SUPERCARB 1kg -40%

Kiinteytys synnytyksen jälkeen

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja apila77
  • Aloitettu Aloitettu
En ainakaa haulla löytänyt aiheeseen sopivaa keskuskustelua, joten avasin uuden. Onko kenelläkää vinkkejä ja omakohtaista kokemusta, kuinka saada kroppa kiinteämmäksi synnärin jälkeen? Ongelma-alue ("ylläri") on vatsa, kyljet ja tuo lantion seutu. Ei ole kiva pitää farkkuja kun löllö pursuilee ulos. Vaikka eihän sitä ihan mahdottomasti ole, koska painokin on ihan ok (eli 58 kg / 169 cm).

Taustatiedoksi, että synnytyksestä on nyt 6 kk ja se sujui helposti ja olin neljäntenä päivänä jo koiran kanssa tunnin kävelyllä. Ja juoksemaan aloin joskus 3-4 kk:n kieppeillä. Juoksu tai yhtään mikään liikunta jäi noin kuukausi sitten, kun en vain kerta kaikkiaan jaksanut. Kroppa sanoi stop, olin aina puhki lenkkien jälkeen, vaikka tein vain puolen tunnin hölkän kävellenkin-ohi-vauhdilla. No siinä sitten jäi kaikki muukin liikunta, vatsat ym. Vatsoja tein ihan siis vain kotona. Salilla en ole vielä juuri käynyt. Ruokavalio on periaattees ok, vaikka vkoloppuisin tulee herkuteltua het sen pari päivää: pitsaa ruuaksi ja jätskiä päälle:). Kasvisten syöntiä varmaan voisi lisätä, salaatti jää turhan usein syömättä. Enkä siis muuten imetä enää, että laihdutuskaan ei ole este. Taustaksi vielä, että vuosi sitten juoksin kuupperin 2350m ja kävin salillakin noin 2 krt viikossa eli peruskuntoa kait pitäis löytyä. Kesällä juoksin ihan vaivatta myös 8 kilsaa.

Eli vinkkejä kaivattaisiin miten saada keskialue kuntoon. Ja vääntäkäähän ihan rautalangasta: liikkeet, ruokavalio, laihdutus (pari kiloa?) yms. Ihan aloittelija siis olen ja mielellään toivoisin kotona tehtäviä liikkeitä, niin ehtii olla paremmin vauvankin kanssa näin työpäivän jälkeen.

Supermass Nutrition: Super Meal 1 KG -30%
Ei se kiinteytys synnytyksen jälkeen poikkea mitenkään muusta kiinteytyksestä/laihduttamisesta, koska et imetä ja synnytyksestä on jo reippaasti aikaa. Ruokavalioasioista, laihduttamisesta ja liikunnasta on juttua täällä vaikka kuinka paljon. Perusasiat kuntoon eli säännöllinen ateriarytmi, terveellinen ja monipuolinen ruokavalio, riittävästi liikuntaa oman kuntosi mukaan. Sekä lihaskuntoa että aerobista. Ruokavalio ei ole ok, jos vkl vedetään pitsaa ja jädeä eikä syödä vihreetä juuri lainkaan. Unohda ne vkl pitsat ja jädet tai herkuttele harvemmin ja kohtuudella. Harjoitteletpa kotona tai sailla, niin riittävä kuormitus lihaksille/keholle ja säännöllisyys on se juttu. Tärkeää on myös oma motivaatio, töitä pitää tehdä.

Aattelin sen vain olevan jotenkin eri asia kuin "normaalin" kiinteytyksen, koska maha on kuitenkin venynyt ja se ei ehkä palaudu entiselleen. Mutta palautuispa ees sinnepäin. Aattelin vain, jos jollakulla olisi kokemusta kuinka äkkiä kroppa synnärin jälkeen kiinteytyy ja millä tehokkaimmin. Pitäisikö minun esim. laihduttaa? Joku on kehunut pilatestakin?

Öhh, niin ehkä ruokavalio ei olekaan ok, jos pitsaa vetää vkoloppuisin. Tai ei mitään ehkä, vaan ei ole. Tiesinhän tuon itsekin, mutta väsyneenä on niin helppo sortua pitsaan. En aio ruveta vetämään mitään fitnessruokavaliota vaan ihan normi terveellistä. Täytyy kyllä nyt ottaa itseään niskasta kii. Motivaatiokin ollut vähän kateissa sen jälkeen, kun ei jaksanut enää juosta lenkkiä. Täytyypä miettiä taas sitä hetkeä, miten innolla odotin tosiurheilua kun olin vielä raskaana.

