Ketogeenisesta.

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja reiz
  • Aloitettu Aloitettu
Huh, juhannukset on vietetty ja olisi 6 viikon ketogeenisen dieetin rutistus edessä. Mitä porukalla on ollut tapana syödä ketogeenisella? Näin etukäteen ajatellen tuntuu että ruokavalio suppenee aika huomattavasti. Jauhelihalle en ole keksinyt oikein mitään muotoa miten sitä nauttia kun mielestäni se vaatii pastaa/perunaa kyytipojakseen. Kaikki huikeimmat oivallukset ovat tervetulleita rikastuttamaan ruokavaliota.

Mitä lisäravinteita sitten suosittelette? Glutamiini, vitamiinit ja omega3 olen itse pähkinyt riittäväksi satsiksi.

Miten treeniä kannattaa muuttaa dieetin ajaksi? Aerobinen tulee lisääntymään huomattavasti ja sarjat pidentymään nykyisten suunnitelmien mukaan.

Eiköhän siitä näillä eväillä ihan hyvä tule?

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Originally posted by reiz
Miten treeniä kannattaa muuttaa dieetin ajaksi? Aerobinen tulee lisääntymään huomattavasti ja sarjat pidentymään nykyisten suunnitelmien mukaan.

Miksi punttitreeniä pitäisi muuttaa dietin ajaksi? Aerobista kannattaa tietysti tehdä, mutta ei se rasva taida pitemmillä sarjoilla sen paremmin palaa. Eiköhän ne lihat pysy parhaiten kun punttireenin säilyttää raskaana eikä pienennä painoja ja pidennä sarjoja. Muita mielipiteitä?

Näinhän se..jos vain jaksaa treenata kuten aiemmin! mulla ainakin alkuun tuntui, että puhti on lähtenyt ylimääräisten kaloreiden kanssa. Mutta nyttemmin pystyy treenaamaan paljon kovempaa! ylikuntoa kannattaa varoa - se voi tulla helpommin dietillä..

Mutta miten treeni kulkee ketogeenisella? olen lukenut jostakin että välillä olisi hiilaritankkauspäiviä. Onko näin?

Sillä lähinnä ajattelin treenin keventämistä kun olen kuullut ketogeenista tehneiltä että painoharjoittelusta katoaa kaikki puhti, aerobinen sen sijaan kuulema luistaa entiseen malliin.

Hiilaritankkauspäiviä ketogeenisella? Ei kai ole mitään järkeä alkaa häiritsemään ketoosia kun se on kerran saatu päälle?

Ainoa negatiivinen asia minkä olen kuullut ketogeenisesta on dieetin jälkeinen mahtava hinku syödä ja vain syödä.

mutta toisaalta, onko järkeä olla koko dieetillä, jos ei pysty treenaamaan punttia samaan aikaan?

Body Planetin kyselypalstalta olin lukenu ketogeenisestä dieetistä, ja siinä puhuttiin jotain hiilaritankkauksistakin, mutta ihan sama kun en ole ite alkamassa moiselle dieetille.

Kyllä sun kannattaa pitää hiilaripäivä viikossa, jotkut pitää kaksikin. Antaa aineenvaihdunnalle lisäpotkua, ja on muutenkin hyvä jottei ruokavalio tulisi liian yksipuoliseksi. En itse ottaisi sellaista terveydellistä riskiä, että olisin ketoosissa 6 viikkoa yhtä mittaa.

Kokeilin viime vuonna ketoogeenista dieettiä (6+1 pv) 3 vk ajan, ja toimi hyvin. Söin lähinnä kalaa kaikissa muodoissa (paistin jopa silakoita), raejuustoa, tavallista juustoa ja kananmunia. Kala- ja pellavansiemenöljyä sen lisäksi. Myöskään avocadossa, pinaatissa ja lehtisalaatissa ei ole juurikaan hiilareita. Sipuli tai vehnälese (pari lusikallista/pv riittää) pitää suolisto kunnossa. Lisänä vitamiinit, magnesium, kromi, sinkki, muistaakseni kaliumiakin suositellaan.

Kyllä puhti meni treenistä heti alkuun, mutta sen jälkeen voimataso palasi melkein normaaliin. En paljon lisännyt aerobista treeniä, siitä huolimatta läskiä valui pois ihan kivasti.

toimiakseen ketoosidieetti vaatii hiilaritankkauspäivän!!
on terveydelle erittäin raskasta olla pitkiä aikoja ketoosissa yhtä jaksoisesti. matalahiilaripäiviä tulee olla 3-6 ja tämän jälkeen todella korkea hiilarilataus yhtenä päivänä.

Itse olin viime vuonna 4kk syklisellä ketogeenisellä dietillä, eli 6 päivää vähillä hiilareilla ja yksi päivä hiilaritankkausta. Painoa tiputin tuona aikana n. 17kg. Punttitreenit meni ihan OK, vaikka kyllä se voimatasokin tippui jonkin verran. Ruuaksi söin lähinnä kananmunia, meetwurstia, pihvejä, suikalelihaa, kanan koipia, tonnikalaa, majoneesia, öljyjä (oliivi- ja pellavasiemenöljyä). Lisukkeina söin myös parsakaalia ja vihreitä pakastepapuja, kun niissä sitä hiilaria ei hirveästi ole. Mausteena yleensä pestoa tai vähän jotain paprikajauhetta tai vastaavaa. Täytyy kyllä sanoa, että sen dietin jälkeen tuli todellinen himo syödä kaikkea sellaista, mitä ei dietillä saanut syödä, eli pizzaa, hampurilaisia, karkkeja... Itseasiassa tuli oikein suklaanhimo, josta on ollut todella vaikea päästä eroon! Paino nousi takaisin vanhaan n. 5 kuukaudessa. Nyt (8kk jälkeen) on painoa 20kg enemmän kuin dietin loppuessa.

En siis alkaisi tuon jälkeen enää samanlaiselle dietille. Mitä luultavimmin alan lähiaikoina uudestaan polttelemaan ylimääräisiä rasvoja pois, mutta nyt vähennän vain hiilareiden määrää (pastoista ja perunoista) ja lisään kasviksia ja hedelmiä niiden tilalle ja tiputan roskaruoat ja karkit pois. Uskoakseni tuo on kaikin puolin mielekkäämpi dietti.

Vielä siitä hiilaritankkauspäivästä.. pitääkö sillon saada todella paljon hiilaria vaiko ihan normaali määrä mitä sais ilman ketodiettiä?

Paljon hiilaria. Ketolla lihakset tyhjenevät (ei kai ihan kokonaan mutta kuitenkin) glykogeenistä ja tankkauksella ne on tarkoitus täyttää. Määrä joka tähän vaaditaan riippuu äijän koosta ja siitä onko mahdollisuutta "ylitankata" (onnistuu mm. jos tankkaus aloitetaan koko kropan treenin päälle), mutta olen nähnyt lukuja jotka ovat luokkaa 12-16 grammaa/rasvaton painokilo. Aikamoinen läjä siis, 80-kiloiselle ukolle jotain kilon paikkeilla riippuen onko se 80 kiloa kuinka suurelta osalta lihasta.

Kannattaa muistaa että sokeri ei suurissa määrissä ole ideaalinen hiilari - puolet fruktoosia joka ei ensisijaisesti täytä lihasten varastoja (vaan maksan, jonka glykogeenikapasiteetti on aika rajallinen lihaksiin verrattuna). Alkupäivästä/heti treenin jälkeen esim. glukoosia (maltoa), loppupäivästä voi siirtyä hitaampiin tärkkelyspohjaisiin ruokiin kuten pastaan, leipään jne.

Nojoo eli syön nyt 4-6pvää lähes hiilaritonta ravintoa ja sit vetäsen tiukat tankkaukset ja annan kropan olla ketoosissa viikosta kolmeen viikkoon? tarviiko hiilaritankkausta toistaa enää?

Taitaisi olla searchin selaamisen paikka.

Lyhyesti - totta munassa se tankkaus pitää uusia, ei kai autokaan yhdellä tankillisella loputtomiin kulje? Tiheys on ukosta ja tavoitteista kiinni, viikko on kai sellainen aika yleinen aika.

Suositut

Back
Ylös Bottom