Olen kanssa samaa mieltä siitä, että peruskoulu ja lukio tuntuvat liian "helpoilta", asiaa voisi olla enemmän. Mutta valitettavasti "heikommat" ja motivaation puutteesta kärsivät putoaisivat tällöin kelkasta. Peruskoulussa ja lukiossa pyritään siihen, että HEIKOMMATKIN oppilaat saavat koulutusta ja oppivat. Täytyy myöntää, että kovin montaa henkilöä ei kiinnosta opiskella yläasteella ja lukiossa täysipainoisesti.
Ainakin omalta osaltani peruskoulu ja lukio oli helppo läpäistä, kun vain istui tunneilla ja yritti kuunnella opetusta. Eipä muakaan kauheasti napannut skolen jälkeen puuhastella koulukirjojen kanssa. Olisin itse jäänyt varmasti jälkeen lukiossa, jos koulutehtäviä olisi ollut paljon vapaa-ajallakin.
Myöhemmin voit olla sitä mieltä, että matikka ja koko lukio oli helppoa, mutta olitko samaa mieltä lukiovuosina???? Itse en ainakaan pitänyt lukiota helppona ollessani lukiossa. Tällä hetkellä kyllä pidän sitä helppona.
Ottakaa nyt ihmeessä huomioon, että lukion alussa suurin osa opiskelijoista ei ole edes kuullut käsitettä integrointi. Matikan opiskelu on sitä helpompaa, mitä enemmän tiedät jo ennestään!!!!! Mielestäni on vain hyvä, että lukiossa keskitytään perusasioihin esim. matikassa. Mitä hyötyä on mennä yliopistotasoisiin laskuihin, jos opiskelijat eivät menekään yliopistoon opiskelemaan????
Jos lukio tuntuu lukioaikana liian helpolta, mikset vaihtaisi erityislukioon??? Tai miksi edes vaihtaa; itsenäisestikin voi opiskella jopa lukioaikoina. Jos tietää tulevansa TKK:lle opiskelemaan, niin ei muuta kuin ottaa yhden perusmatikan kurssin täältä ja opiskelee sitä. Varmasti riittää tekemistä muutamaksi viikoksi.... Tässäkin tulee taas esille vakaumus, jota itse pyrin noudattamaan: Jos haluat jotain, ota se ja tee töitä sen eteen, että saisit sen. Äläkä odota/toivo, että se tippuu syliisi.
Ja kyllä se lukion pitkä matikka karsii jo lukioaikoina hyvät huonoista. Otetaan esimerkiksi lukio, jossa itse "opiskelin". Tässä lukiossa luokalla oli noin 30 ihmistä ja yli 20 heistä aloitti pitkässä matikassa. Kahden vuoden jälkeen meitä oli pitkässä enää alle 10 oppilasta... Muut olivat vaihtaneet lyhyeen.