Kiireisen ihmisen treeniä

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Mutta en mä ketään kyllä arvostellut.. Aika yleistäen puhuin..

Enkä minä vastannut suoraan sulle vaan ihan yleisesti kaikille, jotka ihmettelevät toisten ehtimisiä :)

Meilläkään ei siis ole kiinni pelkästään siitä kiireestä, vaan lastenhoidollisista asioista. Viimeiset kaksi vuotta tuli käytyä salilla säännöllisesti, molemmat siis käytiin, mutta kun työt lisääntyivät toisella merkittävästi, jäi aikaa vähemmän ja lapsille tosiaan pitäisi hommata hoitaja, jos meinaa käydä salilla samaa tahtia kuin aiemmin.

Kevätkaudella mulla meinasikin leikata lanttu kiinni, kun koko elämä oli liian hektistä ja yritin tehdä liikaa asioita kerralla, lapsetkin alkoivat jo hieman oireilla jatkuvasta ees taas ramppaamisesta. Kaikki lakkasi kiinnostamasta. Nyt yritetään uudestaan, toivottavasti jotain oppineena :) Mutta koska tää menee niin reippaasti ohi aiheen jo, peace!

Olen nähnyt kehityskuvat tyypistä, joka kävi salilla reilun vuoden korkeintaan 2 krt viikossa ja kehitys oli huima. Sen jälkeen en itse ole haikaillut sinne sen useammin :)

Kuvia ja ohjelmaa sitten tänne vaan, montaa kiireistä varmasti kiinnostaisi.

Mulla homma ei ole niinkään siitä kiinni, etteikö löytyisi aikaa jos alkaisi vuorokauden tunteja laskemaan ja ynnäilemään, että kuinka kauan kuluu täällä mainituissa töissä, nukkuessa, kaupassa jne. Mutta itselläni on ainakin niin, että alkaa stressata aivan liikaa jos en saa aikaa tarpeeksi myös rauhoittumiselle ja sille, etten tee yhtään mitään. Eli siis sille parjatulle laiskottelulle. Jos joudun suoraan töistä lapsen eskarin ja kaupan kautta juoksemaan salille kiireessä ennenkuin lapsiparkki sulkee, enkä ehdi pitää mitään taukoa välissä, niin tuntuu että stressitaso pomppaa pilviin ja alkaa vituttamaan hulluna. Mulla ei kestä hermot kelloa vastaan juoksemista eikä tylsien taukojen puutetta ja ei, salilla käyminen ei ole lepoa mulle. Jos saan lötköttää kotona pari tuntia ennen lähtemistä (ml. ruuanlaiton, syömisen rauhassa, kahvin juomisen ja muuten vain istumisen), niin olo on ihan eri.

Tällä hetkellä kyllä saan raavittua kasaan tarpeeksi aikaa 3-4 (joskus jopa 5) 2h (yhteisaika koko reissulle) treenille viikossa säännöllisesti (ja treenaamisen mulla mahdollistaa salin lapsiparkki koska asun lapsen kanssa kaksin), joten oikeastaan nyt kai sen suhteen menee hyvin. Tuntuu kyllä että mitä vanhemmaksi tulen, sitä enemmän kaipaan sitä jouten oloa aktiviteettien välissä tai pää hajoaa.

Kuvia ja ohjelmaa sitten tänne vaan, montaa kiireistä varmasti kiinnostaisi.

Niin muakin, mutta en muista enää edes miehen nimeä enkä missä tapaukseen törmäsin. Sen muistan, että noudatti rennosti vhh-ruokavaliota.

Mulla on muuten aina salin jälkeen 2-3 pv sellaiset domssit, ettei tee edes mieli mennä salille useammin kuin pari kertaa viikossa. Kertonee kuntotasosta...

Hyvin on kerännyt tämä thread viestejä... Vaikuttaa siltä, että kiireen keskellä treenaaminen on haasteena monille muillekin. Siihen on sitten keksitty erilaisia keinoja miten kaiken hullunmyllyn keskellä ehtisi vielä omasta kunnostaankin pitämään huolen.

Tarkoitushan oli löytää vinkkejä lyhytkestoisiin tehotreeneihin. Löytyi myös varsin hyviä ohjeita esim.:

1. Omalla kehonpainolla harjoittelu
2. Kahvakuula
3. Lenkkeily
4. Voimapyörä + voimistelurenkaat
5. Kotiin säädettävät käsipainot
6. Hypyt, sprintit

Tämmöistä mietin: Noi hypyt ja sprintit saa hyvin yhdistettyä koiran aamulenkin yhteyteen, siinä tulee samalla lämmin ja siihen päälle joku noista kohdista 1-5

Nauratti tuo
Ei pidä nukkua vähemmän, pitää vaan nukkua nopeammin niinkuin Arnold Schwarzenegger joskus asian ilmaisi. :D "Just sleep faster, I would recommend."
:D

Työssäkäyvä voi pomolta kysyä saako venyttää lounastaukoa jonkun minuutin. 20 min liikuntaan ja 20 min suihku+eväät naamaan. Tämä oletuksella, että työpaikalla on suihkumahis ja tarve olla suihkunraikkaana kollegoiden tai asiakkaiden kanssa.

20 minuutissa ehtii hyvin vetää sarjat punnerruksia ja kyykkyjä yms.

Tämä voi toki aiheuttaa kateutta muissa työntekijöissä jos joku saa pitää pidemmän lounastauon. Tuollainen pienikin rykäisy taas voi lisätä loppupäivälle työtehoa.

me käydään molemmat salilla ~4x/vko.. apuja ei saada kuin hyvin satunnaisesti kerran kuussa. Lasten kanssa olen sitten loppuajan.. treeni ja salimatkat vie vajaat 2h mun elämästä ja sama avokilla.

Juu, mulla vei pelkät salimatkat jo sen about tunnin päivästä riippuen bussiaikatauluista ennen kun työpaikalle saatiin oma sali. Eli kaikilla se salikaan ei ole ihan kävelymatkan päässä. Toisekseen ongelmia tuo juurikin epäsäännölliset työajat, pitkät työmatkat ym. Lisäksi, kuten Mopsi80 tuossa jo totesikin, pelkkä treenaaminen ja uni ei riitä levoksi. Pää tarttee rauhoittumista. Joillakin se salille meneminen on vaan hirveen säätämisen takana. Sillon voi miettiä, että kannattaako se ollenkaan, vai voisiko miettiä niitä muita vaihtoehtoja.

Kahvakuula on aika kova, sillä saa lyhyessä ajassa ihan hyvän treenin aikaseksi.

Tais olla Delgado, joka ketjussa painotti pään lepuuttamista :) Mutta tosiaan, niin mäkin. Saan nimittäin mahdollisesti migreenin liiasta hosumisesta.

Mulle ne kaksi salikertaa viikossa merkitsevät kyllä paljon muutakin kuin treenaamista, nimittäin säännöllistä tilaisuutta ottaa omaa aikaa ja ns. irtiotto lapsiperhe-elämästä ja keskittyä vain itseeni. Kotona kun treenasin, niin lähes aina tuli joku häiriötekijä siihen, enkä saanut treenistä millään niin tehokasta kuin salilla. Mun mies treenaa pääasiassa kotona kahvakuulilla ja pystyy keskittymään ihan hyvin, mutta mä en, vaan haluan salille tai ulos lenkille. Mutta jos tapsaattori kerrankin viikossa pääsee salille ja muuten treenaa kotona, varmasti hyviä tuloksia voi tulla. Etenkin mikäli jaksaa, viitsii ja osaa syödä hyvin kiireestä huolimatta.

Meillä myös lapsia kolme joista kaksi alle kouluikäisiä. Keskenään ei voi jättää. Molemmat vanhemmat käydään salilla 4krt viikossa. Toinen aamulla ja toinen illalla tai miten sovitaan. Sunnuntaina katsotaan perheen viikkokalenteri kuntoon ja sinne merkataan kaikki menot ja salikäynnit. Sali on kilometrin päässä joten pyörällä äkkiä polkaisee. Kotona tehdään sitten leuanvedot ja vatsat muutaman kerran viikossa. Niihin ei kauaa aikaa kulu ja välillä lapset pääsevät lisäpainoiksi. Kahvakuulan hankkiminenkin on käynyt mielessä.
Salilla aikaa menee vajaa tunti, ohjelma on siitä hyvä, ettei siellä tarvitse sen enempää aikaa viettää ja tehokkuus ei kärsi.

