kevään pitkä matiikka

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Ryback
  • Aloitettu Aloitettu
Originally posted by SamiJ
Aiheeseen liittyvä linkki:
http://www.students.tut.fi/~funktio/armo.html

:lol2:

yeah! Armon luennointityyli on välillä vähän turhan poukkoileva, mutta vaikka itse asiasta ei tajuaisikaan mitään niin saapahan nauraa ihan kippurassa:

"Tää on kuin mielipuolen askarteluoppaasta tehtävä 7."

"Mistä helvetistä te tiedätte, jos joku tuntematon mies asematunnelissa antaa teille 7 vektoria, että ne on lineaarisesti riippumattomia?"

"Insinöörille matematiikka on kuin kulmakarvat. Eihän niistä mitään varsinaista hyötyä ole, mutta otapa pois, niin johan on kumman näköinen.":lol2:
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Tuntuu että täällä on joillakin noussut vissiin vähän kusi päähän!:david:
Jos kerta olette niin viisaita ja hyviä matematiikassa, oma-alotteisia ja taitavia, mutta valtio potkii päähän, niin eikö teidän kaltaiset nerot pysty tekemään asialle jotain?
Olen aina ihmetellyt näitä ihmisiä, jotka valittavat, että kuinka perseestä kaikki on. "Kyllä mä tekisin sitä ja tätä, mutta kun homma on estetty siten ja täten!" Tällöin kannattaisi sopeutua siihen tilanteeseen mikä on, eikä inistä. Ei pääsykokeet ole reiluja, ei lukion käynti ole reilua kaikkia kohtaan... mutta asia on näin!
Ja sitten vielä, nämä kaksi kaveria jotka omassa ylpeydessään täällä toitottavat lukion matematiikan helppoutta voisivat hieman miettiä, onko lukio tehty teidän kaltaisille ÄLYKÖILLE, jotka ovat niin hyviä, että HKKKlta ja TKKltakin pitäisi puolet kursseista poistaa niiden helppouden takia? Minunkin mielestä lukioon pitäisi jättää vain ne kurssit missä minä olin yksin paras, koska ne olivat mielestäni sopivia kursseja minun kaltaiselle älykölle!
Eli lyhyesti ja ytimekkäästi menkää itteenne, mietiikää muita, sillä Suomessa on muitakin jatkokoulutuspaikkoja kuin TKK! Uskon että teidän kaltaiset Hasselhoffit kyllä pystyy siihen!
 
Originally posted by hiliviuskas
Tuntuu että täällä on joillakin noussut vissiin vähän kusi päähän!:david:
Jos kerta olette niin viisaita ja hyviä matematiikassa, oma-alotteisia ja taitavia, mutta valtio potkii päähän, niin eikö teidän kaltaiset nerot pysty tekemään asialle jotain?
Olen aina ihmetellyt näitä ihmisiä, jotka valittavat, että kuinka perseestä kaikki on. "Kyllä mä tekisin sitä ja tätä, mutta kun homma on estetty siten ja täten!" Tällöin kannattaisi sopeutua siihen tilanteeseen mikä on, eikä inistä. Ei pääsykokeet ole reiluja, ei lukion käynti ole reilua kaikkia kohtaan... mutta asia on näin!
Ja sitten vielä, nämä kaksi kaveria jotka omassa ylpeydessään täällä toitottavat lukion matematiikan helppoutta voisivat hieman miettiä, onko lukio tehty teidän kaltaisille ÄLYKÖILLE, jotka ovat niin hyviä, että HKKKlta ja TKKltakin pitäisi puolet kursseista poistaa niiden helppouden takia? Minunkin mielestä lukioon pitäisi jättää vain ne kurssit missä minä olin yksin paras, koska ne olivat mielestäni sopivia kursseja minun kaltaiselle älykölle!
Eli lyhyesti ja ytimekkäästi menkää itteenne, mietiikää muita, sillä Suomessa on muitakin jatkokoulutuspaikkoja kuin TKK! Uskon että teidän kaltaiset Hasselhoffit kyllä pystyy siihen!


Oon sun kaa samaa mieltä. Tietty tää on "vain" netissä oleva foorumi, joten ei näitä super älykkäiden teksejä liian vakavasti kannata ottaa. Silti toi valittaminen kuinka kaikki on liian helppoa on ainakin mun korvissa niin itsekeskeistä kun olla ja voi:curs: Varmana voi yläasteella lukea niin vaikeita asioita kun haluaa itsekseen ei niihin opettajia opettamaan tarvita. On vähän outoa kun täällä muutama älykkö pyytää esim. pitkän matikan parantamista, jotta HE saisivat enemmän tietoa, jotta HEILLä olisi näkyvästi paremman arvosanat (en väitä että nämä olisivat juuri heidän tavotteeensa, mutta esimerkkejä) kuin muilla. Miksi helvetissä esim. yläastetta pitäisi vaikeentaa sen takia että se 0,00001% ihmisistä, jotka ovat super älykkäitä, saisivat parempaa opetusta?
tämmönen "mulle koulu on aina ollu helppoa" tai "en saanut mitään irti itsestäni!!!!" jutut ovat todella sydäntä särkeviä, mutta jotenkin ne eivät saa ainakaan minulta kauheasti myötätuntoa, enemmänkin jonkinlaista sääliö/inhoa:rolleyes:
Noh, pakkotoistolla taitaa suurin osa olla paljon älykkäämpiä kuin suomen keskitaso, joten ehkä heille pitäisi tehä oma koulu tai jotain. emmä tiä.:(
 
Originally posted by ZeiZei
On vähän outoa kun täällä muutama älykkö pyytää esim. pitkän matikan parantamista, jotta HE saisivat enemmän tietoa, jotta HEILLä olisi näkyvästi paremman arvosanat (en väitä että nämä olisivat juuri heidän tavotteeensa, mutta esimerkkejä) kuin muilla.

Pointti sen lukion ja peruskoulun matikan vaikeuttamiseen on kuules siinä ettei ole mitään järkeä lukea 12 vuotta asioita jotka saisi sisäistettyä paljon nopeamminkin. Tämän perusopetuksen nysväyksen jälkeen tulee turhan iso vaikeustason muutos kun siirrytään yliopistotasolle.
Ensimmäisen vuoden reppuselillä on edessään suuri ihmetys kun tahti muuttuu niin roimasti. Eikös olisi järkevämpää aloittaa asioiden opettelu jo siellä peruskoulu-/lukiotasolla?

Ei silti, kyllä se TKK:nkin matikka menee läpi kunhan edes vähän jaksaa lukea. Rima ykkösen saamiseksi on vedetty useina vuosina jopa niin alas että tenteissä/välikokeissa riittää läpipääsyyn jopa vain >1/3 oikein.

ps. Pitänee myös muistaa että lukioiden taoissakin on pieniä eroja.
Muistan kuinka fuksivuotena oli kavereita jotka eivät olleet saaneet lukiossa mitään pohjaa esim. imaginäärilaskentaan, no ehkä tiesivät että "i" liittyy jotenkin siihen ;)
 
Originally posted by Lord
Pointti sen lukion ja peruskoulun matikan vaikeuttamiseen on kuules siinä ettei ole mitään järkeä lukea 12 vuotta asioita jotka saisi sisäistettyä paljon nopeamminkin. Tämän perusopetuksen nysväyksen jälkeen tulee turhan iso vaikeustason muutos kun siirrytään yliopistotasolle.
Ensimmäisen vuoden reppuselillä on edessään suuri ihmetys kun tahti muuttuu niin roimasti. Eikös olisi järkevämpää aloittaa asioiden opettelu jo siellä peruskoulu-/lukiotasolla?


Mutta eikös se näin mene, että uuteen laitokseen tultaessa aina vähän totutellaan hölmistyneenä siihen menoon!? Ite ainakin sain pitkän matiikan tahdinkin karvaasti niellä heti alkumetreillä kun pari vitosta napsahti kärkeen vanhojen yläasteen ysien tilalle, joiden eteen ei ollut tehty mitään. Tahti voi olla hidasta, mutta tuskinpa olisin riemusta pomppinut joskus yläasteella kun koulu ei silloin erityisemmin kiinnostanut. Eikö ole ole hyvä, että nämä vaikeat asiast ja kova tahti painottuvat siihen aikaan kun sitä kiinnostustakin enemmistöltä löytyy, eikä vain siltä 0,00001%:lta!?
Kyllä siihen tahtiin sitten tottuu jos on tottuakseen yliopistollakin!? (meikäläisellä ei kyllä tositaiseksi tästä vielä kokemusta)... Yllättävän paljon on teekkareita valmistunut vaikkakin matematiikan taso on Suomessa näinkin "huono"!
Mun laiskuudella ja muihinkin asioihin panostamisella tämä nykyinen taso on ollut aivan riittävä, ja tulee varmasti olemaankin!
Voi ja pitää läpi päästä ilman täysiä pisteitäkin!! :curs:
 
Originally posted by mass
pistänpä vielä vähän lisää vettä myllyyn ja sanon että koko ylä-aste+lukio -järjestelmä on suolesta. Yhtäkkiä sitä on 24v ja huomaa että on istunut koulujen penkillä koko ikänsä, mutta on on oikeasti opiskellut vasta muutaman viimeisen vuoden.
Samat asiat ois voinu opiskella jo huomattavasti aikasemminkin, mutta ei...12 vuotta piti istua tasa-arvoisen ja tasapäistävän koulujärjestelmämme penkkejä kuluttamassa. Suurinosa ajasta kului lintsatessa ja keksiessä keinoja kuluttaa aikaa kuusi tuntia päivässä tuppisuuna istuen.

Tärkeintä on se että koulun "hitainkin" oppii yhtäläiset taidot, ei se että jokainen oppii niin paljon kuin pystyy.

Mutta näin se homma toimii Suomessa. Ylä-aste+lukio on kuin armeija. kukaan ei laske mitään kustannusta ja hintaa sille, että ihmiset ovat tuon ajan poissa tuottavasta työstä, ainoa laskettava kustannus on budjetissa näkyvä kulu.

Jos sinulla kävi aika pitkäksi peruskoulussa tai lukiossa, niin olisit varmaan itsekin voinut tehdä asialle jotakin? Kukaties mainita siitä vanhemmillesi/opettajille/tms., voinut ryhtyä suorittamaan lukiossa yliopiston kursseja, opiskella yksityisesti jonkun rahan tarpeessa olevan yliopisto-opiskelijan johdolla tms.? Tämä on nyky-Suomessa täysin mahdollista. Sanoisin, että jopa suositeltavaa. ;)

Ja aina on mahdollisuus laittaa lapsi erikoiskouluun, luulisi tämän olevan verovähennysoikeudellinen (kuten Jortsu taannoin kyseli).

Ja eivät ne tasokurssitkaan hullumpi idea olisi.

Ja vielä loppuun sellainen juttu, että oletko koskaan kuullut termistä "eriyttäminen"?

Kaikilla lukiolaisilla on sama tavoite: ylioppilaskirjoitukset. niihin lukiossa tähdätään, extra-kursseista ei niissä ole hyötyä.

aika harva lukiolainen "tietää" pääsevänsä TKK:lle, lääkikselle, kauppikselle... ei sitä tiedä mikä korkeakoulussa odottaa, mitä kannattaa opiskella tai tehdä tulevaisuutta varten varastoon. muuten olisin alottanu salilla käynnin jo 13-vuotiaana.


Ja tästä sitten syytetään muita ... Eikö lukio-ikäiseltä voi tosiaan vaatia jo vähän enemmän oma-aloitteisuutta ja kykyä miettiä omaa tulevaisuuttaan? Mielestäni voi.

Riesalle sama juttu:


Lukiomatikan ongelma on muutenkin se, että rystyset verissä pidetään kiinni konkretiasta - aina on jotain typeriä 'real life'-esimerkkejä tyyliin "Matti ostaa torilta tomaatteja". Siinä on sormi kyllä monella suussa, kun pitäisi sitten alkaa kyhäillä kasaan Wronskin determinantteja yms, joista tosielämän sovellukset ovat kaukana. Eli aika köyhin eväin lukiosta lähdetään akateemiseen maailmaan...


Vaadit siis että lukiossa pitäisi jo alkaa valmistamaan akateemiseen maailmaan, vaikka lukion tarkoitus on olla ns. yleissivistävä oppilaitos eivätkä kaikki sieltä suinkaan suuntaa yliopistoihin? No, tämä ongelma ratkeaisi esim. tarjoamalla syventäviä kursseja matematiikassa. Tai sitten sillä paljon puhutulla oma-aloitteisuudella, jota pitäisi jo lukio-ikäiseltä löytyä (jos ei löydy, niin turha syyttää muita).

Mutta sen verran olen samaa mieltä massin ja riesan kanssa, että taso-kurssit ovat minunkin mielestäni hyvä idea. Viimeistään lukiotasolla. Omana lukioaikanani moni opettaja niitä itse asiassa toteutti ns. piilossa monissa ma-lu -aineissa. Jostain syystä päädyin itsekin pitkän matematiikan eliitti-ryhmään vaikka osaamistaso heitteli aika paljon (pitkän matikan loppuarvosana 9, yo-kirjoituksista tuli A). :rolleyes:
 
Originally posted by Ryback
Mutta eikös se näin mene, että uuteen laitokseen tultaessa aina vähän totutellaan hölmistyneenä siihen menoon!?
Menoon totutellaan, mutta pointti oli siinä että taso lukion ja yliopiston välillä on turhan suuri.

Ite ainakin sain pitkän matiikan tahdinkin karvaasti niellä heti alkumetreillä kun pari vitosta napsahti kärkeen vanhojen yläasteen ysien tilalle, joiden eteen ei ollut tehty mitään.
Oletkos suuntautumassa matemaattiselle alalle? Jos et, niin et kuulu keskustelussa olevaan ongelmaryhmään. Jos kuulut, niin kannattanee lukea hieman enemmän tai valita tulevaisuuden suuntautuminen uudelleen. Jos lukion matikka ei onnistu edes yrittämällä niin jatkossa tie nousee varmasti pystyyn.

Tahti voi olla hidasta, mutta tuskinpa olisin riemusta pomppinut joskus yläasteella kun koulu ei silloin erityisemmin kiinnostanut. Eikö ole ole hyvä, että nämä vaikeat asiast ja kova tahti painottuvat siihen aikaan kun sitä kiinnostustakin enemmistöltä löytyy, eikä vain siltä 0,00001%:lta!?

Kyllä olisi järkevämpää pyrkiä opiskellemaan asiat silloin kun ei työ/perhe-elämä jne. paina päälle. Suomessa akateemiset ihmiset valmistuvat tehottoman opiskelujärjestelmän takia törkeän vanhoina. Niin ja eiköhän suurella osalla ole teini-iässä muut mielenkiinnonkohteet kuin koulustus, mutta kyllä se koulunkäynti siinä rinnalla menee.

Kyllä siihen tahtiin sitten tottuu jos on tottuakseen yliopistollakin!? (meikäläisellä ei kyllä tositaiseksi tästä vielä kokemusta)... Yllättävän paljon on teekkareita valmistunut vaikkakin matematiikan taso on Suomessa näinkin "huono"!
Mun laiskuudella ja muihinkin asioihin panostamisella tämä nykyinen taso on ollut aivan riittävä, ja tulee varmasti olemaankin!


Jos et ole vielä kokenut opiskeluelämää niin on varmaan hankala nähdä opiskelun tehottomuutta.

Voi ja pitää läpi päästä ilman täysiä pisteitäkin!! :curs:

Jos läpipääsyyn riittää 1/3 pisteistä niin kyllä menee läpi semmoista porukka joka ei ole sisäisänyt asiasta oikeastaan mitään.
 
Hiliviuskas: en tiä missä sä opiskelet tai oot opiskellu mut meidän yläaste ja lukio oli pikkukylässä ainakin aika tasottomia ja kyllä mun mielestä koulujen pitää pyrkiä valmistaan ihmisiä, etenkin lukiossa, tuleville opinnoille. Yläasteella mentiin oikeesti niitten tahdissa, jotka hädin tuskin osas lukea ja mun mielestä se on väärin. Eikä täs nyt varmaan kellään oo kusi päähän noussu tai tarvi superneroista puhua...

Ja pitkän matikan ryhmään yleensä menee ne, joilla on tarkotus matikkaa lukee jossain muodossa myös jatkossa. Mä kuulun kans niihin jotka oli ehkä kerran kuullu imaginääriluvuista ennen yliopistoo...Kun lukioon ei ole keskiarvorajaa, sinne tulee sellasiakin, jotka siellä ei oikeesti pärjää mutta ne laitetaan pärjäämään sillä, että koko luokan tahtia hidastetaan. Näin oli ainakin meillä...

Mutta eipä enempää rähinää tästä aiheesta.
 
Originally posted by Angelica-82
Hiliviuskas: en tiä missä sä opiskelet tai oot opiskellu mut meidän yläaste ja lukio oli pikkukylässä ainakin aika tasottomia ja kyllä mun mielestä koulujen pitää pyrkiä valmistaan ihmisiä, etenkin lukiossa, tuleville opinnoille. Yläasteella mentiin oikeesti niitten tahdissa, jotka hädin tuskin osas lukea ja mun mielestä se on väärin. Eikä täs nyt varmaan kellään oo kusi päähän noussu tai tarvi superneroista puhua...

Ja pitkän matikan ryhmään yleensä menee ne, joilla on tarkotus matikkaa lukee jossain muodossa myös jatkossa. Mä kuulun kans niihin jotka oli ehkä kerran kuullu imaginääriluvuista ennen yliopistoo...Kun lukioon ei ole keskiarvorajaa, sinne tulee sellasiakin, jotka siellä ei oikeesti pärjää mutta ne laitetaan pärjäämään sillä, että koko luokan tahtia hidastetaan. Näin oli ainakin meillä...

Mutta eipä enempää rähinää tästä aiheesta.

Meillä lukiossa huonoja ei hirveästi odoteltu, jos ei pärjännyt. Toki, jos kysyi niin opettaja selitti.

Yläasteella ysillä jaettiin kaikki ysiluokkalaiset kielissä ja matikassa 3 tasoon: heikot, keskivertaiset ja hyvät. Se oli hieno idea, mutta mua vitutti se, että matikassa mut pistettiin sinne hyvien joukkoon, vaikka en oikein tajua matikan päälle ja olisin halunnut keskivertojen ryhmään. No ei valitukset paljoa auttanut ja ysillä tipahdin matikan kärryiltä sitten pois.

Lukiossa läheskään kaikki ei tiedä mitä ne haluaa isona opiskella, joten se valmistaminen jatko-opintoihin ei ole hyvä juttu. Parempi on nykyinen systeemi. Jatko-opinnoissa vaan on se vittumainen juttu, että jos lukiossa valitsi "väärin" ei kenties jatko-opintoihin pääsekään, kun alkupisteet ei riitä.
 
Originally posted by Angelica-82
Hiliviuskas: en tiä missä sä opiskelet tai oot opiskellu mut meidän yläaste ja lukio oli pikkukylässä ainakin aika tasottomia ja kyllä mun mielestä koulujen pitää pyrkiä valmistaan ihmisiä, etenkin lukiossa, tuleville opinnoille. Yläasteella mentiin oikeesti niitten tahdissa, jotka hädin tuskin osas lukea ja mun mielestä se on väärin. Eikä täs nyt varmaan kellään oo kusi päähän noussu tai tarvi superneroista puhua...

Ja pitkän matikan ryhmään yleensä menee ne, joilla on tarkotus matikkaa lukee jossain muodossa myös jatkossa. Mä kuulun kans niihin jotka oli ehkä kerran kuullu imaginääriluvuista ennen yliopistoo...Kun lukioon ei ole keskiarvorajaa, sinne tulee sellasiakin, jotka siellä ei oikeesti pärjää mutta ne laitetaan pärjäämään sillä, että koko luokan tahtia hidastetaan. Näin oli ainakin meillä...

Mutta eipä enempää rähinää tästä aiheesta.

Olen opiskellut pk-seudulla ihan kohtuullisen hyväsä lukiossa, missä kyllä autettiin niitä jotka eivät osanneet, mutta kuitenkin pidettiin kiinni aikatauluista.
Mun mielestä toi imaginääriluku hässäkkäkin on niin turhaa isomman lesottamista. (ei angelika sun postissa, vaan tossa edellisellä sivulla vissiin) Miettikääpä kuinka monella alalla/ ammatissa/ korkeakoulussa/ yliopistossa tarvitaan imaginäärilukuja? Ja sen jälkeen voitte miettiä kuinka paljon niiden opettamisesta on hyötyä, jos yhteen tai kahteen kouluun menevät niitä tarvitsevat!
 
Originally posted by Angelica-82
Ei silti oo tarkotus pelotella! Mä kävin yhen matikan kurssin ilman kirjaa, ilman luentoja ja kopioin laskuharjotuksissa oikeet vastaukset ja melkein täydet pisteet keräsin välikokeilla... :) Mut siinä huomaa sen, ettei tääl mikään huippukorkee taso tosiaankaan ole!

Oon kyl vähän pettyny myös TTY:n tasoon...Jotkut linjat on niiiiiin turhia kursseja sisältäviä että sieltäkö tosiaan valmistuu arvostettua diplomi-insinöörejä
Aika tyhmänä voi DI:n paperit käteensä saada, jos valitsee tietyt aineet...Fakta. Mutta ei pidä yleistää, että kaikki DI:t olis aivottomia ja tasottomia. Kyllä niitä fiksumpiakin riittää...

Taisin käydä kans kaikki 16 ov:ta matikkaa istumatta oikeastaan yhtäkään luentoa tai harjoitusta, tai IMA1:n harkat oli viä pakko istua sillon. Tosin hyvät paperit lukiossa kirjoittaneena se IMA1 oli pieni shokki alkuun.

Se on kyllä ihan totta, että suuren osan muutaman laitoksen kursseista pääsee tuhottoman helpolla läpi opettelemalla jonkun prujun tenttiin ja tekemättä yhtäkään harjoitustyötä. Taitavat olla vielä suosituimpia opintosuuntia tällaiset. Toisaalta kyllä niitä haastetta tarjoaviakin laitoksia löytyy. No onneks loppusuoraa mennään jo kunhan vaan Dippa löytyy.
 
Originally posted by Lord
Originally posted by Ryback

Menoon totutellaan, mutta pointti oli siinä että taso lukion ja yliopiston välillä on turhan suuri.

Tiedä tuosta kuinka suuri se harppaus on. Ehkä sitten pitäisi pistää pystyyn lukiot joihin ne jotka ovat jo yläasteen jälkeen päättänyt, että matematiikkaan suuntaudutaan menevät?? Mitäs sitten kun se mieli muuttuukin!? koko lukio puurrettu jotain aivan järettömiä matemaattisia kaavoja joilla ei käytännön kanssa ole mitään tekemistä... Hyvä näin kuten on mielestäni! Kyllä lukion opetuksen tasoa varmasti voitaisiin parantaa aineissa kun aineissa mikäli resurssit antaisivat periksi. 30 kurssi matematiikka ja vaikka englantia niin kyllä näistä varmasti löytyy aineista kiinnostuneille kursseja! Onko tälläinen käytöntä sitten mahdollista?, tuskinpa. Mitäs sitten nämä filosofiaan yms. höyrähtäneet? Heillekö myös 20 kurssia pohtimista olemisesta!?



Oletkos suuntautumassa matemaattiselle alalle? Jos et, niin et kuulu keskustelussa olevaan ongelmaryhmään. Jos kuulut, niin kannattanee lukea hieman enemmän tai valita tulevaisuuden suuntautuminen uudelleen. Jos lukion matikka ei onnistu edes yrittämällä niin jatkossa tie nousee varmasti pystyyn.

Aloin kyllä lukiossakin työskentelemään pitkän matiikan kanssa enemmän kun huomasin eteti tie ole niin ruusuinen kun ajattelin. Lopputulokseksi sain loppunemoriksi 8, mutta aiheeseenkin viitaten kirjoituksista tulee nyt sitten kenties A? ja kiinnostus matematiikkaan vähän lopahti taas loppua kohden mentäessä yleensäkin! Pyrin hieman karttamaan juuri näitä matemaattisia DI-hössötyksiä, pyrin "kauppakorkeaa", jossa myös matematiikkaa tarvitaan, mutta liikutaan ehkä hieman käytännön läheisimmillä alueilla!?


Kyllä olisi järkevämpää pyrkiä opiskellemaan asiat silloin kun ei työ/perhe-elämä jne. paina päälle. Suomessa akateemiset ihmiset valmistuvat tehottoman opiskelujärjestelmän takia törkeän vanhoina. Niin ja eiköhän suurella osalla ole teini-iässä muut mielenkiinnonkohteet kuin koulustus, mutta kyllä se koulunkäynti siinä rinnalla menee.

No meneehän se koulunkäynti siinä rinnalla juuri tällä nykeisellä tavalla, mutta ei varmasti mene jos vielä enemmän pitää pitää ruveta laskemaan ja kouluun keskittymään, johon varmasti tämä erikoistuminen ja ryhmien jakaminen kehittyisi! Eihän siellä huippujen ryhmässä pysytä jos ei tehä töitä ihan hulluna, ja tahti tietysti vaan kiihtyy kun asiat osataan!




Jos et ole vielä kokenut opiskeluelämää niin on varmaan hankala nähdä opiskelun tehottomuutta.

Näin vaarmaan asiat ovat, mutta eiköhän jokainen itse voi haalia niitä kursseja niin paljon kuin haluaa, ja jo nyt on ihme äijiä jos ei yliopiston tasokaan riitä...



Jos läpipääsyyn riittää 1/3 pisteistä niin kyllä menee läpi semmoista porukka joka ei ole sisäisänyt asiasta oikeastaan mitään.

Niin eli läpi pitäisi päästä vaan ne huippu osaajat muut suksikoot suolle sun näkökulmasta! Aina näitä vähemmällä työllä läpipäässeitä on päässyt kursseista läpi ja tulee pääsemäänkin! Sitten ne jotka ovat tehneet kovasti töitä itkevät.. "Tyhmä töitä tekee, viisas pääsee vähemmällä! :david: "



[/B]
 
Originally posted by AKV
Kukaties mainita siitä vanhemmillesi/opettajille/tms., voinut ryhtyä suorittamaan lukiossa yliopiston kursseja, opiskella yksityisesti jonkun rahan tarpeessa olevan yliopisto-opiskelijan johdolla tms.? Tämä on nyky-Suomessa täysin mahdollista. Sanoisin, että jopa suositeltavaa. ;)

Noita yliopistoja ei tietääkseni ole kaikilla lukiopaikkakunnilla.

Ja aina on mahdollisuus laittaa lapsi erikoiskouluun, luulisi tämän olevan verovähennysoikeudellinen (kuten Jortsu taannoin kyseli).

Ja Jortsu myös vastasi. Eipä ole moista oikeutta olemassa. Eikä äkkiseltään näyttänyt olevan Verohallituksen sivuillakaan mitään mainintaa siitä. Taitaa olla sillä tavalla, että erikoiskoulusta joutuu maksamaan vain ekstraa.
 
Originally posted by hiliviuskas
Miettikääpä kuinka monella alalla/ ammatissa/ korkeakoulussa/ yliopistossa tarvitaan imaginäärilukuja? Ja sen jälkeen voitte miettiä kuinka paljon niiden opettamisesta on hyötyä, jos yhteen tai kahteen kouluun menevät niitä tarvitsevat!

Vaikkapa tuolla säätötekniikassa, jos ei ole MATLABia tai vastaavaa apuna:D
 
Kommentteja Rybacikille:

30 kurssi matematiikka ja vaikka englantia niin kyllä näistä varmasti löytyy aineista kiinnostuneille kursseja! Onko tälläinen käytöntä sitten mahdollista?, tuskinpa. Mitäs sitten nämä filosofiaan yms. höyrähtäneet? Heillekö myös 20 kurssia pohtimista olemisesta!?

Kurssien määrää ei tarvitse lisätä, sen sijaan tehokkuutta voisi parantaa matikan lukijoille.

Pyrin hieman karttamaan juuri näitä matemaattisia DI-hössötyksiä, pyrin "kauppakorkeaa", jossa myös matematiikkaa tarvitaan, mutta liikutaan ehkä hieman käytännön läheisimmillä alueilla!?

"Käytännönläheisyys" , tämä se vasta onkin opiskeluun liittyvien sanojen kuningas. On tietenkin selvä että lukion "Matilla on kaksi kiloa hilloa jne." -tehtävien jälkeen voi pelottaa kun opettaja ei heti paljastakkaan mitä kyseisellä laskutekniikalla oikeasti voi tehdä.

No meneehän se koulunkäynti siinä rinnalla juuri tällä nykeisellä tavalla, mutta ei varmasti mene jos vielä enemmän pitää pitää ruveta laskemaan ja kouluun keskittymään, johon varmasti tämä erikoistuminen ja ryhmien jakaminen kehittyisi! Eihän siellä huippujen ryhmässä pysytä jos ei tehä töitä ihan hulluna, ja tahti tietysti vaan kiihtyy kun asiat osataan!

Öööö, sanoin siis että olisi parempi saada opinnot mahd. pian pois alta, ettei tarvitse opiskella kovinkaan pitkään samalla kun on töissä ja perhe hoidettavana. Ei ollut kyse siis lukiolaisen koulutyön määrästä.

Niin eli läpi pitäisi päästä vaan ne huippu osaajat muut suksikoot suolle sun näkökulmasta! Aina näitä vähemmällä työllä läpipäässeitä on päässyt kursseista läpi ja tulee pääsemäänkin! Sitten ne jotka ovat tehneet kovasti töitä itkevät.. "Tyhmä töitä tekee, viisas pääsee vähemmällä"

Sanoin siis että jos 1/3 pisteistä riittä läpipääsyyn niin kyllä tutkinto poljetaan aika lyttyyn. Onko mitään järkeä että kyseiseltä kurssilta pääsee läpi jos ei osaa mitään?
Tutkinto on kuitenkin muodollisen pätevyyden takaava koulutus
jonka myötä olisi tarkoitua osata jotakin työelämää varten.
 
Originally posted by baarikello
Noita yliopistoja ei tietääkseni ole kaikilla lukiopaikkakunnilla.


Etäopiskelu on nykyään mahdollista. Kursseja voi suorittaa kirjatentteinä ja esseinä. Enpä usko että kenenkään mahdollisuudet kaatuvat siihen ettei yliopisto ole naapurissa.

Ja Jortsu myös vastasi. Eipä ole moista oikeutta olemassa. Eikä äkkiseltään näyttänyt olevan Verohallituksen sivuillakaan mitään mainintaa siitä. Taitaa olla sillä tavalla, että erikoiskoulusta joutuu maksamaan vain ekstraa.

No tässä suhteessa on sitten lainsäädännössä kohentamisen varaa.
 
>>>Niin eli läpi pitäisi päästä vaan ne huippu osaajat muut suksikoot suolle sun näkökulmasta! Aina näitä vähemmällä työllä läpipäässeitä on päässyt kursseista läpi ja tulee pääsemäänkin! Sitten ne jotka ovat tehneet kovasti töitä itkevät.. "Tyhmä töitä tekee, viisas pääsee vähemmällä!>>>

Eihän tossa siitä ollut edes kyse että kuka tekee minkä verran töitä vaan siitä, mitä kukakin OSAA. Kyllä kai joka alalla olis parasta että läpi pääsee ne, jotka asiasta jotain tietää. Mieti nyt vaik lääkäriä, joka valmistuis ilman et sillä on juurikaan hajua koko opiskelemastaan alasta...Offtopic mut miltään alalta ei pitäis valmistua ei-asiansa-osaavia ihmisiä.
 
Originally posted by AKV
Jos sinulla kävi aika pitkäksi peruskoulussa tai lukiossa, niin olisit varmaan itsekin voinut tehdä asialle jotakin?
...
Kukaties mainita siitä vanhemmillesi/opettajille/tms., voinut ryhtyä suorittamaan lukiossa yliopiston kursseja, opiskella yksityisesti

aika kävi pitkäksi kyllä, mutta vain tunneilla istuessa. jos kuvittelet että olin joku lukion huippuoppilas olet väärässä. Joku erityislukio tai extrakurssit ei olisi _sillon_ voinut vähempää kiinnostaa.

mutta nyt jälkikäteen katsottuna harmittaa se, että opiskellessa on tuhrautunut älyttömästi aikaa, ja saman "tietomäärän" olisi voinut omaksua paljon lyhyemmässä ajassa.

Lisäksi lukion ja peruskoulun opetusmalli jossa opettaja paasaa edessä ja muut istuvat hiljaa on mielestäni tehoton. Sen minkä oppi kuuntelemalla kaksi tuntia, oppisi lukemalla kirjasta samat kappaleet puolessa tunnissa. Itse lisäisin jonkinlaisen tenttimismahdollisuuden, ja höllentäisin läsnäolopakkoa.
Lukion tehokkuutta vertasin aikaisemmin armeijaan, ja samaa mieltä olen edelleen.


aika harva lukiolainen "tietää" pääsevänsä TKK:lle, lääkikselle, kauppikselle...

Ja tästä sitten syytetään muita ... Eikö lukio-ikäiseltä voi tosiaan vaatia jo vähän enemmän oma-aloitteisuutta ja kykyä miettiä omaa tulevaisuuttaan? Mielestäni voi.

täh??? en kyllä tuossa ketään ole syyttämässä. sanoin että aika turha on suorittaa jotain extra-kursseja, kun ei tiedä mitä tekee lukion jälkeen. itse en ainakaan tiennyt, jos sinä tiesit, hyvä sulle.

tottakai voit sanoa että "miksi et sitten itse suorittanut lukiossa sitä ja sitä", mutta itsekin lukion käyneenä tiedät minkälaista se oli. ei ainakaan mun lukiossa kukaan tullut moista ehdottamaan tai tarjoamaan. Lukiossa tähdättiin kirjoituksiin, ei sen jälkeisiin opintoihin.
 
Eih, paljon olisi vielä sanottavaa, mutta menee joo niiiin off topicin kun vaan voin...
Kaitpa mun on sitten mentävä lakasemaan katuja kun ei jaksa imaginääriluvut kiinnostaa ja muutenkin matiikka on jokseenkin vastenmielistä! ;)
Vahvojen yhteiskunnassa eletään! Tee töitä niin, että pää irtoaa ja maksa siitäkin kaikki sitten verona pois! :david:
Elämä meni kokonaan pohtiessa joidenkin numeroiden sijoittumista koordinaatistoon eri ulottuvuuksissa! :worship:
Se siitä. Piste.
 
Originally posted by Ryback
Eih, paljon olisi vielä sanottavaa, mutta menee joo niiiin off topicin kun vaan voin...
Kaitpa mun on sitten mentävä lakasemaan katuja kun ei jaksa imaginääriluvut kiinnostaa ja muutenkin matiikka on jokseenkin vastenmielistä! ;)
Vahvojen yhteiskunnassa eletään! Tee töitä niin, että pää irtoaa ja maksa siitäkin kaikki sitten verona pois! :david:
Elämä meni kokonaan pohtiessa joidenkin numeroiden sijoittumista koordinaatistoon eri ulottuvuuksissa! :worship:
Se siitä. Piste.

Aina välillä kannattaa muistaa:

scuttle.jpg


:thumbs:
 

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom