Kireä jänne kainalon alla??

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja DoMi
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Joo elikkäs oikean kainaloni alta menee jonkilainen jänne tuonne käteen mikä on äärimmäisen kireällä?? se kulkee siellä käden sisäpuolella jossain hauis ja ojentaja lihaksen välissä.. jos sitä venyttää se tuntuu vaa polttavan ja menevän kireämmälle.. eikä salipaussitkaa oo auttanu jotenka mikä avuksi??

Sit ois toine pikkujuttu.. mikähä auttas rutiseviin ja kipeisiin kyynärpäihin?? ostin jotai glukosamiini tabletteja apteekista mut en tiiä oikeen onko niistä apua?? Oon tehny vuoden varmaa tuota arnoldin golden sixiä hieman modifoituna eli varsinaisia ojentaja liikeeitä ei oo tullu tehtyyn vuoteen, oisko niistä mahdollisesti apua?

Nyt on kyllä NIIN tuttuja oireita! Kyseessä on ulnaris-hermo joka panttaa jostain kohtaa. Itsellä meni 2 vuotta et ongelmasta päästiin eroon konservatiivisin menetelmin (venyttely, hieronta, kiropraktia). Ihan ekana menisin niska-hartia-selkähierontaan koska kiristävät lihakset niskan-hartiaseudulla aiheuttaa tota ongelmaa. Yksi hieronta tuskin auttaa jos vuoden verran ollut kyynärpääongelmia. Kyynärpääkivut tulivat itselläkin samasta syystä ja helposti luullaan et kyynärnivelessä ois jotain vikaa.

Lisäks aloita välittömästi koko yläkropan venyttely 4-5 krt viikossa. Ja jos et vielä tiedä mitä tarkoittaa syvävenyttely niin ota selvää..

Ohessa vielä linkki miten sitä hermoa voidaan koittaa venyttää varovasti. Jos sattuu liikaa niin älä tee vielä, silloin tosin tiedät missä vika.
http://www.youtube.com/watch?v=rMW-Xb-K1xw

Liitteet

• CubitalTunnel_small.webp
    CubitalTunnel_small.webp
    6,2 KB · Katsottu: 7 262
Kiitoksia nytpähän tiedän mikä siis on kyseessä :) ilmeisesti hierontaan lähdettävä koska tuo pelkkä venyttely ei näytä auttavan :P

Jees, elikkä hermo se on eikä jänne.

Ja mitä tulee hermon venytykseen, jos Stuart McGilliin on luottamista niin hermoja ei kannata kauheasti venytellä.

hermoilla tulisi olla n. sentin liikkumatila suuntaan tai toiseen terveessä kehossa.

Ps. Olen kyllä onnistunut vapauttamaan hermoja yhdellä hoitokerralla. Esimerkiksi Thoracic outlet-syndrooman oireita.
Eli kyllä se mahdollista on, eri asia onko kaikilla.

Jees, elikkä hermo se on eikä jänne.

Ja mitä tulee hermon venytykseen, jos Stuart McGilliin on luottamista niin hermoja ei kannata kauheasti venytellä.

hermoilla tulisi olla n. sentin liikkumatila suuntaan tai toiseen terveessä kehossa.

Ps. Olen kyllä onnistunut vapauttamaan hermoja yhdellä hoitokerralla. Esimerkiksi Thoracic outlet-syndrooman oireita.
Eli kyllä se mahdollista on, eri asia onko kaikilla.

Itellä oli juurikin nuo TOS-oireet. Oikeanpuoleinen scalenus-lihas jopa operoitiin josko sieltä olisi pantannu, ei auttanut.

Ainakin kaikki minua hoitaneet fyssarit suositteli noita hermovenytyksiä.

Kiitoksia nytpähän tiedän mikä siis on kyseessä :) ilmeisesti hierontaan lähdettävä koska tuo pelkkä venyttely ei näytä auttavan :P

Se hieronta auttaa seuraukseen, venyttely itse syyhyn. Suosittelisin menemään alkuhieronnan jälkeen fysioterapeutille ja kertomaan oireista jolloin he antavat kokonaisvaltaiset venyttelyohjeet. Ainoastaan venyttely poistaa ongelman pysyvästi. Ite syvävenyttelin 5 krt viikossa ja vasta n 3kk kohdalla rupes helpottamaan. Yksi kerta kesti noin tunnin eli siitä voi laskea 90x1=90 tuntia venymistä..

Itellä oli juurikin nuo TOS-oireet. Oikeanpuoleinen scalenus-lihas jopa operoitiin josko sieltä olisi pantannu, ei auttanut.

Ainakin kaikki minua hoitaneet fyssarit suositteli noita hermovenytyksiä.

Kertoiko kukaan miksi itse hermoa pitäisi venyttää? Epäilen..

Leikattiinko scaleniusta solisluun päältä vai mistä? Ihan mielenkiinnosta kyselen.

E: Ja eikö se kerro jo jotain jos kaikki ovat sitä sinulle suositelleet mutta oireet vain pysyvät..

Kertoiko kukaan miksi itse hermoa pitäisi venyttää? Epäilen..

Leikattiinko scaleniusta solisluun päältä vai mistä? Ihan mielenkiinnosta kyselen.

E: Ja eikö se kerro jo jotain jos kaikki ovat sitä sinulle suositelleet mutta oireet vain pysyvät..

Solisluun päältä veisteltiin.

Itsellä oireet jo taaksejäänyttä elämää.

No siis tarkkaan ottaen ne oli jotain pumppaavia yleiskudosvenytyksiä. Ja sillä vissiin koitetaan saaha se piuha irti/liikkeelle jos jostain vähä puristaa, kait...

Solisluun päältä veisteltiin.

Itsellä oireet jo taaksejäänyttä elämää.

No siis tarkkaan ottaen ne oli jotain pumppaavia yleiskudosvenytyksiä. Ja sillä vissiin koitetaan saaha se piuha irti/liikkeelle jos jostain vähä puristaa, kait...

Jos kyse oli siis neuraaliflushingeista, eli esimerkiksi käden ja pään liikettä jotta hermoa saadaan liikuteltua koko matkalta niin se on aivan eri asia.

Siinähän ei hermoa juurikaan venytetä, vaan sitä liikutetaan tavallaan edestakaisin.

E: Muistatko tarkemmin mitä scaleniuksesta operoitiin?

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Joo flushingeja ne oli, joskin toi aikasemmin postaamani liike oli yks niistä. Juu mul on toi termistä vähän epätarkka ku en leipääni sillä tienaa.

Se scalenius katkastiin, en kyl tiä meniks kokonaan ku en niist leikkausselvityksist mitää ymmärrä.

Muistuttaisin vaan tästä nettidiagnostiikan varjopuolesta (jos sillä nyt ylipäätään hirveesti hyviä puolia on) sen, minkä oon nyt tässä palstaa seuraillessa huomannut. Usein, kun joku valittaa tai kysyy jostain oireesta, saadaan vastaus joltain henkilöltä, jolla on ollut samanlaista vaivaa tai muuten vain törmännyt samanlaisiin oireisiin. Kyseinen henkilö on ehkä myös hyvin perehtynyt omien oireidensa aiheuttajaan ja tietää tästä diagnoosista hyvinkin paljon. Monesti henkilö onkin niin liekeissä tästä diagnoosista, että ehdottelee puutteellisten esitietojen valossa sitä lähes kaikille, joilla on vähänkään samanlaisia oireita. En tarkota henkilökohtaisesti, vaan ihan yleinen toteamus. Jonkin epäspesifin oireen, jonka laadusta ei usein saa kunnollista käsitystä edes alkuperäisestä kysymyksestä, taustalla voi olla kuitenkin lukematon määrä tekijöitä. Sitten tieto otetaan sinisin silmin vastaan, koska olihan kyseessä kuitenkin ihmiskropan tunteva punttaaja.
Tämän sanon ihan dissaamatta ketään, koska muistan, kuinka itse aikoinani ~10 v nuorempana katsoin ylöspäin vanhempia ja etenkin isompia ukkoja salilla ja kun joskus tuli jostain tuki- ja liikuntaelinvaivoista puhetta, niin sain aina sen "oikean" vastauksen ja hyvillä mielin otin kaiken "tiedon" vastaan. Joku olisi voinut sanoa mulle, että pistä karjalanpiirakka pään päälle ja S-marketin muovipussi roikkumaan korvaan ja tee 5 kyykkyä ilman, että karjalanpiirakka putoaa muovipussiin, niin olkapääkipuni paranee. Olisin varmaan niin tehnytkin, niin kiitollista se neuvojen saanti oli... Nojoo, mutta tämä vain esimerkkinä, kuinka kritiikittömästi neuvoa voi ottaa vastaan - ja omasta silloisesta luonteen heikkoudesta :) Uskon kuitenkin siirtyneeni opintojeni myötä kokonaisvaltaisempaan ja kriittisempään ajatteluun.
Tämmöisellä kysymykseen vastaavalla henkilöllä hyvin harvoin kuitenkaan on kokonaisvaltaista käsitystä ihmiskropasta ja mahdollisesta erotusdiagnostiikasta, mikä ajaa asian väärille raiteille. Pahimmassa tapauksessa kysyjä noudattaa ohjeita, jotka ovat vain haitaksi tai netissä kysyminen estää kysyjää hakeutumasta terveydenhuollon ammattilaiselle. Tästä taas saattaa olla seurauksena tilanteen kroonistuminen ja oikeasti pahanlaatuisten asioiden missaaminen.

Tää viesti siksi, että ensimmäisen viestin antaman tiedon valossa ei voi vetää johtopäätöksiä, että kyseessä olisi ulnaris-hermon ärsytys/pinnetila, koska oikeastaan mitään siihen viittaavaa oiretta ei ole. Netti on hieno paikka ettiä tietoa sairauksista ja on hyvä, että on kiinnostunut omista vaivoista, mutta informaation valtava määrä tekee siitä hankalaa itse kullekin. Kehotan siis kriittisyyteen. Kasvokkain tapahtuvaa haastattelua ja kliinistä tutkimista ei pysty netissä tekemään.

Lisäyksenä, että tarkoitus ei ollut kritisoida näitä neuvoja, vaan siis yleisesti kehottaa kriittisyyteen tämmösessä nettikeskusteluissa.

Tää viesti siksi, että ensimmäisen viestin antaman tiedon valossa ei voi vetää johtopäätöksiä, että kyseessä olisi ulnaris-hermon ärsytys/pinnetila, koska oikeastaan mitään siihen viittaavaa oiretta ei ole.

Mitäs vittuu sää selität? Tiäksä ite tästä aiheesta mitään? ET?!?

Sehään nyt on selvä et sitä medialukutaitoo pitää käyttää kun täältä netistä jotain lukee.

Ja toiseks mä neuvoin menemään 1. hierojalle 2. venyttelemään 3. menemään fyssarille. Teinkö mä nyt jonkun peuuttamattoman virheen? Jos ongelmana on toi hermojuttu niin noilla ne hoidetaan...

edit: Jos sä haluat parantaa tätä maailmaa ni mee tonne roinapuolelle valistamaan. Siel jotkut perukoulun keskeyttäneet klopit neuvoo muita lyömään niit myrkkyi kankkuu jos oikeesti leikitään hengellä..

Sehään nyt on selvä et sitä medialukutaitoo pitää käyttää kun täältä netistä jotain lukee.

Ja toiseks mä neuvoin menemään 1. hierojalle 2. venyttelemään 3. menemään fyssarille. Teinkö mä nyt jonkun peuuttamattoman virheen? Jos ongelmana on toi hermojuttu niin noilla ne hoidetaan...

Vähän turhan henkilökohtaisesti otit viestin joka oli kirjoitettu yleisesti.

Tää viesti siksi, että ensimmäisen viestin antaman tiedon valossa ei voi vetää johtopäätöksiä, että kyseessä olisi ulnaris-hermon ärsytys/pinnetila, koska oikeastaan mitään siihen viittaavaa oiretta ei ole.

Vähän turhan henkilökohtaisesti otit viestin joka oli kirjoitettu yleisesti.

Eipä ollu toi ekaan viestiin viittaava lause mitenkään yleisesti kirjoitettu. Muutenhan mua kiinnostaa kuin kilo paskaa mitä muut ajattelee...

Sä sanoit kaverille, että sulla on ulnaris-hermo kinnaa jossain, vaikka semmosesta ei oo mitään viitettä. Kaveri otti iloisena tiedon vastaan ja luulee nyt, että hänellä on ulnaris-hermon pinnetila. Mitään vakavaa ei tapahtunut ja neuvosi voi tuota kysyjän vaivaa - aiheuttajasta riippumatta - helpottaa. Tässä vaan kiteyty tää yleinen ilmiö, et annetaan diagnooseja puutteellisten esitietojen (ja omien tietojen) valossa ja ne otetaan avosylin vastaan. Niin kuin Crrc sanoi, en tarkottanut tätä mitenkään henkilökohtaisena ja pahoittelen, kun ilmeisesti sen niin otit. Mielessä kävi laittaa omaan threadiin juuri sen takia, ettei tulis väärinkäsityksiä... ja semmosen koulutuksen oon tuki- ja liikuntaelinvaivoista saanut mitä lääkärikoulussa opetetaan.

Sä sanoit kaverille, että sulla on ulnaris-hermo kinnaa jossain, vaikka semmosesta ei oo mitään viitettä...

Paitsi esim. polttavaa tunnetta, joka on usein yksi "hermoperäisen" kivun tunnusmerkki... :D

Mutta joo. Kehoitan myös (uudelleen) yleiseen krittisyyteen kaikkiin ohjeisiin ja "diagnooseihin", joita täältä saa. MYÖS "AMMATTILAISTEN" tekemiin. Hyvin usein netin kautta ei huomaa/pysty havainnoimaan riittävästi, ja vastaukset menevät metsään, koska jokin oleellinen tieto jäi saamatta. Mikään ei voita kliinistä tutkimista ja palpoimista ja sitä ei netin kautta pysty tekemään tai se on ainakin melko haasteellista. Näin se vain ikävä kyllä on!

Mitään vakavaa ei tapahtunut ja neuvosi voi tuota kysyjän vaivaa - aiheuttajasta riippumatta - helpottaa. Tässä vaan kiteyty tää yleinen ilmiö, et annetaan diagnooseja puutteellisten esitietojen (ja omien tietojen) valossa ja ne otetaan avosylin vastaan.

Mielessä kävi laittaa omaan threadiin juuri sen takia, ettei tulis väärinkäsityksiä... ja semmosen koulutuksen oon tuki- ja liikuntaelinvaivoista saanut mitä lääkärikoulussa opetetaan.

Niin, eipä täällä netissä kyllä muuta voikaan tehdä kun arvailuja. Tämä koko vammat-ja-lihashuolto-osiohan pohjautuu kyseiselle dilemmalle eli puutteellisten esitietojen (ja omien tietojen) valossa koitetaan toisia auttaa.

Ja kuten sanoin se on jokaisen oman medialukutaidon sekä lähdekriittisyyden varassa et mitä kannattaa uskoa.

Sä sanoit kaverille, että sulla on ulnaris-hermo kinnaa jossain, vaikka semmosesta ei oo mitään viitettä.

Niin kuin Crrc sanoi, en tarkottanut tätä mitenkään henkilökohtaisena ja pahoittelen, kun ilmeisesti sen niin otit.

Otin siltä osin henk koht kun sanoit ettei ole mitään viitettä pinteestä. Itsellä oli vaiva tosiaan yli kaksi vuotta ja noi kuvailut sopi täysin omiin kokemuksiini:
-Itsekkin luulin alkuun että kyseessä on jänne, koska se oli yksinkertaisesti niin tiukalla. Ja vasta tämän jälkeen syvempää tutustumista anatomiaan.
-Venyttäessä tuntuu poltetta ja kiristymistä
-Menee jossain siellä haban ja tricepsin välissä
-Alkanut punttien nostelusta
-Kestänyt pitkään
-Kyynärpää kipeä
-Myös itsellä ojentajaliikkeet jäi ekana pois
-(Passiivinen)lepo ei helpottanut oireita

Lisäksi laitoin ton kuvan jossa näkyi hermon kulkureitti josta sai osviittaa osuuko omalle kohdalle kuvailu.

Tässä on nyt tiede vs käytännön kokemus vastakkain ja tosiaan oireet osu 100% yhteen omieni kanssa. Näin ollen ihmettelin et miten sä voit koulutuksesi puolesta näin vajavaisin tiedoin julistaa et kyseessä ei välttämättä olisi mahdollisesti pinnetila? Ethän säkään oo päässy tekemään mitään niitä TOS-syndrooma-kädet-ylös-East-testejä vai mitä nyt onkaan..

Mielessä kävi laittaa omaan threadiin juuri sen takia, ettei tulis väärinkäsityksiä...
No ehkä sun nyt kannattais laittaa..

Back
Ylös Bottom