Kipu lonkan seudulla

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Eva
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl

Eva

Mulla on nyt parin viikon ajan oireillut lonkan seutu nivustaipeen kohdalta.
Kipu ei ole jatkuvaa, mutta tuntuu kun jalan laittaa tiettyihin asentoihin, esim risti-istuntaan tai jos istun jalkojen päällä ja välillä myös kävellessä tuntuu. Jotenkin tuntuu niinkuin nivelessä olisi jotain "välissä", mutta kipu paikantuu kuitenkin pehmytkudokseen. Painelemalla löytyy kipeä kohta. Mikä voi olla syynä?

Nyt ei taida olla kyseessä sama ongelma, mut mulla oli joskus alaselän kans ongelmia ja se heijastu kans tonne lonkan seutuville. Se vihvo useita viikkoja ikävästi ja kaikenlainen juokseminen ja kävely oli hankalaa. Sitten kun lepuutti selkää kunnolla niin kyl se siitä vähitellen korjaantu.

Eva sanoi:
Mulla on nyt parin viikon ajan oireillut lonkan seutu nivustaipeen kohdalta.

Arvailuksi menee täälläkin suunnalla, mutta itsellä on tuo seutu oireillut kovien kyykky, ja vatsatreenien jälkeen, ja syynä on ilmeisesti lonkankoukistajien jumitus/jäykkyys. Erityisesti vatsatreenit, joissa jalat on tuettuna, ja käytän kovia lisäpainoja, tai vaihtoehtoisesti jalannostoissa suorin jaloin tuntuun lonkajankoukistajat jumittavan. Vaivaa on ollut jo useamman kuukauden välillä enemmän, välillä vähemmän. Voisiko olla mahdollinen?

Itellä samaa vaivaa lonkka-nivus-akselilla. Tuntuu juuri kyykkytreenin jälkeen ja toisaalta vatsoja treenatessa tuntuu niinku joku harais vastaan lonkassa, etenkin jalkojennostoissa. Ei oikeastaan rajoita treeniä eikä elämää, mutta pientä kipuilua siellä tuntuu. Alaselkäkivut on myös tuttuja täälläkin päin, mutta en ole itse noita lonkka-/nivusvaivoja mitenkään sinne yhdistänyt...

Unohdin aiemmin mainita että myös saman jalan polvi on ollut hieman omituinen. Polven ja lonkan oireilu on alkanut samoihin aikoihin. Polvitaipeessa on välillä muljahdellut kävellessä, vähän niinkuin joku jänne tms liikkuisi/hankaisi johonkin siellä. Muljahtelu ei satu, mutta tuntuu epämiellyttävältä. Voisiko muljahtelulla olla yhteys lonkkaan?

German Gorilla sanoi:
Luulen, että SI-nivel on dislokaatiossa ja sitten ko jalat haara-asennossa, niin suoliluu ja ristiluut koskee toisiinsa. Lonkkanivel voi myös olla pois paikoiltaan eli liikkunut ulospäin. Lisää aiheesta: http://personal.inet.fi/koti/faro/Selkasivut/Selka.html
Otetaas vähän termistöä:

Lonkkanivel tosiaakaan ei mene pois paikaltaan ihan helposti, kuten ei nikamakaan. Se on kehon tukevin nivel. Enemminkin vakavastiotettavassa ammattikirjallisuudessa puhutaan toiminnallisista siirtymästä ja/tai osittaisesta nivelpussin tiukkuudesta tai kiristymisestä.

Linkissä (siis toi .../koti/faro/jne...) väitetään SI:n luksaation aiheuttavan jopa 7-8 cm eron lantiossa. No, jokainen voi miettiä itse. SI-nivelessä tapahtuu liikettä risti- ja suoliluun välillä (mm. Kapandji). Liike lantion takana on sormin tunnusteltavissa ja se on muutamia mm:jä. Tämä liike tai sen puuttuminen ei selitä väitettyä 8 cm lantion etupuolella. Jos SI-nivelessä on ongelmia mukana on myös monta muuta oiretta. Usein esim m. quadratus lumborumin spasmi joka puolestaan saa aikaan toispuoleisen lantion kohoamisen ja tämän näyttävän pituuseron.

On myös katsantokantoja, joiden mukaan SI-nivelen virheellisiin liikemalleihin ei tule puuttua manuaalisesti, vaan LHT:n tekniikoilla jotka korjaavat häiriön pysyvästi.

Niin tai näin. Kolikolla on aina kaksi puolta, jopa kansanparantajan kolikossa... ;)

Fysiolle sanoisin sen, että oon käyny 3 eri kiropratikolla, OMT:lla, fysioterapeutilla, osteopaatilla ja sitten useammalla kansanparantajalla sekä hierojilla. Ainoan oikean avun olen saanut juuri Holmalta. Hän oli ainoa, joka huomasi ja tiesi, että lantioni oli vinossa ja ongelmani lähtivät sieltä. Edes ortopedi, urheilulääketieteen tri ja traumatologian erik. lääk. ei uskonut, että si-nivelet voivat mennä dislokaatioon, ja sen seurauksena aiheuttaa skolioosia taikka välilevyvaivoja.

No ilmankos se halus mun välilevytyrät leikata. Nyt tiedän, ettei olis tarvinnut sitä 3500eskoa laittaa siihen kipukirurgiaan.

Netistä muuten luin joskus artikkelin, jossa brittiläinen lääketieteen tri kertoi 15% kipukirurgiasta olevan puoskarointia. Usein diagnoosit ovat tehty mutulla tai jopa taikauskoon perustuen. Aika kuvaava väite lääketieteen ymmärryksestä selkävaivojen osalta. Oli sitten totta tai ei, mutta harva lääkäri Suomessa tai maailmassa näistä mitään OIKEASTI ymmärtää. Eli mikä on SYYLLINEN vaivoihin. Korjaamisesta ja kuntouttamisesta puhumattakaan.

Kattokaas sieltä Holman sivuilta niitä parantamisvideoita, siellä on n.7cm toinen puoli lantiosta vinossa. Ja tää kaikki siitä, että si-nivel dislokaatiossa (muutama mm)+lonkkanivel pois alkup. paikaltaan + suoliluu nousee ylösp.

Huvittavinta on tää asettelu 'virallinen koulukunta' vs. kansanparantajat. Kaikkein huvittavinta on se, että saman koulukunnan edustajilla on aivan päinvastaiset mielipiteet ja diagnoosit selkävaivoistani. Eikä heidän hoidoistaan ole ollut muuta hyötyä kuin rahallinen menoerä. Todellinen apu on ollut aivan muualla.

Tästähän voidaan väitellä iät ja ajat. Tärkeintä on löytää itselleen toimivat hoidot. Minä olen ne nyt löytänyt, ja tiedän kenen apuun turvautua jatkossa.

Loppuun toteaisin kuitenkin, ettei mitään hoito itsessään auta. Käsittelyt on puolet hoidosta, loput tehdään itse. Lihakset kuntoon, ja lihashuolto myös. Istuma-asennot jne...on niin paljon asioita mitkä vaikuttaa.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
German Gorilla sanoi:
Fysiolle sanoisin sen, että oon käyny 3 eri kiropratikolla, OMT:lla, fysioterapeutilla, osteopaatilla ja sitten useammalla kansanparantajalla sekä hierojilla. Ainoan oikean avun olen saanut juuri Holmalta.
Good for you! :rock:

Hän oli ainoa, joka huomasi ja tiesi, että lantioni oli vinossa ja ongelmani lähtivät sieltä... Netistä muuten luin joskus artikkelin, jossa brittiläinen lääketieteen tri kertoi 15% kipukirurgiasta olevan puoskarointia. Usein diagnoosit ovat tehty mutulla tai jopa taikauskoon perustuen...
No, lantion vinoudesta taisin puhua jo tuolla ylempänä, kuten myös siitä kuuluisasta 8cm:stä. Näyttävät mitat otettiin muuten vaatteet päällä jolloin mittausta ei voi kriittisesti tarkastella tai edes todeta mitä ko. hlö palpoi. :eek:

Puoskaroinnista ja taikauskosta puheenollen... Oli huvittavaa seurata taustalla olevan "seurakunnan" uskoontulokokemuksia ja huudahduksia. :D

Vielä puoskaroimisesta... Juuri nytkin teen työtä yhden "parantuneen" kanssa. Pari manipulaatiota ja "riuhtaisua" olkapäähän. Seurauksena lievä plexusalueen ja n.ulnariksen vaurio. Niin, kyse oli juuri kansanparantajaksi itseään kutsuvasta herrasta ja raajojen paikalleen laittamisesta. Oli muuten vaatinut asiakkaalta 10 kerran hoitositoomusta ekalla kerralla ja suuttunut kun asiakas lopetti oireiden pahentumiseen vedoten... :rolleyes:

German Gorilla sanoi:
Fysiolle vielä, mitä ammattikuntaa edustat?

En EDUSTA mitään ammattikuntaa.
Koulutukseltani olen manuaaliseen terapiaan erikoistunut fysioterapeutti.

No, lantion vinoudesta taisin puhua jo tuolla ylempänä, kuten myös siitä kuuluisasta 8cm:stä. Näyttävät mitat otettiin muuten vaatteet päällä jolloin mittausta ei voi kriittisesti tarkastella tai edes todeta mitä ko. hlö palpoi. :eek:
Näkyy olevan vähän liioittelua. Mutta vinohan se silti näkyy olevan. Näkeehän sen ilman tuota tunnusteluakin.

Vielä puoskaroimisesta... Juuri nytkin teen työtä yhden "parantuneen" kanssa. Pari manipulaatiota ja "riuhtaisua" olkapäähän. Seurauksena lievä plexusalueen ja n.ulnariksen vaurio. Niin, kyse oli juuri kansanparantajaksi itseään kutsuvasta herrasta ja raajojen paikalleen laittamisesta.
Ainoat riuhtojat minulla on olleet laillistettu DC, joka vetäisi mun jalkaa niin että lantiossa napsahti.
Ja OMT, joka väänteli mun olkapäätä. Ja osteopaatti väänteli tosi ikävästi jalkoja eri asentoihin.
Yhdelle tutulle oli hieroja rykässy hieronnan päätteeks rintarankaa niin, että nikama painui sisään.

Onhan noita kaikenlaisia parantajia...

Oli muuten vaatinut asiakkaalta 10 kerran hoitositoomusta ekalla kerralla ja suuttunut kun asiakas lopetti oireiden pahentumiseen vedoten... :rolleyes:
Tota harrastaa moni laillistettu kiropraktikkokin. Muijan kaverille oli helsinkiläinen kiro (DC) myynyt puolen vuoden hoitosetin: Eka 3kk kaks kertaa viikossa ja loput 3kk kerran viikossa. Hoito kestää 10-15min ja hinta 60egeä kerta. Uskomatonta...

Jos lonkan seutuvilla kipuilee, suosittelisin omasta kokemuksesta selvittämään heti mikä siellä oikein panttaa. Lääkärille ensin ja sitten vaikka kinutaan lähete ultraääneen. Fysioterapeutit, kiropraktikot ja muut osaavat kyllä työnsä, mutta jos joku lihas on tulehtunut/repeämispisteessä niin ne liikkeet ja manipuloinnit vain pahentavat asiaa. Siksi ensimmäinen osoite pitäisi aina olla lääkäri. Jos fysioterapeutille menee niin kyllä tulehdus pitäisi jo olla hoidettu.

Ite jätin pienen oireilun omaan arvoonsa, lopputuloksena rectus femoris repesi kiinnityskohdastaan lonkasta kesken kyykyn. Koko juttu: http://www.pakkotoisto.com/vbulletin/showthread.php?t=49641

Tuon kokemuksen jälkeen on kyllä heti tullut pidettyä kevyt viikko pienenkin ei-lihaskivulta tuntuvan kivun ilmaantuessa.

Nostan aiheen ylös koska itselläni on nyt ollu lähes kuukauden kipuilua vasemman jalan lonkan tuntumassa, epäilisin että juuri tuossa koukistajassa koska meni kovassa kyykkytreenissä kipeäksi ja ollut sen jälkeen vaihtelevasti mieto ja välillä hyvinkin kipeänä.

Tunnustelemalla ei kipua tunnu mutta välillä istuessa, kävellessä tulee kovaa vihlovan tyylistä kipua juuri tuossa lonkan koukistajan seutuville. Olen ruvennut tekemään nyt aktiivisen kevyehkösti lonkalle venytyksiä ( yllärillä en tietenkään ennen vammaa tehnyt muutakuin etureisille ). Kyykkyä, prässiä yms pystyy tekemään kevyesti hyvien lämmittelyn jälkeen jolloin kipua ei hirveän paljon tunnu. Välillä kuitenkin ihan kotona tulee ihmeellisiä kipu aaltoja, yölläkin peittoa korjattaessa saattaa vihlaista :(

Mutta nyt on aikaa mennyt jo tovi ja tuntuu että ei ole lähtenyt paranemaan, olen kuullut jotain juttua jostain limapussien tulehtumisesta tjsp? Paraneeko siitä levolla? Onko kyseinen tulehdus vaikea hoidettava? Pidin välissä 2vk tauon jalkaliikkeistä ja muista jossa kipua tuli, mutta ei ainakaan sillä asettunut.

Pitäisikö tätä liikettä ruveta tekemään lonkan koukistajalle?
http://www.exrx.net/WeightExercises/HipFlexors/CBSingleLegRaise.html

Kiitoksia kaikille jotka vaivautuivat lukemaan.

Miksi aina aloitetaan pahimmasta mahdollisesta diaknoosista. Esim. Sinulla täytyy olla lihasaitiosyndroomasta jatkunut penikkatauti joka on kroonistunut. Tämä on aiheuttanut sen, että sinulle on tullut rasitusmurtumia sääreen, reisiluuhun ja lonkkaan... hohhoijaa...

Tämän ei todellakaan tarvitse olla kuin Piriformis syndrooman oireita. Muistakaa, että fysio on käynyt 3.5 vuoden koulutuksen tätä kirjoitteluaan varten.

Niin ja fysiatri 12v opiskellu, eikä tiedä mitä tarkoittaa si-nivelen dislokaatio ja ristiluun virheasento (kiertymä&kallistuma joko horisontaalisesti ja tai vertikaalisesti).

Mitä enemmän koulutettu ihminen on, sitä vähemmän käytännön kokemusta. Ainakin Suomessa.

60-luvulla Suomen lääkärikoulutuksessa opetettiin lantion nivelten toiminnallisten virheasentojen tutkiminen & merkitys. Nykyään ei opeteta. Ilmankos ei osata tutkia eikä ymmärretä sen merkitystä.

Olin selkämessuilla tuos 1.5 viikkoa sitten. Luennoilla puhuttiin, että lantio on ihmisen hyvinvoinnin perusta ja liikkeenkeskus. On olemassa tutkimustuloksia, joissa todetaan 70% selkävaivojen olevan SYY muille vaivoilla ihmiskehossa. Lisäksi 90% kaikista selkävaivoista johtuu saman tutkimuksen perusteella lantionvirheasennoista -> raajojen pituuserot, skolioosi, notkoselkä jne.

Miten sitten lääkäreille ei opeteta asiasta mitään, jos kerran lantio on hyvinvoinnin perusta ? Miksi lantionalueen toiminnallisten virheasentojen korjaus vaatii fysiatrin mielestä (vastasi luennolla jonkun kysymykseen) erikoisosaamista? Eiks sen pitäs olla kaikkien tiedossa. Haiskahtaa pikkasen "napeilla kondikseen".

Mistä muuten tulee se 6vk odotusaika, jolloin ei saa lääkereiden mielestä mennä hoitoon, kun iskiaskivut ovat alkaneet? Nauttia kivuista 6vkoa, ja sitten vasta mennä hakemaan Tramalia 150mg ?

Fysiolta kysyisin, että opetettiinko OMT-koulutuksessasi si-nivelten ja ristiluun virheasennon tutkiminen ja korjaaminen? Mä olen käynyt lähetteellä 30 kertaa OMT:llä, ja kerran OMT on aluetta tutkinut. Tällöinkin vasta kun itse kehoitin. Tällöin hän manipuloi si-nivelen dislokaation ja totesi sen jälkeen, että "sullahan rentoutui koko vasen puoli selästä". Mä vaan totesin, että "niinpä teki".

Jos hän olisi tiennyt ja sisäistänyt, että lantionalue pitää tutkia ensimmäisenä, niin tuskinpa vasta asiakkaan kehoituksesta ja 3v hoitojakson jälkeen olisi ensimmäisen kerran asiaan puuttunut.

Noihin kaiken maailman epäilyjöihin, että miksi se lantio aina pitää tutkia, jos olkapää ja niska on kipeä. Eikö se syy vaivaan ole siellä missä kipu ja lihasjumit ovat? Miksi oma oikea olkapääni alkoi toimimaan, kun lantio suoristettiin, nikamalukot aukastiin ja vasta hoidettiin olkapäävaivat pois? Miksi OMT:n pelkkä olkapään hoitaminen ei sitten auttanut 4h kauemmaksi, vaan ongelmat palasivat?

Jos talo raketaan vinolle kivijalalle, niin tuskinpa katto on vatupassien mielestä vaterissa. Harva meistä seisoo olkapäät samalla tasalla, jos toisessa jalassa on laskettelumono ja toinen jalka on paljas.

Perusongelma suomalaisessa fysiologiassa on, että harvoin pohditaan syitä niihin ongelmiin. Jos ei ole syitä, ei ole ongelmia eikä kipuja. Eihän katto lopeta vuotamasta, jos lattialle vaihdetaan isompaa saavia pari kertaa päivässä. Oireita kyllä lievitetään napeilla, auttaako se syiden häviämiseen?

Eli koko liikeketju pitää käydä läpi varpaista niskaan. Kaikki vaikuttaa kaikkeen, jos ei suoraan, niin välillisesti.

Fysiolta kysyisin, että opetettiinko OMT-koulutuksessasi si-nivelten ja ristiluun virheasennon tutkiminen ja korjaaminen?

Pieni tarkennus... Olen opiskellut OMT:n tekniikoita, en ole suorittanut OMT-tutkintoa. Tällähetkellä plakkarissa, perustutkinnon lisäksi, erikoistumisopinnot manuaalisesta terapiasta (sis. OMT-peruskursseja), sekä pätevyys akupunktuuriin ja urheilufysioterapiaan. Ja nyt olis tarkoitus aloitella manipulatiivisen fysioterapian opinnot Maitland-konseptin mukaan.

Mutta, aiheeseen... Kyllä opetettiin, kuten myös ko. alueen mobilisointi ja stabiloiva harjoittelu.

Suositut

Back
Ylös Bottom