Minkälaisia vatsalihasliikkeitä voisin tehdä? Siksi laitoin tänne pakkotoistoon, koska täältä varmaan saisi asiantuntevaa vinkkiä. Muilta foorumeilta löytyi vähän sitä sun tätä ja yksi oli yhtä mieltä ja toinen toista, eikä kukaan osannut oikein neuvoa alkuperäistä ja keskustelu meni väittelyksi.

En aio ruveta vetämään mitään fitnessruokavaliota vaan ihan normi terveellistä.
--
Minkälaisia vatsalihasliikkeitä voisin tehdä? Siksi laitoin tänne pakkotoistoon, koska täältä varmaan saisi asiantuntevaa vinkkiä. Muilta foorumeilta löytyi vähän sitä sun tätä ja yksi oli yhtä mieltä ja toinen toista, eikä kukaan osannut oikein neuvoa alkuperäistä ja keskustelu meni väittelyksi.
Mikä toi sun "normi terveellinen" ruokavalio on, tai miten se eroaa "fitnessruokavaliosta"? Ja voipa se keskustelu mennä väittelyksi täälläkin yhtä lailla... tsemppiä sinne :)

3 kpl Basic Nutrition Whey (3 kg) -25%
Joo tosiaan, väittelyksi se voi täälläkin mennä, kun porukkaa on vaikka minkänäköistä eikä yksiselitteistä keinoa vaan ole olemassa. Mikä sopii yhdelle, ei välttämättä sovi ollenkaan toiselle. Vaikka perusperiaate tietty on, että syö vähemmän ku kulutat ja kerää lihasmassaa. Ite vedän aika vähähiilarisella ruokavaliolla ja olen voinut paremmin kuin koskaan. Mua ainakin vehnä, maissi ja peruna turvottaa aivan sairaasti. Otan hiilarit sitten kasviksista tai marjoista etc.

Kotonahan sä voit tehdä ihan perusliikkeitä, vatsaa, selkää, kyykkyjä, punnerruksia.. Se pelkkä vatsojen hinkkaaminen ei ole mikään oikotie onneen, kannattaa vahvistaa koko vartalon lihaksia. Enempi lihasmassaa --> kulutat enemmän jo nukkuessasi.

Vatsoja voi tehdä kotona ainaski miljoonalla eri tavalla. Perus istumaannousu onnistuu missä vaan, samoin jalkojen nosto ja lantionnosto. Vinoja vatsoja voit tehdä sillei, että paat polvet koukkuun ja sivulle ja alat nostella kroppaa ylös tai vaihtoehtoisesti nojaat kyynärpäihin ja nostelet jalkoja ylös. Tätä molemmille puolille. Mä teen joskus himassa vatsoja sillei, että meen sängylle selälleen, perse sängyn reunalle ja alan siitä nostella koipia ylös. Käy tehokkaasti massuun, kun liike lähtee miinuskulmasta. Tosin jos on kovin pehmeä sänky, niin hankalaa. Joku penkki käy myös.

Ja jos sulla on jotain tykötarpeita, kuten jumppapalloa tai käsipainoja, niin sitten voi keksiä lisää liikkeitä.

Pilates voimistaa erityisesti syviä lihaksia, joka sitten litistää vatsaa. En ole kokeillut, mutta uskon toimivan jos sen tekee oikein. Kannattaa vaikka googlen kuvahaulla ettiä vatsalihasliikkeistä ym liikkeistä jotain kuvia, jos ei oo suoritustapa tiedossa.

apila77;2994669 begin_of_the_skype_highlighting**************2994669******end_of_the_skype_highlighting sanoi:
Aattelin sen vain olevan jotenkin eri asia kuin "normaalin" kiinteytyksen, koska maha on kuitenkin venynyt ja se ei ehkä palaudu entiselleen. Mutta palautuispa ees sinnepäin. Aattelin vain, jos jollakulla olisi kokemusta kuinka äkkiä kroppa synnärin jälkeen kiinteytyy ja millä tehokkaimmin. Pitäisikö minun esim. laihduttaa? Joku on kehunut pilatestakin?

Öhh, niin ehkä ruokavalio ei olekaan ok, jos pitsaa vetää vkoloppuisin. Tai ei mitään ehkä, vaan ei ole. Tiesinhän tuon itsekin, mutta väsyneenä on niin helppo sortua pitsaan. En aio ruveta vetämään mitään fitnessruokavaliota vaan ihan normi terveellistä. Täytyy kyllä nyt ottaa itseään niskasta kii. Motivaatiokin ollut vähän kateissa sen jälkeen, kun ei jaksanut enää juosta lenkkiä. Täytyypä miettiä taas sitä hetkeä, miten innolla odotin tosiurheilua kun olin vielä raskaana.

Ei se mitään eri asia ole. Samaa läskiä siinäkin on. Toki myös jonkin verran löysää nahkaa, mutta ei sen nahkan osuus siinä mahassa mitenkään radikaali ole (kaksosraskauksissa ehkä). Kroppa palautuu nopeimmin ja paremmin, kun alat tekemään töitä. Ei mitään yksittäisiä vatsahinkkauksia vaan koko kroppa liikkeelle. Uintia, höölkkää, reippaita vaunulenkkejä, kuntosalia jne. Mahdollisimman monipuolista liikuntaa koko kroppaa käyttäen. Pilates on erinomaista syville lihaksille. Jos sulla on mielestäsi ylimääräistä rasvaa kehossasi, niin pitää laihduttaa, jos haluat niistä eroon päästä. Ja se tapahtuu lisäämällä liikuntaa ja syömällä vähemmän kuin kulutat. Itsekin mietin tuota normiterveellisen ja fitnessruokavalion eroa, mitä tarkoitat normiterveellisellä? Et tietysti jaksa nyt heti juosta lenkkiä. Sinun pitää edetä nyt sinun tämänhetkisen kuntosi mukaan ja päättää, että kyllä minä vielä juoksen niin kuin ennenkin. Ei ruikutus auta eikä vie eteenpäin. Vatsalihasliikkeissäkin sun pitää kuunnella sinun tämänhetkistä kuntoa, eli millaisiin liikkeisiin pystyt. Onko linea alba mennyt jo umpeen? Syvät vatsalihasharjoitteet ovat ainakin turvallisia aloittaa heti ja tietysti lantionpohjanlihakset.

Kiitti tähän astisista vinkeistä. Ne on kyllä tarpeen, koska aikaa ei oo turhan paljon käytettäväks päivittäin töiden ja vauvan hoidon jälkeen. Haluaisin tehdä oikein ja tehokkaasti. Toisekseen kun väsymyskin vaivaa aika usein.

Normi terveellisellä ruokavaliolla tarkoitan kasviksia, marjoja, rahkaa, raejuustoa, kananmunia, leipää, puuroa, maitoa, vettä, kanaa/muuta lihaa, riisiä/perunaa ja tälläistä. Plus satunnaista herkuttelua (vaikka tähän asti se on ollut, että viikolla terveellisesti eikä ainuttakaan suklaata, pullaa tms. ja viikonloppuisin sitten kaks päivää jotain herkkua). Syytä oisi syödä viikonloppunakin (nyt uudessa elämässä) terveellisesti ja sitten jokin yksi herkku, suklaapatukka tai jotain. Fitnessruokavaliolla tarkoitan kalorien laskemista millilleen, puntarissa hyppäämistä ja askeettista ruokavaliota. Kun on noita kavereitakin, jotka miettivät ravintolassa käynnin jälkeen pitkäkö lenkki täytyy juosta, että kaikki kuluu ja hei, että täytyy laihduttaa 400 grammaa (huh,huh). Minä en sellaiseen pysty, enkä edes haluiaisi lähteä. Puntariksi riittää peili. Minulla menisi kalorien laskemisessa kaikki ilo myös liikunnasta ja siitä tulisi pakkopullaa ja se ei pidemmän päälle toimi. Siinä voin myöntyä, että merkkaan hetken kaiken syömäni paperille. Sittenpä se totuus paljastuu, mitä oikeasti tulee syötyä. Usein se "vain" yksi pulla unohtuu ja luulee syövänsä terveellisemmin mitä syökään. Säännöllisesti olen aina syönyt, koska on pakko, muuten verensokeri laskee liian alas ja alkaa muutekki heikottaa. Ihan itsestään tulee sellainen 3-4 tunnin syömisväli.

Rasvaprosenttiani en nyt muista, täytyy kotona punnita sillä kehonkoostumusvaa'alla.

Tarkoitin vain, että muilla palstoilla lähetään väittelemään aiheesta hauki on kala, ja heitellään ilmoille ties mitä ihmedieettejä ja just että hinkataan vaan niitä pelkkiä vatsoja ja poltetaan paikallisesti rasvaa ynnä muuta saissea. Itse pidän tärkeämpänä elämäntapamuutosta. Dieetit eivät toimi pidemmän päälle, kun sen loputtua kuitenkin palaa siihen vanhaan.

Kaitpa mun linea alba on mennyt umpeen, en ainakaan itse havaitse mitään. Lantionpohjalihaksia+vatsoja olen kesällä tehnyt sekä hölkkäillyt. Taitaa nyt tältä "kesää" jäädä tuo kuupperin juokseminenkin, piti ottaa se ohjelmaan ja testailla miten kunto kehittyy. Ja onpa sitten selkeä päämäärä. Nykyinen vireystaso vaan ei anna myöden treenata täysillä. Harmittaa, koska kuntoa olisi, muttei vaan jaksa. Tälläinen vässähtäminen on ihan uutta mulle. Mutta täytyy aloittaa pikkuhiljaa vähemmästä:)

Pauliina, kiinnostaa tuo vähähiilihydraattinen ruokavalio. Tai lähinnä, mitä ihmettä syöt perunan, riisin, leivän ja puuron sijasta? Mä syön aamuisin aina leipää, päivällä usein puuroa ja illalla taas leipää sekä ruuan kanssa perunaa/pastaa jne. Vois vähentää hiilarien syömistä, mutten keksi sopivaa täyttävää sapuskaa tilalle. Pelkkä rahka ei riitä iltapalaks tai pelkät hedelmät välipalaks töiden jälkeen.

Itsellä synnytyksestä on nyt jo vuosi ja pakko sanoa, ettei tohon vatsaröllykkään ole mikään aerobisen hinkkaaminen auttanut. Siihen auttaa perusasiat, eli siisti ruokavalio (ei herkkuja), raskas koko kropan punttitreeni ja sitten extrana syvien vatsojen tekeminen. Tsemppiä, tiedän hyvin miten pienen lapsen kanssa treeniajan löytäminen on haasteellisempaa, mutta ei missään nimessä mahdotonta :) TSEMPPIÄ!

Pauliina, kiinnostaa tuo vähähiilihydraattinen ruokavalio. Tai lähinnä, mitä ihmettä syöt perunan, riisin, leivän ja puuron sijasta? Mä syön aamuisin aina leipää, päivällä usein puuroa ja illalla taas leipää sekä ruuan kanssa perunaa/pastaa jne. Vois vähentää hiilarien syömistä, mutten keksi sopivaa täyttävää sapuskaa tilalle. Pelkkä rahka ei riitä iltapalaks tai pelkät hedelmät välipalaks töiden jälkeen.

Alkuun leivän, pastan ja muun sellasen poisjättäminen tuntu tosi oudolta, mutta siihen tottuu tosi nopeasti. Tässä jotain esimerkkejä mun syömisistä:
Aamulla pari paistettua munaa+hitunen pakastekebabsuikaleita.
Välipalana rahkaa erilaisilla mausteilla, esim sekaan mustikoita, mehukeittoa ja raejuustoa.
Ruuaksi mä teen usein erilaisia "mössöjä" kuten jauhelihaa, herkkusieniä, wokkivihanneksia, tonnikalaa sekasin pannulla ja kitusiin. Ihan makuasia, mitä sinne sekaan sössää :) Teen kerralla ison satsin ja syön pari-kolme päivää sitä.
Kanaa mä syön joo, riisin tms tilalle vaan salaattia taikka jotain kasviksia.
Kalaa myös, esim pakastelohipala ja kaveriksi vaikka parsakaalia.

http://karppaus.info/ tuolta löytyy tosi paljon tietoa ja infoa, osa menee kyllä melkoiseksi hifistelyksi. Mä en ole koskaan laskenut, paljonko hiilareita syön päivässä. Mutta vaikka jonkun vehnäpatongin jälkeen tiedän syöneeni... Karppaus.infossa on myös ihan sikana kaikenlaisia reseptejä, kantsii vilasta.

Jotkut on laihduttaneet karpaten (eli vhh eli vähähiilihydraattisella ruokavaliolla) kymmeniä kiloja. Esimerkiksi Antti Heikkilä on vhh:n vakaa puolestapuhuja. (www.anttiheikkila.com) Se on kirjottanut myös jokusen kirjan aiheesta (ja ravinnosta yleensä) kannattaa tutustua jos kiinnostaa. Mielipiteissään Heikkilä on tosi ehdoton sit..
Karppauksessakin tulee kuitenkin muistaa sitten kokonaiskalorimäärä, vaikka rasvaa ja protskua voikin lisätä. Nälkä vaan pysyy kauemmin poissa, verensokeri tasaisempana (ei tuu herkuteltua eikä naposteltua) ja lisäksi keho käyttää energialähteenään rasvaa, kun kehossa ei ole hiilareita.

Tällä hetkellä mä vedän aamulenkin joko tyhjällä vatsalla (jolloin ei siis ole hiilareita, energiana käytetään rasvaa) taikka syön pari munaa alle. Päivällä sitten rohkeammin hiilareita kasviksista tms ja illalla sitten taas vähemmän hiilareita yötä vasten.

Nämäkään asiat ei ole yksiselitteisiä. Olen itse kokeillut vaikka minkälaisella kaavalla :) Kannattaa tutustua ja kokeilla, koska muuten ei tiedä mikä itselle sopii.

Varmasti tulet täyteen, vaikka jättäisit hiilarit pois. Eihän hedelmillä kukaan elä. Vetäsepä 150g häränpihvi kasviksilla, huomaat olevasi kylläinen muttet ähky. :D Ja voita, kermaa ja oikeita tuotteita rohkeasti (ei nyt kuitenkaan kohtuuttomasti) ja jätä kaikki kevyttuotteet hyllyyn. Rasva pitää kylläisenä.

Tsemppiä ja kysele, vastaillaan jos osataan :D

Kiitos Pauliina linkeistä. Täytyy käydä ilman muuta tutustumassa. Just noita reseptejä oon kaivannut, kulinaristi kun olen. Pelkkää yhtä-ja-samaa olisi ihan kamalaa syödä koko viikko tai jotain pelkkää makaronia ja ketsuppia. Ei vaan pysty. Paha tapa on keräillä myös reseptejä (terveellisiäkin) ja kokeilla&kokata. Oon välillä aamupalaks syönyki munakasta ja se tosiaan täyttää! Tuota kevyttuote-hässäkkää onkin miettinyt, että pitäiskö alkaa käyttään vaan rehellisiä oikeita tuotteita. Kaikkia ylimääräisiä lisäaineitakin tulisi vähemmän kun ruoka olisi ns. sitä itteensä. Oon kuullu kans monen laihtuneen karppaamalla. Nyt ens alkuun en kyllä sellaiseen lähde, vaan vähennän hiilareita ja lisään liikuntaa. Kotona aion tehä lihaskuntoa näin aluksi. Kaapista pölyttymästä löytyy pumppitanko ja käsipainot. Toki salilla saisi tehä rauhassa ilman häiriötekijöitä...

Kuntosalitreeni on niska-hartiakipujen takia jäissä nyt vauvan jälkeen. Myös kroonista selkäkipua on, mutta senkin kanssa on oppinut elämään ja liikkumaan kuten lystää:) Kuntosali olisi kyllä tosi tärkeetä ottaa ohjelmaan uudelleen. Kaipailinkin muiden äippien kokemusta kropan kiinteytyksen ja niitä juttuja voi laittaa edelleen. Olisi kiva kuulla miten homma on teillä toiminut.

Ite nykässy toisen raskauden jälkeen 37kg ylimääräistä tavaraa veke. 5 vuotta sit painoin viimeks näin vähän ku nyt painan. Ei siihen mitään ihme konsteja ole. Kalorit vaan tarkkaan syyniin. Ikäväkyl paikallista rasvanpolttoo ei oo, eikä se auta vaikka kuinka hinkkais vatsa/kylkilihaksia. Paljon proteiinia ja liikuntaa. Salille mars mars. =)

Suositut

Back
Ylös Bottom