Keventäjien laihdutus-huuhaa...

M-Nutrition EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/KPL
"Prosentuaalinen suhdeluku hiilihydraattien ja rasvojen välillä on siis juostessa heikompi, mutta kokonaisenergiankulutuksen kannalta juoksu vie voiton kävelyharjoituksesta."

En sanoisi, että tuosta jää kuva kävelyn paremmuudesta, kun kielikuvana juoksu vie voiton.

Joops. Vähän off topic, mutta kuitenkin. Kun´nyt kuitenkin melkein aiheessa pysytään.

Oli aamusella vähän tylsää, joten selailin Kuntoplussaa. Kas vain, sieltähän löytyi jopa perustelut sille miksi naisen pihvi on pienempi kuin miehen, eli nainen tarvitsee vähemmän proteiinia. No miksi? Kun naisen treenatessa energia otetaan suhteellisesti enemmän rasvasta kuin proteiineista (proteiinin tapauksessa luvut taisivat olla N 1,5% ja M 5% energiankulutuksesta.

Ja vastaavasti, oletan, koska rasvan kulutus on naisella huomattavasti suurempi, naisen tulee siis syödä enemmän rasvaa... Siis mitä vttua!?

Ei tässä muuta, kuin että jotenkin jäi vähän kaivelemaan, kun ei mitään perusteluja näyttänyt asialle olevan. Treenin oletettu tehoko sen tekisi?

Toisaalta, tietäähän nämä lehdet...

Timba79 sanoi:
Parempi silti edelleen edes se kevyt liikunta kuin ettei liikuntaa ollenkaan. Jos joku vihaa hikoilua ja hengästymistä niin pistä se nyt sitten kovalle treenille?

Joo, oot aivan oikeessa. Ainahan on parempi liikkua vaikka vähän, kun ei olleenkaan.

Tää mun töissä käyty keskustelu/väittely, josta kirjoitin, liitty myös mun omaan painon pudottamiseen ja siihen, työkavereiden väitteisiin ettei spinning (jossa siis itse kävin) tai muut rankat suoritukset kuluta rasvaa niin paljon kuin esim. tunnin kävely. Tämä oli siis heidän "varmaa" tietoa ja ohje mulle (tosin em. henkilöt söivät muistaakseni jotain pullaa ja miettivat samalla, että miksi eivät laihdu vaikka eivät syö juurikaan mitään lounaalla tai päivällisellä :D )

Climber sanoi:
tosin em. henkilöt söivät muistaakseni jotain pullaa ja miettivat samalla, että miksi eivät laihdu vaikka eivät syö juurikaan mitään lounaalla tai päivällisellä
Ärh, toi on just niin tyypillistä ja hemmetin typerää laihduttaa oikeella ruoalla ja sit lihottaa joka ikisen ruokailun välissä napostelemalla karkkia, pullaa tms., koska on NÄLKÄ!!! :curs: Miksei se uppoa kaaliin, että sitä oikiaa ruokaa nimenomaan olisi hyvä syödä reilusti, JOTTA ei jäisi nälkä ja JOTTA ei sitten tarviisi "sortua" (paskat, se on aina tietoinen päätös) niihin sokerimoskiin?

Tuntuisi, että nimenomaan naiset sortuvat tohon em. pöljyyteen. Miehet lihovat samaa tahtia, mutta ehkä ees vähän harvemmin peittelevät sitä itelleen tai muille valehtelulla, kiskovat vaan olsee, makkaraa ja nykyään myös makeaa ihan avoimesti. Tyhmää se on sekin ja epäterveellistä, mutta edes rehellistä, eikä sitten olla koko ajan kitisemässä, kun on nälkä ja kun silti lihoo, vaikka on nälkä.

Mua nyppii kaikkein eniten se asennepuoli näissä asioissa. Jos elämäntapa ja meininki on sitä, että syödään mitä tahansa ja minkä verran tahansa, niin miksei sitä voi kans sanoa suoraan, että "Näinojuu, meikä mättää ja lihoo!"? Sama homma, jos terveysfasisteilee kunnolla, on ehkä jopa kilpaurheilija, niin piruako sitä peittelemään, sanoo suoraan vaan, et "Mä ny en ota ees yhtä täytekakkupalaa, enkä pullasiivua, kiitos vain.". (ja tylymmin, jos tuputetaan siitä huolimatta)

Itseasiassa liikunnalla on yllättävän pieni osuus laihdutuksessa. Lähinnä liikunta auttaa painonhallinnan tukena kun tavoitepaino on saavutettu. Suurin merkitys on ehdottomasti ruokavalion muutoksella. Tästä johtuu hyvin moni epäonnistuminen painonhallinnassa; ei haluta tinkiä siitä mitä syödään, vaan yritetään laihduttaa urheilemalla. Oheinen ylempi kuva kirjasta Lihavuus – ongelma ja hoito, toim. M. Fogelholm.

Liikunnan monipuolistamisella on myös hyödyllisiä puolia; mm. vyötärölihavuus vähenee ja insuliiniherkkyys paranee, jos osa kestävyysliikunnasta korvataan kuntosaliharjoittelulla. Tuo kevyen sykkeen suosiminen liikuntaharjoitteissa kyllä kuvaa hyvin ihmisten synnynnäistä taipuvuutta laiskuuteen :). Tosin tuossa Keventäjien kirjoituksessa on varmaan haluttu kannustaa edes jonkinlaiseen liikunnan lisäämiseen. Isot elämäntapamuutokset eivät käy suurimmalle osalle ylipainoisia, vaan elämäntapojen vakiinnuttaminen tapahtuu sieltä muutoksen harjoittelun kautta.

Liitteet

• Graphic1.webp
    Graphic1.webp
    56,4 KB · Katsottu: 411
J.Rossi sanoi:
Itseasiassa liikunnalla on yllättävän pieni osuus laihdutuksessa. Lähinnä liikunta auttaa painonhallinnan tukena kun tavoitepaino on saavutettu.

Mulla on kyllä hieman päinvastaisia kokemuksia. Silloin kun liikkuu paljon niin on aivan sama mitä syö ja kuinka paljon niin paino vain putoaa. Toki tuo "paljon" on tässä tapauksessa tarkoittanut n. 3-8h / pv.

Ehkä parempi olisi sanoa, että kohtuullisella liikunnan määrällä on yllättävän pieni merkitys energiatasapainon kannalta. Muutenhan liikunnalla (erityisesti kuntosaliharjoittelu) on paljon muita laihduttamista tukevia vaikutuksia.

Suuremmat lihakset kasvattavat perusaineenvaihduntaasi ja auttavat sinua pääsemään eroon kehosi rasvakudoksesta.

Höpsistä.

Esox Lucius sanoi:
Mulla on kyllä hieman päinvastaisia kokemuksia. Silloin kun liikkuu paljon niin on aivan sama mitä syö ja kuinka paljon niin paino vain putoaa. Toki tuo "paljon" on tässä tapauksessa tarkoittanut n. 3-8h / pv.

No tuosta on muutama katsaus olemassa joissa asiaa on selvitetty, ja näiden perusteella liikunnalla yksistään on arveltu olevan vähäinen vaikutus laihdutuksen alkuvaiheessa. Vielä ei tiedetä, johtuuko se a) liian vähäisestä liikunnan määrästä, b) lisääntyneestä syömisestä kun liikunta lisääntyy, tai joistain muista syistä. Tuo sun liikuntamäärä on jo niin suuri, että ei ihmekään jos paino tippuu vaikka mitä söisi.

ei kyl mitään höpsistä astro... kyllä mä ainakin tiedän bodareita, jotka ei tee mitään aerobista ja rasva senkun tirisee. kyllä se kasvanut massa omaa myös korkeemman perusaineenvaihduntatason. kummaa olis, ellei se ylimääränen hypoteettinen 40kg olis millään tavalla aktiivista...

rasvanpolttoliikunnan rasitustasosta: eräs aikanaan kovankin tason thriatleetti sanoi, ettei rasva ala palamaan kuin vasta n. 1½ tunnin treenin jälkeen. tähän yhtyi eräs veteraanimaratoonari. eli ei ne käsitykset niin kunnossa ole ihan urheilijoillakaan... hetken aikaa meni sitten valaistessa kyseisiä vahvan egon omaavia herroja :)

OUTLET PWO -40%

Grapefruit Lemonade

14,90€
Mulle eräs liikunnan opettaja sanoi aikanaan, että rasvanpoltto alkaa kunnolla esimerkiksi juoksulenkillä vasta siinä 40min paremmalla puolella.

Niin ja toinen saman henkilön teesi oli, että lenkin jälkeen kannattaa olla syömättä 1-2 tuntia. Tämä siksi, että jos sattuisi pienenkin määrän ruokaa heti treenin jälkeen ottamaan, niin rasvanpoltto pysähtyy siihen.

Näillä väittämillä ei siis ole mitään totuuspohjaa? Oli kyllä erittäin pätevä opettaja ja pakko myöntää että tässä vuosien varrella noita teesejä on tullut noudatettua. :D

Kyllähän tuo ruokavalio on erittäin iso osa koko dieetistä! Itselle vaan on helpompi syödä vähän enemmän ja tehdä sitä aeroobista kuin että lähes pelkällä ruokavaliolla dieettaisi, vaikka varmati onnistuukin yhtä hyvin. Aerobisen tekemisessä on se iso etu että hapenottokyky ja peruskunto kasvaa.

J.Rossi sanoi:
b) lisääntyneestä syömisestä kun liikunta lisääntyy, tai joistain muista syistä.

Mä veikkaan tätä. Jos liikkuu paljon niin varmasti on nälkäkin kovempi. Tulee helposti retkahdettua ruokavaliosta tekosyyllä "kun on tullut liikuttua niin paljon". jonkun tunnin lenkin kalorivajeen paikkaamiseen ei merkillistä karkkipussia tarvita :jahas:

J.Rossi sanoi:
Itseasiassa liikunnalla on yllättävän pieni osuus laihdutuksessa. Lähinnä liikunta auttaa painonhallinnan tukena kun tavoitepaino on saavutettu. Suurin merkitys on ehdottomasti ruokavalion muutoksella. Tästä johtuu hyvin moni epäonnistuminen painonhallinnassa; ei haluta tinkiä siitä mitä syödään, vaan yritetään laihduttaa urheilemalla. Oheinen ylempi kuva kirjasta Lihavuus – ongelma ja hoito, toim. M. Fogelholm.

Minä kuvittelin, että kalorivaje olisi hyödyllisempi aiheuttaa liikunnalla kuin pelkällä ruokavalion siistimisellä. Olinko väärässä?

AKV sanoi:
Minä kuvittelin, että kalorivaje olisi hyödyllisempi aiheuttaa liikunnalla kuin pelkällä ruokavalion siistimisellä. Olinko väärässä?

Et, molempi parempi.

Ingersoll sanoi:
Mulle eräs liikunnan opettaja sanoi aikanaan, että rasvanpoltto alkaa kunnolla esimerkiksi juoksulenkillä vasta siinä 40min paremmalla puolella.

Niin ja toinen saman henkilön teesi oli, että lenkin jälkeen kannattaa olla syömättä 1-2 tuntia. Tämä siksi, että jos sattuisi pienenkin määrän ruokaa heti treenin jälkeen ottamaan, niin rasvanpoltto pysähtyy siihen.

Näillä väittämillä ei siis ole mitään totuuspohjaa? Oli kyllä erittäin pätevä opettaja ja pakko myöntää että tässä vuosien varrella noita teesejä on tullut noudatettua. :D
Olen kuullut samoja teesejä. Kuulin myös sellaisen version, että erään huippu-urheilijan mielestä ihmisen pitäisi treenata aina vähintään 2 tuntia, sillä ensimmäinen tunti _vähintään_ menee kropan herättelyssä treeniin.

Perinteinen, mitä olen kuullut rasvan palamisesta, on se 20 minuutin treeniaika, jonka jälkeen rasva alkaa palamaan. Mene ja tiedä näistä sitten.:rolleyes:

AKV sanoi:
Onhan se nyt helpompaa olla syömättä 500kcal kun juosta lenkki jossa kulutetaan sen verran.

Eikös tuo 20 - 40 min. jälkeen rasvanpoltto
käyntiin ole ihan totta? Kysehän kaiketi
lienee siitä, että tuon ajan jälkeen tankki
on tyhjä ja elimistö siirtyy rasvan käyttöön
energian lähteenä. Pitkien lenkkien avullahan haetaan
nimenomaan verenkiertoelimistön ja elimistön
rasvanpolttokyvyn kehittymistä.

Näin muistelisin minullekkin joskus y-urheilu
valmennusseminaareissa päähän taotun.

-Franco

Tyttöystävä halusi sinne väkisin liittyä, joten annoin luvan, kun minun neuvoja se ei usko kuitenkaan vaikka ne samat asiat se uskoo sieltä keventäjistä. Lähinnä silmiin pisti ravinnon makrojakauma, jota neidin pitäisi seurata: n. 65 % hiilareista, 20 % rasvasta ja 15 % proteiineista. Aikamoista hiilareiden ihailua ja proteiinit lähinnä roikkuvat tuolla mukana.

On tuo keventäjät silti todella paljon parempi, kuin ei mitään ja hyviä juttuja sieltäkin löytyy.

Suositut

Back
Ylös Bottom