Ketolta massakaudelle

Ikä
37
Olenpa nyt ketoillut intensiivisesti lokakuusta asti 25 kiloa pois :D - nyt aionkin ruveta massakaudelle suoraan ketolta, jotta katabolian raiskaamat lihat saisi takaisin. Kannattaako hiilarit siis nostaa samantien tuolta 2% -> 50% vai nostaa pikkuhiljaa niitä sieltä ketolukemilta? Onko mahdollista pitää itseään myös suhteellisen kireässä kunnossa lihasten kasvaessa samanaikaisesti, vai onko pakko vetää se +300-500kcal/pvä ja tyytyä siihen, että sitä läskiäkin tulee sen lihaksen kasvun myötä? :curs:

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
shkr sanoi:
Kannattaako hiilarit siis nostaa samantien tuolta 2% -> 50% vai nostaa pikkuhiljaa niitä sieltä ketolukemilta?

Onko mahdollista pitää itseään myös suhteellisen kireässä kunnossa lihasten kasvaessa samanaikaisesti, vai onko pakko vetää se +300-500kcal/pvä ja tyytyä siihen, että sitä läskiäkin tulee sen lihaksen kasvun myötä? :curs:

Yks käytetyimmistä jakaumista taitaa olla 30%/40%/30%. p/h/r

Mainitsemasi kalorimäärä ei kyllä ole mitään sikabulkkia, ja varmasti pysyy suht kireässä kunnossa, kun kuitenkin tulee niitä päiviä ettei tule syötyä kunnolla. Ainahan voi sitten vetästä lyhyen dietin jos tilanne näyttää pahalta.

Tämäkin on varmaan yksilöllistä, mutta sanoisin kyllä oman kokemuksen pohjalta että nosta hiilareiden määrää hitaasti. Ennemmin vaikka niin, että nostat ne kalorit ylös, mutta hitaasti hivutat sitä makroravinnejakaumaa erilaiseksi. Tosi monella tuntuu keton jälkeen rasva tarttuvan helposti ja ainakin mulle kävi noin siitä huolimatta, etten nostanut hiilareiden määrää rajusti. Naiset tosin voi olla herkempiä reagoimaan tähän. Omalla kohdallani veikkaan, että saisin itseni pidettyä timmissä kunnossa keton jälkeen vain jos vetäisin viikot matalilla hiilareilla ja viikonloput korkeammilla. Hiilareiden suora nostaminen ns. normaalille tasolle laittaa ainakin mun kropan turpoamaan afrikkalaiseksi taistelunorsuksi nopeammin kuin Aimo ehtii sanoa "porkkana". Tämä metamorfoosi alkoi siis jo ennenkuin kalorit olivat edes plussalla, joten ainakin mulla tuo keto onnistui sekoittamaan kropan aika tehokkaasti.

Ehkä voisit siis valita jonkin seuraavista:
a) nosta kalorit korkealle ja vähitellen nosta hiilareiden määrää, kalorimäärä kuitenkin samaa luokkaa joka päivä
b) pidä arkipäivinä lowcarb-ruokavalio n. ylläpitokaloreilla ja viikonloput kunnolla plussilla hiilareita säästelemättä
c) ota suoraan riski ja muuta ruokavalio kertaheitolla - kukaanhan ei sano etteikö tämäkin voi toimia aivan yhtä hyvin. :)

pidä arkipäivinä lowcarb-ruokavalio n. ylläpitokaloreilla ja viikonloput kunnolla plussilla hiilareita säästelemättä
hmmm...meinaatko siis kaloreiden kanssa +-=0 - eli ei plussaa, eikä miinusta? Oliko lowcarbissa siis hiilarit max. 100g/pvä? Jotkin lääkärit määrittelevät 100g:n päivähiilareilla toimivan dieetin Atkinsiksi? Tosin lääkäreiden mielipiteet ja informaatio Atkinsista harmittavan usein ovatkin perusteettomia :down:

Tehoisikohan tuo lo' carb ruokavaliona ja passelina lihan kasvulle...hmm. Otan kuukauden kokeiluun. :kippis1:

shkr sanoi:
Kannattaako hiilarit siis nostaa samantien tuolta 2% -> 50% vai nostaa pikkuhiljaa niitä sieltä ketolukemilta?

Kannattanee nostaa kaloreita ehkä asteittain muutaman viikon kuluessa, riippuen siitä, missä tilanteessa ollaan. Hiilarit minusta heti ketorajan yläpuolelle ja siitä sitten ylöspäin tarpeen mukaan. Energiamäärähän on kuitenkin loppupeleissä se ratkaiseva tekijä.
Dieettiä ei kannata kuitenkaan lopettaa tyylillä 2 päivää 7000 kcal roskaa ja aerobinen loppuu kuin seinään, ellei halua näyttää rantautuneelta valaalta. Tämä nimimerkillä kokemusta on. :(

shkr sanoi:
Onko mahdollista pitää itseään myös suhteellisen kireässä kunnossa lihasten kasvaessa samanaikaisesti, vai onko pakko vetää se +300-500kcal/pvä ja tyytyä siihen, että sitä läskiäkin tulee sen lihaksen kasvun myötä?

Tästä lienee keskusteltu aikaisemminkin. Minun mielipiteeni on se, että jos olet todella tiukassa kunnossa, niin voipi olla, että tuntuvaa lihaskasvua ei ala tulla, ennen kuin kehon rasvaprosentti on ns. pelialueella. Se mikä se pelialue sitten on riippuu aika paljon geeneistäsi.

shkr sanoi:
hmmm...meinaatko siis kaloreiden kanssa +-=0 - eli ei plussaa, eikä miinusta? Oliko lowcarbissa siis hiilarit max. 100g/pvä? Jotkin lääkärit määrittelevät 100g:n päivähiilareilla toimivan dieetin Atkinsiksi? Tosin lääkäreiden mielipiteet ja informaatio Atkinsista harmittavan usein ovatkin perusteettomia :down:

Tehoisikohan tuo lo' carb ruokavaliona ja passelina lihan kasvulle...hmm. Otan kuukauden kokeiluun. :kippis1:
Jep, ylläpidolla tarkoitin tuota ei plussaa/ei miinusta -kalorimäärää. Sanoisin, että hiilarit noin 100-200g/pv alussa (esim. jalkapäivänä tuo 200g tuskin on edes iso määrä, tuokin palaa varmaan suhisten...). Viikonloput sitten runsaammin, mutta ei kuitenkaan pizzamättöjä (kuin satunnaisesti) vaan ennemmin tankkausta nimenomaan niillä hiilareilla. Tein itse tätä silloin heti dieetin loputtua ja tuo tuntui ihan hyvältä. Sitten kun nostin arkipäivienkin hiilarit niin se painonnousu alkoi aikalailla välittömästi. Kroppa piti myös nestettä kehossa ihan hillittömiä määriä silloin alussa. Uudella valmentajalla käytyäni kunnon katsastuksessa sain kuulla nestettä olevan yhtä paljon kuin Atlantissa. :D No, tämä helpotti vasta sitten kun keho tuntui tottuvan isompiin hiilarimääriin, siihen menikin lähes pari kuukautta! Mutta jälleen kerran: yksilöllistä tämäkin. Koita miltä tuntuu ja korjaa sen mukaan mitä oma kroppasi sulle kertoo.

Kyllä tuota lowcarbia kuulemma käyttää monet ihan treenikaudella. Nykyään itse kyllä olen enemmän ihan normaalin 40/40/20-jaon kannalla ja uskon vakaasti, että yhden makroravinteen rajoittaminen totuttaa kehon epänormaaliin tilaan. En voi kuitenkaan sanoa etteikö tuo voisi yhtä lailla toimia kuin nämä kaikki muutkin uskomukset mitä harrastajilla on. Pitää itse tunnustella mikä on paras tapa juuri sulle ja malttaa koittaa eri systeemejä aina riittävän pitkään. Parissa viikossa ei vielä keho ehdi edes tottua muutoksiin eli malttia peliin. Ja kun nuori olet, sulla on aikaa kehittyä vaikka kuinka. Vaikka kokeilisit yhtä systeemiä aina kaksikin kuukautta, ehdit vuoden aikana koittaa kuutta eri tapaa ruokkia sitä kehoasi. :) Se on jo aika paljon ja varmasti ajan kanssa löydät sen sulle parhaiten sopivan tavan.

Tosiaan käytössäni on kalorilaskuri.fi ja sykemittari, joita käytän kalorien laskuun; kulutettujen ja saatujen. Nykyinen jakohan minulla on 40/30/30 - 30% hiilareita = 192g. 50% Proteiinia tekee 256g eli aika lailla sen verran protskuja, mitä päivässä on tarvis (painan 84kg eli kaavalla 2-3g proteiinia/painokilo = 168-252g)

Ihan vain sivuhuomautukseksi, ettei ihan newbie-neuvoja tarvitse antaa :D

KSENA sanoi:
eiks se oo ihan sama paljon painaa, kunhan on rasvaprosentti alhaalla? jos siis paino nousee kun alottaa bulkin.
Kyllä, toki. Mutta ihan vain proteiinintarpeitani vartin otin painoni esille.
Kyllä se rasva% on aika hyvin tippunut näiden dieettikuukausien aikana ;)

Jos sulla ei oo kiire niin kokeile piruuttas mitä tapahtuu kun nostat vaan kaloreita mutta pidät keto meininkiä yllä.. ei varmaan läskiä tule ihan helpolla ja saapi kaloreita hilattua ylöspäin helpostikin. Jos ei sitten parin kuukauden kuluttua tunnu että lihaa on tullut niin alat kohottamaan hiljalleen hiilarien osuutta ja vähennät rasvojen osuutta. Toki tuohon ketoon voit liittää viikonloppu hiilari jaksotuksenkin.

Tässä joitain tiedonmurusia:

http://www.cyberiron.com/nutrition/highfat.html
http://www.impulseadventure.com/weights/hifat.html

Tuosta en tiiä miten on edenny mutta ompahan luettavaa :)
http://www.t-nation.com/readTopic.do?id=658379

shkr sanoi:
Olenpa nyt ketoillut intensiivisesti lokakuusta asti 25 kiloa pois :D - nyt aionkin ruveta massakaudelle suoraan ketolta, jotta katabolian raiskaamat lihat saisi takaisin. Kannattaako hiilarit siis nostaa samantien tuolta 2% -> 50% vai nostaa pikkuhiljaa niitä sieltä ketolukemilta? Onko mahdollista pitää itseään myös suhteellisen kireässä kunnossa lihasten kasvaessa samanaikaisesti, vai onko pakko vetää se +300-500kcal/pvä ja tyytyä siihen, että sitä läskiäkin tulee sen lihaksen kasvun myötä? :curs:

Ite kokeilin tuota samaa lokakuusta lähtien siirtymällä ketolta suoraan noihin normimakroravinne jakaumiin ja asiasta kertoo ensimmäisenä kuukautena viiden kilon(ei vain nestettä ja lihasta) painon nousu eli turhan radikaali muutos keholle siirtyä suoraan syömään sitä pariasataa netto hiilaria päivässä... eli asteittain kannattaa nostaa ihan vaikka palkkari lisäämällä ekaks ja sitten sen jälkeen tasasesti esim. desi kerrallaan niitä leseitä hiutaleita tai mitä ikinä syötkin kohti tota tavote määrää esim viikon välein... Plussa puolena tossa taas on se että ne lihakset lähtee kyllä ihan saatanalliseen kasvuun noiden hiilareiden lisäämisen jälkeen...

Tällä hetkellä olen jaolla 40/30/30. Viikon nyt ollut ja paino noussut 3kg - luulen, että kaikki on vain vettä. Eli ei mitään huomattavaa painopiikkiä tullut vielä. Onkohan mitään hyötyä läskikilojen karttamisen kanssa jos aerobisina päivinä en otakaan sitä +300-> kaloria - vaan vain punttipäivinä?

shkr sanoi:
Tällä hetkellä olen jaolla 40/30/30. Viikon nyt ollut ja paino noussut 3kg - luulen, että kaikki on vain vettä. Eli ei mitään huomattavaa painopiikkiä tullut vielä. Onkohan mitään hyötyä läskikilojen karttamisen kanssa jos aerobisina päivinä en otakaan sitä +300-> kaloria - vaan vain punttipäivinä?

siis ootkos sää laskenu tossa että jos sulla on aeroobisia päiviä tossa mukana niin niinä päivinä kulutat riippuen aeroobisen määrästä sen 400kcal enemmän kun normaalina päivänä? toi plus 300 on muutenkin aika vähän bulkille ja sitten jos meinasit vielä puottaa tosta välipäivinä niin hitaasti se lihas kasvaa tolla määrällä , varmaan palautuminen kärsii myös mahdollisen katabolian myötä... kalorit 600 plussalle molempina päivinä ja huomiota hiilihydraattelen laatuun ja syömiseen tasasesti pitkin päivää niin ei tartte noita läskiasioita miettiä... ja kannattaa vilkasta tuolla on hyvät faq tredit tohon syömiseen liittyen....

anticatabolic sanoi:
siis ootkos sää laskenu tossa että jos sulla on aeroobisia päiviä tossa mukana niin niinä päivinä kulutat riippuen aeroobisen määrästä sen 400kcal enemmän kun normaalina päivänä? toi plus 300 on muutenkin aika vähän bulkille ja sitten jos meinasit vielä puottaa tosta välipäivinä niin hitaasti se lihas kasvaa tolla määrällä , varmaan palautuminen kärsii myös mahdollisen katabolian myötä... kalorit 600 plussalle molempina päivinä ja huomiota hiilihydraattelen laatuun ja syömiseen tasasesti pitkin päivää niin ei tartte noita läskiasioita miettiä... ja kannattaa vilkasta tuolla on hyvät faq tredit tohon syömiseen liittyen....

Mutta eikö tuolla +600 kcal tule aika paljon läskiäkin mukana? Tarkoitukseni olisi pitää kroppa suht kireänä lihasten kasvattamisen aikana ja saada myös optimaalinen kalorimäärä kumpaankin toimenpiteeseen (lihasten kasvuun ja kropan kiinteänä pitämiseen) - itse pitäisin sitä määrää tuossa +300kcal paikkeilla?

shkr sanoi:
Mutta eikö tuolla +600 kcal tule aika paljon läskiäkin mukana? Tarkoitukseni olisi pitää kroppa suht kireänä lihasten kasvattamisen aikana ja saada myös optimaalinen kalorimäärä kumpaankin toimenpiteeseen (lihasten kasvuun ja kropan kiinteänä pitämiseen) - itse pitäisin sitä määrää tuossa +300kcal paikkeilla?

Miten pystyt yleensäkin mittaamaan kulutuksesi niin tarkkeen että tiedät olevasi just 300 kcal plussalla? Eli tuo +300 kuulostaa aika optimilta määrältä tarkoituksiisi, mutta sen toteuttaminen voikin sitten olla jo äärimmäisen hankalaa käytännössä.

shkr sanoi:

tuosta olen hieman eri mieltä koska tuo makroravinne jakauma mikä sulla on käytössä pyrkii antamaan juuri parhaat kasvuedellytykset tavalla jolla sitä lihasta muodostuisi tosta ylijäämä kalori määrästä mahdollisimman paljon ja ettei sen tavoite ole uimarenkaan rakentaminen vyötärölle... kyllä se keho pystyy rakentamaan hyötykäyttöön tosta +600ckal sitä lihas/rasva suhteessa paremmin kuin tolla 300kcal ja sama dieetillä päinvastoin... Avain tossa enemmänkin on se miten rakennat ton plussakalorien määrän eli syötkö monta ateriaa päivässä, minkä tyyppisiä hiilihydraatteja, vedätkö ateriakokonaisuuksia jossa rasvaa tulee paljon pahimpaan insuliinipiikkiin ja ehkä tärkeimpänä oikea kasvuärsyke lihakselle että sillä on pyrkimys rakentaa itseään...
... Kannattaa kokeilla tota omaa +300 nyt varmaan ekaks ja jos et ole tyytyväinen siinä lihaksen kasvuun niin lisää kaloria koneeseen... ihan ymmärrettävää jos ketolta on päässyt niin se läski varmaan pelottaa sen verran ettei sitä heti halua takas...

ja edit jos oot ollu vasta kaks viikkoo pois ketolta niin kannattaa varmaan ihan viikottain seurata tota mahdollista läskin muodostusta jotenkin konkreettisesti esim. mittaamalla vyötärönseutu...

Timba79 sanoi:
Miten pystyt yleensäkin mittaamaan kulutuksesi niin tarkkeen että tiedät olevasi just 300 kcal plussalla? Eli tuo +300 kuulostaa aika optimilta määrältä tarkoituksiisi, mutta sen toteuttaminen voikin sitten olla jo äärimmäisen hankalaa käytännössä.
No on se vaikeata, jos ei tunne kroppaansa hyvin ja ei tiedä kalorin kulutustaan. Mulla toimii ihan sika hyvin tuo +300.:D
Ja suosittelen tuota kenelle tahansa joka tietää kulutuksensa ja ei halua hirveästi läskiä vaan lihasta. Toki tuollakin tavalla tulee läskiä pakosti, mutta ei niin paljon.

NGV sanoi:
No on se vaikeata, jos ei tunne kroppaansa hyvin ja ei tiedä kalorin kulutustaan. Mulla toimii ihan sika hyvin tuo +300.:D
Ja suosittelen tuota kenelle tahansa joka tietää kulutuksensa ja ei halua hirveästi läskiä vaan lihasta. Toki tuollakin tavalla tulee läskiä pakosti, mutta ei niin paljon.

Noh, tuossa pitää ottaa myös kehon massa. On se eri asia 60 kiloiselle, mitä 120 kiloiselle, jolla tuo aineenvaihdunnan kulutus on vielä vaikeampi tarkkaan laskea.

anticatabolic sanoi:
vedätkö ateriakokonaisuuksia jossa rasvaa tulee paljon pahimpaan insuliinipiikkiin

Tuo lienee järkyttävän vaikea selvittää ja vaatii kyllä jo laboratoriolaitteistoa.

Minäkin olen sitä mieltä, että tuo +300 kcal on kyllä vaarassa hukkua kohinaan. Kokeilemallahan se selviää, jos paino ei tosiaan nouse, niin sitten lisää tavaraa koneeseen.

VelttoV sanoi:
Noh, tuossa pitää ottaa myös kehon massa. On se eri asia 60 kiloiselle, mitä 120 kiloiselle, jolla tuo aineenvaihdunnan kulutus on vielä vaikeampi tarkkaan laskea.

Aivan. Ja toinen pointti on duunari vs. opiskelija. Opiskelija istuu suurimman osan päivästä kun taas esim. varastossa työskentelevä (kuten minä) saataa jokupäivä kävellä hirveästi, toisena päivänä taas nostella paljon tavaraa hyllyyn ja taas yhtenä on lähes pelkkää koneella istumista. Sitten vaikkapa raksamiehellä on kulutus tosi korkealla. Eli aina vain vaikeammaksi käy.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom