Kevyt viikko miten toteutetaan?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Untamo
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Ikä
34
Mulla on sellanen kierto että 4 kovaa sitten 1 kevyt viikko ja bodytyylillä treenataan viikon kierto kaikki läpi 4 treeni päivää, mutta nyt onkin sitten ylikunto päässyt tulemaan. Kuinkahan porukka toteuttaa ton kevyen viikon otatteko 50% normaali sarjapainoista eli jos penkkiä saa 8*100kg niin kevyessä 8*50kg tää oli vaan karkea vertaus. Vai pudotetaanko vain sarja määrät alemmas? Searchilla löyty aikapaljon kaikkea mutta en mielestäni löytänyt tätä haluamaani tietoa. Eli luulen että oon vetänyt ton kevyenkin viikon liika kovaa kai olis vaan hyvä tietää kuinka muut toimii. Jotkut treenaavat 3 kovaa 1 kevyt en ole itse kokeillut.

Mä teen kevyellä viikolla 2 sarjaa per liike ja painot 50-60% maksimista. Toistoja teen 12-14 ja sarjat jää tietenkin kesken.
Kannattaa ihmeessä kokeilla 3 tai 2 kovaa vikkoa ja yksi kevyt viikko, kun kerran sun nykyisellä ohjelmalla on ylikunto tullut.

Itse käyn tekemässä jotain hyvin pientä yleensä kerran lepoviikon aikana. Painot pieniä ja tutkiskellaan kaikennäköisiä uusia liikkeitä ja mahdollisuuksia ihan rauhassa. Ilman kiirettä. Enemmän puhtia löytyy lepoviikon jälkeen kun lepoa edeltäneeltä viikolta. Tällä hetkellä 5 viikkoa treeniä ja sitten yksi lepoviikko, mutta tarpeen niin vaatiessa tai voimien loppuessa vähenee treeniviikot.

Jos ylikuntoa pukkaa päälle, niin mikseikö sitä viikkoa voisi kokonaan pyhittää levolle. On kummasti enemmän energiaa seuraavalle treeniviikolle varastossa, kun on kunnolla päässyt paikat lepäämään - kunhan ei pelkkään lepoon panosta. ;)

Taidanpa tosiaan kokeilla tuota 3 treeniä ja sitten lepo viikko kevyellä treenillä vaikka 60% normaali sarja painoista. Olis varmaan syytä pitää ihan tauko viikko ja sitten jatkaa kevyellä viikolla että pääsee tästä ylikunnosta. On meinaan melkeimpä tulokset alkaneet laskea ja pahat uni vaikeudet.

3 viikkoa kovaa ja sit yks viikko totaalitaukoa.

Itelläni ainankin tuo yks viikko totaalitaukoa tekee aina nannaa, eriasia onko sitten niin hyväksi.

Pitäis kait siirtyä kevyisiin viikkoihin totaalitauon tilalta.. ?

Mä pidän kanssa yleensä ihan puhtaan taukoviikon 3 tai 4 viikon kierron jälkeen. Yleensä sen kyllä huomaa kun on tauon tarpeessa ja silloin ei todellakaan tee mieli lähteä salille edes pumppailemaan kevyesti. Viimeksi pari viikkoa sitten kolmen viikon reenikierron viimeisen yli-intensiiviseksi äityneen jalkareenin jälkeen nukuin pari yötä sen verran huonosti että tajusin taas pitää tauon. Viikon verran kevenneltyä ruokavaliota, kevyitä aamulenkkejä, venyttelyä ja paljon sohvalla makaamista ja oli taas kuin uusi mies.

Originally posted by Untamo
Kuinkahan porukka toteuttaa ton kevyen viikon ...
Syön ja paukuttelen henkseleitä. Eli kevyttä aerobista treeniä itsepuolustusharkoissa.
Kierto on toi 4 kovaa ja 1 kevyt.

Vakaa aikomus monesti pitää kevyt / kokonaa vapaa viikko mutta jotenkin rassaa henkisesti niin paljon olla menemättä salille että ei ole vapaaehtoinen kevyt viikko kertaakaan toteutunut. Pari viikkoa sitten iski poskiontelotulehdus ja joutu olee poissa salilta parisen viikkoa. Olin ihan romuna. Saa nähä, pitänee oppia kantapään kautta sitten pitämään noita jos on tarpeen...

Jos oikeesti reenaa kovaa niin kevyet viikot tulee automaattisesti, kun ei enää PYSTY vetään täysillä. Jos taas homma on aina sitä samaa pumppailua niin eihän niitä silloin tietty tarviikaan pitää. Jokaisella on omat tapansa ja omat tilanteensa. Kannattaa aika paljon kuulostella eikä sokeasti uskoa mihinkään kaavoihin tai muiden tapoihin.

Itsellä joka neljäs kierto on kevyempi.
Silloin mietin, mitä liikkeitä haluan seuraavat kolme kovaa kiertoa tehdä ja "ajan ne sisään" , painot tippuu normaalista ehkä kolmanneksen, sarjapituudet samat tai vähän pitemmät ja mitään ei vedetä lähellekään loppua - heti kun alkaa polttaa, lentää painot käsistä.

Kuten monesti todettu, kokonaiskehityksen kannalta kevyt treeni yleensä hakkaa totaalilevon (ainakin kokonaisesta viikosta tms puhuttaessa), mutta jos sinne salille ei huvita mennä niin silloin lienee toki kokonaisuudenkin kannalta parempi pysyä kotosalla ja antaa motivaation kasvaa taas seuraavaa rundia varten.

Uskon henkkoht, että kerran pari vuodessa pidetty viikon tai max kahden tauko voi vielä olla hyödyllistä.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom