kevään pitkä matiikka

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Ryback
  • Aloitettu Aloitettu
Originally posted by rsturbo
ups, käsitteet sekaisin vissii:D
Siis teknilliseen korkeakouluun, taitaa sekin nykyään olla teknillinen yliopisto

Käytetäänpäs nyt vielä välimerkkiä seksuaalisesti hyväksi elikkä Otaniemessä on vieläkin TKK, mutta Tampereen ja Lappeenrannan teknilliset korkeakoulut muuttivat nimensä teknillisiksi yliopistoiksi. ;)
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
SamiJ: eiku vuan pilikulle lissee kyytiä :D

TKK, teknillinen yliopisto, teknillinen tiedekunta yliopistossa (niinkuin Oulusa), soon kaikki aiiivan sama, eli teknillistä koulutusta yliopistotasolla. Tekut eli teknilliset opistot (siis ei YLIopistot) ja AMK:t ovat sitten eri asia.

Ja joku tietenkin tästä imaisee Saturnuksen sieraimeensa -> "Eiiiii!!! TKK on ihan eri maailma, paljon kovempi ja hienompi paikka kuin karsee Lappeenrannan teknillinen yliopisto tai susirajan takana oleva Oulun YO:n teknillinen tiedekunta. Ei niistä voi ees samana päivänä puhua TKK:n kanssa!" :rolleyes: Joopajoo, mutta kaikki ovat kumminkin teknillistä koulutusta YO-tasolla ja sillä sipuli.

Mutta YO-kirjoituksista (eli topicista). Niissä vaihtelee yleensäkin joskus pisterajat. Ite olin keväällä 2001 lukion opettajana (englanti) mukana YO-kirjoitushässäkässä. Muistaakseni englannin kielen pisterajat olivat silloin kautta linjan suunnilleen 7-10 pistettä alempana kuin monena vuonna sitä ennen, eli kirjoitukset olivat olleet vaikeammat. Nyt oli ilmeisesti pitkän matikan kokeen laatijoilla mopo vaan keulinut oikein kunnolla, joten pisterajatkin tod.näk. tulevat olemaan aika matalia.
 
Originally posted by Iivili

Ja joku tietenkin tästä imaisee Saturnuksen sieraimeensa -> "Eiiiii!!! TKK on ihan eri maailma, paljon kovempi ja hienompi paikka kuin karsee Lappeenrannan teknillinen yliopisto tai susirajan takana oleva Oulun YO:n teknillinen tiedekunta. Ei niistä voi ees samana päivänä puhua TKK:n kanssa!" :rolleyes: Joopajoo, mutta kaikki ovat kumminkin teknillistä koulutusta YO-tasolla ja sillä sipuli.

Totta, onhan noissa tietysti aika suuria eroja pääsykoepisterajoissa ja itsekin täällä lappeen Rannassa opiskelevana täytyy myöntää että muualle kuin Ouluun en olisi kovin helpolla päässytkään, mutta kuten sanoit, saman paperin saa joka paikasta.
 
Oon ite TTY:llä ja suorittanut matikan peruskurssit ja kaikki meni tosi hyvin, vaikka kirjotuksista tulikin vaan M...(pistettä vajaa E). En oo koskaan kokenu olevani matikassa mitenkään kovin hyvä, tai ainakaan erityisen hyvä, mutta uskaltauduin silti tekniikkaa lukemaan. Toistaiseksi ei ole ongelmia ollut mut kyllä täällä matikassa tahti on paaaaljon nopeempi ku lukiossa. Lukion pitkä matikka pitää osata ympäriämpäri ja ulkoo kaikki kaavat et pärjää näillä kursseilla mut kun ottaa oikeen asenteen ni kyllä se siitä.
Viikossa mentiin asiaa varmaan enemmän ku lukiossa kuukaudessa ja hitaita ei tosiaan odoteta.

Matikan tunneilla näyttää siltä, ettei tajua mistään mitään mut tentit menee ihan hyvin silti. Toisaalta joskus tuntuu et täälläki sais taso vähän nousta! Läpi pääsee joskus turhankin helpolla...melkein hävettää! Toisaalta on myös kursseja, joista ei luikerrella ihan noin vaan.

Ei silti oo tarkotus pelotella! Mä kävin yhen matikan kurssin ilman kirjaa, ilman luentoja ja kopioin laskuharjotuksissa oikeet vastaukset ja melkein täydet pisteet keräsin välikokeilla... :) Mut siinä huomaa sen, ettei tääl mikään huippukorkee taso tosiaankaan ole!
 
