Ei tässä oikein voi kuin valittaa. Olen itsekin jatko-opiskelijana ja UPJ:n myötä aloituspalkka tipahti käytännössä noin 600€. Olen itse sitä mieltä, että tutkimuksen ongelma on lähtöisin ihan opintojen rakenteesta. Minulla on kavereita, jotka opiskelevat Harvardissa, MIT:ssä, Chicagossa, Michiganissa sekä Camebridgessa ja vituttaa hiukan, että ei tajunnut lähteä heti lukion jälkeen ulkomaille (itse lähden helvettiin täältä tämän vuoden jälkeen).
Suurin ongelma itse opinnoissa on opiskelu. Huippuyliopistoissa opiskelu lähtee siitä, että ensin saadaan luettavaksi pätkä jostain kirjasta, jonka jälkeen proffa luennoi aiheesta. Tämän jälkeen on vielä yksi kertausluento viikossa (ns. recitation), jossa kurssiassistentti kertaa asioita ja yrittää selventää asioita, joita ei ole ymmärretty. Suomessa taas ensin luennoidaan ja sitten ehkä, jos jaksetaan, luetaan sitä kirjaa. Erona tässä on se, että opiskelijat osaavat heti luennolla esittää järkeviä kysymyksiä, saadaan oikeaa keskustelua aikaiseksi sekä voidaan käsitellä paljon enemmän asiaa samassa ajassa. Opiskelijoiden aktiivisen osallistumisen myötä sisältö jää jopa ihan oikeasti päähän. Tämä johtaa siihen näppärään etuun, että jatkokursseilla voidaan jopa ihan oikeasti olettaa, että esitiedot ovat hallussa, joten päästään opettamaan jopa vähän uuttakin oikeasti käyttäen edellisten kurssien tietoja uuden asian esityksessä. Eräs ero on vielä, että huippuyliopistoissa on ns. honors-kursseja, jotka siis ovat peruskurssien tasoryhmiä. Näillä saa lahjakkaimmille tehokkaampaa opetusta.
Nyt voi tietysti kysyä, että miksi tätä ei sovelleta Suomessa? Suurin ongelma on tietysti, että nuo recitation sessiot vaativat yleensä, että kurssi jaetaan pieniin ryhmiin, joista jokaisella on assistentti. Tämä taas vaatii rahaa. Samoin erillisten kurssien järjestäminen pienelle ryhmälle vaatii rahaa. Toinen ongelma on mieletön variaatio opiskelijoiden tasossa, jolloin jotkut ääliöt hidastavat kurssien etenemistä. Jälkimmäiseen on tosin se tehokas ratkaisu, että rajataan automaattinen opinto-oikeus kandiin ja päästetään eteenpäin ainoastaan parhaimmisto. Ei ne vähemmän lahjakkaat kuitenkaan mitään hyödy niistä maisteritason kursseista.
Mun mielestä aika hyvä ero Helsingin yliopiston ja todellisten huippuyliopistojen välisessä erotuksessa on se, että eräs kaverin tuttu oli saanut London School of Economicsin yhdestä kurssista hyväksyttyä 35ov Helsinkiin. Taitaa ihan yleisestikin olla niin, että huippuyliopistojen kandi sisältää noin 4-5 kotimaisen maisterin verran tietoa. Ei siis ole kovin yllättävää, että näiden yliopistojen kouluttamat opiskelijat tuottavat tutkijoina vähän parempaa tutkimusta, kun alan yleissivistys on vähän eri luokkaa. Käytännössähän anglosaksisten yliopistojen tohtorin tutkinto vastaa alan tuntemuksen suhteen vähintään dosentin pätevyyttä Suomessa.
Tietysti eräs valtava ero jatko-opinnoissa on myös se, että kun ulkomailla päästään Ph.D. ohjelmaan, niin taataan rahoitus 4-5 vuodeksi. Tällä välillä ei tarvitse stressata rahoituksesta, koska se on käytännössä riittävä elämiseen. Ainoa stressin lähde on siis käytännössä se, että täytyy ylläpitää kursseissa riittävän korkeaa keskiarvoa sekä läpäistä ns. Qualifying Examit, jossa siis testataan käytännössä koko maisterin tutkinnon verran asiaa yhdessä parin päivän mittaisessa tentissä. Tämäkin estää sen, että asioita ei voi lukea vain tenttiin, koska kaikki testataan kerralla tässä tentissä. Opiskelijoilta siis vaaditaan paljon, mutta tietoa on myös tarjolla ja ohjaus on pienten ryhmien takia jotain aivan muuta.