Kipu säären ulkopinnalla

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
On alkanut syväkyykyissä tuntumaan kipua ja painetta, kireää tunnetta kummassakin sääressä, vähän nilkasta ylöspäin. Kipu on siis säären ulkopinnalla, tuntuu kuin lähinnä luuhun sattuisi. Kovemmillä kyykkypainoilla kipu on pahinta heti sarjan jälkeen ja toistoissa kun olen aivan pohjassa.

Armeijassa kumpaankin sääreen tuli penikkatauti ja toisesta jalasta kuvattiin marssimurtuma. Lääkärinlausuntona on krooninen lihasaitiokireys säärissä. Kyykkyä teen maiharit jalassa melko kapealla asennolla, noin hartialevyisellä, jalkaterät hieman ulospäin. Katson myös ettei polvet niiaa keskelle. Ylipronaatiota(onkohan oikea termi?) minulla on varmasti jonkin verran, nilkat tuntuisi aika löysiltä ja nyrjähtelee joskus ulkosyrjänsä yli kävellessä. Voisiko syynä olla siis liian kireät lihaskalvot jotka venyvät aivan pohjaan mentäessä painon niskassa painaessa vain syvemmälle? Todennäköisemmältä tuntuisi jalkojen (jalkaterien) väärä asento.

Apua kuitenkin kaipaisin koska painoja olisi kiva lisätä ilman kovaa kipua.

Bricktop sanoi:
On alkanut syväkyykyissä tuntumaan kipua ja painetta, kireää tunnetta kummassakin sääressä, vähän nilkasta ylöspäin. Kipu on siis säären ulkopinnalla, tuntuu kuin lähinnä luuhun sattuisi. Kovemmillä kyykkypainoilla kipu on pahinta heti sarjan jälkeen ja toistoissa kun olen aivan pohjassa.

Armeijassa kumpaankin sääreen tuli penikkatauti ja toisesta jalasta kuvattiin marssimurtuma. Lääkärinlausuntona on krooninen lihasaitiokireys säärissä. Kyykkyä teen maiharit jalassa melko kapealla asennolla, noin hartialevyisellä, jalkaterät hieman ulospäin. Katson myös ettei polvet niiaa keskelle. Ylipronaatiota(onkohan oikea termi?) minulla on varmasti jonkin verran, nilkat tuntuisi aika löysiltä ja nyrjähtelee joskus ulkosyrjänsä yli kävellessä. Voisiko syynä olla siis liian kireät lihaskalvot jotka venyvät aivan pohjaan mentäessä painon niskassa painaessa vain syvemmälle? Todennäköisemmältä tuntuisi jalkojen (jalkaterien) väärä asento.

Apua kuitenkin kaipaisin koska painoja olisi kiva lisätä ilman kovaa kipua.

Syynä ,kuten jo itse mainitsit, voi olla jalkaterän virheasento/liike, jota pahentaa (ehkä seurauksena em. tullut) lihasaitiosyndrooma tai muu lihasepätasapaino.
Jalkaterien asentoa ei voi tutkia saati hoitaa näin netin välityksellä, tuntuu todella vaikealta antaa vastauksia kun ei näe tilannetta. Itse on kuitenkin vaikea arvioida jalkojen linjausta /virheliikettä kuormituksen aikana.

Parhaiten apua saisit jalkafysioterapeutilta, suosittelen vaikka Askelklinikkaa, jossa ovat koulutettuja juurikin näihin jalkaterän ongelmiin.
Ylipronaatiohan tarkoittaa jalkaterän virheliikettä (normaalia suurempaa joustoliikettä) ; kantaluu kiertyy sisäänpäin ja seurauksena kaarien madaltuminen ja painopisteen ohjautuminen jalkaterän sisäsivulle. Tämä taas vaikuttaa koko alaraajan asentoon (sisäkierron lisääntyminen) ja tämä taas lantion ja rangan asentoon.
Ylipronaatio ja muut virheliikkeet vaikuttavat alaraajakuormituksen lisääntymiseen ja aiheuttavat helposti erilaisia kiputiloja sekä tietysti altistavat urheiluvammoille jne.

Inkeri sanoi:
Syynä ,kuten jo itse mainitsit, voi olla jalkaterän virheasento/liike, jota pahentaa (ehkä seurauksena em. tullut) lihasaitiosyndrooma tai muu lihasepätasapaino...

Kiitoksia noista vastauksista! Osaatko sanoa voiko tässä tilanteessa jotain pahempaa vammaa seurata vaikka kyykkäisikin kivusta huolimatta?

Bricktop sanoi:
Osaatko sanoa voiko tässä tilanteessa jotain pahempaa vammaa seurata vaikka kyykkäisikin kivusta huolimatta?

No ainahan sekin on mahdollista. Kyllähän tuokin alkaa treeniä haitata jos kipu toistuu kaikissa kyykkytreeneissä ja jatkuu lihashuollosta jne. huolimatta.
Hieronnassa varmaan käyt ja venyttelet kuitenkin?
Kannattaa harkita sitä tutkimuskäyntiä jos tää ongelma ei ota poistuakseen, hinta on varmaan jotain n. 60€, ja uskon että siitä on hyötyä.

Inkeri sanoi:
No ainahan sekin on mahdollista. Kyllähän tuokin alkaa treeniä haitata jos kipu toistuu kaikissa kyykkytreeneissä ja jatkuu lihashuollosta jne. huolimatta.
Hieronnassa varmaan käyt ja venyttelet kuitenkin?
Kannattaa harkita sitä tutkimuskäyntiä jos tää ongelma ei ota poistuakseen, hinta on varmaan jotain n. 60€, ja uskon että siitä on hyötyä.

Venyttelen kyllä runsaasti. Hieronnassa en ole käynyt. Saako hieronnalla pysyviä tuloksia vai joutuuko siellä ravaamaan jatkuvasti? Valtio on kyllä käsittääkseni (toivottavasti) edelleen korvausvelvollinen kaikista tutkimuksista ja hoidoista joita noihin sääriin joutuu tekemään. Pitää kai kohtapuoliin poiketa Likesillä missä kävin armeijan jälkeenkin jalkoja näyttämässä.

Back
Ylös Bottom