Originally posted by Angelica-82
Oon ite TTY:llä ja suorittanut matikan peruskurssit ja kaikki meni tosi hyvin, vaikka kirjotuksista tulikin vaan M...(pistettä vajaa E). En oo koskaan kokenu olevani matikassa mitenkään kovin hyvä, tai ainakaan erityisen hyvä, mutta uskaltauduin silti tekniikkaa lukemaan. Toistaiseksi ei ole ongelmia ollut mut kyllä täällä matikassa tahti on paaaaljon nopeempi ku lukiossa. Lukion pitkä matikka pitää osata ympäriämpäri ja ulkoo kaikki kaavat et pärjää näillä kursseilla mut kun ottaa oikeen asenteen ni kyllä se siitä.
Viikossa mentiin asiaa varmaan enemmän ku lukiossa kuukaudessa ja hitaita ei tosiaan odoteta.
Matikan tunneilla näyttää siltä, ettei tajua mistään mitään mut tentit menee ihan hyvin silti. Toisaalta joskus tuntuu et täälläki sais taso vähän nousta! Läpi pääsee joskus turhankin helpolla...melkein hävettää! Toisaalta on myös kursseja, joista ei luikerrella ihan noin vaan.
Ei silti oo tarkotus pelotella! Mä kävin yhen matikan kurssin ilman kirjaa, ilman luentoja ja kopioin laskuharjotuksissa oikeet vastaukset ja melkein täydet pisteet keräsin välikokeilla... Mut siinä huomaa sen, ettei tääl mikään huippukorkee taso tosiaankaan ole!
Se on kyllä fakta, että TTY:n matikan kurssien vaatimustaso on romahtanut tuossa 90-luvun lopusta lähtien. Mutta eipä ole ihme, kun opetuspaikat lähes tuplattiin ja kuitenkin matikan peruskursseista pitää saada porukka läpi. Tästä syystä läpipääsyn pisterajoja oli pakko laskea esim. vain 1/3 osaan maksimeista.
Olin mm. IMA1 ja IMA2 tuntiassistenttina vuosina 1998-2001, joten pääsin seuraamaan tuota touhua aika läheltä. Taisipa yhden kukkaisteekkarien matikan kurssin kävijät tehdä jopa valituksen luennoitsijasta, kun asiat ovat niin vaikeita ja opetus huonoa. Kurssissa kerrattiin lukion matikan asioita ja vaatimustaso oli lähempänä lukion lyhyttä, kun pitkää matikkaa. Ja mitä nyt olen kyseisen opettajan opetusta nähnyt, niin ihan hyvin tuntui asioista selittävän.
No DI-tutkinto on kyllä kärsinyt todella ison inflaation tänä aikana. Nykyään moni tulee opiskelemaan TTY:lle vaan sen takia, ettei päässyt minnekään muulle alalle opiskelemaan yliopistotasoista tutkintoa.