Ketoosidieetti

Mä yritän kans olla ketolla, syksystä asti, mutta nälkä on ihan hillitön. En oo jaksanut laskea makroja, liiallinen rasva saa aikaan ripulin. Ei oo helppoo
Jos kulutus on suurta, niin keto ei ole kyllä helpoin valinta. Itse en pysty ketolla syömään tarpeeksi jos pitää olla kasvukaudella. Tällöin täytyy vedellä syklisellä ketolla. Hiilarien ajoittainen lisääminen lisää nälkää ja auttaa syömään tarpeeksi. Olen tuosta rasvan määrästä huomannut, että siinä on ruoansulatuksen kannalta joitakin eroja kuinka eri rasvat imeytyvät. Eri lähteistä otetut rasvat yhtä aikaa on ollut itselleni toimivin, mutta yleensä en kovin suuria määriä kerralla vedä. Kananmunien, avokadon, juustojen rasva menee aina ongelmitta. Oliiviöljyn kanssa saa olla vähän tarkempi.

Toinen asia minkä huomannut keton ja nälän suhteen on, että varsinkin anaerobinen treeni lisää nälän tunnetta huomattavasti. Itse teen talvisin lähinnä kevyttä aerobista ja sitten voimaa lyhyillä sarjoilla, niin ei ole niinkään tuota ongelmaa. Mutta aina kesäkaudella kun tulee reilusti maastopyöräilyä, jossa menee reippaasti anaerobisen puolelle kun huiputtaa kukkuloita, niin nälkä kasvaa.

Mä yritän kans olla ketolla, syksystä asti, mutta nälkä on ihan hillitön. En oo jaksanut laskea makroja, liiallinen rasva saa aikaan ripulin. Ei oo helppoo
Toi nälkä on erikoinen homma. Onko sitä enempikin vai liittyykö se hetkiin jossa teet kovan treenin puntilla tai muuta hapottavaa? Itse vältä ketoillessa ja paastossa sitä että rasittaisin itseäni äärimmilleen. Tai ketogeenisesss täytyy treenipäivinä ottaa siinä treenin ympärillä hiilaria, jos haluaa kovaa treenata ilman että vetää itsensä ihan totaaliseen sippiin.

Toi nälkä on erikoinen homma. Onko sitä enempikin vai liittyykö se hetkiin jossa teet kovan treenin puntilla tai muuta hapottavaa? Itse vältä ketoillessa ja paastossa sitä että rasittaisin itseäni äärimmilleen. Tai ketogeenisesss täytyy treenipäivinä ottaa siinä treenin ympärillä hiilaria, jos haluaa kovaa treenata ilman että vetää itsensä ihan totaaliseen sippiin.
Siis mulla on monta vuotta ollut sellainen nälkä että kun tulee töistä kotiin niin alkaa nälkä 😁 vaikka olis tunti aikaisemmin syönyt jonkun välipalan töissä

Siis mulla on monta vuotta ollut sellainen nälkä että kun tulee töistä kotiin niin alkaa nälkä 😁 vaikka olis tunti aikaisemmin syönyt jonkun välipalan töissä

Onko sillon nälkä jos et syö mitään? Ite tossa juuri ihmettelin kun 0 kcal, ei nälkää. 3500 kcal, on nälkä. Välipala just herättääkin nälän ja tekee mieli syödä reilusti.

Onko sillon nälkä jos et syö mitään? Ite tossa juuri ihmettelin kun 0 kcal, ei nälkää. 3500 kcal, on nälkä. Välipala just herättääkin nälän ja tekee mieli syödä reilusti.
Mä oon välillä ollut 18 tunnin paastolla ja vasta 16-18 tunnin jälkeen tulee vähän nälkä. Ja sitten kun syön niin vois vetää kaksin käsin kaikkea

Juu mitä jos testaisit vaan yleisiä ravitsemussuosituksia ja söisit riittävästi tasaisin väliajoin aamusta iltaan? Voipi olla et jäisi litran jätskit syömättä 🙄
Minäkin olen testannut, tuloksena olo kuin olisi kidutettu, missään välissä ei ole kylläinen ja ruokaa saa ajatella tauotta. Itsellä kun yleensä joku keto/carni OMAD viritelmä päällä ja mieli zen-tilassa 24/7 tuntuu suorastaan sairaalta seurata semmoista syömistä, aivan kuin katsoisi jotain addikteja, ensin alkaa ehkä kiukku ja/tai heikotus ja sitten pakko päästä syömään, vaikka syönyt vasta, pahimmilla vielä tauotta joku snäksi kädessä.

Lopulta monella heistä karkaa paino käsistä ja alkaa painonpudotus, yleensä virallisten ohjeiden mukaan, yritetään vähän lenkkeillä, juusto vaihtuu vähärasvaiseen ja kaloreita lasketaan epätoivoisesti. Vähemmän yllättäen heistä noin 99,9% epäonnistuu ja noituvat kuinka mahdotonta laihdutus on. Siinä kohtaa osa tulee kysymään minulta miten voin syödä järjettömiä annoksia ja pysyä tässä kunnossa. Osa ei usko korviaan ja pitävät varmaan hulluna, osa kokeilee ja he ovatkin ainoat tutut, joiden tiedän onnistuneen laihdutuksessa.

Tämän avautumisen tuotti teille nimim. oli juuri pitkä automatka ja yhä vituttaa se jatkuva pysähtely syömään

Kyllä, lähdin semi rajusti ja olen tiputtanut 3 viikossa 5 kg. Ketoosissa ja paastossa, no problem. Nyt viikonloppuna kun annoin vähän löysää, ajattelin että tankataan vähän kroppaan hiilaria, otin 30-40g sijaan 2 päivää 400g ja osa sokerista, niin onkin vaikea saada takas ruotuun. No nyt taas 20h syömättä ja ei minkäänlaista nälkää. Kohta jalkatreeni ja aerobista päälle paastossa. Siitä yötä vasten 300g proteiinia 2 tunnin sisällä naamaan.
Itse vältyn noilta himoilta, jos jätän yhteen päivään ja vedän kovan treenin. Siinä on jännä aina odottaa mitä puntari näyttää seuraavana päivänä, välillä tulee monta kiloa nesteitä ja välillä paino putoaa, en ole vielä keksinyt mikä siihen vaikuttaa, mätöt kuitenkin pysyneet aika vakiona.

Joo mitä jos et vetäis sokeria vaan kunnon ruokaa 🤦 Tuntuu vaan huvittavalta puheenaiheelta ku vedän ite neljä tasapainoista ja terveellistä ateriaa päivässä ja homma toimii ku junan vessa. Diettiasiat onki sit asia erikseen samaa mieltä ketolla ei tunne nälkää samalla tavalla. Dietin pitäis kuitenkin olla väliaikanen tila
Ja olet 75kiloinen 20% rasvoissa🤦‍♂️

Minäkin olen testannut, tuloksena olo kuin olisi kidutettu, missään välissä ei ole kylläinen ja ruokaa saa ajatella tauotta. Itsellä kun yleensä joku keto/carni OMAD viritelmä päällä ja mieli zen-tilassa 24/7 tuntuu suorastaan sairaalta seurata semmoista syömistä, aivan kuin katsoisi jotain addikteja, ensin alkaa ehkä kiukku ja/tai heikotus ja sitten pakko päästä syömään, vaikka syönyt vasta, pahimmilla vielä tauotta joku snäksi kädessä.

Lopulta monella heistä karkaa paino käsistä ja alkaa painonpudotus, yleensä virallisten ohjeiden mukaan, yritetään vähän lenkkeillä, juusto vaihtuu vähärasvaiseen ja kaloreita lasketaan epätoivoisesti. Vähemmän yllättäen heistä noin 99,9% epäonnistuu ja noituvat kuinka mahdotonta laihdutus on. Siinä kohtaa osa tulee kysymään minulta miten voin syödä järjettömiä annoksia ja pysyä tässä kunnossa. Osa ei usko korviaan ja pitävät varmaan hulluna, osa kokeilee ja he ovatkin ainoat tutut, joiden tiedän onnistuneen laihdutuksessa.

Tämän avautumisen tuotti teille nimim. oli juuri pitkä automatka ja yhä vituttaa se jatkuva pysähtely syömään

Hyvin kirjoitettu.

Itsellä myös suurimpia muutoshetkiä omassa syömisessä oli kun vajaa 10v sitten aloitin kokeilemaan pätkäpaastoa. Sitä ennen +30 vuotta ravitsemussuosituksilla. 20-4 ikkunalla tai OMAD tulikin sitten mentyä vuosia lähes putkeen. Suurin ihmetyksen aihe juuri nälkäkontrolli. Juuri tämä aihe mistä oli puhe eli jos aamulla syö mitä tahansa, oli se 1 leipä tai 1000 kcal kunnon aamupala, niin koko päivän tekee mieli syödä. Jos 0 kcal aamulla, niin ei tee mieli syödä. Syöminen aiheuttaa nälkää, varsinkin hiilarin. Ongelma tulee itsellä siinä että pystyn syödä ihan helvetisti jos aloitan aamulla syömisen hiilarin kanssa. Varmaan 1/3 siitä mitä Pynnös Jesse pystyy eli sekin on ihan hitosti verrattuna keskivertotyyppiin. Ei tartte syödä mitään roskaruokaa ja energiat paukkuu helposti yli kulutuksen. Eli jos en halua nostaa painoa niin pitää aktiivisesti rajoittaa itseäni. Ja se on vähän rasittavaa arkielämässä joka päivä aktiivisesti rajoittaa itseään pelkästään että paino pysyy samassa. Miinuskaloreilla tolla tyylillä on yhtä helvettiä. Kokoajan olisi halu syödä ja asia mielessä. Itselle ratkaisu joko aikaikkunan rajoittaminen, tai keto. Sitten kun haluan nostaa painoa ja tehdä lihasmassaa niin hiilarit mukaan isommalla aika ikkunalla. Läskiä tulee siinä samalla.

Itse en ikinä palaa ravitsemus-suositusten mukaiseen syömiseen. Se on aivan perseestä oleva tapa ravita itseään meikäläiselle.

Jos haluaa herkutella niin siihen täytyy luoda selkeä suunnitelma ja oikeat olosuhteet. Ei herkuistakaan tarvitse kieltäytyä. Lihaksikas urheileva mies voi yhtenä päivänä viikossa voi syödä täysin vapaasti jos haluaa.

OUTLET PWO -40%

Grapefruit Lemonade

14,90€
Itse en ikinä palaa ravitsemus-suositusten mukaiseen syömiseen. Se on aivan perseestä oleva tapa ravita itseään meikäläiselle.

Ei ole minullakaan paluuta enää, mutta jokainen syököön miten haluaa. Jos ravitsemussuosituksilla porskuttaa terveellisesti, niin hieno juttu.

Luulen että isompi hiilarimäärä aiheuttaa omassa elimistössä jonkinlaisen addiktiomekanismin laukaisemisen, koska kyse ei kaiken järjen mukaan voi olla puhtaasti nälkäsignaloinnin ongelmasta. Mistä tämä johtuu, onkin sitten monimutkaisempi juttu. Ei taida olla yhtään tutkimusta joka osoittaisi että tällainen tapahtuisi proteiinin ja rasvan suhteen, mutta sokerin addiktoivasta vaikutuksesta löytyy paljon tutkimusta. Kuitenkaan en tunne erityistä himoa sokeriin, vaan hiilareihin yleensä. Ketolla ollessa ja pienien hiilarimäärien kanssa tätä ei kuitenkaan tapahdu. On olemassa jokin raja jolloin tuo tapahtuu. Anonyymi carboholisti? Rasvasolujen elinkaari taisi olla 10 vuoden luokkaa, joten jokunen vuosi pitää vielä tutkia n=1, olisiko sillä lopulta vaikutusta.

Itse harrastan kestävyysliikuntaa, ja kyllä riittävä hiilareiden nauttiminen edistää hyvinvointia ja jaksamista. Hiilareiden rajoitukset ja pätkäpaastot tuli kokeiltua, mutta 10h hikiliikuntaan viikossa yhdistettynä painonpudotustulokset ja kunnon kehittymiset olivat heikkoa. Minulla ei ole mitään sellaista, että jatkuvasti pitää syödä parin tunnin välein tai tulee nälkäkiukku, aivan hyvin jaksan olla syömättäkin, mutta treeni vaan kulkee paremmin, kun hiilareita on nauttinut. Ja luulisin palautumisen ja kehittymisen kannalta tasaisen energiansaannin olevan parempi.

Ja olet 75kiloinen 20% rasvoissa🤦‍♂️
Jaajaa kai se pitää pari kiloa höylätä pois et kehtaa kirjotella pakkotoistolla. Ketot siis tulille! Pistäkäähän mp kokonaisuudesta.

Safka 1:

1tl oliiviöljy
3kpl kananmuna
60g avokado
35g pekaanipähkinä
35g parapähkinä
1.1g suola

Safka 2:

1tl oliiviöljy
140g lohifilee
65g avokado
30g macadamiapähkinä
30g saksanpähkinä
1.4g suola

Safka 3:

130g 17% naudan jauheliha
65g avokado
30g hasselpähkinä
30g pekaanipähkinä
3dl mantelijuoma
1g suola

Safkojen kylkeen:

40g porkkana
40g pinaatti
40g parsakaali
40g kukkakaali
40g tomaatti
4rkl täysmaito 🫨

Totaali 2700kcal (rasva 231g, proteiini 107g, hiilari 24g)

En tiedä onko väliä mut tyydyttynyttä rasvaa on 140% suhteessa kansallisiin suosituksiin. Muuten olen ihan tyytyväinen pitäis löytyä kaikki hivenaineet yms.

^ Noin tekisin itsekin mutta eihän tuo mikään huono menu noin muuten ole. Itse tykkään syödä kasviksia joka aterialla (paitsi heti treenin jälkeen) mutta jos ne on taloudesta loppu niin sitten ilman. Pähkinät sisältää kaikenlaista mukavaa, mutta ne tuppaa meikäläisellä joskus aiheuttaa vatsavaivoja suuremmissa määrissä, joten ne ei ole joka päivä säännöllisesti mukana (=korvataan lihalla). Tosin maapähkinävoita tulee käytettyä säännöllisesti. Protsku ja rasva on mahtava kombo, ei tarvitse nälässä kituuttaa.

Mitenkäs maitotuotteet? Itse käytän juustoja, maitorahkaa ja raejuustoa ajoittain. Juustosta ja kananmunista tulee hyvät ketosämpylät.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom