Kinesioteippaus

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Art2
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Ikä
35
Onko palstan fyssareilla/lääkäreillä kokemuksia. Näyttää lisääntyneen melkoisesti ko. teippien käyttö jokaisessa urhilulajissa. En ole vielä kerennyt kyselemään tutuita fysioterapeuteilta asiasta.

Jos jollakin on tietoa niin luuletteko että olisi apua seuraavanlaisessa tilanteessa tai jopa haittaa? Mulla on luultavasti ollut pieni repeämä takareidessä helmi-maaliskuussa. Luulin aluksi, että se on normaalia kireyttä ja jatkoin tekemistä kivuista huolimatta eli se on parantunut huonosti ja on vieläkin kylmänä kipeä. Kipua ei tunnu enää kun lihas lämpeää, mutta kireyttä on havaittavissa. Ajattelin siis, että jos laittaisi takareiteen teipit tähän tyyliin http://www.youtube.com/watch?v=AYDfBk_P0bk. Onko mitään hyötyä vai pitäisikö olla jotenkin monimutkaisempi teippaus vai jättää kokonaan kokeilematta?

Kyse siis tästä http://www.kinesiotaping.com/

"http://www.kinesiopiste.fi/kinesio"

Kinesioteippauksesta tukea kuntoutukseen

Kinesioteippaus on tällä hetkellä maailmalla mielenkiintoa herättävä koulukunta. Kinesioteippauksen kehitti japanilainen kiropraktikko Kenzo Kase 1970-luvulla, huomatessaan ihon liikuttamisen vaikuttavan nivelen liikelaajuuteen ja koettuun kipuun. Menetelmä levisi Soulin olympialaisten myötä Pohjois-Amerikkaan ja 90-luvun loppupuolella Eurooppaan. Teippaustekniikoiden kehittelyjen myötä menetelmää käytetään nykyään monenlaisiin osa-alueisiin, mukaan lukien TULE-ongelmat, arven hoito, lymfaödeema ja pediatria. Urheilupuolella kinesioteippauksen käyttäjiin lukeutuvat mm. Tiger Woods, Carolina Klüft, David Beckham, Serena Williams ja Lance Armstrong.

Kinesioteippausta käytetään yleisimmin vähentämään kipua ja lisäämään liikkuvuutta sekä lihasvoimaa. Menetelmää voidaan käyttää tukemaan elimistön omaa parantamisprosessia mm. verenkierto- ja lymfajärjestelmän sekä neurofysiologisten tekijöiden kautta.

Nivelen mekaniikan osalta kinesioteipillä voidaan lisätä nivelen liikkuvuutta, ohjata niveltä toimimaan mekaanisesti oikein tai tuoda niveleen tarvittaessa tukeakin vetämällä teippi kireälle, tai asettamalla useampia teippikerroksia. Kinesioteippausta voidaan pitää kuitenkin enemmän sensorisena, kun taas perinteisen urheiluteippauksen toimintaperiaate on luonteeltaan lähinnä mekaaninen.

Käytettävä teipin määrä on perinteiseen urheiluteippaukseen verrattuna selvästi pienempi. Kinesioteippauksen etuja ovat mm. laaja käyttöalue, hyvä hinta-vaikuttavuus suhde, käyttönopeus ja helppokäyttöisyys. Vaikutusmekanismit vaihtelevat sen mukaan, mitä tekniikkaa käytetään.

Itse olen käyttänyt elastista toiminnallista teippausta työssäni tukena jo varmaan viimeiset kymmenen vuotta. Kinesioteippaus tuntuu olevan hyvin läheinen "koulukunta" tälle. Parhaita kohteita on mielestäni ehdottomasti olkanivel, jossa usein ongelmana on huonosta ryhdistä johtuva takakapselin ja nivelen takaosan lihasten ylivenyttyminen ja toisaalta etuosan kiristyminen. Etuna mm. juuri tuo että teippiä tarvitaan perinteiseen teippaukseen verrattuna huomattavasti vähemmän, muutamalla suikaleella saadaan tarvittava tuki aikaiseksi, eikä siis tueta liikaa. Hyviä käyttökohteita ovat mielestäni myös akilles ja tenniskyynärpää ongelmat lisäksi polvilumpion ohjausteippaksessa olen sitä käyttänyt

Itse olen käyttänyt elastista toiminnallista teippausta työssäni tukena jo varmaan viimeiset kymmenen vuotta. Kinesioteippaus tuntuu olevan hyvin läheinen "koulukunta" tälle. Parhaita kohteita on mielestäni ehdottomasti olkanivel, jossa usein ongelmana on huonosta ryhdistä johtuva takakapselin ja nivelen takaosan lihasten ylivenyttyminen ja toisaalta etuosan kiristyminen. Etuna mm. juuri tuo että teippiä tarvitaan perinteiseen teippaukseen verrattuna huomattavasti vähemmän, muutamalla suikaleella saadaan tarvittava tuki aikaiseksi, eikä siis tueta liikaa. Hyviä käyttökohteita ovat mielestäni myös akilles ja tenniskyynärpää ongelmat lisäksi polvilumpion ohjausteippaksessa olen sitä käyttänyt

Onko tästä olemassa jotain kuvamateriaalia ja ohjetta? Meinaan polven ja olkapään kanssa voisi tuota koittaa itsekin.

Ite haluisin kans tietää, miten käytännös teippaaminen tapahtuu.
Eilen lukasin netistä hiukan jutusta, ja löysin jopa suomalaisista kaupoista ko. teippejä, eri värisinä.

On noi polvet sellaset, et edes lenkkeily ei meinaa sujua ilman tukia, puhumattakaan muista lajeista.
Onko joku sivusto, jolta löytyy ohjeita teippaamiseen, vai tuleeko tässä kohtaa rahan mahti eteen ja halutaan minun ostavan joko kirja tai hoito joltakulta pätevyyden omaavalta?

Hmmh..

Itsekkin olen kyseisestä teippauksesta hyvin kiinnostunut. Tuosta olisi varmasti ollut apua takareisivammani kanssa muutama kuukausi takaperin, mutta se oli ja meni. Jos jollain on tarkempaa tietoa tai edes pientä vihiä kyseisen teippauksen kanssa niin auttakaa seuraavien ongelmien kanssa..

a) Talvella kun harjoittelee kovaa, niin myös loukkaantumisriski kasvaa etenkin takareisien kireyden ansiosta, mietin vain että pystyykö tuolla jo ehkäisemään siinä vaiheessa mahdollisia repeämiä jos käyttää teippiä talvisin silloin kun reidet todella ovat tukossa?

b) Kärsin polvivaivasta ja tarkemmin sivusiteen repeämisestä. Sivuside repesi n.5 viikkoa sitten, se diagnisoitiin ilmeisesti väärin koska vieläkin sivuttaissuuntainen tekeminen ottaa todella helposti polveen. Mietin vain, että onko tuosta kinesioteipistä mitään hyötyä tuohon sivusidevammaan?

Kiitoksia jo etukäteen asiasta enemmän tietäville.

Video

Itsekkin olen kyseisestä teippauksesta hyvin kiinnostunut. Tuosta olisi varmasti ollut apua takareisivammani kanssa muutama kuukausi takaperin, mutta se oli ja meni. Jos jollain on tarkempaa tietoa tai edes pientä vihiä kyseisen teippauksen kanssa niin auttakaa seuraavien ongelmien kanssa..

a) Talvella kun harjoittelee kovaa, niin myös loukkaantumisriski kasvaa etenkin takareisien kireyden ansiosta, mietin vain että pystyykö tuolla jo ehkäisemään siinä vaiheessa mahdollisia repeämiä jos käyttää teippiä talvisin silloin kun reidet todella ovat tukossa?

b) Kärsin polvivaivasta ja tarkemmin sivusiteen repeämisestä. Sivuside repesi n.5 viikkoa sitten, se diagnisoitiin ilmeisesti väärin koska vieläkin sivuttaissuuntainen tekeminen ottaa todella helposti polveen. Mietin vain, että onko tuosta kinesioteipistä mitään hyötyä tuohon sivusidevammaan?

Kiitoksia jo etukäteen asiasta enemmän tietäville.

Täältä löytys videoita teri teippauksista http://24hsport.com/cms/

Toi teippi on hyvä. Kerran oli niskasta hartiaa pitkin olkapään taakse sellanen. Kesti jonkun viikon, kävin siinä salilla ja uimas ja kyllä oli apua.

Ei toimi kinesioteippi mulla...

Johtuneko olemattomasta taidosta vai mistä,mutta kinesioteippi tuntuu tasan yhtä tukevalta kuin vanhan villasukan laittais:)

Kun vammoja mulla on tai kipuja käytän taas vanhaa tavallista urheiluteippiä,tai jeesusteippiä:hyvä:

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Johtuneko olemattomasta taidosta vai mistä,mutta kinesioteippi tuntuu tasan yhtä tukevalta kuin vanhan villasukan laittais:)

Kun vammoja mulla on tai kipuja käytän taas vanhaa tavallista urheiluteippiä,tai jeesusteippiä:hyvä:
Kinensioteipin tarkoitus ei ole tukea. Sen tarkoitus on nostaa ihon hermotusta pois kipualueelta, jolloin kipu helpottaa. Teippaus myös antaa tilaa veren- ja imunestekierrolle jolloin turvotus välittömästi alkaa laskemaan.

Skepsiksen pitäisi tutkia tätä teippiä.

Skepsiksen pitäisi tutkia tätä teippiä.

ei tarvi..:D

Kyseiset ilmiöt + lisääntynyt liike lihaskalvojärjestelmässä on osoitettu ihan olemassaoleviksi ilmiöiksi. Näkyy ultraäänellä, olen ollut itse tekemässä näitä mittauksia ja todennut ne ihan konkreettisiksi ilmiöiksi.

Esim. moni euroopan suur-futisseura on luopunut kylmähoidosta leikkausten jälkeen, sen sijan lyövät välittömästi tikkien ompelun jälkeen kineesioteipit. Keräsivät laajaa tutkimustietoa asiasta, en tiedä onko julkaistu vielä...

ei tarvi..:D

Kyseiset ilmiöt + lisääntynyt liike lihaskalvojärjestelmässä on osoitettu ihan olemassaoleviksi ilmiöiksi. Näkyy ultraäänellä, olen ollut itse tekemässä näitä mittauksia ja todennut ne ihan konkreettisiksi ilmiöiksi.

Esim. moni euroopan suur-futisseura on luopunut kylmähoidosta leikkausten jälkeen, sen sijan lyövät välittömästi tikkien ompelun jälkeen kineesioteipit. Keräsivät laajaa tutkimustietoa asiasta, en tiedä onko julkaistu vielä...

Senpä takia olisi hyvä että tuota tutkisi joku taho joka osaa tutkia myös placeboefektit sun muut. Tasapaino rannekkeestakin oli vaikka kuinka paljon käyttäjäkokemuksia ja oman käden testejä tehtynä kuinka on toimiva laite.
En sano etteikö tämä voisi toimia, mutten myöskään sano että se toimii ennen kuin se on kunnolla tutkittu.

Tietämättä tai edes kuulematta kyseisistä tutkimuksista joihin fysio viittasi, niin meinaatko Japi ettei nuilla futiksen suurseuroilla ole se tutkimustietoa kerännyt porukka osaavaa sakkia tekemään moista tutkimusta? Tai että ihan vain teeveeshopin mainosten mukaan jostain varmasti toimivasta luovuttaisiin uskomusten perusteella?

Senpä takia olisi hyvä että tuota tutkisi joku taho joka osaa tutkia myös placeboefektit sun muut. Tasapaino rannekkeestakin oli vaikka kuinka paljon käyttäjäkokemuksia ja oman käden testejä tehtynä kuinka on toimiva laite.
En sano etteikö tämä voisi toimia, mutten myöskään sano että se toimii ennen kuin se on kunnolla tutkittu.

Niin... Siis...
Olemme tehneet ultraäänellä kuvannuksia placeboteipillä ja "oikealla teippauksella". Oikea teippaus lisäsi näkyvää liikerataa, jota placeboteippi ei lisännyt. Samoin lihaskalvon ja lihaksen välinen liike muuttui! Olen itse ollut näitä tekemässä, ja kyllä sitä täytyy kai uskoa siihen mitä näkee + taustalla olevat asiakkaat joita olen hoitanut vuosien saatossa.

toi nyt oli ensinmäinen mikä osui silmään:
"Based on the findings, we determined that KT applied over the lower trunk may increase active lower trunk flexion range of motion."
The Effect of Kinesio Taping on Lower Trunk Range of Motions
Ayako Yoshidaa & Leamor Kahanova, 2007.

Tasapaino rannekkeestakin oli vaikka kuinka paljon käyttäjäkokemuksia ja oman käden testejä tehtynä kuinka on toimiva laite.

Menee vähän ot mutta kerran näitä kahta verrataan niin mihin tuon rannekkeen on tarkoitus näin tieteellisin termin vaikuttaa?

Comparison of the Effect of Kinesiotape on Pain and Joint Range of Motion in Patients with Knee Joint Osteoarthritis and Knee Sport Injury.
S R Akinbo, A M Ojetunde
Ja katsaus nettiin, niin sieltä löytyy skeptikoillekkin lisää..

Latest posts

Back
Ylös Bottom