^^Joo, mullakin ainoa "treeni" mitä viitsin tehdä kotona on kehonhuolto illalla myöhään, kun lapsi nukkuu. Jos koittaisin treenata jotenkin muuten kotona niin siinä olisi kakara koko ajan jaloissa määkimässä ja hyppimässä päälle.

Kotitreeneihin liityen, nykyään on netin kautta toimivia palveluita, joissa voi osallistua ohjattuun liikuntaan kotonaan, jos sellainen on mieleen. Voi katsoa tallennetta tai sitten on myös interaktiivisia muotoja. Ainakin suomalainen Yoogaia oli tällainen, siellä oli enimmäkseen kehonhuoltotunteja, mutta myös kahvakuulajarjoittelua oli. Maksukin kuukaudessa oli kohtuullinen.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Juu, mulla vei pelkät salimatkat jo sen about tunnin päivästä riippuen bussiaikatauluista ennen kun työpaikalle saatiin oma sali. Eli kaikilla se salikaan ei ole ihan kävelymatkan päässä. Toisekseen ongelmia tuo juurikin epäsäännölliset työajat, pitkät työmatkat ym. Lisäksi, kuten Mopsi80 tuossa jo totesikin, pelkkä treenaaminen ja uni ei riitä levoksi. Pää tarttee rauhoittumista. Joillakin se salille meneminen on vaan hirveen säätämisen takana. Sillon voi miettiä, että kannattaako se ollenkaan, vai voisiko miettiä niitä muita vaihtoehtoja.

Kahvakuula on aika kova, sillä saa lyhyessä ajassa ihan hyvän treenin aikaseksi.

Siis en missään nimessä sano, että kotona treenaaminen olisi turhaa..

MUTTA edelleen painotan sitä, ennenkuin ostaa mitään kalliita kuulasarjoja tms., niin oikeasti vähän tutkiskelee itseään tuleeko kotonakaan treenattua. Kotona kun ei lapsia saa sivuun (ellei treenaa kun ne nukkuu), kotona olet kotona (mun mielestä treeni kotona ei rentouta yhtä lailla kun treeni salilla) jne.. Ja tarviin mäkin välillä sitä löhöilyä.. mutta se mun löhöily on mm. asioita mistä mä karsin.. olishan se kiva kerkee työpäivän jälkeen käymään kotona ja makoilemaan hetki sohvalla ennenkuin tarvii lähtee tms. mutta kun aikataulu ei anna periksi niin oon itse karsinut siitä.. ja oikeastaan enää se ei tuota ongelmaa.. löhöilen sitten lepopäivinä jos on aikaa :D ja sitä säätämistä helpotti kun päätettiin, ettei yritetäkään viedä lapsiparkkiin vaan sovitaan aikataulut muuten..

ja salimatka on mullakin kuitenkin sen n. 30min suuntaansa (treenin pyrin pitämään alle tunnissa)

Hei, melkein olin jo unohtanut, mutta lisäänpä vielä yhden treenimuodon mitä tein viime syksynä, eli asutaan rinteessä ja pihatie on varmaankin n. 60m pitkä jyrkähkö mäki ja aika hemmetin tiukat intervallisetit saa tehtyä, kun juoksee ylös ja hölköttelee/kävelee alas. Tähän meni kymmenisen minuuttia ja pystyi tekemään, kun lapset leikkivät taloyhtiön leikkipaikalla. Jotkut naapurit tosin katsoivat lievästi hämmentyneenä, kun naapurin ämmä sahaa tukka putkella ees taas :D Leikkipaikallakin pystyy tekemään kiipeilytelineitä apuna käyttäen vaikka mitä ja lisäksi leikkipaikan reunalla oon muutamia kertoja heilunut kahvakuulan kanssa, yllättäen tämäkin aiheutti hämmennystä. Lasten iloksi voi lähteä myös HopLoppiin, koittakaapa joskus pysytellä pienten sinkoilevien apinoiden perässä kolme tuntia, todellakin käy treenistä! "Kotitreeniä" kaikki, mutta joskus on pakko vähän soveltaa :D

Täytynee ottaa kantaa tähän vaikka ihan vaan kokeneena. Omalla taustalla on pitkiä aikoja, jolloin treenejä oli toistakymmentä viikossa ja sitä myöten treenitunteja aika paljon. Koko ajan on kuitenkin ollut melkoisen aikaavievä työkin.

Kun nuorin muksu sai neljä vuotta sitten vammaisdiagnoosin ja muutaman vuoden on emäntäkin ollut enemmän tai vähemmän sairaana, on kertynyt kokemusta treenin ujuttamisesta erilaisiin väleihin. Eihän tämä enää mitään laajaa urheilutoimintaa ole, mutta pystyy kuitenkin touhuamaan 5-6 treeniä viikossa. Homman nimi on ollut aivan välttämättä tatami autotalliin, kello, muutama kahvakuula, korkea hakkuutukki hypittäväksi ja pyykkiteline, joka kestää leuanvetoa. Valmentaja-statuksen vuoksi sali on ilmainen, joten harvemmat käynnit eivät harmita lompakon vuoksi.

Kotona tunnissa ehtii ihmeitä, jos siihen lisätään salimatkat yms, jää treeni erittäin lyhyeksi. Treenikäyttöön olen ottanut lisäksi osittain yöt. Vaikka univelka on myrkkyä, treenaamattomuus on pahempaa myrkkyä.

Intensiivisyys on se todellinen sana kiireisessä kotitreenissä. Mitään hifi-bodailua ei varmaan voi toteuttaa, mutta ei kai sellaisesta kiireinen muuhun elämään vakvasti suhtautuva ihminen kaikissa tilanteissa pyrikään? Esimerkiksi seuraavilla treeneillä tällainen vanhus (+50v) saa ihan riittävästi liikuntaa:
- 20 kg kuula 30 x tempaus, 30 x askelkyykky kuula räkissä, 30 x työntö, 30 vatsaa kuula sylissä, 30 punnerrusta ja 15 leukaa. Kaikki yhtäsoittoa, väliin tarpeellinen määrä palautumista ja sama rundi 3 kertaa yhteensä.
- 24 kg kuula: 20 työntöä, 20 vatsaa, palautus ja uudestaan kunnes 200 toistoa molempia on tehty.
- hyppynarulla hyppimistä 45 minuuttia putkeen.
- varjonyrkkeilyä 12 erää tiukkaan tahtiin, päälle 30 sek/30 sek kuntopiiriä muutamalla perusliikkeellä.
- 100 toiston settiä vaihtelevilla kuula ja kehonpainoliikkeillä viisi kierrosta, kierrosten välillä lepo. Eri liikkeistä siis yhteensä 100 toistoa kierrokseen.

Puntilla kannattaa sitten kekittyä siihen, mitä siellä tehdään eikä yritellä mitään kuntopiirejä.

Nämä on kaikki alle tunnin vetoja ja vaikutus on ihan positiivinen. Muutaman kerran viikossa pääsee salille vetämään treenejä ja nostelemaan puntteja. En silti koe, että tässä menettäisi jotain, kun perheen ja työn hoitaminen kunnolla on jonkinlaisia arvoja nekin. Viime aikoina on joka viikko ollut työpäiviä, jotka kuluttavat aamuseitsemästä ilta yhteentoista. Ei tässä silti kiire ole, vituttaa joskus, mutta se on eri juttu.

höömyllä kunto on rautainen! Itse suosittelen kiireisille(kin) Javorekin komplekseja. Hieman soveltaen esim yksi kahvakuula vie pitkälle. Oma kompleksini on seuraavanlainen: pystysoutu, etuheilautus,kyykky+vauhtipunnerrus, kulmasoutu ja etuheilautus. Toistoja kuusi ja kierroksia 1-6. Liikkeet siis tehdään putkeen ilman taukoja. Kompleksien välillä 2-5min taukoa. Käytän joko 2x16kg tai 1x24kg (tällöin täytyy soveltaa kyykky+vauhtipunnerrusliike). Jos teen vain muutaman kierroksen otan sen jälkeen vielä, energiatasoista riippuen, joko vatsaa ja kylkiä monipuolisesti ja/tai pakaroita.

Tällainen treeni kolmasti viikossa tuottaa tulosta. Kehittää myös henkistä sitkeyttä ja plussakaloreilla lihasta reisiin, selkään ja niska-hartiaseutuun.

Javorek on suuressa maailmassa erittäin tunnettu valmentaja. Väittäisin hänen olevan ehkä plagioiduin hahmo liikuntapuolella saamatta ansaitsemaansa kunniaa.

Kiitos huomiosta, mutta alamäkeenhän tässä ollaan menossa. Ideana oli painottaa sitä, että vähällä ajalla ja kotioloissa kannattaa panostaa intensiteettin, jota saa helposti, jos pää kestää. Treenin kestävin idea on saada parasta irti kulloisestakin tilanteesta. Systemaattista treenitouhua on nyt takana 37 vuotta ja meininkinä olisi treenata jotenkin vielä parikymmentä vuotta eli yli seitsemänkymppiseksi. Paljon sitä ennen on siirryttävä jo kokonaan kotitreeniin, kun ei sitten enää voi pyöriä fitness jumalien ja jumalattarien jaloissa salilla;)

Siis en missään nimessä sano, että kotona treenaaminen olisi turhaa..

MUTTA edelleen painotan sitä, ennenkuin ostaa mitään kalliita kuulasarjoja tms., niin oikeasti vähän tutkiskelee itseään tuleeko kotonakaan treenattua. Kotona kun ei lapsia saa sivuun (ellei treenaa kun ne nukkuu), kotona olet kotona (mun mielestä treeni kotona ei rentouta yhtä lailla kun treeni salilla) jne.. Ja tarviin mäkin välillä sitä löhöilyä.. mutta se mun löhöily on mm. asioita mistä mä karsin.. olishan se kiva kerkee työpäivän jälkeen käymään kotona ja makoilemaan hetki sohvalla ennenkuin tarvii lähtee tms. mutta kun aikataulu ei anna periksi niin oon itse karsinut siitä.. ja oikeastaan enää se ei tuota ongelmaa.. löhöilen sitten lepopäivinä jos on aikaa :D ja sitä säätämistä helpotti kun päätettiin, ettei yritetäkään viedä lapsiparkkiin vaan sovitaan aikataulut muuten..

ja salimatka on mullakin kuitenkin sen n. 30min suuntaansa (treenin pyrin pitämään alle tunnissa)

Mä en pysty tohon, mun ajatukset leviää. Viimeksi kun tein noin sain burnoutin. Opin, että kaikkea ei tarvitse pystyä tekemään. Tosin, kova liikunta ei ole enää mun prioriteettilistalla nro. yksi, ennen tuon sijan jakoi urheilu ja opiskelu. Vielä on tekemistä sen kanssa, etten tuntisi itseäni huonoksi ihmiseksi sen takia, tiedän oman tilanteeni, tiedän omat rajani. Ehkä joku muu mun tilanteessa tekee toisen valinnan.

Yleensähän nämä keskustelut menee siihen, että on vain kaksi kategoriaa; ne jotka liikkuu paljon ja ne jotka ei liiku ollenkaan. Sanottakoon nyt kuitenkin, että sen verran revin päivittäin aikaa, että kuljen kuitenkin työmatkat kävellen tai pyörällä ja kiireisinäkin aikoina yritän pitää "terveysliikunnasta" kiinni, en edes omista autoa. Mun paukut ei vaan riitä treenaamaan tehokkaasi kehittymistä ajatellen silloin kun on stressiä ja kiirettä. Mulla ei ole lapsia, joten nuo mun ruuhka-ajat on vielä onneksi aika lyhyitä ajanjaksoja (max. ehkä 2 viikkoa).

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom