Kipua rintalastassa

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Tässä nyt pari viikkoa ollut omituista kipua vasemman rintalihaksen ja rintalastan välimaastossa, kipu lamauttaa ihan täysin, mutta yleensä menee pois kun makaan pari minuuttia mahallani. Useimmiten kipua ei ole yhtään, mutta kerran pari päivässä pitää hengähtää hetki ennen kuin voi jatkaa tekemisiään.

Tällä hetkellä vähän pistää hengittäessä tonne sydämen alueelle, ja viime yönä heräilin samaan kipuun parikin kertaa.

En reenaa rintaa koskaan, mutta harrastan yleisurheilua kuitenkin 8 kertaa viikossa. Kerran piti reeni jättää kesken kun ei pystynyt liikkumaan, ja juokseminen tuntui ihan paskalta. Ei auttanut makaaminen silloin. :D

Onko tää jotain kramppia tai vastaavaa? Voiko rintalihas noin vaan napsahtaa ja revähtää ilman ihmeempää rasittamista? Ei tää kipu kyllä rintalihaksesta vaan jostain sisälmyksistä..

Pitkäaikainen paikallinen rintakipu käsittääkseni harvemmin on mitään sydänperäistä, joten voisiko olla närästystä? Se yleensä pahenee urheillessa, nimittäin. Toki viksuinta on aina näyttää lekurille.

mulla kanssa välillä kun yrittää hengittää syvään niin tuule oikein pistävää kipua rintalastaan. yleensä menee kuitenkin ohi muutamassa minuutissa. ja tätä esiintyi jo ennen kuin harrastin mitään.

sydänlihastulehdus?

Joo oon kyllä miettinyt lähiaikoina lääkäriin menoa, mutta vähän turhan tuntuista mennä valittamaan jotain rintakipua. Mitä se lääkäri voi siellä tehdä jos kerron vain että välillä sattuu rintaan vitusti. Antaa buranaa ja lepoa?

Lekurissa tsekkaavat sydänfilmit ja veriarvot että onko jotain poikkeavaa, esim. tosiaan sitä sydänlihastulehdusta.

itellä oli sydänlihastulehdus, ja se kipu oli jost tollanen vasemman tissilihaksen alta tuntuva pistely/paine. Sattu ihan vitusti eikä pystyny kunnolla hengittämään. Toi että herää yöllä rintakipuun ei oikeen kuulosta hyvältä

Lihasrelaksantit auttaa jos se on se perinteinen vaaraton kipu mikä johtuu jostain rintalastan puristuksesta yms.

Onko tää jotain kramppia tai vastaavaa? Voiko rintalihas noin vaan napsahtaa ja revähtää ilman ihmeempää rasittamista? Ei tää kipu kyllä rintalihaksesta vaan jostain sisälmyksistä..

Riippuu tietysti muista yleisoireista, mutta rintarangan alueen lihasten ja varsinkin nivelten kireydet/jumit voivat myös aiheuttaa vastaavia oireita.

Sinällään helppo testata itseltä. Kun kipu on päällä. Kierrä ylävartaloa molempiin suuntiin rauhallisesti. Vedä syvään henkeä. Jos näissä molemmissa kipu lisääntyy ja varsinkin jos kipu on pistävän terävää, niin tod.näk. ollaan siellä nivelpuolen jutuissa.

Jos nuo eivät lisää kipua ja rangan kierrot ovat täysin "avoimet" eli laajat/kivuttomat, niin sitten vika on muualla.

Eli testaile noita ja jos silti arvelluttaa/huolestuttaa, mene asiantuntijan luo näytille. Sen jälkeen ei tarvi itsekseen päätään noilla jutuilla vaivata.

Lihasrelaksantit auttaa jos se on se perinteinen vaaraton kipu mikä johtuu jostain rintalastan puristuksesta yms.
Nivel-/hermoperäiseen kipuun lihasrelaksanteista ei juurikaan ole hyötyä. Haittaa? En tiedä. Itselle ainakin tulee tokkurainen, "sumuinen" fiilis. En tykkää.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Eka posti tänne, rekisteröidyin ihan tän takia.

Elikkäs ongelmana on se, että rintalihakset kipeytyvät reenistä todella helposta ja kivuliaasti. Muussa kropassa ei vastaavia ongelmia. Aloitin tuossa syksyllä pari kertaa viikossa punttiksella käymisen ja tämä ongelma on vain pahentunut.

Mistään kovasta reenistä ei edes ole kyse vaan penkkipainot ovat nyt tuossa 60-65kg:n kohdalla ja tällä tehdään 4x8 tai 3x8. Plus sitten pari sarjaa vinopenkkiä päälle. Tissit aivan älyttömän kipeät parin päivän jälkeen. varsinkin vasen puoli. Vihloo ja pakottaa. Jopa punnertaminen kotona saa ne kipiäksi, vaikkei muuta olisikaan tehnyt. Olen koettanut venytellä juuri tätä aluetta ja käyttänyt kylmägeeliä. Mikäköhän tähän auttaisi? Kun ei ole kivaa.

Ikää on 30v. ja n. 2 kertaa viikossa käyn punttiksella viikossa ihan istumatyön aiheuttaman huonojen asentojen ja särkyjen vuoksi ja reenit eivät tos. ole mitään repimistä, vaan ihan rauhassa olen ottanut omasta mielestäni. Kun tavoite on vain että paikat olisivat paremmassa kondiksessa. N.3 abaut 20 min juoksulenkkiä tulee myös heitettyä viikossa, ettei pötsi pääse kasvamaan liikaa.

Nivel-/hermoperäiseen kipuun lihasrelaksanteista ei juurikaan ole hyötyä. Haittaa? En tiedä. Itselle ainakin tulee tokkurainen, "sumuinen" fiilis. En tykkää.

Sikspä näkisin parhaaksi ottaa ne ennen nukkumaan menoa että mahdollinen jännitys tila yön aikana laukeaisi.

Sikspä näkisin parhaaksi ottaa ne ennen nukkumaan menoa että mahdollinen jännitys tila yön aikana laukeaisi.
No kuten sanoin. Ei laukea ei. Jännitykset, tai mitkään muutkaan. Huono olo vain seuraavaksi päiväksi. Ja jep. Nimenomaan illalla otin ja ihan muutamaan eri kertaan kokeillut. Mulle ei toimi, mieluummin menen kirolle, fysiolle tmv. Toimii paremmin MUN TAPAUKSESSA.

Riippuu tietysti muista yleisoireista, mutta rintarangan alueen lihasten ja varsinkin nivelten kireydet/jumit voivat myös aiheuttaa vastaavia oireita.

Luulin että oli keuhkoissa vikaa kun rintaa oli vihlonut hengittäessä jo pari viikkoa. Lääkäri ei löytänyt syytä, mutta jäi mieleen maininta että selkälihasten jumi voi säteillä rintakehään. Itse kokeillen löysin selästä solmukohdat, joita sitten melkein itkien availin tennispallon kera.

Mitä se lääkäri voi siellä tehdä jos kerron vain että välillä sattuu rintaan vitusti. Antaa buranaa ja lepoa?

Lääkäri voi kuunnella sydäntä ja keuhkoja, ottaa testejä ja kuvia, kertoa vaikuttavako oireet huolestuttavilta ja neuvoa jatkotoimenpiteitä - ellei sitten ole huono tuuri ja kohdalle osu reseptiautomaatti.

Osaiskos joku sanoa tällaseen mitään?

kuukausi sitten oli vähän flunssaa, vähän yksitti ja keuhkot vihloi, lämpöä ei. olin poissa töistä pari päivää ti-ke ja lopun viikon otin lunkisti enkä urheillut.

seuraavalla viikolla juoksin pari lenkkiä, nostin punttia ja pelasin yhen futispelin. ton futispelin jälkeen oli rintakipua ja pulssi seilas 75-95 väliä ylös alas.

seuraavasta viikosta lähtien olen ollut urheilematta, nyt 3viikkoa. rintakipuja on välillä ollut, ei mitään kovaa kipua vaan jäytävää ja pistelevää tunnetta. kävin 1,5vko sitten lääkärissä, kuunteli sydämen ja totesi normaaliksi. määräsi buranakuurin.

söin sen, tuntemukset jatkui. eilen sitten vissiin vilustuin ja nyt on kurkku kipeä ja lämpöä 37 ja risat. kävin lääkärissä. CRP normaali, EKG:ssa löytyi määrittämätön kammiokatkos. Lääkäri ei osannut sanoa tuohon mitään, kehotti tuomaan tämän + helmikuussa otetun filmin takaisin tarkasteltavaksi toiselle lääkärille.

Mistä voisi olla kyse? Ilmeisesti sydänlihastulehdusta ei ole.

Silloin tällöin hengittäessä syvään alkaa pistämään vasenta keuhkoa ja tunnen että täytyy lopettaa hengittäminen sisään joten puhallan ulos. No mua alkaa pistämään myös uloshengittäminen kun pääsee tiettyyn 'pisteeseen'. Siinä sitten yritän hengittää kun molempiin suuntiin pistää. Tää kipu kyllä hellittää yleensä ihan minuutissa parissa. Tämmöistä mulla on ollut monta vuotta ehkä noin kerran viikossa.

Noh nyt kaks-kolme viikkoa on ollut pahempaa. Sama kipu on ollut paljon pahempana. Lähes jatkuvana. Eli siis pistoa rinnassa ja ei pysty hengittämään normaalisti vaan joutuu keskittymään ettei vaan pistäisi liikaa. Lopetin sitten tupakoinnin kun säikähdin. Rupesi myös pistämään jos olin jossain tietyssä asennossa joskus. Esim. join suoraan kraanasta vettä joten kyyristyin jotta suu oli kraanan alla ja ai perkele kun vihlasi rinnasta. Tai nukkuessa kun vaihdan kylkeä niin vihlasee jossakin tietyssä asennossa. Nyt sitten heräsin keskellä yötä tähän samaan kipuun ja aloin melkein tosissani pelkäämään et ei helvetti voiko tää olla joku kasvain rinnassa vai mitä tämmöinen ihme pisteleminen meinaa. Ei tunnu yhtään normaalilta. Pisto kun tuntuu aina samassa kohdassa vasemmassa keuhkossa lähellä sydäntä. Nousin sängystä ja avasin koneen ja kirjoitin googleen jotain rintakivusta ja nyt olen täällä erittäin helpottuneena. Luin myös muutaman muun foorumin samasta asiasta. Ja nyt esitän omasta näkökulmastani mitä tämä kipu on ja mitä sille voisi tehdä.

Kipu johtuu rintalastasta tai jostakin vastaavasta "ei niin tärkeästä asiasta" kuin sydän tai keuhko. Kipu on tullut jumiutuneesta yläselästä ja/tai rasituksesta kun nostellut painavia tavaroita. Rintalasta on painunut hieman kasaan tai jotakin semmosta. Itse joudun töissä nostelemaan milloin mitäkin painavaa ja päivittäin. Kotona punnerran päivittäin. Pitää hellittää. Mulla kun on huono selkä, tai no selkäranka on vinossa. Fysioterapeutilla olen käynyt kun käskettiin ja siellä näytetty että teeppäs näin ja noin "joo joo" ja kaljalle. Itse kun en koskaan ole venytellyt, enkä venyttele. Tähän pitää tulla nyt muutos ja täytyy alkaa venyttelemään jos haluan irti tästä pistelemisestä.

Yksi asia vielä. Kaikki puhuu "rusauttamisesta". Itse en siitä tiedä kun en ole ikinä uskaltanut rusauttaa. Yhdellä kaverillani on ollut vastaavia oireita ja se rusauttelee pitkin päivää jos vaan vähänkin pistää. Mä taas oon ajatellut että jos koitan samaa niin keuhkohan siinä repeää. No ei tässä mulla muuta ollut toivottavasti autoin jotain. :)

Minulla oli joskus pari kk vaiva että tuli yhtä äkkiä juurikin lamauttava pistävä kipu vasempaan rintaan. Kävin sydänfilmeissä 2 kertaa eikä mitään löytynyt. Kipu tuli syvään hengittäessä kovempava. oli vaan rintakehä jumissa ja aiheutti tollaisia vaivoja. Tuntu tosi pahalta ja siltä että olisi liittynyt sydämmeen mutta ei mitään vakavampaa ollut. Taisi johtue lähinnä istumätyöstä toikin vaiva.

Pistetään tänne kysymystä, jos joku viisaampi osaisi neuvoakkin.

Viime viikon tiistaina rupesin tekemään maastavetoa ja tuli sitten ajatuksissa laskettua 20kiloa liikaa painoa tankoon. No eihän se tietysti noussut, vaikka väkisin yritti. Yrityksen jälkeen rupesi välittömästi pistämään tuohon rintalihasten väliin, rintalastan alueelle. Sellaista pistävää kipua, jollaista ei ole kyllä aiemmin ilmennyt.

Pidin sitten loppuviikon taukoa salilta ja vetelin buranaa kipuun. Eipä ole liiemmin auttanut. Mikä voisi olla vikana ja miten kannattaisi hoitaa? Taukoa en tietenkään mielellään pitäisi :)

Kipua ei ilmene koko ajan vaan tietyt liikkeet, esimerkiksi oven avaaminen, aiheuttaa pistävää kipua.

Siis nimenomaan, jos on hermoperäisiä kipuja niin ne voi johtua periferisestä puristustilasta, jonka jokin jumisa oleva lihaskin voi aihetutaa hermon "kulkureitillä".

Oon nyt paininu noitten täydellisesti identtisten vaivojen kanssa kuukauden verran ja on mieletöntä huomata et muillaki on sitä samaa.
On ollu helkkarin masentavaa ku ei oo voinu treenata eikä tiedä edes mikä vaivaa. Täs keskustelussa oli paljon esimerkkejä mut jäi epäselväks, että miten saitte ton vaivan pois ? mulla ei oo helpottanu kuukauteen ja vaihtelee päivittäin kuinka pahalta tuntuu. Buranaakin on tullu kaksikäsin vedettyä.

Back
Ylös Bottom