Kisaajan dieettiruokavinkit

Ajattelin, että olisi hyödyllistä jakaa omia suosikkireseptejä, jotta saadaan vähän vaihtelua ruokailurutiineihimme. Erityisesti omassa reittauksessani kärkipaikan saa mättö, joka 1. sisältää hyvät arvot, 2. täyttää hyvin ja 3. maistuu hyvälle; nimenomaan tässä järjestyksessä.

Tässä oma suosikkini:

Ahtin munanuudelimössö:

Prismasta saa nuudeleita, jossa on vähän reilu 1g rasvaa per 100g. Murskaa nuudelit (1 paketti) mikroastiaan. Lisää sekaan 6 munanvalkuaista ja loraus vettä. Sekoita huolella tasaiseksi. Laita mikroon täydelle teholle, sekoita hyvin minuutin välein. Yllätyt miten suureksi annokseksi tavara turpoaa. Lisää sekaan nuudelin maustesekoitus ja purkki tonnikalaa. Oma suosikki on prismassa myytävä tonnikala pikantissa tomaattikastikkeessa.

Satsista tulee:

rasvaa 4g (jos laitat tonnikalaa vedessä, tulee alle 2g rasvaa)
hiilareita 24g (tonnari pikantissa 9g hh)
protskuja 51g
kaloreita 356.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Tuli mieleen heittää kyssäri tosta hermesetaksesta, kun moni sanoo ettei sopisi kisadietille ja toiset taas että antaa mennä vaan. rahka+ananas+hermesetas kun on kanssa aikas perkeleen hyvää.

Loppupeleissä ei ole mitään sellaista syötävää olemassa, jota ei jossain muodossa voisi syödä. Asia on pikemmin juuri kiinni, koska syö ja paljonko. Itse saatan jopa dieetillä syödä jotain sinne kuulumatonta montakin kertaa viikossa, mutta määrät onkin pieniä. Tuskin kukaan hermesetastakaan kilokaupalla syö ja vaikka sitä syö niin ei sitä paljoa päivän aikana tule, 1g??? Mitä väliä, no ei mitään. Ei dieetti ole mitään pilkun nussimista, mutta voihan asian niinkin tehdä. Itse en pilkkuja nussi (on muutakin nussittavaa), en edes dieetillä. Minulla on useita nykyisiä ja vanhoja kilpailijatuttuja, jotka käyttävät/käyttivät dieetillä jopa alkoholia, mutta määrätkin oli kohtuullisia ja vain silloin tällöin. Itse tosin en ole alkoholia juonut dieetillä, mutta ns. kiellettyjä ruoka-aineita senkin edestä. Monille sellainen tiukka ja suoraviivainen diettaaminen sopii hyvin, näin homma ei ryöstäydy käsistä, jos ei pysty liiallisia herkutteluja välttämään.
Tietenkin siis minullakin on ns. shokkipäivät, mutta syön siis mahdollisesti muutenkin jotakin ylimääräistä, jos vaan siltä tuntuu. Turhaan sitä itseään kiusaa ja ei se siihen lopputulokseen kauheasti vaikuta tai sitten ei yhtään, voi jopa vaikuttaa parantavasti, jos tällä saadaan mieli korkeammalle ja tätä kautta lisää intoa ja henkistä mieltä treeneihin ja lenkkeihin.
Mutta kukin tekee tavallaan...

PRIEST sanoi:
Tuli mieleen heittää kyssäri tosta hermesetaksesta, kun moni sanoo ettei sopisi kisadietille ja toiset taas että antaa mennä vaan. rahka+ananas+hermesetas kun on kanssa aikas perkeleen hyvää.
Kannattaa muuten kokeilla Hermesetas -makeutusnestettä, joka ei sisällä edes suurissa määrissä lainkaan kaloreita (kestää lisäksi kuumennusta, eli soveltuu leivontaan). Sen sijaan makeutusjauheissa on usein ainesosana esim. maltodextriiniä.

Itse vedin kanssa aikoinaan joka päivä 2 purkkia maitorahkaa, minkä makeutin tuolla nestemäisellä Hermesetaksella ja heitin päälle purkin tai kaksi ananasta. Makeutusjauheet eivät IMO sekoitu kovinkaan nätisti esim. nesteisiin tai rahkaan, varsinkaan verrattuna tuohon makeutusnesteeseen joka sekoittuu saman tien ja maistuukin paremmalta.

Tavallisessa hermestasjauheessa on 288kcal/100g (sisältää tosiaakin maltoa, mutta myös fruktoosikuituja) ja teelusikallisessa 1,4kcal. Eli luulisi tuollaisen yhden teelusikallisen riittävän hyvin jonkun esim. rahkan maustamiseen ja kaloreita tulee sen verran, että sillä ei ole mitään merkitystä.

IsoDino sanoi:
Tavallisessa hermestasjauheessa on 288kcal/100g (sisältää tosiaakin maltoa, mutta myös fruktoosikuituja) ja teelusikallisessa 1,4kcal. Eli luulisi tuollaisen yhden teelusikallisen riittävän hyvin jonkun esim. rahkan maustamiseen ja kaloreita tulee sen verran, että sillä ei ole mitään merkitystä.

Ja sitten taas väillä resepti. Oikein nami-nami sellainen:

Murskaa pari riisikakkua kulhoon. Palojen ei tarvi olla kovin pieniä. Sekaan 200g raejuustoa ja Piltti tai Bona -mangososepurkki. Päälle makeutusjauhetta, tai sitä nestettä. Riisikakku imee mangoa itseensä niin että ritinä kuuluu. Sekoita hyvin.

Aivan tajuttoman hyvää!

Heikki722 sanoi:
Ajattelin, että olisi hyödyllistä jakaa omia suosikkireseptejä, jotta saadaan vähän vaihtelua ruokailurutiineihimme. Erityisesti omassa reittauksessani kärkipaikan saa mättö, joka 1. sisältää hyvät arvot, 2. täyttää hyvin ja 3. maistuu hyvälle; nimenomaan tässä järjestyksessä.

Tässä oma suosikkini:

Ahtin munanuudelimössö:

Prismasta saa nuudeleita, jossa on vähän reilu 1g rasvaa per 100g. Murskaa nuudelit (1 paketti) mikroastiaan. Lisää sekaan 6 munanvalkuaista ja loraus vettä. Sekoita huolella tasaiseksi. Laita mikroon täydelle teholle, sekoita hyvin minuutin välein. Yllätyt miten suureksi annokseksi tavara turpoaa. Lisää sekaan nuudelin maustesekoitus ja purkki tonnikalaa. Oma suosikki on prismassa myytävä tonnikala pikantissa tomaattikastikkeessa.

Satsista tulee:

rasvaa 4g (jos laitat tonnikalaa vedessä, tulee alle 2g rasvaa)
protskuja 51g
kaloreita 356.

Mitäs merkkiä nämä nuudelit ovat?

Samo sanoi:
Mitäs merkkiä nämä nuudelit ovat?

En muista nimeä, ja nyt ei ole yhtään pakettia lähettyvillä, mutta ne tunnistaa siitä, että paketin päällä lukee isoin kirjaimin 98% FAT FREE. Makuja on kaksi: chili ja curry. Kaikissa Prismoissa joista olen sitä ostanut, on tuote ollu sijoitettuna nuudeliosastolla ylimmälle hyllylle.

Kokeilin tänään tuota ahtin munanuudelimössöä, ja oli aivan OK! Tonnikalasta en itse välitä, mut söin kuitenkin koko purkin. Eikös toi toimis myös paistijauhelihan kanssa? Kokeilen seuraavaksi jauhelihalla.. Toi siun edellinen resepti kuullostaa vähän epäilyttävältä, mut pakkohan sitäkin on kokeilla. Oletko laskenut ravintoarvot tuolle satsille?

Tanu sanoi:
Kokeilin tänään tuota ahtin munanuudelimössöä, ja oli aivan OK! Tonnikalasta en itse välitä, mut söin kuitenkin koko purkin. Eikös toi toimis myös paistijauhelihan kanssa? Kokeilen seuraavaksi jauhelihalla.. Toi siun edellinen resepti kuullostaa vähän epäilyttävältä, mut pakkohan sitäkin on kokeilla. Oletko laskenut ravintoarvot tuolle satsille?

Hatusta vetäen:
2 Riisikakkua = 102 kcal
200g rasvaton raejuusto = 160 kcal, 36g prot
Mangopiltti = 50 kcal
Makeutusjauhe = ?

Eli yhteensä noin 310 kcal ja 36g protua. Rasvaa ei yhtään.

Hulkki sanoi:
Kannattaa muuten kokeilla Hermesetas -makeutusnestettä, joka ei sisällä edes suurissa määrissä lainkaan kaloreita (kestää lisäksi kuumennusta, eli soveltuu leivontaan). Sen sijaan makeutusjauheissa on usein ainesosana esim. maltodextriiniä.

Itse vedin kanssa aikoinaan joka päivä 2 purkkia maitorahkaa, minkä makeutin tuolla nestemäisellä Hermesetaksella ja heitin päälle purkin tai kaksi ananasta. Makeutusjauheet eivät IMO sekoitu kovinkaan nätisti esim. nesteisiin tai rahkaan, varsinkaan verrattuna tuohon makeutusnesteeseen joka sekoittuu saman tien ja maistuukin paremmalta.

Makeutuspuristeet toimii kans kyllä kun ne jaksaa laittaa pieneen vesimäärään ja mikroon ihan hetkeks. Sulaa ihan hetkessä ja sillä on hyvä makeuttaa.

Ja on halpaa. :D

Minun suosikkini on seuraava:
Jasmiiniriisi 10-30g riippuen paljon haluaa hiilaria, mitä vähempi sen paremman makuista.
Maustamaton kananrintafile (joka itse maustetaan, suolataan ja paistetaan sitten) 200-230g
lehtisalaatti n.10g
paprika n.30g
kurkku n.30g
yksi valkosipulin kynsi
oliiviöljy 4g
Ensin pilkkoo noi kanat,sekoittaa ne keitetyn jasmiiniriisin kanssa yhteen ja mausteeksi puristaa valkosipulinkynnen. Anna jäähtyä. Pilko kaikki vihannekset ja sekoita ne joukkoon oliiviöljyn kera.
Toi satsi ku on jääkaapissa vaikka parikin tuntia ennen kylmänä nauttimista niin avot..
Paras kanasalaatti mitä itse olen syönyt, voi johtua myös nälästä..
Jos riisiä on 20g ja kanaa 230g on arvot seuraavat:
p=55 hh=17,8 r=6,7 kcal=359

Heikki722 sanoi:
Ahtin munanuudelimössö:

...

Miten voi tulla koko nuudelipaketista noin vähän? Aattelin vaan,onkohan mennyt kypsä ja kuiva nuudeli sekaisin?

JSmith sanoi:
Miten voi tulla koko nuudelipaketista noin vähän? Aattelin vaan,onkohan mennyt kypsä ja kuiva nuudeli sekaisin?
Anteeksi mutta nyt en tajunnut. Miten kypsyys tai kuivuus vaikuttaa hiilarimäärään?

Oiskohan mahdollista että jos se kuivana painaa 100g ja siinä on esim.20g hh, sit sen keittää se painaa vaikka 300g, yllätys sinällään, sisältää varmaankin silti 20g hiilaria vaikka paino noussut *3. Luultavasti tätä tarkoitettiin tolla kypsä/kuiva jutulla?

Little boy sanoi:
Oiskohan mahdollista että jos se kuivana painaa 100g ja siinä on esim.20g hh, sit sen keittää se painaa vaikka 300g, yllätys sinällään, sisältää varmaankin silti 20g hiilaria vaikka paino noussut *3. Luultavasti tätä tarkoitettiin tolla kypsä/kuiva jutulla?

NO HUPS!

Tutkin asiaa ja näinhän siinä on käynyt. Nuudelireseptini hiilari- ja kalorimäärä on siis virheellinen. Todellinen määrä on kolminkertainen!!!

Pahoittelen!!!

Onneksi on tarkkaavaisia pakkislaisia!

Nyt löyty hyvä proteiininlähde matalahiilarisille päiville. Tämä nyt ei ole monelle varmastikaan mikään uutinen, mutta itse yllätyin positiivisesti katsellessani pakkauksen kylkeä.

Polar 5% juusto:

170 kcal
31 prot
0 hh
5 rasvaa

Ei ole tullut mieleenkään pupellella paljon muuta juustoa, kun raejuustoa, ja tota kun sotkee sapuskoihin tai vetää sellasenaan niin kyllä maistuu ja protua tulee!

600 g paketti maksaa noin 6 euroa, joten 31 proteiinigramman hinnaksi tulee vain about euro!!!

Heikki722 sanoi:
Polar 5% juusto:

170 kcal
31 prot
0 hh
5 rasvaa

!!
sinähän käyt prismassa, osta ennemmin arlan delite juustoa, 1/2kilon köntti maksaa alle 5e(muistaakseni 4,50e) ja suhteet seuraavat per 100g:
190kcal
34 prot
1,5 hh joista sokereita 0g
5 rasvaa

tuskin tuo 1,5hh haittaa.

Little boy sanoi:
Aivan. Siksi en tajua vieläkään mitään.
Kuivasta tuotteestahan (tai sellaisesta, minkälaisena se myydään) hiilarit lasketaan.
Sitten JSmith ihmettelee, miten voi olla noin vähän ja Heikki sanoo että oikea määrä onkin kolminkertainen!!
Onko mulla tässä joku ajatteluvirhe vai häh? Anteeksi että pilaan hyödyllistä ketjua.

lasikuitujeesus sanoi:
Aivan. Siksi en tajua vieläkään mitään.
Kuivasta tuotteestahan (tai sellaisesta, minkälaisena se myydään) hiilarit lasketaan.
Sitten JSmith ihmettelee, miten voi olla noin vähän ja Heikki sanoo että oikea määrä onkin kolminkertainen!!
Onko mulla tässä joku ajatteluvirhe vai häh? Anteeksi että pilaan hyödyllistä ketjua.
Kuivassa nuudelissa on ~73g hh/100g, kun taas keitetyssä nuudelissa ~25g hh/100g. Heikki laski ravintoarvot keitettyjen nuudeleiden ravintoarvoilla, mutta kuivien nuudelien painon mukaan, jolloin mentiin metsään niin että rytinä kävi. Ei perkele kun tuntuu hankalalta selittää.

Nuudeli, keitetty ilman suolaa
Nuudeli, vehnä-

Selvensiköhän tämä nyt asiaa vai sekoitinko vain lisää :D

Ja takaisin ontopic, tuo Heikin riisikakkumössö on sitten helvetin hyvää.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom