Kevyt viikko

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja juhata
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl

juhata

Banned
Ikä
52
Moni varmaan treenaa seuraavasti : Neljä kovaa ja yksi kevyt.
No kovat on kovia , mutta mitä äijät duunaa kevyellä viikolla ?
-Tiputtaa painot -50% ja vetää pumppisarjoja suht loppuun asti ?
-Ei treenaa ollenkaan ?
-käy nyt hieman heilumassa salilla ja pumppailee verta lihalsiin.

Eli mitä duunaatte ??

Originally posted by juhata
-Ei treenaa ollenkaan ?

Vastasin joskus aiemminkin saman tyyliseen topiciin eli mulla siis kevyt viikko tai pikemminkin kierto on joka kolmas tai neljäs kierto riippuen tuntemuksista. Ja noista esittämistäsi vaihtoehdoista lähimmäksi mun kohdalla osuu vaihtoehto a) eli treenipainojen ja sarjojen pudottaminen n. 60-70 prosenttiin normaaleista harjoituspainoista. Sinänsä noi prosentit ei mulla merkitse hirveästi sillä monesti kevyellä viikolla teen niitä liikkeitä, joita ei välttämättä kovalla kierrolla tule tehtyä. Eli esim. normaalin penkin jätän pois ja tilalla teen punnerruksia käsipainoilla tasa- tai vinopenkillä. Ja kropan käyn läpi neljässä osassa 8-9 päivässä. Että tällaista mulla...

no mä pidän sillon tällön aina ihan totaalitauon, mutta yleensähän kevyellä viikolla vedetään pidempiä sarjoja pienemmillä painoilla! nämä sarjat olisi kuitenkin hyvä vetää melko loppuun saakka, ettei homma menisi ihan plörinäksi! itse pidän 2-3viikkoa tällaista kevyempää jaksoa,että lihakset ja nivelet saavat varmasti kuntoutua ja palautua... kyllä sen huomaa itsekkin millon alkaa olemaan teräkunnossa jälleen ja senkin jälkeen vielä vähän aikaa taukoa, niin taas lähtee treeni luistamaan!

Niin ja liikkeitä muuttelen senverran,että niitä liikkeitä, jotka raskaalla jaksolla on jäänyt pois,niin niitä otan mukaan ja vaihtelu tekee muutenkin hyvää!

Mulla 3 kovaa kiertoa, ja yksi kevyt, viikkoon (siis 7 päivään) sidottuun ohjelmaan en ole uskonut enää pitkään aikaan.

Kevyellä viikolla teen vähän mitä liikkeitä huvittaa, sarjamäärät about samat, jopa enemmän, mutta painot 60-70 % normaalista, toistot 12-15, tauot lyhyet, pumppia haetaan, ja sarja loppuu kun alkaa vähän polttaa.

Jaaha

Mä pidän tän vko kans kevyempänä,. Nyt on hyvä pitää, kun vappuna kuitenkin vähän joutuu kaljahommiin. Ajattelin kokeilla sellasta, että koska oon siirtymässä ohjelmassani n. kasin toistoista vitosiin. Niin teen tän vkon vitosia samoilla painoilla, kuin tein viimeksi kaseja.
Eli vkosta tulee löysempi ja lihas ei kipeydy niin paljon, kuin esim. viime vkolla. Ja jätän olkapäätreenin tekemättä tältä vkolta kokonaan.

Sit ens vkolla on taas helvetinkoneet päällä :D

Juu tästähän olikin jo juttua (tais olla mun laittama topicci:D ) niin kyllä se aina sillain neljän-viiden viikon välein aina sinne sujahtaa se kevyt treeniosio. Ja silleen just että painoja pois ja himppasen pitempää sarjaa mutta ei kuitenkaan miksikään pelleilyreeniksi vaan kohtuu täysillä kuitenkin. Ei nyt ihan loppuun asti kaikkia sarjoja ainakaan, eihän se sitten olisi kauheasti enää kevyt viikko.
Mutta munsta semmonen kannattaa pitää kyllä noin vaikka kerran kuussa tai hiukan harvemmin.

Tarkoitus olis pitää 1 viikko kokonaan lepoa ylläpitokaloreilla... Ei viitsi salikorttiakaan ostaa kun 1kk-kortista menis 1 viikko "hukkaan". Jotain kevyttä aamulenkkiä 2-4 kertaa, mut painojen kanssa ei viitsi riehua kun jotenkin turhauttavaa reenata kevyesti. Toimii varmaan näinkin(?)

Originally posted by juhata
-Ei treenaa ollenkaan ?

Eli mitä duunaatte ??

mulla on joka viides viikko hieman kevyempi. Joko otan maksimiliikeen kevyesti ja apurit kovaa tai sitten apurit kevyesti ja maksimin kovaa.

Mulla toi kevyt viikko on semmonen että painoja pois aika paljon ja samanpitusia sarjoja ku kovassa reenissä. Eli heilumiseks menee ja kun rupee olee tylsää, niin voi vaikka piilotella sitten kaverin vyötä/gnesiumia:david:

Tällä hetkellä joka toinen kierto on pumppiviikko jossa hivenen alhaisempi teho ja pidemmät sarjat. Varsinaisia kevyitä viikkoja en oo tehny pariin vuoteen, tosin tuleehan sitä muutenkin muutama kierto jossain puolessa vuodessa tehtyä vähän miten sattuu tai sitten kierto venyy niin paljon että sekin tekee välillä hyvää.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Hmm.. jotta kevyt viikko _on_ kevyt viikko, eikös sarjat ja treeni tulisi pitää samana mutta painoja vain pudottaa? Jos tekee pitkää pumppisarjaa kevyillä painoilla, eihän se enää kevyttä ole.

Originally posted by turre101
Hmm.. jotta kevyt viikko _on_ kevyt viikko, eikös sarjat ja treeni tulisi pitää samana mutta painoja vain pudottaa? Jos tekee pitkää pumppisarjaa kevyillä painoilla, eihän se enää kevyttä ole.

Kyllähän se on kun ei tee täydellä teholla eli loppuun asti. Ei kevyt viikko tarkoita kuin tehon laskemista treeneissä ja sen voi tehdä hyvin monella tavalla. Kirjoitin tohon "varsinaisia" sen takia että toimii paljon paremmin (ainakin minulla) näin että joka toisessa kierrossa on vähän pienempi teho kuin että väännetään monta viikkoa 110% ja sitten treenaillaan viikko 50-70% teholla. Sitä kokeilin liian monta vuotta tällasille split-ohjelmille missä jaetaan moneen osaan kroppa ennenkuin opin virheistäni. Kyllähän niinkin tietysti kehityin mutta hyvin hitaasti, puhumattakaan voimien kehityksestä...

Tarkoitat kierrolla esim. viikkoa (että koko kroppa on treenattu kerran läpi)?

Eli joka periaatteessa lihaksen joka toinen treenikerta on sulla pumppia kevyillä painoilla (15-20 toistoa?) ja joka toinen lyhyempää sarjaa kovemmilla?

Originally posted by turre101
Tarkoitat kierrolla esim. viikkoa (että koko kroppa on treenattu kerran läpi)?

Eli joka periaatteessa lihaksen joka toinen treenikerta on sulla pumppia kevyillä painoilla (15-20 toistoa?) ja joka toinen lyhyempää sarjaa kovemmilla?

Kirjotin "hivenen alhaisempi teho ja pidemmät sarjat" ja "Varsinaisia kevyitä viikkoja en oo tehny pariin vuoteen", eli "hivenen alhaisempi teho" ei minusta vastaa yleistä käsitystä ihmisten tekemistä kevyistä viikoista. Jos tekisin varsinaisen kevyen viikon joka toinen viikko eli tehot niinkin alhaiset kuin 50-60% niin treeniohjelma olisi liian kevyt. Tuolla hivenen alhaisella tarkoitan siis n.90-95% tehoa eli toistoja jää sarjoissa 1-3 varastoon eli viimeisiä pihinöitä ei tehdä eikä siihen psyykata eikä tähdätä. Toistot riippuen liikkeestä ja lihaksesta pumpilla 12-18 ja kovalla viikolla 6-12 (pohkeet ja vatsat poikkeus). Kierrolla tarkotan treenikierron pituutta sehän voi olla 5,6,7,8, tai vaikka 10 pv tällä hetkellä minulla 8 treeni joka toinen pv. Kaikki lihakset tulee treenattua 2-3 kertaa kierron aikana läpi 1 kova ja 1-2 epäsuoraa, jalkoja lukuunottamatta joille vain yksi treeni (pohkeille kaksi), pyöräilyä tulee nyt niin paljon että katson parhaaksi tehdä vain yhden kovan jalkatreenin.

Itse otan kevyellä viikolla aika helvetin kevyesti. Yleensä olo on viimeisen kovan viikon jälkeen sellainen, että jos nyt jatkaa kovaa niin sairaaksi tullaan. Esim. rintatreenissä otan kolme sarjaa penkkipunnerrusta käsipainoilla 20 toistoa 50% normaalista sarjapainosta!. Viimeinenkään toisto ei saa tuntua kovinkaan rasittavalta. Ja siinä oli rintatreeni. Päälle ojentajia taljassa 3 20:n toiston sarjaa. Ja siinä oli koko rinta-ojentaja treeni.

Minä teen kevyen treenin käyttämällä 50- 60% maksimista, eikä hirveän pitkiä sarjoja. Apuliikkeitä teen kuten tavallisesti. . .

Tänää oli kevyen viikon eka reeni, otin yläselkää ja hauista. Lämmittelyt alle ja noin 50% maksimista painolla 10 toiston sarjoja 10 sek. palautuksilla. Tulee mukava pumppi ja hermoston rasitusaste on todella matala. Toimii.

Itse olen sitten (näköjään ainoana :) ) niitä jotka pitää sen totaalisen tauon.

Muutama vuosi sitten treenasin 3 vk kovaa ja 1 vk kevyt, eikä milloinkaan ole ollut yhtä vaikeaa motivoitua lähtemään salille kun tuolla kevyellä viikolla. En myöskään saanut tuosta mitään hyötyä verrattuna nykyiseen systeemiin.

Nykyisin siis kovaa niin kauan kunnes tuntuu että ei enää jaksa tsempata riittävän kovaa treeneihin, tai sitten tunnistan lähestyvän ylikunnon. Silloin jätän yksinkertaisesti yhden kierron väliin ja palaan salille tuntemuksien mukaan, joten joskus menee ylikin yksi kierto offilla.

Salikin pysyy siten sellaisena paikkana johon tullessa on vain yksi päämäärä, joka on antaa kaikkensa, ja mä pidän siittä just sellasena paikkana :)

Eikä toi viikko offilla tee yhtään pahaa pääkopallekkaan.

Melkeinpä kaikilla toimii tuo kevyt viikko, mutta itse nyt olen vain päätynyt tällaiseen. Ehkä taas joskus kokeilen kevyttä viikkoa...??

Ainoat kevyet viikot pidän:

Alkaen 10 päivää ennen kisaa.
Kisan jälkeen muutama päivä täyslepoa.

Muuten mennään täysin ohjelman mukaan , eikä ohjelmaan ole lisätty tarkoituksella kevyitä viikkoja.

Suositut

Back
Ylös Bottom