Kipu lonkan seudulla

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Eva
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Jos tuo kuntouttaminen toimii, niin miksi selkävaivaiset vain lisääntyy koko ajan???

Väestö vanhenee, fyysinen aktiivisuus nollassa, istumatyöt, motivaatiot itsensä kunnossa pitoon nolla...

Missä ne "kuntoutetut" on? Vai olenko ihan väärässä? Olisi kiva kuulla tuohon selitys...

Tuolla niitä on maailma täynnä. Käveleppä hetki ulkona, yllättävänkin moni niistä joita vastaan tulee on joskus selkäongelmia kokenut.

risumies sanoi:
Mutta nyt loppuu väittely osaltani, jokainen uskokoon mitä haluaa.

Oikein, eipä näihin kannata edes mukaan lähteä. Näissä uskon asioissa väittelyillä ei saada aikaan yhtään mihinkään.

Vaikka on taas mennyt offtopikiksi parin sivun verran niin kysymys vielä Risumiehelle ja tietty muillekin jos sattuu lukemaan, olen tässä nyt tehnyt venyjä tuonne etureisille ja lonkan koukistajalle, on tuntunut ihan hyvältä ei oikeastaan kipua venyttäessä pientä arkuutta kyllä, mutta venytyksen lopettamisen jälkeen kylläkin tulee pientä särkyä minuutiksi pariksi sinne lonkan koukistajaan, tämä normaalia?

Entäs voinko tehdä seuraavan parin kolmen viikon aikana jotain liikkeitä salilla edesauttaakseni parantumista vai onko paras etten tee mitään ylimääräistä liikettä rasittaakseni tuota lantio/lonkkaa? Uimaan tekisi mieli, ja kävelylenkeille. Varmaan selviää kokeilemalla? Mitään kyykkyä yms liikkeitä varmaan ei kannata edes harkita tekevänsä ennenkuin kivut ovat täysin lähteneet?
Kiitos

Entäs voinko tehdä seuraavan parin kolmen viikon aikana jotain liikkeitä salilla edesauttaakseni parantumista vai onko paras etten tee mitään ylimääräistä liikettä rasittaakseni tuota lantio/lonkkaa? Uimaan tekisi mieli, ja kävelylenkeille. Varmaan selviää kokeilemalla? Mitään kyykkyä yms liikkeitä varmaan ei kannata edes harkita tekevänsä ennenkuin kivut ovat täysin lähteneet?
Kiitos

Kevyttä jumppaa tasaisesti rasitusta lisäten. Sillä tasolla, että kipuu ei pahemmin tule. Raskaat liikkeet sitten kun kipui ei ole.

tai omaat pitkän kokemuksen erilaisista tuki-ja liikuntaelinvaivojen diagnosoinnista ja hoidosta, koska noinkin perustavaa laatua olevan väittämän esität.
Nämähän on vain mun mielipiteitä ja tekemiäni havaintoja. Kokemusta on kyllä kaikenlaisista hoidoista. Olen jutellut ja vaihdellut mielipiteitä useiden kymmenien kivuista kärsineiden kanssa. Mulla on laajat harrastuspiirit usean eri liikuntalajin alalla... Kyllä yli puolet liikuntaa aktiivisesti harrastavista on koko ajan jostakin kohtaa kipeä: selkä, polvi tai olkapää. Moni on saanu kortisonipiikkejä, polvia on tähystysleikattu, on syöty kymmeniä purkkeja pillereitä. Yhä ovat kipeitä. Monella liikuntaa aktiivisesti harrastavalla juniorillakin on selkäkipuja. Nuorimmat on ollu 8v. Melkein puolilla 14-16-vuotiaista tytöistä on em. vaivoja. Pojilla ehkä kolmasosalla. Tämä siis mun kokemukseni... kaikilla heillä on ollu muuten lantio vinossa, ryhti huono ja jalat eri mittaiset.

Apuakin löytyy. Jos ei löytyisi, tuskin meidänkään laitos enää pystyssä olisi...
Niin. Ennusteethan on, että tuo laitos kaatuu oliko se vuonna 2014, kun KELAn kyvyt loppuu. Silloin kivuista kärsivien kulut on paisunu liian suuriksi koska heitä on liikaa.

Väestö vanhenee, fyysinen aktiivisuus nollassa, istumatyöt, motivaatiot itsensä kunnossa pitoon nolla...
Liikunnan ja urheilun harrastajia on kuitenkin miljoonia... Kyllä me suomalaiset harrastetaan!

Tuolla niitä on maailma täynnä. Käveleppä hetki ulkona, yllättävänkin moni niistä joita vastaan tulee on joskus selkäongelmia kokenut.
Olenhan minäkin kokenut niitä 15 vuoden aikana n. 100 kertaa. Ne tulee ja menee. Välillä parempi ja välillä huonompi. Nyt ne on pysyny poissa reilusti yli vuoden ja olo on parempi ku koskaan 20 viime vuoden aikana.

Liikunnan ja urheilun harrastajia on kuitenkin miljoonia...

On toki. Mutta tiedätkö, mitä suurin osa selkävaivaisista tekee? Joko istumatyötä ja sohvalla istuskelua, tai sitten paskan lihaskunnon kanssa fyysistä työtä, paskalla tekniikalla. Ei kaikki, mutta melkoinen osa, ainakin niistä joita mun vastaanotolle tulee selkäongelmien vuoksi.

Nojoo, loppuu taas turha kiistely mun osalta.

BTW: itsellä mulla selkä on vaivannut ajoittain kans ehkä vajaa 15vuotta, nyt ollut taas pitkään ilman ongelmaa, ilman kansanparantajia, länsimaisen lääketieteen avulla

Olen jutellut ja vaihdellut mielipiteitä useiden kymmenien kivuista kärsineiden kanssa.
Minä taas olen fyysisesti ihan itse koskenut ja myöskin jutellut satojen, tuhansien selkäpotilaiden kanssa. Joten otantani taitaa olla pikkuisen isompi ja laajempi, sekä kattavampi.

Mulla on laajat harrastuspiirit usean eri liikuntalajin alalla... Kyllä yli puolet liikuntaa aktiivisesti harrastavista on koko ajan jostakin kohtaa kipeä:
Niin minullakin. Miksiköhän liikuntalajienharrastajilla on kipua? No perkele, ne lihakset ja jänteet on aika lujilla, kun treenataan. Kipuja syntyy ihan puhtaan rasituksen pohjalta, on siellä sitten mitä tahansa taustalla.

kaikilla heillä on ollu muuten lantio vinossa, ryhti huono ja jalat eri mittaiset
Tiesitkö!? Kun otetaan kadulta randomilla 100 ihmistä, heillä kaikilla on jonkinasteisia vinoutumia ja epänormaaleja kiertoja niin selässä kuin lantiossakin + huonoryhti (johtuen nykyajan liikuntatottumuksista, tai oikeammin liikuntatottumattomuuksista). SILTI VAIN OSALLA HEISTÄ ON ONGELMIA KIPUJEN KANSSA. Johtopäätös: Pelkkä lantion asento ei selitä kaikissa tapauksissa yhtään mitään.

Jalan pituuseroista: Olen tavannut tässä vuosien varrella alle 10 henkilöä joilla oikeasti jalat on eri mittaisia ja niistä on ollut selvää haittaa. Lopuilla tämä niin sanottu näenäinen pituusero johtuu lantion ja selän segmentaalisista toimintahäiriöistä ja erilaisista lihaskirstyksistä/spasmeista tai esim nikamakaaren höltymästä.

Vielä lantiosta ja SI-nivelestä. Lantio, kuten nikamatkaan eivät voi olla normaalioloissa poissa paikoiltaan, pätee myös SI-niveleen. Poikkeusoloissa näin voi olla, esim. kolaritapauksissa, vaikeissa synnytyksissä tai sitten kyseessä on synnynnäinen "tekovika".

Vielä Holmasta. Jos kaveri oikeasti väittää että lantio on vinossa 8 cm ja osoittaa sen mittaamalla SIAS:sta (ja vielä vaatteet päällä), niin huh,huh.
Jos SIAS ero on 8 cm se tarkoittaa ihan HELVETILLISTÄ rotaatio-kallistus-elevaatiota. Näin ison virheasennon omaava ihminen ei liiku mihinkään. Ja hänen virheasentonsa olisi todellakin ihan silmin aistittava, koska hän ei kykenisi edes seisomaan.

Tyypillisissä ns. lantionvirheasentotiloissa tämä ero on 1-3 cm ja se on selitettävissä pelkästään toispuoleisilla lihaskiristyksillä jotka aiheuttavat lantion toispuoleisen nousun ja kierron joka taas vastaavasti painaa toista lantionpuoliskoa alaspäin ja kiertoon vstk-suuntaan. SI-nivelen tasolla liike on varsin vähäinen, mieluummin mm kuin cm. Ristiluun liikeistä on useampikin teoria olemassa mm. Bonnaire, Farabeuf ja Weisel. Nämä löytyvät Kapandjin laitoksesta: Kinesiologia III.