Originally posted by riesa
Kyllä laudaturin kirjoittajillekin tulee kylmää kyytiä TKK:n (ja varmasti muidenkin mat.luonn. korkeakoululinjojen) perusmatikoissa (joihin lukion laaja matikka periaatteessa jengiä valmentaa), kun ekasta luennosta lähtien tahti on ihan erilainen kuin lukiossa, jossa tankataan ja tankataan samaa asiaa niin kauan kunnes sen heikoimmatkin ymmärtävät.

Taitaa olla aika paljon opettajasta kiinni tuo etenemisvauhti. Itellä on ainakin joillain kursseilla ollut tahti tyyliin uusi asia/tunti, tällöin asioita ei käytännössä tunneilla kerkeä sisäistämään ollenkaan. Jos todellakin oppikirjoista on tarkoitus käydä kaikki aiheet läpi, en usko tahdin olevan liian hidas, pikemminkin asioita tulisi vähentää.
 
Originally posted by Iivili
SamiJ: eiku vuan pilikulle lissee kyytiä :D


Mutta YO-kirjoituksista (eli topicista). Niissä vaihtelee yleensäkin joskus pisterajat. Ite olin keväällä 2001 lukion opettajana (englanti) mukana YO-kirjoitushässäkässä. Muistaakseni englannin kielen pisterajat olivat silloin kautta linjan suunnilleen 7-10 pistettä alempana kuin monena vuonna sitä ennen, eli kirjoitukset olivat olleet vaikeammat. Nyt oli ilmeisesti pitkän matikan kokeen laatijoilla mopo vaan keulinut oikein kunnolla, joten pisterajatkin tod.näk. tulevat olemaan aika matalia.

Juu näin oli tosiian enkussa vähän aikaa sitten... viime ja edellisen kevään pisterajat olivat huomattavasti alempaa tasoa kuin aikasemmat ja nyt sitten ainakin syksynkin ja todennäköisesti myös tämän kevään.
Saapi nähdä tapahtuuko matiikassa samanlainen notkahdus, joka kestää jonkin aikaa? Koska syksyn yo-koekin on taidettu jo tehdä? Noh, jospa se ei keväällä enää vaikuttaisi kun menen tuota (I-A:tani) koroittelemaan? :david:
 
Ei se maailma YO-kirjoituksiin lopu. Itse aikanaan pitkästä matikasta C ja kursseista seiskan keskiarvo, nyt DI-paprut reilun vuoden päässä.
 
Originally posted by kiesus
Jos todellakin oppikirjoista on tarkoitus käydä kaikki aiheet läpi, en usko tahdin olevan liian hidas, pikemminkin asioita tulisi vähentää.

Kyllä lukion laajan matikan sisältö on tosi kepeä - mielestäni kolmessa vuodessa pitäisi päästä jo paljon pitemmälle kuin perusvektorilaskentaan ja integrointiin. Kaikissa lukioissa ei edes käsitellä imaginäärilukuja, jotka sitten esim. TKK:lla (puhun tässä vain siitä, sillä siitä ovat omat henk.koht. kokemukseni) ovat ihan peruskauraa.

Lukiomatikan ongelma on muutenkin se, että rystyset verissä pidetään kiinni konkretiasta - aina on jotain typeriä 'real life'-esimerkkejä tyyliin "Matti ostaa torilta tomaatteja". Siinä on sormi kyllä monella suussa, kun pitäisi sitten alkaa kyhäillä kasaan Wronskin determinantteja yms, joista tosielämän sovellukset ovat kaukana. Eli aika köyhin eväin lukiosta lähdetään akateemiseen maailmaan...

Mutta ihan turha on meikäläisenkin valittaa, sillä jos valtiovalta on asettanut tavoitteeksi, että 50 %:lla (tjsp) täytyy olla valkolakki kourassa, niin on käytännössä mahdotonta nostaa suoritusvaatimuksia lukiossa, koska käytettävissä olevan opiskelijamateriaalin kompetenssitaso ei yksinkertaisesti riitä.

