Kipeä olkapää, tulehdusko?

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl

Gillyanne

Vaa'at kaatikselle ry
... vai joku muu? Selailin tuossa searchilla löytämiäni threadeja olkapääkivuista, mutta päätin sitten kuitenkin aloittaa vielä yhden... Tilanne on nääs tämä: viimeinen punttitreeni oli viime vkon tiistaina eli siis 21.1. Treenasin selän (mave-kulmasoutu kp-alatalja) ja olkapäät (pystypunnerrus kp-viparit sivuille kp). Treeni meni hyvin, enkä huomannut mitään erityistä olkapäissä. Ke-aamuna alkoi sitten flunssanpoikanen kutitella kurkussa, joten päätin pitää muutaman päivän treenitaukoa ja tarkkailla tilannetta. La-aamuna venytellessäni ja käsiä pyöritellessäni huomasin sitten kipua vasemmassa olkapäässä, ja päivän mittaan kipu paheni ja illalla sattuikin sitten jo aika lailla :( Kipua tuottavat siis tietynlaiset liikkeet, esim. vipunostojen (rinnalle) ala"venytys" ja peck-dec-liike.

Ibuprofeeni auttoi, ja eilen luulin jo päässeeni pälkähästä, mutta tänä aamuna kipu tuntui taas, tosin huomattavasti lievempänä. Nyt, töissä ollessani, olkapäässä tuntuu ikäänkuin pientä "kuumotusta". Tulehdusko kyseessä? Missään en ole tuota olkaa kyllä (mielestäni) rikkonut. About kuukausi sitten oikeassa olassa oli vastaava kiputila, mutta se meni ohi viikonlopun aikana, levolla ja buranalla. Mikä nyt neuvoksi, sama reseptikö? :confused: :(

Ai niin, ennen näitä kipuja ei olkapäiden kanssa ole ollut koskaan mitään ongelmia.

Mulla oli tulehdus vasemmassa olkapäässä pari vuotta sitten. Sitä ennen kävin just reenaamassa ja olkapäitä tehdessä huomasin sen olevan aika jäykkä eli ei taipunut kunnolla niskan taakse. Samana iltana iski sitten kunnolla flunssan kanssa, mutta ei pysty sanomaan kumpi oli syy ja kumpi seuraus. Oli aika karsea kokemus, kun kättä särki KOKO ajan yötä päivää. Kesti jokusen päivän ja se siittä. Mobilatti auttoi ainakin tuohon.

itse kuntoutin oman olkapääni tekemällä penkki smith-koneessa ja pelkästään negatiivisia toistoja pari kovaa sarjaa toistot pysyen alle kympin.painot niin raskaat kuin vain mahdollista.liike tehdään normaalisti kerran viikossa.negatiiviset toistot vahvistavat jänteitä ja niveliä.Lisää voimaa Massaa kirjassa on juttu tästä josta sainkin idean kokeilla olkapää kipuuni ja hyvinhän tuo toimi.tässä tietty tarvii olla avustajat jotka joka toiston jälkeen nostavat tangon ylös.kannattaa koittaa jos olkapää ei tunnu paranevan.

Hm. Kai se on sitten vain pakko kestää ja lepuuttaa olkaa niinkauan kuin se kipuilee (mielenkiintoinen vinkki Arnold, mutta ainakaan vielä uskallus ei riitä sen kokeilemiseen ;) ). Pitänee investoida myös Mobilatiin. Mitenkäs tuo ibuprofeeni, kannattaako sitä popsia? Vai olisiko joku muu särkylääke tässä tehokkaampi? Vai ovatko kaikki yhtä tehottomia?

Mulla oli h..tin sitkeä tulehdus oikeassa olkapäässä, 2-3 kk meni treenin (penkki, olkapää) kannalta vähän harakoille. Ratkaisevin apu tuli kortisoni piikistä ja siihen liitetystä lääkekuurista + lepäilin pari viikkoa. Nyt olen onnellinen mies. Eilen tein jo reippailla käsipainoilla olkapäitä, ei kipuja, tuntu hienolta. Jatkossa satsaan ennaltaehkäisevään ajatteluun treenihommissa. Lisään venyttelyä ja teen kunnon alkulämmittelyt, jne.. Jees, toivottavasti sun olkapää tulee pian kondikseen.

t. Veijo Esso

Pitänee investoida myös Mobilatiin. Mitenkäs tuo ibuprofeeni, kannattaako sitä popsia?

Ibuprofeeni oli kai siitä hyvä, että se mm. poistaa tulehdusta. Toi Mobilat on aika lussua, mutta esim. Orudis toimii mainiosti. Vaikuttava aine on ketoprofeeni joka kuuluu nimenomaan tulehduskipulääkkeisiin. Käytin joskus kyynervarressa olleeseen kipuun/tulehdukseen. Yllättävän kauan siin meni että parani, joku pari viikkoa. Et iisisti vaan sen olkapään kanssa.

olka

Osta Pirkka-jääpalapusseja ja niillä saa tulehdusta hillittyä tehokkaammin kuin voiteilla. Vaatii hiukan vaivaa pitää jäätä olkapäässä telkkua tuijottaessa, mutta se kannattaa. Älä hiero sitä ennen kuin arvioit tulehduksen kaikonneen, kipua saattaa tuntua pitempäänkin, mutta sitten vain pikku hiljaa liikettä niveleen. Jäähoito ei tietenkään estä käyttämästä lisänä mobilaatti tai muuta voidetta.

Originally posted by Johnny
Yllättävän kauan siin meni että parani, joku pari viikkoa. Et iisisti vaan sen olkapään kanssa.

Voi hitsin hitsi, just tuota EN halunnut kuulla... :( Ei vaines, kiitokset Johnnylle toppuuttelusta, ehkäpä nyt jo uskon ja annan olan parantua rauhassa ennen sen suurempia salitteluja... vaikka vaikeaahan se on...

Mitä nyt sitten uskallan salilla tehdä? Penkki ja muutkin rintaliikkeet kuin myös olkapääliikkeet taitavat olla poissuljettuja, vai...? Vai voisiko noita tehdä pienillä painoilla kuitenkin? Entäpä selkä- ja käsiliikkeet? Luin joskus jostain, että jos olkapää kipuilee niin turvallisia liikkeitä olisivat ns. olkatason alapuolella tapahtuvat liikkeet kuten hauiskäännöt, kickback, alataljasoutu... Auttakaa naista mäessä, luonto kun ei millään antaisi periksi jatkaa totaalilepoa (siis yläkropalle, jalkoja menen tekemään jo TÄNÄÄN :evil: )

..ja apteekista saa sellaisia kylmägeelipusseja. Mun mielestä oli hyviä, ja vielä halpojakin. Huom. siellä oli myös sellaisia kalliita versioita, mutta halpakin toimi niinkuin junan vessa..

Mitä nyt sitten uskallan salilla tehdä? Penkki ja muutkin rintaliikkeet kuin myös olkapääliikkeet taitavat olla poissuljettuja, vai...? Vai voisiko noita tehdä pienillä painoilla kuitenkin? Entäpä selkä- ja käsiliikkeet? Luin joskus jostain, että jos olkapää kipuilee niin turvallisia liikkeitä olisivat ns. olkatason alapuolella tapahtuvat liikkeet kuten hauiskäännöt, kickback, alataljasoutu...

Juuri näin minulle neuvottiin, että ei penkkiä, ei pystypunnerrusta, ei edes leuanvetoa, vaan olkatason alapuolella tehtävät liikkeet on jees. Jos kipuilee, niin ei hyvä. Muuten, kun mulla oli tulehdus pahimmillaan, niin jopa hauiskääntö tuntui pahalta. Kyllä mulla vitutti ku ei päässy kunnolla treenaan, treenikaveri (se toinen vanhapieru) meni eelle että heilahti..

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Originally posted by Gillyanne
Mitä nyt sitten uskallan salilla tehdä? Penkki ja muutkin rintaliikkeet kuin myös olkapääliikkeet taitavat olla poissuljettuja, vai...? Vai voisiko noita tehdä pienillä painoilla kuitenkin? Entäpä selkä- ja käsiliikkeet? (siis yläkropalle, jalkoja menen tekemään jo TÄNÄÄN :evil: )

Kun mulla oli olkapääongelmia, niin eivät loppuneet ennenkuin pidin kaikista työntävistä liikkeistä muistaakseni kuukauden tauon. Selkää ja jalkoja reenasin normaalisti. Tauon jälkeen ensin vain käsipainoilla vinopenaa tod. rauhallisesti ja varovaisesti. Pikkuhiljaa sitten tav. penaa (mutta edelleen sekä reenimäärä, että käytetyt painot olivat pienet). Kun kipuilua ei enää ilmennyt, lisäilin pikkuhiljaa sarjojen määrää ja reenipainoja kohti normaaleja. Noin 2-3kk:n ajan olin äärimmäisen varovainen kaikkien työntävien liikkeiden kanssa. Nyt on entiset ennätykset (esim. pena ja pystypunnerrus) romukopassa, mutta olkapää silti täysin kunnossa :)

Entä oletko kuntouttanut kiertäjäkalvosimiasi? Voisiko olla ylirasitusta? Kannattaisiko joku liike tai pari sarjaa vähentää esim. rintareeniä?

Em. on tietysti vain omakohtainen kokemus ja vienoja ehdotuksia. Jokainen olkapää on omanlaisensa, kuten vaivatkin. Jokos oot lekurilla käynyt?

Originally posted by Iivili
Entä oletko kuntouttanut kiertäjäkalvosimiasi? Voisiko olla ylirasitusta? Kannattaisiko joku liike tai pari sarjaa vähentää esim. rintareeniä?

Em. on tietysti vain omakohtainen kokemus ja vienoja ehdotuksia. Jokainen olkapää on omanlaisensa, kuten vaivatkin. Jokos oot lekurilla käynyt?

Nope. Kuten todettua, tätä ennen en ole kärsinyt koskaan mistään olkapääongelmista, lukuunottamatta siis samanlaista kiputilaa toisessa olkapäässä parisen kk sitten, joka siis meni ohi parin päivän levolla ja muutamalla buranalla, eikä ole sittemmin vaivannut. Ylirasitukseen en oikein jaksa uskoa, teen kuitenkin mielestäni varsin kohtuumäärän sarjoja (rinnalle kolme liikettä, joissa kussakin kaksi työsarjaa, ja olkapäille kaksi liikettaä ja kummassakin kaksi työsarjaa). Lämmittelytkin olen mielestäni hoitanut asiallisesti, mutta ainahan sitä voisi tietty vieläkin paremmin...

Pitänee koukata torstaina (tilipäivä:D ) apteekin kautta ja hakea sitä Orudista. Kylmäpussiksi saa kyllä kelvata ihan tavallinen he-ma-pa :D

Mulla on kans olkapää paskana. On toi olkapää aina sillon tällön vähän kipua valitellu mutta kaks viikkoa sitten kasipainoilla penkkiä tehdessä se tuli niin kipeeksi että piti jättää liike kesken eikä kyllä sen jälkeen enää pystynyt mitään tekemään. No suunnistin sitte lääkäriin seuraavana aamuna, tutkivat sitä ultraäänellä eivätkä löytäneet mitään vikaa. Sanovat sitte että ny ei kannata kahteen viikkon paljon reenailla. No olin sitte noi kaks viikkoa täysin reenaamatta. Kävin tuossa eilen kokeilemassa vähän reenata rintaa mutta edelleen kipua tuntu olkapäässä joten tein vain hyvin varovaisesti.
Oiskohan mullakin sitte tuossa olkapäässä tulehdus? Mitä ootte mieltä kannattaako tuota olkapäätä rasittaa vielä ollenkaan vai tehdä varovaisesti? Mites muuten näkeekö tuolta ultraäänellä tulehdusta kun en sitä huomannut kysyä siltä lääkäriltä?

Back
Ylös Bottom