Kiitoksia nytpähän tiedän mikä siis on kyseessä
ilmeisesti hierontaan lähdettävä koska tuo pelkkä venyttely ei näytä auttavan :P
Muistuttaisin vaan tästä nettidiagnostiikan varjopuolesta (jos sillä nyt ylipäätään hirveesti hyviä puolia on) sen, minkä oon nyt tässä palstaa seuraillessa huomannut. Usein, kun joku valittaa tai kysyy jostain oireesta, saadaan vastaus joltain henkilöltä, jolla on ollut samanlaista vaivaa tai muuten vain törmännyt samanlaisiin oireisiin. Kyseinen henkilö on ehkä myös hyvin perehtynyt omien oireidensa aiheuttajaan ja tietää tästä diagnoosista hyvinkin paljon. Monesti henkilö onkin niin liekeissä tästä diagnoosista, että ehdottelee puutteellisten esitietojen valossa sitä lähes kaikille, joilla on vähänkään samanlaisia oireita. En tarkota henkilökohtaisesti, vaan ihan yleinen toteamus. Jonkin epäspesifin oireen, jonka laadusta ei usein saa kunnollista käsitystä edes alkuperäisestä kysymyksestä, taustalla voi olla kuitenkin lukematon määrä tekijöitä. Sitten tieto otetaan sinisin silmin vastaan, koska olihan kyseessä kuitenkin ihmiskropan tunteva punttaaja.
Tämän sanon ihan dissaamatta ketään, koska muistan, kuinka itse aikoinani ~10 v nuorempana katsoin ylöspäin vanhempia ja etenkin isompia ukkoja salilla ja kun joskus tuli jostain tuki- ja liikuntaelinvaivoista puhetta, niin sain aina sen "oikean" vastauksen ja hyvillä mielin otin kaiken "tiedon" vastaan. Joku olisi voinut sanoa mulle, että pistä karjalanpiirakka pään päälle ja S-marketin muovipussi roikkumaan korvaan ja tee 5 kyykkyä ilman, että karjalanpiirakka putoaa muovipussiin, niin olkapääkipuni paranee. Olisin varmaan niin tehnytkin, niin kiitollista se neuvojen saanti oli... Nojoo, mutta tämä vain esimerkkinä, kuinka kritiikittömästi neuvoa voi ottaa vastaan - ja omasta silloisesta luonteen heikkoudesta
Uskon kuitenkin siirtyneeni opintojeni myötä kokonaisvaltaisempaan ja kriittisempään ajatteluun.
Tämmöisellä kysymykseen vastaavalla henkilöllä hyvin harvoin kuitenkaan on kokonaisvaltaista käsitystä ihmiskropasta ja mahdollisesta erotusdiagnostiikasta, mikä ajaa asian väärille raiteille. Pahimmassa tapauksessa kysyjä noudattaa ohjeita, jotka ovat vain haitaksi tai netissä kysyminen estää kysyjää hakeutumasta terveydenhuollon ammattilaiselle. Tästä taas saattaa olla seurauksena tilanteen kroonistuminen ja oikeasti pahanlaatuisten asioiden missaaminen.
Tää viesti siksi, että ensimmäisen viestin antaman tiedon valossa ei voi vetää johtopäätöksiä, että kyseessä olisi ulnaris-hermon ärsytys/pinnetila, koska oikeastaan mitään siihen viittaavaa oiretta ei ole. Netti on hieno paikka ettiä tietoa sairauksista ja on hyvä, että on kiinnostunut omista vaivoista, mutta informaation valtava määrä tekee siitä hankalaa itse kullekin. Kehotan siis kriittisyyteen. Kasvokkain tapahtuvaa haastattelua ja kliinistä tutkimista ei pysty netissä tekemään.