Olenkin aina ollut sitä mieltä, että peruskoulusta lähtien pitäisi olla tasoryhmät ainakin mat.lu-aineissa ja kielissä, jotta sitä top-10 %:a ei tapettaisi tylsyyteen jo ensimmäisen 9 vuoden aikana. :curs:
 
pistänpä vielä vähän lisää vettä myllyyn ja sanon että koko ylä-aste+lukio -järjestelmä on suolesta. Yhtäkkiä sitä on 24v ja huomaa että on istunut koulujen penkillä koko ikänsä, mutta on on oikeasti opiskellut vasta muutaman viimeisen vuoden.
Samat asiat ois voinu opiskella jo huomattavasti aikasemminkin, mutta ei...12 vuotta piti istua tasa-arvoisen ja tasapäistävän koulujärjestelmämme penkkejä kuluttamassa. Suurinosa ajasta kului lintsatessa ja keksiessä keinoja kuluttaa aikaa kuusi tuntia päivässä tuppisuuna istuen.

Tärkeintä on se että koulun "hitainkin" oppii yhtäläiset taidot, ei se että jokainen oppii niin paljon kuin pystyy.

Mutta näin se homma toimii Suomessa. Ylä-aste+lukio on kuin armeija. kukaan ei laske mitään kustannusta ja hintaa sille, että ihmiset ovat tuon ajan poissa tuottavasta työstä, ainoa laskettava kustannus on budjetissa näkyvä kulu.
 
Originally posted by riesa
Kyllä laudaturin kirjoittajillekin tulee kylmää kyytiä TKK:n (ja varmasti muidenkin mat.luonn. korkeakoululinjojen) perusmatikoissa (joihin lukion laaja matikka periaatteessa jengiä valmentaa), kun ekasta luennosta lähtien tahti on ihan erilainen kuin lukiossa, jossa tankataan ja tankataan samaa asiaa niin kauan kunnes sen heikoimmatkin ymmärtävät.

Täytyy kuitenkin muistaa että TKK:lla ja muissa teknisissä yliopistoissa on hyvin eri tasoisia linjoja ja matematiikan peruskursseja. Ainakin otaniemen vaikein (onkohan L-matematiikka edelleen) on vähintäänkin haastava, eri linjojen perusmatikat taas hyvin paljon helpompia (joskaan eivät lukiotasoa kuitenkaan).
 
Originally posted by mass
12 vuotta piti istua tasa-arvoisen ja tasapäistävän koulujärjestelmämme penkkejä kuluttamassa. Suurinosa ajasta kului lintsatessa ja keksiessä keinoja kuluttaa aikaa kuusi tuntia päivässä tuppisuuna istuen.

Tärkeintä on se että koulun "hitainkin" oppii yhtäläiset taidot, ei se että jokainen oppii niin paljon kuin pystyy.

Juuri näin!

Tasapäistäminen on kyllä yksi pahimmista kirosanoista. Minkä :curs: takia kaikki lahjakkuus tukahdutetaan jo alkuvaiheessa?

Ja miksi siitä, että panostat omaan kouluttautumiseen, hankit akateemisen tutkinnon (jos siitä nyt mitään iloa edes on) ja hyvän duunin, sakotetaan jatkossakin? Suomessahan kukaan ei saa tienata enemmän kuin naapuri: maksat itsesi kipeäksi veroja, jos saat yhtään parempaa palkkaa. Ei paljon motivoi yrittämään mitään.
 
Originally posted by mass
Täytyy kuitenkin muistaa että TKK:lla ja muissa teknisissä yliopistoissa on hyvin eri tasoisia linjoja ja matematiikan peruskursseja. Ainakin otaniemen vaikein (onkohan L-matematiikka edelleen) on vähintäänkin haastava, eri linjojen perusmatikat taas hyvin paljon helpompia (joskaan eivät lukiotasoa kuitenkaan).

Tuosta päästäänkin siihen, että lukion "matikkanerot", laudaturin paperit kourassa elävät siinä uskossa, että TKK:n L-matikka menee ihan heittämällä ja pyrkivät (ja pääsevät) siihen. En tiedä tarkkoja lukuja, mutta väittäisin, että suurin osa niistä, joille L-matikka ei ole pakollinen, jättää sen kesken (näin ainakin minun vuosikurssillani). Hyppy lukiomatikasta on ihan liian suuri ja asiat käsitellään aivan erilaisella abstraktiotasolla kuin lukiossa.

Enkä missään tapauksessa väitä, että L-matikan tasoa pitäisi jotenkin laskea! Lukion laaja matikka sen sijaan jättää toivomisen varaa.

