Niin ja fysiatri 12v opiskellu, eikä tiedä mitä tarkoittaa si-nivelen dislokaatio ja ristiluun virheasento (kiertymä&kallistuma joko horisontaalisesti ja tai vertikaalisesti).
Mitä enemmän koulutettu ihminen on, sitä vähemmän käytännön kokemusta. Ainakin Suomessa.
60-luvulla Suomen lääkärikoulutuksessa opetettiin lantion nivelten toiminnallisten virheasentojen tutkiminen & merkitys. Nykyään ei opeteta. Ilmankos ei osata tutkia eikä ymmärretä sen merkitystä.
Olin selkämessuilla tuos 1.5 viikkoa sitten. Luennoilla puhuttiin, että lantio on ihmisen hyvinvoinnin perusta ja liikkeenkeskus. On olemassa tutkimustuloksia, joissa todetaan 70% selkävaivojen olevan SYY muille vaivoilla ihmiskehossa. Lisäksi 90% kaikista selkävaivoista johtuu saman tutkimuksen perusteella lantionvirheasennoista -> raajojen pituuserot, skolioosi, notkoselkä jne.
Miten sitten lääkäreille ei opeteta asiasta mitään, jos kerran lantio on hyvinvoinnin perusta ? Miksi lantionalueen toiminnallisten virheasentojen korjaus vaatii fysiatrin mielestä (vastasi luennolla jonkun kysymykseen) erikoisosaamista? Eiks sen pitäs olla kaikkien tiedossa. Haiskahtaa pikkasen "napeilla kondikseen".
Mistä muuten tulee se 6vk odotusaika, jolloin ei saa lääkereiden mielestä mennä hoitoon, kun iskiaskivut ovat alkaneet? Nauttia kivuista 6vkoa, ja sitten vasta mennä hakemaan Tramalia 150mg ?
Fysiolta kysyisin, että opetettiinko OMT-koulutuksessasi si-nivelten ja ristiluun virheasennon tutkiminen ja korjaaminen? Mä olen käynyt lähetteellä 30 kertaa OMT:llä, ja kerran OMT on aluetta tutkinut. Tällöinkin vasta kun itse kehoitin. Tällöin hän manipuloi si-nivelen dislokaation ja totesi sen jälkeen, että "sullahan rentoutui koko vasen puoli selästä". Mä vaan totesin, että "niinpä teki".
Jos hän olisi tiennyt ja sisäistänyt, että lantionalue pitää tutkia ensimmäisenä, niin tuskinpa vasta asiakkaan kehoituksesta ja 3v hoitojakson jälkeen olisi ensimmäisen kerran asiaan puuttunut.
Noihin kaiken maailman epäilyjöihin, että miksi se lantio aina pitää tutkia, jos olkapää ja niska on kipeä. Eikö se syy vaivaan ole siellä missä kipu ja lihasjumit ovat? Miksi oma oikea olkapääni alkoi toimimaan, kun lantio suoristettiin, nikamalukot aukastiin ja vasta hoidettiin olkapäävaivat pois? Miksi OMT:n pelkkä olkapään hoitaminen ei sitten auttanut 4h kauemmaksi, vaan ongelmat palasivat?
Jos talo raketaan vinolle kivijalalle, niin tuskinpa katto on vatupassien mielestä vaterissa. Harva meistä seisoo olkapäät samalla tasalla, jos toisessa jalassa on laskettelumono ja toinen jalka on paljas.
Perusongelma suomalaisessa fysiologiassa on, että harvoin pohditaan syitä niihin ongelmiin. Jos ei ole syitä, ei ole ongelmia eikä kipuja. Eihän katto lopeta vuotamasta, jos lattialle vaihdetaan isompaa saavia pari kertaa päivässä. Oireita kyllä lievitetään napeilla, auttaako se syiden häviämiseen?
Eli koko liikeketju pitää käydä läpi varpaista niskaan. Kaikki vaikuttaa kaikkeen, jos ei suoraan, niin välillisesti.