joku juniori vetää sen näköjään ihan huiluäänillä tosta kaulalta normaalisti. Tuo ei kyllä tullut mieleen.

Aah, ymmärsin että sulla oli nuotit, mutta toteutus ei onnistunut, mutta hyvä, että poju
valaisi saloja suureen mysteeriin :) Extremen versiossa kyllä kuuluu muutakin kuin huiluja.
Olisiko yksinkertaisesti vain useampi raita?

Ei ole nuotteja, muistelin vain miten se oli nuotitettu. Noin se ei joka tapauksessa ollut, miten toi skidi veti.

edit. ei tossa Extremen versiossa mitään muuta lisänä ole, kuin toi yksi ja sama soundi. Olkoon sitten miten tahansa soitettu. Delayta ja tosi raskas särö siinä on mausteena.

Päivitetäänpä tuota alternate pikkaus ongelmaa josta aiemmin puhuin. Elikkäs olen huomannut että pikatessa vedän plektrasormia tallaan päin, jolloin pikkauskäden asento siirtyy hitusen ylöspäin ja näin ollen väkisin jännittyy ja soittaminen kuulostaa tökkivältä. Jotta tästä tavasta pääsisin irti, olen tehnyt harjoituksia siten että lasken pikkauskäden vapaasti kielien päälle (normi soittoasentoon) kunnes rento ote löytyy ja sitten pikkaan yhtä ainoata kieltä/nuottia ja siirryyn nopeampaan tempoon kun rentous ja soiton puhtaus on säilynyt. Aina jos tulee jännitystä kädessä niin nopeutta taaksepäin ja alhaisemmalla temmolla jatketaan. Lickejä ja skaala harjoituksia tulee myös tehtyä, mutta normaaliin verrattuna paljon rauhallisemmalla tahdilla... Ja kuten Max viisaana tuolla sanoi; höpinät inside ja outside pikkaamisesta kannattaa unohtaa ja vapaata soittoa kehiin!

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom