- Liittynyt
- 11.1.2005
- Viestejä
- 751
Akateeminen maailma on kiero. Toisaalta, ja nyt puhun yliopistoista, tehdään kovasti tutkimuksia. Tutkimusten arvo on monesti eräänlainen itseisarvo. Tutkimukset ja artikkeleiden arvo ja merkittävyys jaetaan raa'asti hyviin, merkitsemättömiin ja huonoihin.
Mutta jako on toisaalta todella hyvä. Kuka täällä olevista on hukannut elämästänsä satoja tunteja lukiessaan täyttä tuubaa artikkeleista? Mistä tunnistaa huonon artikkelin? No ensinnäkin siitä missä se on julkaistu. Jos sitä ei ole julkaistu, se ei ole koskaan mihinkään kelvannutkaan, ei edes niihin tiedemaailman seiska-julkaisuihin. Be warned. Olet hukkaamassa aikaasi ja kasvatat eksponentiaalisesti kakkatiedon määrää aivoissasi.
Toinen hyvä merkki huonolle teokselle on sellainen, jossa abstraktissa selvitetään asiaa joka ei ole kiinnostava edes ameeboille, ei merkityksellinen kontribuutio edes ei-eläville. Kun skippaa päätelmiin, ei niitä edes tehdä, ei yritetä tehdä, kun asia olikin niin triviaali, turha, tai tutkimus muuten vaan tehtiin niin päin helvettiä.
Useimmitenhan näitä artikkeleita kertyy yli puolet lukemistasi. Kun olet väkisin puurtanut pari tuntia sen kimpussa, tulee raiskattu olo. Miksi luin tämän? Haluan nuo 2 tuntia takaisin. Eikä se riitä. Haluan, että tämä tieto ja kokemus tästä lukemisesta pyyhkiytyy. Olen selkeästi huonompi ihminen tämän jälkeen, kiitokset vaan kirjoittajalle, onnistuitte hienosti!
Otetaan nyt esimerkiksi ... tutkimus nenästä aukkona tiedostamattomaan tietoisuuteen. Hajujen assosiaatio tuo meille toissijaista tietoa, joka tiedostamatta yhdistyy jo koettuun mutta myös tiedostetulla tavalla se tuo muistijäljen esiin. (Huom! keksin nyt tämän ihan päästä). Aloitetaan artikkeli epistemologisella lähestymistavalla, mitä itseasiassa tarkoitan sanalla nenä.
Nenällä en tarkoita sitä fyysistä lärpäkettä naaman keskellä, vaan sen toiminnallisuutta ja erityisesti sen toissijaisia funktiota. Nenällä tarkoitan sen alkuperäistä merkitystä nosu, joka tulee kreikasta, ja tarkoittaa toissijaista aukkoa aivoihin. Muita vastaavia aukkoja on mm. peräaukko.
Toisin kuin Van Hassenduffel (1374) väitti munasillaan kännissä kotonansa, nosu ei ole pelkästään merkityksekäs fysiologisesti, vaan myös Russ Hagensin (1847) myöhempi väitös tukee sitä spirituaalisena avaimena, toisaalta, myös myöhempiä referenssejä Hassenduffeliin, Jan Utszeck on perustanut oman 'nenäfyberlatus'-koulukuntansa tähän abstraktiin malliin.
Päätelmät, nenä on lihaisa härpäke keskellä naamaa. Sen merkitystä on vaikea arvioida, jos vertailukohteena on muut fyysiset osat ihmisessä. Nenä on kuitenkin merkityksellinen joten jatkotutkimusta on syytä suorittaa esimerkiksi nenä ja ihmisen seksuaalisuuden syntymisen saralla, sekä mahdollisesti myös nenän merkityksestä moderneissa organisaatiomalleissa ja niiden kehittymisessä teoreettisista malleista nenämalleihin.
Vittu että vituttaa.
Mutta jako on toisaalta todella hyvä. Kuka täällä olevista on hukannut elämästänsä satoja tunteja lukiessaan täyttä tuubaa artikkeleista? Mistä tunnistaa huonon artikkelin? No ensinnäkin siitä missä se on julkaistu. Jos sitä ei ole julkaistu, se ei ole koskaan mihinkään kelvannutkaan, ei edes niihin tiedemaailman seiska-julkaisuihin. Be warned. Olet hukkaamassa aikaasi ja kasvatat eksponentiaalisesti kakkatiedon määrää aivoissasi.
Toinen hyvä merkki huonolle teokselle on sellainen, jossa abstraktissa selvitetään asiaa joka ei ole kiinnostava edes ameeboille, ei merkityksellinen kontribuutio edes ei-eläville. Kun skippaa päätelmiin, ei niitä edes tehdä, ei yritetä tehdä, kun asia olikin niin triviaali, turha, tai tutkimus muuten vaan tehtiin niin päin helvettiä.
Useimmitenhan näitä artikkeleita kertyy yli puolet lukemistasi. Kun olet väkisin puurtanut pari tuntia sen kimpussa, tulee raiskattu olo. Miksi luin tämän? Haluan nuo 2 tuntia takaisin. Eikä se riitä. Haluan, että tämä tieto ja kokemus tästä lukemisesta pyyhkiytyy. Olen selkeästi huonompi ihminen tämän jälkeen, kiitokset vaan kirjoittajalle, onnistuitte hienosti!
Otetaan nyt esimerkiksi ... tutkimus nenästä aukkona tiedostamattomaan tietoisuuteen. Hajujen assosiaatio tuo meille toissijaista tietoa, joka tiedostamatta yhdistyy jo koettuun mutta myös tiedostetulla tavalla se tuo muistijäljen esiin. (Huom! keksin nyt tämän ihan päästä). Aloitetaan artikkeli epistemologisella lähestymistavalla, mitä itseasiassa tarkoitan sanalla nenä.
Nenällä en tarkoita sitä fyysistä lärpäkettä naaman keskellä, vaan sen toiminnallisuutta ja erityisesti sen toissijaisia funktiota. Nenällä tarkoitan sen alkuperäistä merkitystä nosu, joka tulee kreikasta, ja tarkoittaa toissijaista aukkoa aivoihin. Muita vastaavia aukkoja on mm. peräaukko.
Toisin kuin Van Hassenduffel (1374) väitti munasillaan kännissä kotonansa, nosu ei ole pelkästään merkityksekäs fysiologisesti, vaan myös Russ Hagensin (1847) myöhempi väitös tukee sitä spirituaalisena avaimena, toisaalta, myös myöhempiä referenssejä Hassenduffeliin, Jan Utszeck on perustanut oman 'nenäfyberlatus'-koulukuntansa tähän abstraktiin malliin.
Päätelmät, nenä on lihaisa härpäke keskellä naamaa. Sen merkitystä on vaikea arvioida, jos vertailukohteena on muut fyysiset osat ihmisessä. Nenä on kuitenkin merkityksellinen joten jatkotutkimusta on syytä suorittaa esimerkiksi nenä ja ihmisen seksuaalisuuden syntymisen saralla, sekä mahdollisesti myös nenän merkityksestä moderneissa organisaatiomalleissa ja niiden kehittymisessä teoreettisista malleista nenämalleihin.
Vittu että vituttaa.