Tiesitkö!? Kun otetaan kadulta randomilla 100 ihmistä, heillä kaikilla on jonkinasteisia vinoutumia ja epänormaaleja kiertoja niin selässä kuin lantiossakin + huonoryhti (johtuen nykyajan liikuntatottumuksista, tai oikeammin liikuntatottumattomuuksista). SILTI VAIN OSALLA HEISTÄ ON ONGELMIA KIPUJEN KANSSA.
Aika suurella osalla. Eikös se osa ole yli 80%? Näin sanovat tutkimukset. En sanoisi siis vain... Ai mutta tarkoitat, että vain osalla on ongelmia kipujensa kanssa. Suurin osa ei mielestäsi koe kipujaan ongelmaksi?

Johtopäätös: Pelkkä lantion asento ei selitä kaikissa tapauksissa yhtään mitään.
Ei toki pelkästään. Mutta ajattele toisinpäin: kaikilla selkäkipupotilailla on lantio vinossa.

Mutta ei kaikilla vinolla lantiolla kävelevillä ole kipuja. Ne kivut tulevat aikanaan vuosikymmenien päästä...

Jalan pituuseroista: Olen tavannut tässä vuosien varrella alle 10 henkilöä joilla oikeasti jalat on eri mittaisia ja niistä on ollut selvää haittaa. Lopuilla tämä niin sanottu näenäinen pituusero johtuu lantion ja selän segmentaalisista toimintahäiriöistä ja erilaisista lihaskirstyksistä/spasmeista tai esim nikamakaaren höltymästä.
Tuo olikin mielenkiintoinen väite. Eikös professorit, podiatrit ja monet muut lääketieteen asiantuntijat sano, että lähes kaikilla on erimittaiset jalat ja sitä ei voi muuten korjata kuin vain korotuspalalla tai katkaisemalla luu ja lyhentämällä/pidentämällä luuta?? Oletko siis eri mieltä heidän kanssaan?

Vielä lantiosta ja SI-nivelestä. Lantio, kuten nikamatkaan eivät voi olla normaalioloissa poissa paikoiltaan, pätee myös SI-niveleen. Poikkeusoloissa näin voi olla, esim. kolaritapauksissa, vaikeissa synnytyksissä tai sitten kyseessä on synnynnäinen "tekovika".
Eli olet eri mieltä kuin OMT-kouluttaja Petteri Koho ja fysiatri Turunen? Olet myös eri mieltä kuin moni DC kiropraktikko ja DN naprapaatti, kun he sanovat, että SI-nivelen virheasento voi tulla varsin helposti...

morrow: -Kuten TJJ jo mainitsikin, rasitusta voi ja pitää lisätä pikku hiljaa sen mukaan kun paikat tuntuvat sitä kestävän. Mikäli kipua alkaa ilmenemään, kevennetään ja mikäli kipua ei enää ilmene, voidaan rasituksen tasoa pikku hiljaa nostaa. Pieni arkuus venyttelyn jälkeen on ihan normaalia, jos siellä revähtymä on ollut. Venyttelyjen jälkeen voit hautoa myös jäällä, mutta varo ettet pakasta kassejasi:)

Ps. Ole varovainen lonkankoukistajaa venytellessäsi ettei lantio pääse kiertymään tai alaselkä kääntymään notkolle.

Jalan taakse viennit seisten ovat hyvää dynaamista venyttelyä lonkankoukistajalle, koska silloin vastavaikuttaja (pakara) aktivoituu ja sitä kautta rentouttaa koukistajaa. Esim. 3*10 rauhallista ääriasentoon vientiä muutaman kerran päivässä suoritettuna toimii oikein hyvin.
Ojennusten jälkeen pitkälle astuttu askelkyykky asento +30 sek 2-4 kertaa käy hyvin stattisesta venytyksestä. Jännitä siinäkin pakaraa kevyesti, pitää lantion paremmin suorassa.

Vielä voisi kysyä tähän että mitenkä pitkä kuntoutumisaika yleensä tämmösissä vaivoissa on? Entäs jos oletetaan että mulla olisi pienehkö repeämä eikä revähdys niin onko nämä sama toimenpiteet venyttelyt,pumppailut ym pahasta siinä tapauksessa? Istuskelin tuossa juuri bussissa ja piti 5min välein juuri tuota kipeää jalkaa aina liikauttaa että vihlonta loppui. Tärkein kysymys onkin että paraneeko yleensäkin lihaksen repeämät omia aikojaan vai tarvitaanko siihen jotain rajumpaa hoitokeinoa?

Olen menossa viikon parin päästä hierontaan kuten yleensä, hierojani on myös fysioterapeutti ja ajattelin jos ottaisi tämän asian siellä esille, hän varmaan osaa testata ja kokeilla jalkaa sekä todeta asian varmaksi ettei vaan ole mikään vamma tuossa reiden yläosassa, koska kipu tuntuu jännittäessä juuri tuossa yläreiden ja lonkan lihaksien tuntumassa jotta saisi suljettua pois muut vaihtoehdot kun ei tässä itse olla sata varmoja että onko se koukistajassa vai missä.

Vielä voisi kysyä tähän että mitenkä pitkä kuntoutumisaika yleensä tämmösissä vaivoissa on? Entäs jos oletetaan että mulla olisi pienehkö repeämä eikä revähdys niin onko nämä sama toimenpiteet venyttelyt,pumppailut ym pahasta siinä tapauksessa? Istuskelin tuossa juuri bussissa ja piti 5min välein juuri tuota kipeää jalkaa aina liikauttaa että vihlonta loppui. Tärkein kysymys onkin että paraneeko yleensäkin lihaksen repeämät omia aikojaan vai tarvitaanko siihen jotain rajumpaa hoitokeinoa?

Kun halutaan mahdollisimman hyvää palautumista liikuntaa ajatellen, niin revähdyksen hoidossa ei ole suotavaa, vaan pakollista kuntouttavat venytykset ja harjoitukset. Jotta repämän korjaava arpikudos on oikean laatuista ja suuntaista. Ja kyllä paranee omia aikojaan, rajumpia hoitokeinoja (kirurgin puukkoa siis) tarvitaan äärimmäisen harvoin.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Kiitosta vaan, todella hyvin vastaillaan kyllä takaisin! Nyt ainakin opin pienellä säikähdyksellä miten tärkeää kunnollinen lihashuolto ja venyttely ym ON.

Olikohan se JP Kouri joka tuon mainitsi siellä selkämessuilla? Tais se olla joku muu. Nauratti niin, että en enää muista kuka se oli...

En mäkään muista kuka se oli, mutta kaikki lääkärithän siitä puhuu. 6 viikon aikanahan heidän mielestään välilevyn pullistuma vetäytyy itsestään. Eli haluta tehdä turhia hoitoja, vaan annetaan nappeja tulehduksiin ja kipuihin.

No miksei se mulla sitten palautunut? Miksen saanut edes sairaslomaa työterveyslääkäriltä? "Hoito on aivan sama", oli lekurin kommentti. Ai oliko se sitten sama? Meinasin laittaa kerran perseestä kuvan, missä pyllistän ja missä näkyy leikkausarpi.

Onneksi tuli sentään itse hankittua muuta hoitoa. Tosin leikkaushan näitä vaivojani ei kokonaan poistanut.

Ei tietenkään. Aina pitää korjata kaikki viat samalla kertaa. Ja siellä lantiossa (ja muuallakin) on aina muutakin vikaa. Se on kokonaisuus, joka pitää tasapainottaa. Jos jättää jotakin korjaamatta, niin se palauttaa vanhat viat ja ongelmat palaa takaisin.

Tuosta on hyvä esimerkki vaikka kiropraktikot ja naprapaatit. Miksi siellä pitää monen kohdalla käydä kymmeniä kertoja? Koska hoito tuntuu hyvältä, mutta ongelmat palaavat pian koska ei korjata kaikkea...

Kun ei osata kokonaisvaltaista hoitoa. Miksi OMT:t paukuttaa fasettilukkoja, jotka uusiutuvat puolen tunnin päästä? Eikös ne pitäis pysyä auki pitempään? Mistä ne tulee uudestaan? Ettei vaan siitä kun koko ranka on mutkalla? Ja mikäs ne mutkat aiheuttaa?

2G

Onko tuosta Kuntoutus-Karppisesta sulla henkilökohtaisia kokemuksia?

Valitettavasti on. 2003 loppusyksystä valitin Harrille samoja vaivoja kuin kaikille muillekin hoitajille. Aukas Th8-12 alueen lukot, liikutteli käsiä, neuvoi rintalihaksen venyttämisen ja lopuksi piti 15min sähköä selässä (didy, iffi?). Tuona 15min aikana mies ei ollut hoitohuoneessa, vaan lähti hoitaa muita / kahville / paussille.

Oli ensimmäinen ja viimeinen kerta. Ei mitään apua, selkää nipisteli, mutta sama alkutilanne palas sit jo illalla. Tais muuten olla 8e toimistomaksu kaiken hyvän päälle...

2G

Minä taas olen fyysisesti ihan itse koskenut ja myöskin jutellut satojen, tuhansien selkäpotilaiden kanssa. Joten otantani taitaa olla pikkuisen isompi ja laajempi, sekä kattavampi.

Niin minullakin. Miksiköhän liikuntalajienharrastajilla on kipua? No perkele, ne lihakset ja jänteet on aika lujilla, kun treenataan. Kipuja syntyy ihan puhtaan rasituksen pohjalta, on siellä sitten mitä tahansa taustalla.

Tiesitkö!? Kun otetaan kadulta randomilla 100 ihmistä, heillä kaikilla on jonkinasteisia vinoutumia ja epänormaaleja kiertoja niin selässä kuin lantiossakin + huonoryhti (johtuen nykyajan liikuntatottumuksista, tai oikeammin liikuntatottumattomuuksista). SILTI VAIN OSALLA HEISTÄ ON ONGELMIA KIPUJEN KANSSA. Johtopäätös: Pelkkä lantion asento ei selitä kaikissa tapauksissa yhtään mitään.

Vielä Holmasta. Jos kaveri oikeasti väittää että lantio on vinossa 8 cm ja osoittaa sen mittaamalla SIAS:sta (ja vielä vaatteet päällä), niin huh,huh.
Jos SIAS ero on 8 cm se tarkoittaa ihan HELVETILLISTÄ rotaatio-kallistus-elevaatiota. Näin ison virheasennon omaava ihminen ei liiku mihinkään. Ja hänen virheasentonsa olisi todellakin ihan silmin aistittava, koska hän ei kykenisi edes seisomaan.

Tyypillisissä ns. lantionvirheasentotiloissa tämä ero on 1-3 cm ja se on selitettävissä pelkästään toispuoleisilla lihaskiristyksillä jotka aiheuttavat lantion toispuoleisen nousun ja kierron joka taas vastaavasti painaa toista lantionpuoliskoa alaspäin ja kiertoon vstk-suuntaan. SI-nivelen tasolla liike on varsin vähäinen, mieluummin mm kuin cm. Ristiluun liikeistä on useampikin teoria olemassa mm. Bonnaire, Farabeuf ja Weisel. Nämä löytyvät Kapandjin laitoksesta: Kinesiologia III.

Jos jalat näyttävät eri mittaisilta, ja on tutkittu, että maapallon väestöllä 98% on tismalleen yhtä pitkät jalat (luut...jenkkitutkimus, en nyt tähän hätään muista missä linkki tohon on, ja miten se on voitu todentaa), niin mistä ne eripituiset jalat sitten muualta johtuu, kuin vinosta lantiosta+lonkat "pois paikaltaan"? Tuskin kireät lihakset voi lantiota vetää virheasentoihin ITSESSÄÄN. Kyllä siinä on aina mukana myös nivelten dislokaatioita. Ja kun on nivelten dislokaatioita, niin varmasti on toispuoleisesti kireät/vahvuiset lihakset. Epätasapainossa keho siis.

Kuten jo aiemmin olen todennut, kaikki vaikuttaa kaikkeen. Hoidot on vain osa kuntoutusta, jos sitä joku ei ole kärjistämistyyppisistä kommenteistani osannu lukea.

Se mitä mä painotan, kommentoin ja "haukun" perustuu omiin kokemuksiin. Mä en jaksa kaikista kokemuksistani kirjoitella yksityiskohtaisia raportteja. Juttelen niistä mieluummin naamatusten jossain kuppilassa vaikka.

Hyvinkin monissa vastauksissani painotan syiden selkävaivoihin olevan lantiossa, koska se on ihmisen liikekeskus. Mikä sitten aiheuttaa noita lantionvirheasentoja, se on sitten eri juttu. Niihin mä en ole ottanut vielä täällä kantaa - ainakaan syvällisemmin.

Nopeasti jos jotain heitän, niin huono ja rikkoutunut auton kuskin penkki (selkänoja kaartuva oikealle, istuinosa vino, ajan 40000km vuodessa (penkki on nyt hoidettu pysyvästi eli poltettu)), huono sänky (Jyskin runkopatja), istumatyö (ei pelkästään itse työ, vaan ne istuma-asennot+liikkuminen työn aikana), saliharjoittelun totaalitauko 2000-05/2001 (sen jälkeen ei mennyt kuin 1.5v kun vaivat todella alkoivat harjoittelun uudelleenalkamisen jälkeen), työstressi, unenpuute (naapurin toimesta), ravinto, nestetasapaino...mitä vielä?

Toivottavati tämä nyt tuli kerralla selväksi asiantuntijoille ja "asiantuntijoille".

Jälkeenpäin katsottuna syyt ja seuraukset tiedossa. Suurin virhe oli pitää opiskelujen takia tuo totaalitauko. Joku viisas onkin todennut: "On vaarallisempaa lopettaa treenaaminen kuin olisi koskaan edes aloittanutkaan".

2G

Jos jalat näyttävät eri mittaisilta, ja on tutkittu, että maapallon väestöllä 98% on tismalleen yhtä pitkät jalat (luut...jenkkitutkimus, en nyt tähän hätään muista missä linkki tohon on, ja miten se on voitu todentaa), niin mistä ne eripituiset jalat sitten muualta johtuu, kuin vinosta lantiosta+lonkat "pois paikaltaan"? Tuskin kireät lihakset voi lantiota vetää virheasentoihin ITSESSÄÄN. Kyllä siinä on aina mukana myös nivelten dislokaatioita. Ja kun on nivelten dislokaatioita, niin varmasti on toispuoleisesti kireät/vahvuiset lihakset. Epätasapainossa keho siis.

Kuten jo aiemmin olen todennut, kaikki vaikuttaa kaikkeen. Hoidot on vain osa kuntoutusta, jos sitä joku ei ole kärjistämistyyppisistä kommenteistani osannu lukea.

Se mitä mä painotan, kommentoin ja "haukun" perustuu omiin kokemuksiin. Mä en jaksa kaikista kokemuksistani kirjoitella yksityiskohtaisia raportteja. Juttelen niistä mieluummin naamatusten jossain kuppilassa vaikka.

Hyvinkin monissa vastauksissani painotan syiden selkävaivoihin olevan lantiossa, koska se on ihmisen liikekeskus. Mikä sitten aiheuttaa noita lantionvirheasentoja, se on sitten eri juttu. Niihin mä en ole ottanut vielä täällä kantaa - ainakaan syvällisemmin.

Nopeasti jos jotain heitän, niin huono ja rikkoutunut auton kuskin penkki (selkänoja kaartuva oikealle, istuinosa vino, ajan 40000km vuodessa (penkki on nyt hoidettu pysyvästi eli poltettu)), huono sänky (Jyskin runkopatja), istumatyö (ei pelkästään itse työ, vaan ne istuma-asennot+liikkuminen työn aikana), saliharjoittelun totaalitauko 2000-05/2001 (sen jälkeen ei mennyt kuin 1.5v kun vaivat todella alkoivat harjoittelun uudelleenalkamisen jälkeen), työstressi, unenpuute (naapurin toimesta), ravinto, nestetasapaino...mitä vielä?

Toivottavati tämä nyt tuli kerralla selväksi asiantuntijoille ja "asiantuntijoille".

Jälkeenpäin katsottuna syyt ja seuraukset tiedossa. Suurin virhe oli pitää opiskelujen takia tuo totaalitauko. Joku viisas onkin todennut: "On vaarallisempaa lopettaa treenaaminen kuin olisi koskaan edes aloittanutkaan".

2G

1 asia on pakko vielä lisätä lihashuollosta. Kovemman kuntoilun aikoina 1995-1999 venyttelin koko kropan läpi vähintään kerran viikossa. Ainut paikka, mitä en KOSKAAN venytellyt erikseen ja huolella oli LONKANKOUKISTAJAT. Nyt jälkeenpäin tiedän, että olisi pitänyt mm. lordoosin ja nikamiensiirtymien jne takia. Toivottavasti muut ei tee vastaavaa virhettä, tai jos ovat tehneet, niin suosittelen korjaamaan tuon.

2G

Onpä malta olla ottamatta kantaa, koska väittämäsi nyt eivät ainakaan tälle "asiantuntijalle" auenneet. Otetaan tähän nyt sitten vaikka jenkkitutkimus kun itse sellaista myös käytit. Tutkimus on julkaistu vuonna 2003, ja ne viitteet löytyvät myöskin. Kiinnostaisi tietää sinun antamasi tutkimustuloksen viitteet. Aina vähäsen häiritsee kun lukee sivukaupalla päätelmiä ilman yhtäkään viitettä.

Athletic Training Research Laboratory, Department of Kinesiology, Pennsylvania State University, University Park 16802, USA.

The objectives of the study were to assess: (1) static innominate asymmetry in the sagittal plane, (2) leg length discrepancy (LLD), and (3) the relationship between static innominate rotation and LLD in asymptomatic collegiate athletes. The study was an observational study by design which took place in a University athletic training research laboratory. The participants were twenty-four male and 20 female asymptomatic intercollegiate athletes who volunteered to take part in the study. Static innominate asymmetry was assessed with a caliper/inclinometer tool and LLD was measured with a tape measure using standard clinical methods. Results showed that forty-two subjects (95%) demonstrated some degree of static innominate asymmetry. In 32 subjects (73%), the right innominate was more anteriorly rotated than the left. Nearly all subjects were determined to have unequal leg lengths with a majority, 30 subjects (68%), showing a slightly longer left leg. Weak correlations (r=0.33 - 0.44) were identified between static innominate asymmetry and LLD. In Conclusion static innominate asymmetry and LLD are common among asymptomatic collegiate athletes. This information provides clinicians with normative data of common clinical measures in a physically active population.

PMID: 14559043 [PubMed - indexed for MEDLINE]

LLD tarkoittaa Leg Length Discrepancy:ä, eli jalkojen pituuseroa. Tutkimukseen osallistuneet harrastivat kaikki jotain urheilua, joten eipä näytä jalkojen pituusero hirvittävästi treeniä haittaavan oikein hoidettuna.

Mitä fasettilukkojen availuun tulee, itselläni OMT-fysioterapeutti on aina antanut mukaan kotona tehtäviä harjoitteita, joiden avulla nikamat myös pysyvät auki. Ellen kyseisiä harjoitteita tee avauksen jälkeen, menee selkä uudelleen jumiin parissa päivässä. Kun teen, selkä pysyy auki. Minun jaloissani on pituuseroa, minulla on ollut lordoosi, kireät lonkankoukistajat, selässä lukkoja, rintaranka juntturassa, nilkoissa asentovirheitä, akillesjänteen repeämä, rectus femoriksen repeämä ym. ja olen aina saanut niihin hyvän hoidon fysioterapeutilta. SILTI en tee johtopäätöstä että koska minun ongelmani korjattiin, niin sinunkin vaivasi tulevat kuntoon. Älä sinä tuomitse fysioterapeutteja ryhmänä sen takia että sinun ongelmasi jäivät ratkaisematta.

Jos jalat näyttävät eri mittaisilta, niin mistä ne eripituiset jalat sitten muualta johtuu, kuin vinosta lantiosta+lonkat "pois paikaltaan"? Tuskin kireät lihakset voi lantiota vetää virheasentoihin ITSESSÄÄN.

Lueppas tarkemmin, tai sitten luet kuin piru raamattua... ;)

Lantio voi olla virheasennossa ja niin se onkin suuremmalla osalla meistä, harvapa meistä on symmetrinen.

Lantion virheasento on täysin eri asia, kuin pois paikaltaan olevan SI-nivel tai lonkka. SI tai lonkkanivel EI VOI OLLA POISSA PAIKALTAAN ilman suurienergistä vammaa tai synnynnäistä "tekovikaa". Ja jos ne ihan oikeasti ovat poissa paikaltaan nivelistä löytyy sen verran damagea, että niitä ei takaisin paikoillaan saa pysymään, ilman operaatiota.

Tässä on merkittävä käsite-ero, joka myös on yksi syy miksi lääkärit ja muutkin koulutetut henkilöt katsovat toisinaan nenänvartta pitkin "kansanparantajia", jotka pistävät nikamia ja lonkkkia paikoilleen.
Siis vielä kerran: Nikamien ja nivelten rajoittuneet liikelaajuudet voidan palauttaa manipulaatioilla ja/tai mobilisaatioilla, sekä myös hyvin kohdennetulla liikeharjoittelulla. Manipulaatiossa ja/tai mobilisaatiossa ei pistetä mitään paikalleen. Ainoastaan palautetaan takaisin nivelen normaali liike, joka syystä tai toisesta on alentunut/häiriintynyt. No big deal! No magic!

Tuskin kireät lihakset voi lantiota vetää virheasentoihin ITSESSÄÄN.
Itseasiassa, KYLLÄ. ;)
Kaikkiin "virheasentoihin" on periaatteessa kaksi syntytapaa. Äkisti, yhden liikkeen aikana (esim. astua kuoppaan, kumartua alas kiertyen) tai sitten hitaasti, pikku hiljaa, jolloin nivelen liike alentuu, alentumistaan esim. lihaskiristyksen estäessä nivelen normaalin, täyden liikkeen.

Kovemman kuntoilun aikoina 1995-1999 venyttelin koko kropan läpi vähintään kerran viikossa. Ainut paikka, mitä en KOSKAAN venytellyt erikseen ja huolella oli LONKANKOUKISTAJAT. Nyt jälkeenpäin tiedän, että olisi pitänyt 2G

Tiedän. Lonkan koukistajia on yksinään hankala/ärsyttävä venyttää. Pakaraa tai takareittä voisi taas helpostikkin venyttää tunnin putkeen tv:n äärellä.

Lonkan koukistajalihas on varmasti yksi eniten ongelmia aiheuttava lihas urheilulajeissa, joissa ollaan jalkojen varassa.

Johan tuo GG itsekkin kertoi laiminlyöneensä lonkankoukistajien venyttelyn, joka oli voimistanut lannerangan lordoosia (ja SIIRRELLYT nikamia:)). Vaikka eihän ne kireät lihat hänen mukaansa niitä virheasentoja voi aiheuttaa...

Tuo olikin mielenkiintoinen väite. Eikös professorit, podiatrit ja monet muut lääketieteen asiantuntijat sano, että lähes kaikilla on erimittaiset jalat ja sitä ei voi muuten korjata kuin vain korotuspalalla tai katkaisemalla luu ja lyhentämällä/pidentämällä luuta?? Oletko siis eri mieltä heidän kanssaan?

Olen samaa mieltä heidän kanssaan. Jos jalat ovat eri mittaisia, niin ne ovat erimittaisia. Niiden korjaamiseen on kaksi vaihtoehtoa. 1) kirurginen juttu: pidennetään lyhyempää jalkaa tai lyhennetään pitempää jalkaa. 2) lisätään koroke lyhyen jalan alle.

Kuten jo aiemmin totesin, suurin osa ns. erimittaisista jaloista ovat peräisin jostain virheasennosta kineetisessä ketjussa välillä kantapää ja th-ranka, eli jalat eivät todellakaan ole edes olleet erimittaisia. Itse olen vuosien saatossa törmäännyt vain n. 10 erimittaiseen jalkaan, joihin on tehty korotus, ai niin yhtä pidennettiin kirurgisesti.

Ja vielä tarkennus. Jep, meillä kaikilla on absoluuttisesti eri mittaiset jalat. Yleisen käsityksen mukaan noin 1 cm alkaa olla ero jota aletaan tarkastelemaan.

Eli olet eri mieltä kuin OMT-kouluttaja Petteri Koho ja fysiatri Turunen? Olet myös eri mieltä kuin moni DC kiropraktikko ja DN naprapaatti, kun he sanovat, että SI-nivelen virheasento voi tulla varsin helposti...
Olen samaa mieltä. Lueppas tarkemmin. PUHUIN POISSA PAIKALTAAN OLEMISESTA, en virheasennosta... :rolleyes:

ns. SI-lukko tai "nikamalukko" (..tuttaa koko lukko-sana, koska se kuvaa tilannetta todella huonosti) voivat syntyä todella pienestäkin kuormasta, esim nouseminen rauhallisesti sängystä.

Itseä tässä asiassa ärsyttää se, että kun saan yhden tahon vakuuttumaan että manuaalinen terapia ihan oikeasti on tietoon perustuvaa toimintaa, tulee joku "partajeesus-omaan-pesään-pelaaja-uskonnollis-fanaattinen-itsekoulutettu-kaikkitietävä-jne-jne.." höpisemään taas pois paikoiltaan olevista nikamista ja 8 cm eroista lantiossa. :curs:

Ei ole ihme että lääketieteen parissa suhtaudutaan usein väheksyvästi manipulaatioon.

Suositut

Back
Ylös Bottom