Kinesioteippaus

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Art2
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Kyllä mun mielestä skeptikko saa ja kannattaakin vielä olla tässä vaiheessa. Yhtään en väheksy sun tai puoltavien tutkimuksien näyttöä kinesioteipin hyötysuhteista. Tällä hetkellä tutkimusnäyttö on kuitenkin myös aika kirjavaa, eli näkemyksiä löytyy puolesta toiseen. Toki sekin riippuu, mitä kinesioteipin hyötyvaikutuksia tutkitaan. Mun mielestä on kuitenkin pirun hyvä, että kinesioteipistä löytyy nykyään paljon tutkimustuloksia.

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed?term=22124445

Meta-analyysi aiheesta tämän vuoden helmikuulta. Abstraktiin vaan pääsee käsiksi, pitänee yrittää kaivella juttu kokonaisuudessaan vielä jostain. Ilmeisesti tarkoituksena ollut vertailla lähinnä KT:ta perinteisiin teippauksiin (kummastakaan en itse osaa sanoa juuta tai jaata). Kovasti vielä vaiheessa näyttäisi tieteellinen näyttö tämän katsauksen mukaan olevan, laitoinpa linkin kun tähän tuli joskus törmättyä.

In conclusion, there was little quality evidence to support the use of KT over other types of elastic taping in the management or prevention of sports injuries. KT may have a small beneficial role in improving strength, range of motion in certain injured cohorts and force sense error compared with other tapes, but further studies are needed to confirm these findings. The amount of case study and anecdotal support for KT warrants well designed experimental research, particularly pertaining to sporting injuries, so that practitioners can be confident that KT is beneficial for their athletes.

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed?term=22124445

Meta-analyysi aiheesta tämän vuoden helmikuulta. Abstraktiin vaan pääsee käsiksi, pitänee yrittää kaivella juttu kokonaisuudessaan vielä jostain. Ilmeisesti tarkoituksena ollut vertailla lähinnä KT:ta perinteisiin teippauksiin (kummastakaan en itse osaa sanoa juuta tai jaata). Kovasti vielä vaiheessa näyttäisi tieteellinen näyttö tämän katsauksen mukaan olevan, laitoinpa linkin kun tähän tuli joskus törmättyä.

Tuo vertailee teippien ennaltaehkäiseviä vaikutuksia, joista todellakaan ei ole näyttöä. Ennalta ehkäisevässä mielessä en teippaa ketään, suoritusta parantaviin teippauksiin oma ajatus on hieman kaksijakoinen.. Olen vuosien saatossa nähnyt maailmalla mielenkiintoisia sovelluksia ja kokeillut niitä ilman mitään ihmeellisempää buustia.. Niitä pitää kokeilla henkilökohtaisesti, tilanteesta riippuen.. Systemaattisesti en lähtisi teippaamaan ketään, kuten esim. Kiinan maajoukkue tekee...

- - - Updated - - -

Kyllä mun mielestä skeptikko saa ja kannattaakin vielä olla tässä vaiheessa. Yhtään en väheksy sun tai puoltavien tutkimuksien näyttöä kinesioteipin hyötysuhteista. Tällä hetkellä tutkimusnäyttö on kuitenkin myös aika kirjavaa, eli näkemyksiä löytyy puolesta toiseen. Toki sekin riippuu, mitä kinesioteipin hyötyvaikutuksia tutkitaan. Mun mielestä on kuitenkin pirun hyvä, että kinesioteipistä löytyy nykyään paljon tutkimustuloksia.
Tärkein pointti lienee se, että kineesioteipistä itsessään ei ole mitään hyötyä (poislukien se placebo). Teippaustapa on tärkeintä! Eli miten ja mihin suuntaan ja millä voimalla teippi vedetään..

Omt-fyssari on teipannut mun polvet kineesioteipillä pari kertaa ja nilkan kerran, ja kyllä siitä on apua.
Itse kun kokeilin niin tuli vaan huonompi kuin ilman teippiä.

Omt-fyssari on teipannut mun polvet kineesioteipillä pari kertaa ja nilkan kerran, ja kyllä siitä on apua.
Itse kun kokeilin niin tuli vaan huonompi kuin ilman teippiä.
Juuri noin. Kineesioteipistä itsessään ei juurikaan ole hyötyä, vaan kyse on teippaustavasta: suunnasta, voimasta jne.. Vaikka joku hörhö aamuteeveessä väittikin että kineesioteippaus on ihan helppoa, sen kun vaan vedetään teippiä, niin totuus on jälleen kerran "hieman" mutkikkaampaa.. Itse olen teippaillut viitisen vuotta ja lukenut "jokusen" opuksen ja käynyt jokusen kurssin ja silti törmään tilanteisiin, joissa en saa teipillä haluamaani vaikutusta/tulosta..

Itselläni on tenniskyynärpää/osittaista radiaalihermopinnettä niin teippaus on jonninverran lievittänyt oireita. Parhaiten tuon on huomannut, että aamuisin käsi on ollut paljon paremman tuntuinen kuin ilman teippiä. Tuskin käsi pelkän teipin avulla paranee mutta kelpaa tämäkin helpotus.

mulla teipattiin selkää kun oli pahemmanluokan jumi selässä, oli suuri apu yhdistettynä tietysti hierontaan ja naksautteluun

Osaisiko joku alan ihminen sanoa jotain siihen, että pystynkö aiheuttamaan amatööriteippauksilla jotain suurempaa haittaa itselleni?

Jos siis luen netistä taustatietoja ja tekisin Youtuben ohjevideoiden perusteella teippauksen (tai pyytäisin parempaa puoliskoa tekemään). Youtubesta löytyy aika paljon noita videoita omaan silmään ihan hyvillä ohjeilla, mutta tarkempaa tietoa lihaksiston anatomiasta tai muusta asiaan vaikuttavista jutuista ei kyllä ennestään löydy. Ongelmana on niska-hartiaseudun kivut (istumatyö) ja rasituksessa kipuileva olkapää.

Toinen mahdollinen skenaario olisi, että menisin ammattilaiselle teipattavaksi ja jäljittelisin myöhemmin sitä mitä hän olisi tehnyt. Turvallisemman kuuloista? En kyllä tiedä kuka paikallisista näitä tekee, vai mahtaako olla niin että nykyään tekee kaikki...

Back
Ylös Bottom