Kiertoilmauksia ja termejä selkokielellä

On mistä ottaa kiinni = läski.

Pitää olla jotain mistä ottaa kiinni = selittelevä läski.

Pitää olla pikkasen pläski = selittelevä läski, yrittää olla hauska.

nallekarhumainen=läski

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Urheilutermejä:
Vaikea syöttö= paska syöttö
Keskikentän työmyyrä= yksi maali kahdessa kaudessa - varoitus joka toisessa pelissä
Hyvä puolenvaihto= mikä tahansa puolenvaihto
Tyylikäs puolustaja= ei taklaa missään tilanteessa, hanskat liimattu käteen
Luotettava peruspakki= puukäsi, jolle ristikiekkokin on taidonnäyte
Hyvä pukukoppipelaaja= nelos- tai vilttiketjussa
Kokenut sotaratsu= pysyy kasassa pääasiassa teipillä ja kortisonilla

Teksti-tv:ssa:
"Saku Koivu (tai muu suomalainen) hurjana Calgaryn (tms.) kaadossa"= 0+2

Lainaat vaikka kaverille kympin:

Saat huomenna takasin = ei ikinä kukaan edes muista et olis ottanu lainaa.

Asuntoilmoituksessa:

"Persoonallinen pohjaratkaisu" = suihku keittiössä tai muuta yhtä ihanaa.
...tunnetaan myös nimellä "luova taiteilijakoti" (ei pesutiloja, lasiovi vessassa, sauna keittiössä tai muuta vastaavaa surrealismia) tai "avara pohjaratkaisu" (=kämppä on niin pieni että edellinen asukas koitti mahdollistaa kääntymisen kaatamalla kaikki seinät. Ennen tätä toimenpidettä kulkee nimellä "näppärä pikkukoti".)

"Mä nyt vaan oon tällanen suorapuheinen persoona, joka uskaltaa sanoa mitä ajattelee(eikä vaan puhu selän takana)." = Oikein saatanan ärsyttävä ja kovaääninen, mitään sosiaalisia taitoja omaamaton ihminen, joka jaksaa vittuilla ja huomautella kaikesta kaikille eikä koskaan ole hiljaa.

"Vaatii pientä laittoa" = Joku narkkiporukka potkinu kaikki seinät sisään ja villi koiralauma jyrsiny loput mitä ollut jäljellä.
"Tee-se-itse miehelle" = Sama kuin edellinen+kaikenlisäksi asunto palanut maantasalle.
Jälkimmäisen voi ilmaista myös "Remontoi mieleiseksesi".

Autoilmoituksessa: "Kilometrit näkyy vain mittarissa" = Loppuunajettu, läpiruostunut, savuava paska

Työhakemuksessa: Tarjoamme motivoivan ja kilpailukykyisen palkan = Jollet myy jotain kiinalaisten pikkulasten kokoamaa paskatuotetta tuhansia kappaleita kuussa, et saa edes asuntolainasi korkoa lyhennettyä liksallasi.

"Pitää joku päivä [jotain]" = Muistuta uudestaan parin viikon päästä

"Tuun käymään aamupäivällä" = Mitä tahansa kello 15-09 välillä, harvemmin saman vuorokauden puolella

"Ainiin, hyvä kun muistutit" = Muistin kyllä itsekin, en oo vaan viittiny tehä asialle mitään

"On ihan vitusti asioita hoidettavaks" = Kaks minuutin puhelua ja roskat viemättä. Pelaa ja nukkuu viikon putkeen poistumatta kertaakaan talosta (ja käyttää ennen/jälkeen myös kolme ylempää)

"Täytyy kattoa huomenna" = Ei tule tapahtumaan, muistan asian vasta kun mainitset siitä myöhemmin uudestaan ja sillon sanon ettei käy

Naisten käyttämänä:

"Ei" = Joo/ei/ehkä/daa/ei TODELLAKAAN

"Joo" = Ei/ehkä/joo/enhän sanonu!!

"Okei" = Ei/joo/ehkä/ai mitä??? siis mä en tajunnu

"Mee vaan" = Et saa pillua kahteen viikkoon ja suihin ei oteta kuukauteen. Lisäks vitusti draamaa

"Ei haittaa" = Et koskaan huomioi mua, pyytäsit ees anteeks ja käyttäisit seuraavat kolme päivää mun lepyttelyyn

"Ihan sama" = Ero tai mykkäkoulua

"Ei kiinnosta" = En osaa/ymmärrä, ero tai viikon mykkäkoulu

"Mennäänks/Tehäänks [johonkin/jotain]" = Mennään/tehään johonkin/jotain, sä maksat tai itket ja maksat

Miesten käyttämänä:

"Ei" = Onks pakko?

"Joo" = Ehkä

"Joojoo" = Ihan kohta = Vasta kun alat huutamaan ihan täysii

"Ihan sama" = Sattuu vitusti ja itkettää

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom