"Kireä" olkapää

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Darce
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Iltaa!

Minua on jo jonkin aikaa vaivannut jollain lailla "kireä" olkapää. Eli vasen olkapää huomattavasti heikompi, kuin oikea ja jos teen jotain olkapää liikkeitä, esim. sivulle nosto, niin vasemman käden liike ei näytä niin puhtaalta ja tuntuu, kuin vasen olkapää refleksinä nousisi hiukan ylöspäin. Yleensä kun harjottelee, niin juurikin vasen olkapää puutuu tai tulee jokin vihlova kipu. En osaa varmaksi sanoa, onko kipu edessä vai takana. Punnertaessa ainakin tuntuisi puutuvan tuosta etuolkapään kohdalta.

Joskus harkkojen jälkeen olkapään puutuminen saattaa kestää pari tuntia.

Minulla ei siis ole mitään suuria kipuja, mutta huomaan kyllä että kaikki ei olkapäässä ole kunnossa.

Kannattaako ruveta tekemään esim. kuminauhan kanssa lämmittelyliikkeitä ennen harkkoja? Ja tuleeko teille mieleen, mikä saattaisi vaivata tuota olkapäätä?

Minkälaista lämmittelyä teet ennen treeniä? Se on mielestäni ehdottoman tarpeellista teit sitten suorasti tai epäsuorasti olkapäihin vaikuttavia liikkeitä

Tuleeko kipu jossain tietyssä kohtaa liikettä nopeasti, vai hitaasti liikesarjan jälkeen? Eli tuntuuko siltä, että joku esimerkiksi ottaisi siellä yhtäkkiä kiinni ja vihloisi?

Kokeilisin itse ainakin seuraavia:

1. riittävä alkulämpö (esim soutu)
2. venyttely ja mobilisointi - esimerkiksi käsien heiluttelu, olkapäiden venytys, kuminauhalla lämmittely
3. kiertäjäkalvosinten harjoittaminen - tärkeää mielestäni monestakin syystä, kiertäjät edesauttavan olkapäiden vahvistamista/treenaamista, vahvoina auttavat välttämään tapaturmia, ja liikkeet myös lämmittävät olkapäitä joten itse teen usein treenin alkupäässä. Tässä videossa on esitetty monta eri liikettä, itse suosin tuota ensimmäistä liikettä sekä sisään että ulospäin kiertäen, säädettävällä taljalla tehtynä, mutta kuminauha käy ihan hyvin. Käsipainoillakin löytyy monta liikettä. Googlettamalla löytyy paljon tietoa, tässä esimerkiksi yksi artikkeli jossa muutama harjoitus.

Suosittelen hyvälle fysiolle menoa.Saat tiedon missä on kireyttä ja missä on heikkoutta jne.Tuota "L-Fly" :ta monesti käsketään tehdä jotta infraspinatus vahvistuisi, sekään ei aina ole hyväksi! Jos se infra on ihan tukossa ja kireä (huono sisäkierto), niin pahentaa vaan tilannetta jne.Hyvä fyssari tarkistaa lantion myös.Ettei siellä ole mitään outoa mikä taas vaikuttaa olkapäähän asti.Samoin aktivoituuko serratus anterior ja trapsin alaosa oikein.Syitä voi olla monia, itse kokeilisin aluksi onko kireyttä pectoralis minorissa, infraspinatus/takakapseli venytys, etuolkapäässä ja hauiksessa.Noita voi kaikkia hieroa vaikka tennispallolla.Jos siellä jotain triggereitä on jumissa niin noista voi päästä alkuun.

Hyvää fyssaria on vaan hankala löytää.Itse taisin käydä 7:llä eri henkilöllä kunnes löysin osaavan ja asioista tietävän "oikean" fysioterapeutin!
http://www.myofascia.fi/index.php?option=com_content&view=article&id=4&Itemid=8&lang=fi

Minkälaista lämmittelyä teet ennen treeniä? Se on mielestäni ehdottoman tarpeellista teit sitten suorasti tai epäsuorasti olkapäihin vaikuttavia liikkeitä

Teen nykyään aina alkulämmittelyn kuminauhalla ja kepillä. Kuminauhan päästä molemmin käsin ja vien kuminauhan suorilla käsillä selkään ja tuon takaisin vatsaan. Kepin kanssa pyörittelen edestakaisin ja laitan kepin niskan päälle (samalla tavalla kun kyykätessä) pitäen käsiä kepin päällä ja heilutan sivulta sivulle.

Tuleeko kipu jossain tietyssä kohtaa liikettä nopeasti, vai hitaasti liikesarjan jälkeen? Eli tuntuuko siltä, että joku esimerkiksi ottaisi siellä yhtäkkiä kiinni ja vihloisi?

Ehdottomasti hitaasti liikesarjan jälkeen. Mitään varsinaista kipua ei ole, mutta tulee semmoinen "pakottava" olo olkapäähän ja tuntuu, kuin se menisi aivan tukkoon. Ikäänkuin puutuisi. Mitään liikeradan häiriöitä, tai käden "jummitumista" ei ole tapahtunut. Tosin jos punerran niin, silloin jo liikkeen aikana saattaa olkapää puutua ja pieni vihlova kipu saattaa tulla tuohon etuolkapäähän.

itse suosin tuota ensimmäistä liikettä sekä sisään että ulospäin kiertäen, säädettävällä taljalla tehtynä, mutta kuminauha käy ihan hyvin.

Itsekin oon nyt pari salitreeniä aikaisemmin alottanut juurikin kyseisen liikkeen. Teen sitä nykyään alkulämmittelyssä ja myös aina sarjan loppuun molemmilla käsillä kerran.

Samaa liikettä tuleekin tehtyä ennen painitreenejäkin, katsotaan mikä on lopputulos.

Sain sen oudon tunteen noin viikoksi pois. En tiedä oliko se tuo kylmägeeli, joka teki sen, vaiko monipuolisempi olkapäiden lämmittely. Puutuminen tuli kumminkin takaisin, kun viimeksi salitreenin jälkeen rupesin nostamaan leukoja. Tosin se puutuminen ei tullut läheskään yhtä pahana, kuin silloin kun tämän aiheen perustin. Yritän nyt tosiaan mennä noilla liikkeillä, ja jos huomaan että oireet jatkuvat, niin sitten kohti fysioterapiaa.

Oon aina ollut hyvin notkea ja mulla on aina ollut liikkuvat olkapäät, niin ihmettelin mistä toi moinen puutuminen johtuu.

Latest posts

Back
Ylös Bottom