Jos jalat näyttävät eri mittaisilta, ja on tutkittu, että maapallon väestöllä 98% on tismalleen yhtä pitkät jalat (luut...jenkkitutkimus, en nyt tähän hätään muista missä linkki tohon on, ja miten se on voitu todentaa), niin mistä ne eripituiset jalat sitten muualta johtuu, kuin vinosta lantiosta+lonkat "pois paikaltaan"? Tuskin kireät lihakset voi lantiota vetää virheasentoihin ITSESSÄÄN. Kyllä siinä on aina mukana myös nivelten dislokaatioita. Ja kun on nivelten dislokaatioita, niin varmasti on toispuoleisesti kireät/vahvuiset lihakset. Epätasapainossa keho siis.
Onpä malta olla ottamatta kantaa, koska väittämäsi nyt eivät ainakaan tälle "asiantuntijalle" auenneet. Otetaan tähän nyt sitten vaikka jenkkitutkimus kun itse sellaista myös käytit. Tutkimus on julkaistu vuonna 2003, ja ne viitteet löytyvät myöskin. Kiinnostaisi tietää sinun antamasi tutkimustuloksen viitteet. Aina vähäsen häiritsee kun lukee sivukaupalla päätelmiä ilman yhtäkään viitettä.
Athletic Training Research Laboratory, Department of Kinesiology, Pennsylvania State University, University Park 16802, USA.
The objectives of the study were to assess: (1) static innominate asymmetry in the sagittal plane, (2) leg length discrepancy (LLD), and (3) the relationship between static innominate rotation and LLD in asymptomatic collegiate athletes. The study was an observational study by design which took place in a University athletic training research laboratory. The participants were twenty-four male and 20 female asymptomatic intercollegiate athletes who volunteered to take part in the study. Static innominate asymmetry was assessed with a caliper/inclinometer tool and LLD was measured with a tape measure using standard clinical methods.
Results showed that forty-two subjects (95%) demonstrated some degree of static innominate asymmetry. In 32 subjects (73%), the right innominate was more anteriorly rotated than the left. Nearly all subjects were determined to have unequal leg lengths with a majority, 30 subjects (68%), showing a slightly longer left leg. Weak correlations (r=0.33 - 0.44) were identified between static innominate asymmetry and LLD. In Conclusion static innominate asymmetry and LLD are
common among asymptomatic collegiate athletes. This information provides clinicians with normative data of
common clinical measures in a physically active population.
PMID: 14559043 [PubMed - indexed for MEDLINE]
LLD tarkoittaa Leg Length Discrepancy:ä, eli jalkojen pituuseroa. Tutkimukseen osallistuneet harrastivat kaikki jotain urheilua, joten eipä näytä jalkojen pituusero hirvittävästi treeniä haittaavan oikein hoidettuna.
Mitä fasettilukkojen availuun tulee, itselläni OMT-fysioterapeutti on aina antanut mukaan kotona tehtäviä harjoitteita, joiden avulla nikamat myös pysyvät auki. Ellen kyseisiä harjoitteita tee avauksen jälkeen, menee selkä uudelleen jumiin parissa päivässä. Kun teen, selkä pysyy auki. Minun jaloissani on pituuseroa, minulla on ollut lordoosi, kireät lonkankoukistajat, selässä lukkoja, rintaranka juntturassa, nilkoissa asentovirheitä, akillesjänteen repeämä, rectus femoriksen repeämä ym. ja olen aina saanut niihin hyvän hoidon fysioterapeutilta. SILTI en tee johtopäätöstä että koska minun ongelmani korjattiin, niin sinunkin vaivasi tulevat kuntoon. Älä sinä tuomitse fysioterapeutteja ryhmänä sen takia että sinun ongelmasi jäivät ratkaisematta.