Hups, eksyinpä paatoksessani jo kauaksi alkuperäisestä topicista... :rolleyes:
 
Samaa mieltä ku muutama edellinen. Meil ainaki pienessä kaupungissa oli ihan tuskaa istua yläaste ja ehkä vielä lukiokin läpi kun edettiin tosiaan niitten hitaitten tahdissa :( Ite oisin kyl pienellä vaivalla edenny paljon nopeemminkin ja kaivannu varsinki yläasteella vähän haastetta...Mulle koulu on aina ollu helppoo ja oisin mielelläni menny johki parempaan lukioon mut rahasyistä porukat ei päästäny. Kävin siis keskivertolukion jossa pärjäsi vähällä mutta enpä saanut itestänikään irti juuri mitään :(

Oon kyl vähän pettyny myös TTY:n tasoon...Jotkut linjat on niiiiiin turhia kursseja sisältäviä että sieltäkö tosiaan valmistuu arvostettua diplomi-insinöörejä :confused:
Aika tyhmänä voi DI:n paperit käteensä saada, jos valitsee tietyt aineet...Fakta. Mutta ei pidä yleistää, että kaikki DI:t olis aivottomia ja tasottomia. Kyllä niitä fiksumpiakin riittää...
 
Originally posted by riesa
Mutta ihan turha on meikäläisenkin valittaa, sillä jos valtiovalta on asettanut tavoitteeksi, että 50 %:lla (tjsp) täytyy olla valkolakki kourassa, niin on käytännössä mahdotonta nostaa suoritusvaatimuksia lukiossa, koska käytettävissä olevan opiskelijamateriaalin kompetenssitaso ei yksinkertaisesti riitä.

Niin, tai opiskelijamateriaalin motivaatio ei riitä. Lukion kolmannella vuosikurssilla ollessani eräs matematiikan opettaja järjesti vapaaehtoisen syventävän kurssin differentiaaliyhtälöistä. Osallistujia oli itseni lisäksi kokonaista kolme kappaletta. Ja tämä tapahtui (myös) yhdessä Oulun parhaimmista lukioista, joka on ns. tiedelukio (sijaitsee yliopiston kyljessä ja mahdollistaa yliopistokursseille osallistumisen).

Diffiskurssi meni kuitenkin hyvin. Opetus oli neljän hengen ryhmässä erittäin tiivistä, eikä opettajan tarvinnut ysiä huonompia numeroita jaella.

Sen verran täytyy kuitenkin vielä sanoa, että matematiikka ei ole koskaan hirveästi itseäni kiinnostanut. Lukiossa fysiikka oli "mun juttu" :) Voltaire taisi kuitenkin joskus sanoa, että Newton on äärimmäisen onnekas, sillä vain yksi ihminen voi paljastaa maailmankaikkeuden lait...päädyin sitten muihin hommiin :D
 
Originally posted by Angelica-82

Oon kyl vähän pettyny myös TTY:n tasoon...Jotkut linjat on niiiiiin turhia kursseja sisältäviä että sieltäkö tosiaan valmistuu arvostettua diplomi-insinöörejä :confused:
Aika tyhmänä voi DI:n paperit käteensä saada, jos valitsee tietyt aineet...Fakta. Mutta ei pidä yleistää, että kaikki DI:t olis aivottomia ja tasottomia. Kyllä niitä fiksumpiakin riittää...

Itelläni on kokemusta HKKK:sta ja TKK:sta, ja voin sanoa että turhia kursseja löytyy molemmista kouluista. monien kurssien pätevyys riippuu täysin luennoitsijasta/proffasta, ja usein tuntuu että proffat on pahasti "gonahtanu"... (off topic, johtuisikohan proffien tasapäistävästä palkkauksesta ja täydellisestä tulospalkkauksen puuttumista? paremmin vedetty kurssi ei tuo yhtään lisälatia eikä ylenemismahdollisuuksia juuri ole... vink vink ;)

anyway, ite katselen näitä DI/FM/KTM/AMK/whatever tutkintoja nykyään siltä kantilta että ne ovat enemmän osoitus ihmisen ahkeruudesta, jonkin sortin älykkyydestä ja siitä että pystyy pitkäjännitteiseen duuniin. Valmistuminen tai opiskelu ei tarkoita sitä että olisi pätevä johonkin duuniin. Työt oppii tekemällä, ja tutkinnot tuovat töissä oppiselle hyvän perustuksen. lentäjät, lääkärit yms ovat tietenkin tästä poikkeus.
 
Olen kanssa samaa mieltä siitä, että peruskoulu ja lukio tuntuvat liian "helpoilta", asiaa voisi olla enemmän. Mutta valitettavasti "heikommat" ja motivaation puutteesta kärsivät putoaisivat tällöin kelkasta. Peruskoulussa ja lukiossa pyritään siihen, että HEIKOMMATKIN oppilaat saavat koulutusta ja oppivat. Täytyy myöntää, että kovin montaa henkilöä ei kiinnosta opiskella yläasteella ja lukiossa täysipainoisesti.

Ainakin omalta osaltani peruskoulu ja lukio oli helppo läpäistä, kun vain istui tunneilla ja yritti kuunnella opetusta. Eipä muakaan kauheasti napannut skolen jälkeen puuhastella koulukirjojen kanssa. Olisin itse jäänyt varmasti jälkeen lukiossa, jos koulutehtäviä olisi ollut paljon vapaa-ajallakin.

Myöhemmin voit olla sitä mieltä, että matikka ja koko lukio oli helppoa, mutta olitko samaa mieltä lukiovuosina???? Itse en ainakaan pitänyt lukiota helppona ollessani lukiossa. Tällä hetkellä kyllä pidän sitä helppona.

Ottakaa nyt ihmeessä huomioon, että lukion alussa suurin osa opiskelijoista ei ole edes kuullut käsitettä integrointi. Matikan opiskelu on sitä helpompaa, mitä enemmän tiedät jo ennestään!!!!! Mielestäni on vain hyvä, että lukiossa keskitytään perusasioihin esim. matikassa. Mitä hyötyä on mennä yliopistotasoisiin laskuihin, jos opiskelijat eivät menekään yliopistoon opiskelemaan????

Jos lukio tuntuu lukioaikana liian helpolta, mikset vaihtaisi erityislukioon??? Tai miksi edes vaihtaa; itsenäisestikin voi opiskella jopa lukioaikoina. Jos tietää tulevansa TKK:lle opiskelemaan, niin ei muuta kuin ottaa yhden perusmatikan kurssin täältä ja opiskelee sitä. Varmasti riittää tekemistä muutamaksi viikoksi.... Tässäkin tulee taas esille vakaumus, jota itse pyrin noudattamaan: Jos haluat jotain, ota se ja tee töitä sen eteen, että saisit sen. Äläkä odota/toivo, että se tippuu syliisi.


Ja kyllä se lukion pitkä matikka karsii jo lukioaikoina hyvät huonoista. Otetaan esimerkiksi lukio, jossa itse "opiskelin". Tässä lukiossa luokalla oli noin 30 ihmistä ja yli 20 heistä aloitti pitkässä matikassa. Kahden vuoden jälkeen meitä oli pitkässä enää alle 10 oppilasta... Muut olivat vaihtaneet lyhyeen.
 
Originally posted by alumiini


Jos lukio tuntuu lukioaikana liian helpolta, mikset vaihtaisi erityislukioon??? Tai miksi edes vaihtaa; itsenäisestikin voi opiskella jopa lukioaikoina. Jos tietää tulevansa TKK:lle opiskelemaan, niin ei muuta kuin ottaa yhden perusmatikan kurssin täältä ja opiskelee sitä.

Just mä olin menossa erityislukioon mut porukat ei päästäny. Toisaalta hyvä niin. Olin lukiossa viel varma et meen lääkikseen ja lueskelinkin itsenäisesti anatomiaa ja fysiologiaa ja kaikkee siihen liittyvää. Myös kieliä lueskelin ihan omaks ilokseni enemmän kun lukiossa opetettiin. Tähän kouluun päädyin tavallaan sattumalta joten matikkaa ei tullut harrastettua...
Mä oon aina ollu sitä tyyppiä joka opiskelee asioita omaks ilokseen ja monelta aihealueelta. Itseopiskelu on hyvä vaihtoehto mut kieltämättä alle 18v olin vielä aika tietämätön yliopistomaailmasta ja siellä opiskelusta kun ei porukat oo korkeekouluja käyny.

Meil oli kans pieni lukio ja pitkän matikan lukijoita n. 15. Ylimääräsiä kursseja ei järjestetty ja pakollisetki mentiin hitaimpien tahdissa :( Huono juttu. Osa pakollisistakin asioista jäi oikeestaan käymättä ja sen on kyl huomannu sekä kirjotuksissa että täällä opiskellessa. Onneks oon kuitenki pärjänny...
 
Originally posted by alumiini
...Peruskoulussa ja lukiossa pyritään siihen, että HEIKOMMATKIN oppilaat saavat koulutusta ja oppivat. Täytyy myöntää, että kovin montaa henkilöä ei kiinnosta opiskella yläasteella ja lukiossa täysipainoisesti.

Se että suurin osa oppii vain "50% teholla" on aika kova hinta siitä että muutama heikoinkin oppii, yhteiskunnallisestikin. Optimaalinen tilannehan on se että _kaikki_ oppisivat kykyjensä mukaan. Tällöin heikoinkin oppii oman kykynsä mukaan, eikä ole mitään syytä etteivät muut voisi oppia enemmän!

mutta "suomalaisen tasapäistyksen" idea on, että kaikki ovat yhtä lahjakkaita, kaikki osaavat, kaikille samat koulukirjat kouraan, kaikille samat kurssit, kaikille korkeakoulututkinto. kaikkien pitää oppia ruotsia, vaikka ei tippaakaan kiinnostaisi.

en kyllä suoraltä kädeltä osaa sanoa miten koulujärjestelmää muuttaisin, en ole aiheeseen niin paljon tutustunut. mutta nykyinen suckaa pahasti.

Jos tietää tulevansa TKK:lle opiskelemaan, niin ei muuta kuin ottaa yhden perusmatikan kurssin täältä ja opiskelee sitä. Varmasti riittää tekemistä muutamaksi viikoksi....

Kaikilla lukiolaisilla on sama tavoite: ylioppilaskirjoitukset. niihin lukiossa tähdätään, extra-kursseista ei niissä ole hyötyä.

aika harva lukiolainen "tietää" pääsevänsä TKK:lle, lääkikselle, kauppikselle... ei sitä tiedä mikä korkeakoulussa odottaa, mitä kannattaa opiskella tai tehdä tulevaisuutta varten varastoon. muuten olisin alottanu salilla käynnin jo 13-vuotiaana ;)


Mitä hyötyä on mennä yliopistotasoisiin laskuihin, jos opiskelijat eivät menekään yliopistoon opiskelemaan????

ei mitään. ei kaikkien tarvitse osata matikkaa. ja elämä on muutakin ku koulun käyntiä :D
 
Originally posted by alumiini
...Peruskoulussa ja lukiossa pyritään siihen, että HEIKOMMATKIN oppilaat saavat koulutusta ja oppivat. Täytyy myöntää, että kovin montaa henkilöä ei kiinnosta opiskella yläasteella ja lukiossa täysipainoisesti.

Se että suurin osa oppii vain "50% teholla" on aika kova hinta siitä että muutama heikoinkin oppii, yhteiskunnallisestikin. Optimaalinen tilannehan on se että _kaikki_ oppisivat kykyjensä mukaan. Tällöin heikoinkin oppii oman kykynsä mukaan, eikä ole mitään syytä etteivät muut voisi oppia enemmän!

mutta "suomalaisen tasapäistyksen" idea on, että kaikki ovat yhtä lahjakkaita, kaikki osaavat, kaikille samat koulukirjat kouraan, kaikille samat kurssit, kaikille korkeakoulututkinto. kaikkien pitää oppia ruotsia, vaikka ei tippaakaan kiinnostaisi.

en kyllä suoraltä kädeltä osaa sanoa miten koulujärjestelmää muuttaisin, en ole aiheeseen niin paljon tutustunut. mutta nykyinen suckaa pahasti.

Jos tietää tulevansa TKK:lle opiskelemaan, niin ei muuta kuin ottaa yhden perusmatikan kurssin täältä ja opiskelee sitä. Varmasti riittää tekemistä muutamaksi viikoksi....

Kaikilla lukiolaisilla on sama tavoite: ylioppilaskirjoitukset. niihin lukiossa tähdätään, extra-kursseista ei niissä ole hyötyä.

aika harva lukiolainen "tietää" pääsevänsä TKK:lle, lääkikselle, kauppikselle... ei sitä tiedä mikä korkeakoulussa odottaa, mitä kannattaa opiskella tai tehdä tulevaisuutta varten varastoon. muuten olisin alottanu salilla käynnin jo 13-vuotiaana ;)


Mitä hyötyä on mennä yliopistotasoisiin laskuihin, jos opiskelijat eivät menekään yliopistoon opiskelemaan????

ei mitään. ei kaikkien tarvitse osata matikkaa. ja on elämä muutakin ku koulun käyntiä ;)
 

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom