Kitaristit hoi!

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Ei kellään muuten olisi kokemuksia tuosta Pod X3:sta, lähtisi nyt 300 eurolla joten aika kovassa harkinnassa on. Hakusessa kuitenkin olisi metallisaundit laidasta laitaan, aina soolotilutteluista kunnon death metal -murhamättöihin (kunnon cleanit tietty plussaa myös).

Mihin vahvistimeen Pod tulisi kiinni? Jos vahvistimen perussoundi on heikonlaatuinen ja kaapin elementit b-sarjaa niin minkään valtakunnan efektit eivät sitä pelasta. En nyt halua kuulostaa elitistiltä, mutta näin sen vain yleensä tuppaa menemään. Mutta jos käyttökohteena on pelkästään kotisoittelu, voi tuosta riemua irrota pidemmäksikin aikaa. Oman kokemuksen mukaan POD kuitenkin on hieman ylitsevuotavainen, eli sisältää paljon turhaa tavaraa mitä ei koskaan tule käytettyä.
 
Joo nyt ainakin pari kuukautta menee vielä tuolla Rolandin 30:llä, loppukesästä sitten tuumaillaan jotain vähän katu-uskottavampaa tilalle.
Cleanithan tuosta irtoaa ihan kohtuu hyvin, 30:n omat särömallinnukset ovat vaan aika ponnettomat - aikaisemmin tuossa olikin pedaalit edessä säröjä varten mitkä virkansa ihan hyvin toimittivatkin, mutta ne meni nyt kiertoon.
 
Joo nyt ainakin pari kuukautta menee vielä tuolla Rolandin 30:llä, loppukesästä sitten tuumaillaan jotain vähän katu-uskottavampaa tilalle.
Cleanithan tuosta irtoaa ihan kohtuu hyvin, 30:n omat särömallinnukset ovat vaan aika ponnettomat - aikaisemmin tuossa olikin pedaalit edessä säröjä varten mitkä virkansa ihan hyvin toimittivatkin, mutta ne meni nyt kiertoon.

Eli onko tarkoituksena ostaa jotain bändikäyttöön soveltuvaa vahvistinta? Jos on, niin suosittelen kyllä ehdottamasti säästämään nuo POD rahat suosiolla vahvistimen hankintaan. Mutta jos ei isommalle vahvistimelle ole tarvetta ja tykkää siitä että vehkeissä on säätövaraa niin POD voi olla ihan omiaan.
 
Ei kellään muuten olisi kokemuksia tuosta Pod X3:sta, lähtisi nyt 300 eurolla joten aika kovassa harkinnassa on. Hakusessa kuitenkin olisi metallisaundit laidasta laitaan, aina soolotilutteluista kunnon death metal -murhamättöihin (kunnon cleanit tietty plussaa myös).
Jostain syystä tuli tämän viestin aikana mieleen legendaarinen lausahdus meidän opettajalta
"Onko siinä putki?"
"Ööhh... Ei."
"Juu, ei sillä sitten tee mitään.";)
 
Eli onko tarkoituksena ostaa jotain bändikäyttöön soveltuvaa vahvistinta? Jos on, niin suosittelen kyllä ehdottamasti säästämään nuo POD rahat suosiolla vahvistimen hankintaan. Mutta jos ei isommalle vahvistimelle ole tarvetta ja tykkää siitä että vehkeissä on säätövaraa niin POD voi olla ihan omiaan.

Mitä vahvistinta muuten suosittelet bändikäyttöön (jonkinlaisiin metallihommiin lähinnä)? Riittääkö jonkunlainen kombo vai onko nuppi+kaappi-yhdistelmä käytännössä pakollinen?
 
Mitä vahvistinta muuten suosittelet bändikäyttöön (jonkinlaisiin metallihommiin lähinnä)? Riittääkö jonkunlainen kombo vai onko nuppi+kaappi-yhdistelmä käytännössä pakollinen?

Riippuu tietysti siitä minkälaisia keikkoja bändin kanssa vedetään. Jos vähänkään isompia keikkoja heittää bändin kans ni sillon on kyllä melko pakollinen tuo nuppi+kaappi IMO.
 
Mitä vahvistinta muuten suosittelet bändikäyttöön (jonkinlaisiin metallihommiin lähinnä)? Riittääkö jonkunlainen kombo vai onko nuppi+kaappi-yhdistelmä käytännössä pakollinen?

Metallihommissa suosittelisin nuppi (50/100W putki tai n. 200-300W trankku) + 4x12 kaappi yhdistelmää jotta treeneissä saadaan riittävästi ääntä aikaiseksi. Komboissa kun kaiutinpinta-ala jää vähän pieneksi (ellei sitten osta erillistä lisäkaappia), enkä myöskään ole vielä törmännyt yhteenkään komboon jossa olisi riittävät soundit metalliin. Olennaisin kysymys vahvistimen valinnassa on budjetti, sillä hyvää kun ei valitettavasti tahdo saada halvalla. Olen soittanut pääasiassa bassoa viimeiset viisi vuotta joten en osaa sanoa tämän hetkisistä halvemmista vahvistimista, mutta nykyisessä ja sitä edeltäneessä kokoonpanossa kitaristit ovat käyttäneet Engl:n Powerball nuppeja ja niiden soundi on aika miellyttävä korvalle. Tosin hintakin alkaa olemaan jo aika suolainen.

Riippuu tietysti siitä minkälaisia keikkoja bändin kanssa vedetään. Jos vähänkään isompia keikkoja heittää bändin kans ni sillon on kyllä melko pakollinen tuo nuppi+kaappi IMO.

Nyt täytyy olla hieman eri mieltä. Treeneissä riittävä äänenvoimakkuus on tärkeää jottei kitara hautaudu rumpujen alle, mutta keikoilla on käytössä (lähes aina) PA-kamat ja siellä pärjää mikityksen ansiosta vaikka kombollakin. Tällöin kaapin tehtäväksi jää lähinnä lavamonitorin virka.
 
Tässä menee kohta ihan konkurssiin kun rupeaa miettimään mitkä vehkeet ostaa. Toisaalta ei viitsisi ostaa mitään kovin kalliita, kun ei tiedä miten innostus ja taidot riittää, mutta toisaalta huonoilla vehkeillä voi pilata innostuksen. Tai melko huonohan mä olin aina soittamaan, kun rytmitaju on mitä on :D Plekulla en oppinut soittamaan kuin downpickingiä. Jostain syystä olin parempi soittamaan akustisella kun pystyi käyttämään kaikki sormia.

Aluksi piti ostaa joku halvahko combo, mutta ei niistä oikein taida kunnon säröä saada ulos. Muistan kun teininä rahat riitti vain johonkin Fenderin 15W:n onnettomaan laatikkoon. Soundit oli todella onnettomat vaikka yritti minkälaista pedaalia laittaa väliin. Siinä kärsi sitten innostus soittamiseenkin. Prkleen HiFi-ihmisenä alkaa tässäkin tulla järkiinsä. Taitaa kallistua johonkin putkinuppiin ja kaappiin, vaikka ihan kotosalla tulee soiteltua. Saahan noista vehkeistä aina käytettynä jotain takaisin.
 
Mitä vahvistinta muuten suosittelet bändikäyttöön (jonkinlaisiin metallihommiin lähinnä)? Riittääkö jonkunlainen kombo vai onko nuppi+kaappi-yhdistelmä käytännössä pakollinen?
Kylä esim. Meshuggahin julleille tuntuu Podi kelpaavan, eikä sitä soundia ihan paskaksi kehtaa haukkua. Jos ei Meshuggahin oma soundi miellytä niin Fredrik Thordenthalin soundi pitäis kyllä kelvata niin tilunörteille kuin turskaheviinkin.
Kyllä sillä Podilla saa aikaan hyvääkin ääntä. Sitä vaan joutuu säätämään aika paljon verraten normi vahvariin, koska niitä vaihtoehtoja on niin maan prkleesti.

Mitä sitten "oikeisiin" vahvareihin tulee niin aivan varmasti riittää myös kombo (olettaen ettet siis soita Hartwalla areenalla tms.). Saahan komboonkin liitettyä kaapin useimmiten ja lisäkaappi tuo todellakin mökää paljon.
50w riittää jo pitkälle jos on putkivehjes. 100w on jo hieman kikkelin kasvatusta. Tietysti jos siinä lähiräkälässä tahtoo oikeasti soittaa nupit kaakossa 100w vahvarilla 4x12 kaapin kautta niin mikäs siinä :) Todella harva bändi kuitenkaan soittaa nupit kaakossa 100w vehkeillä. Vahvari puolella ei päde sääntö alle 100kg (w) ei oo viel mies ;)
Siinä mun mielipide asiaan. Putki = ainoa oikea soundi. Ei pidä paikkaansa.

edit.
Aluksi piti ostaa joku halvahko combo, mutta ei niistä oikein taida kunnon säröä saada ulos.
Engl screamer? Marsu Jcm800 (Olihan tätä kombona?)? Peavey 6505? Mesa Boogie Mark IV? Kai ny jostain noista saa jotain aikaseksi :O

Edit 2. Sori, halvahkoa haettiin... my bad...Ehkä käytettynä saattas Engliä ja Marsua löytyä tuohon hintaan.
 
Engl screamer? Marsu Jcm800 (Olihan tätä kombona?)? Peavey 6505? Mesa Boogie Mark IV? Kai ny jostain noista saa jotain aikaseksi :O

Edit 2. Sori, halvahkoa haettiin... my bad...Ehkä käytettynä saattas Engliä ja Marsua löytyä tuohon hintaan.

Peaveyn 6505:sta vähän meinasin. Eihän tuo halpa ole, mutta kun miettii minkä hintaisia HiFi-vahvistimia on ollut, niin tuon hinta on suorastaan kohtuullinen. Ehkä kuitenkin muutamaksi ekaksi kuukaudeksi hankin jonkun käytetyn pienen ja halvan (=max 100€) combon, ja joku pedaali siihen väliin.
 

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Kylä esim. Meshuggahin julleille tuntuu Podi kelpaavan, eikä sitä soundia ihan paskaksi kehtaa haukkua. Jos ei Meshuggahin oma soundi miellytä niin Fredrik Thordenthalin soundi pitäis kyllä kelvata niin tilunörteille kuin turskaheviinkin.
Kyllä sillä Podilla saa aikaan hyvääkin ääntä. Sitä vaan joutuu säätämään aika paljon verraten normi vahvariin, koska niitä vaihtoehtoja on niin maan prkleesti.

Paljonhan nuo pro-ukot PODia käyttävät, mutta se säätäminen saattaa ajaa raivon partaalle jos ei tiedä millaista soundia haluaa, saati sitten tiedä miten sen saa ulos PODista :D

Mitä sitten "oikeisiin" vahvareihin tulee niin aivan varmasti riittää myös kombo (olettaen ettet siis soita Hartwalla areenalla tms.). Saahan komboonkin liitettyä kaapin useimmiten ja lisäkaappi tuo todellakin mökää paljon.
50w riittää jo pitkälle jos on putkivehjes. 100w on jo hieman kikkelin kasvatusta. Tietysti jos siinä lähiräkälässä tahtoo oikeasti soittaa nupit kaakossa 100w vahvarilla 4x12 kaapin kautta niin mikäs siinä :) Todella harva bändi kuitenkaan soittaa nupit kaakossa 100w vehkeillä. Vahvari puolella ei päde sääntö alle 100kg (w) ei oo viel mies ;)
Siinä mun mielipide asiaan. Putki = ainoa oikea soundi. Ei pidä paikkaansa.

No tuota, meidän kitaristilla on käytössä 100W putkinuppi 4x12 kaapilla ja treeneissä vola on noin kello kolmessa. Tosin kyseessä on bändin ainoa kitaristi ja treenitila on suhteellisen iso (entinen intin tupa). Itse otan osaa äänenpainesotaan bassokamoilla jotka koostuvat etuasteeta, 1200W pääteasteesta ja 4x10 kaapista. 1200W:sta tosin on vain 900W käytössä impedanssikuormasta johtuen. Eikä vola ole kuin puolella, koska kaappi ei kestä kuin 600W RMS. Aidon rokkistaratunnelman voi saavuttaa vain soittamalla lujaa :D
 
Tehon kaksinkertaistaminen nostaa äänenpainetta kuitenkin vain 3 dB, joten esim. skoben herkkyydelläkin on iso vaikutus ;)
 
Tehon kaksinkertaistaminen nostaa äänenpainetta kuitenkin vain 3 dB, joten esim. skoben herkkyydelläkin on iso vaikutus ;)

Ei äänenpainetta vaan äänenenpainetasoa ;)
Tehoa kannattaa etenkin bassopuolella olla kuitenkin riittävästi (eli yli tarpeen :D) sillä matalien taajuksien kuuluville saaminen vaatii jo vähän potkua vehkeisiin. Ja lisäksi putkivahvistimien yhteydessä tulee ottaa huomioon äänen parillisten monikertojen muodostama audioharha.

Kaapin herkkyys vaikuttaa suuresti, mutta pelkästään kaiuttimien kokonaispinta-alaa lisäämällä* saadaan helposti aikaan enemmän mökää. Eikä kokonaispinta-ala tarkoita aina suurempia elementtejä vaan voi olla myös useampia vähän pienempiä. Oman kokemuksen perusteella esim. 4x10" toimivat paljon paremmin kuin 2x15" vaikka kokonaispinta-ala on noin 11% pienempi. 15" elementtien herkkyys, kun yleensä paljon huonompi kuin kymppituumaisten.

*Edit: Tai no helposti ja helposti. Kaiutinpinta-alan kaksinkertaistaminen tuo myös muistaakseni sen 3 dB lisää ja ihmiskorva taisi aistia vasta 9 dB lisäyksen kaksikertaisena äänenvoimakkuuden lisäyksenä. Eli tehon nelinkertaistaminen ja lisäksi kaiutinpinta-alan kaksinkertaistaminen saisi vasta aikaan vaikutelman äänenvoimakkuuden kaksinkertaistumisesta. Joku joka on lukenut aaltoliikeoppia viime vuosina voi vapaasti korjata :D
 
Viimeksi muokattu:
Paljonhan nuo pro-ukot PODia käyttävät, mutta se säätäminen saattaa ajaa raivon partaalle jos ei tiedä millaista soundia haluaa, saati sitten tiedä miten sen saa ulos PODista
Totta. Yhtälaillahan niitä putkivahvareitakin vaihdellaan kun ei löydy toivottua soundia vaikka niin aluksi luuleekin. Josta ajatuspieruna vedänkin johtopäätökseni -> osta podi ja testaa sieltä ne suunnittelemasi vahvarit ja kun se oikea tulee kohdalle niin ostaa sen aidon vahvarin jos tarpeelliseksi katsoo.
Podista kuitenkin löytyy 5150, mesa rectumfire, engl, bogner, jcm800, Diezel ynnä muita mainioita vermeitä. Ei se niiiiiiiiiiiiin kaukana aidosta ole, jos saa säädöt kohdilleen ja soittaa oikeiden vermeiden kautta (lue. ei niiden bilteman stereoiden kautta :) ).

No tuota, meidän kitaristilla on käytössä 100W putkinuppi 4x12 kaapilla ja treeneissä vola on noin kello kolmessa. Tosin kyseessä on bändin ainoa kitaristi ja treenitila on suhteellisen iso (entinen intin tupa). Itse otan osaa äänenpainesotaan bassokamoilla jotka koostuvat etuasteeta, 1200W pääteasteesta ja 4x10 kaapista. 1200W:sta tosin on vain 900W käytössä impedanssikuormasta johtuen. Eikä vola ole kuin puolella, koska kaappi ei kestä kuin 600W RMS. Aidon rokkistaratunnelman voi saavuttaa vain soittamalla lujaa
Jos ymmärsin oikein niin kerroit kuitenkin ettei ne nupit ole siis kaakossa teilläkään? :)
Suomessa ei ole kuin kourallinen bändejä jotka oikeasti pääsee soittaan isoilla lavoilla mihin tarvii tanan isot vermeet kuuluakseen. Mutta totta on se että tottakai kunnon rokkari soittaa lujaa :)
 
Totta. Yhtälaillahan niitä putkivahvareitakin vaihdellaan kun ei löydy toivottua soundia vaikka niin aluksi luuleekin. Josta ajatuspieruna vedänkin johtopäätökseni -> osta podi ja testaa sieltä ne suunnittelemasi vahvarit ja kun se oikea tulee kohdalle niin ostaa sen aidon vahvarin jos tarpeelliseksi katsoo.
Podista kuitenkin löytyy 5150, mesa rectumfire, engl, bogner, jcm800, Diezel ynnä muita mainioita vermeitä. Ei se niiiiiiiiiiiiin kaukana aidosta ole, jos saa säädöt kohdilleen ja soittaa oikeiden vermeiden kautta (lue. ei niiden bilteman stereoiden kautta :) ).

Ja kun otetaan vielä huomioon se, että eihän se soundi kuitenkaan koskaan lopulta miellytä vaan aina sitä pitää pikkaisen ruuvata, niin noidankehä on valmis :D


Jos ymmärsin oikein niin kerroit kuitenkin ettei ne nupit ole siis kaakossa teilläkään? :)
Suomessa ei ole kuin kourallinen bändejä jotka oikeasti pääsee soittaan isoilla lavoilla mihin tarvii tanan isot vermeet kuuluakseen. Mutta totta on se että tottakai kunnon rokkari soittaa lujaa :)

Kaakkoon ei ole vielä päästy, ollaan jumituttu länsirintamalle kuin saksalaiset konsanaan. Sekä mitä tulee isoilla lavoilla soittamiseen, niin vähänkään isommista paikoista löytyy vähintään 10kW PA-kamat jo talon puolesta, joten siinä saattaa Marsun sata wattinen hautautua :D
 
Kävin tänään katsastamassa kitaroita ja ei paljoa jäänyt kerrottavaa. Tuntuu että globalisaation myötä tulee vaan huonolaatuisempaa tavaraa kovempaan hintaan. Tsekkasin noita edullisempia explorer-mallisia skeboja, ja Hamer, Epiphone ja Tokai ei kyllä vakuuttanut laadullaan. Jotenkin halvan oloinen leima jäi kaikista mieleen hintaansa nähden. Oli tehty Kiinassa, Indonesiassa, Koreassa ja Japanissa. Erityisesti tuo Tokai ihmetytti, että jos hintaa on n. tonni ja ilmeisesti vielä käsin tehty. Sokeatko ne kitarat siellä kasaa. Ei vakuuttanut. Halvemmat Hamerit oli todella muovisen tuntuisia. Hamerin Korina explorer jätti kuitenkin parhaimman vaikutelman. Sillä oli kuitenkin hintaa 800€, joten jätin hyllyyn. Ostin sitten akustisen kitaran, jolla voi palautella muistiinsa soittoa. Jos parin kuukauden sisään ostaisi sitten sähköisen.
 
Kävin tänään katsastamassa kitaroita ja ei paljoa jäänyt kerrottavaa. Tuntuu että globalisaation myötä tulee vaan huonolaatuisempaa tavaraa kovempaan hintaan. Tsekkasin noita edullisempia explorer-mallisia skeboja, ja Hamer, Epiphone ja Tokai ei kyllä vakuuttanut laadullaan. Jotenkin halvan oloinen leima jäi kaikista mieleen hintaansa nähden. Oli tehty Kiinassa, Indonesiassa, Koreassa ja Japanissa. Erityisesti tuo Tokai ihmetytti, että jos hintaa on n. tonni ja ilmeisesti vielä käsin tehty. Sokeatko ne kitarat siellä kasaa. Ei vakuuttanut. Halvemmat Hamerit oli todella muovisen tuntuisia. Hamerin Korina explorer jätti kuitenkin parhaimman vaikutelman. Sillä oli kuitenkin hintaa 800€, joten jätin hyllyyn. Ostin sitten akustisen kitaran, jolla voi palautella muistiinsa soittoa. Jos parin kuukauden sisään ostaisi sitten sähköisen.

Sitten kun sähköiseen hurahdat, niin Saksastahan saisi ihan Gibsonin Exploreria alle tonnilla: http://www.thomann.de/fi/gibson_explorer_76.htm
 
Erityisesti tuo Tokai ihmetytti, että jos hintaa on n. tonni ja ilmeisesti vielä käsin tehty. Sokeatko ne kitarat siellä kasaa.
Voin sanoa aika suoraan että täysin käsin tehtyjä kitaroita ei löydy edes custom shopeista ja Tokailta ei tule customeita Suomeen ollenkaan.
Se voipi olla että esimerkiksi kyseiset kepit on ollu huonoissa säädöissä ja ylilähmittyjä wannabe Laihojen toimesta. En siis yritä väittää että ne olis ollu kuitenkin hyviä soittimia, mutta joskus hyvästäkin saa paskaa kun tarpeeksi huonosti piettää.
Itelle on tullut esimerkiksi kaksi kitaraa sillä tavalla että ne on olleet vain hyviä hankittaessa, mutta kunnon säädöillä ja huollolla niistä on tullut aivan prkleen hyviä soittimia.
 
Voin sanoa aika suoraan että täysin käsin tehtyjä kitaroita ei löydy edes custom shopeista ja Tokailta ei tule customeita Suomeen ollenkaan.
Se voipi olla että esimerkiksi kyseiset kepit on ollu huonoissa säädöissä ja ylilähmittyjä wannabe Laihojen toimesta. En siis yritä väittää että ne olis ollu kuitenkin hyviä soittimia, mutta joskus hyvästäkin saa paskaa kun tarpeeksi huonosti piettää.
Itelle on tullut esimerkiksi kaksi kitaraa sillä tavalla että ne on olleet vain hyviä hankittaessa, mutta kunnon säädöillä ja huollolla niistä on tullut aivan prkleen hyviä soittimia.

Lähinnä tuota viimeistelyn laatua ja huonoa tuntumaa ihmettelin. Mutta yksilöitähän nuo kitaratkin aina on. Voi olla että aika kultaa muistot, mutta sellainen tuntuma jäi, että 15 vuotta sitten viimeistely oli parempi tämän hintaluokan kitaroissa. Tokai oli ihan hyvän tuntuinen (ja jo ihan eri luokkaa kun halvin Hamer), mutta hinta tuntui kovalta viimeistelyyn nähden, ja kun aidon Gibsonin saisi samaan hintaan. Gibsonin exploreria en päässyt hypistelemään, mutta budjettiluokasta Faded SG ei myös vakuuttanut suuresti.

Eilen ja tänään olen rämpyttänyt akustista ja sormenpäät on jo ihan hellänä. Ekan kerran kun otin kitaran kouraan, niin tuntui ettei tästä mitään tule. Nopeasti sieltä ne vanhat tutut Jimin, Zeppelinin ja Metallican riffit alkoi löytyä. Vaikka kielet ja sormet vähän väliä solmuun meneekin. Ulkomuistista on turha yrittää soittaa. Silmä kovana saa nuotteja ja tab:a seurata. Ehkä se tästä jos treenaa joka päivä tunnin pari. Ei musta kyllä muusikkoa saa, mutta kivahan se omaksi iloksi on soitella :D
 
Tuli viikko sitten hommattua intin päivärahoilla Music Manin John Petrucci signature mustan värisenä. Oikein kiva soittopeli ja odotusten arvoinen todellakin. Pitää laittaa myöhemmin kuvia. :)

Mistä ostelit ja paljon oli hintaa? Jotain ton tyylistä itsekkin miettinyt.

Hieno keppi :5:
 

Suositut

Back
Ylös Bottom