Ketogeeninen ei meinaa tuottaa tulosta..

Ikä
41
Laitetaan tämä nyt nänne yleisellekkin puolelle.. Mimmien puolella hiukan jo ehdittiin asiaa pähkäillä, mutta josko tällä puolella saisi hitusen enemmän mielipiteitä asiaan.

Elikkäs tässä on kolme viikkoa paino pysynyt täysin samana. Salitreeni on kolmesti viikossa, aerobista on tullut tehtyä vähän tuntuman mukaan treenin päälle 10-20min. sekä välipäivinä 30-60 min. ehkä n. 3-4 kertaa/vko. Viime viikolla olin kipeänä, mutta söin kuitenkin n. 1800kcal, vaikka salitreenitkin jäi pois. Tuo 1800-1900kcal on ollut muutenkin se kalorimäärä jonka verran on ketolla syöty. Kalorijakauma p n. 190-210g, hh 10-25g, r 85-100g. Vähän mittoja, eli pituutta 172cm ja painoa tänä aamuna 62,5. Onko ehdotuksia miten painon saisi putoamaan? Vai onkohan tässä taustalla vaan se perinteinen, että syön liian paljon? Dieettiä on noudatettu nyt kolmisen viikkoa.
Voinee olla, että olen yliarvioinut oman energiankulutukseni, ja sitä kautta syönyt sitten liikaa. Tuo oman kulutuksen arvioiminen nyt on muutenkin aika vaikeaa loppujen lopuksi. :rolleyes: Olen arvioinut nyt, että kulutukseni ilman treeniä on noin 1800kcal ja treenipäivinä 2100kcal. Näillä kulutusarvioilla oikea kalorimäärä olis siinä 1500kcal paikkeilla, jos haluaa että puoli kiloa lähtee rasvaa viikossa. Elikkä, joko olen syönyt liikaa kaloreita, tai sitten vain liikaa proteiinia? Tuolla 1500kcal määrällä energiajakauma voisi olla vaikka tällainen : 2,5g prot/painokilo, P:155g HH:20g R:90g.
Paljonkohan tuo todella runsas suolan käyttö vaikuttaa nestemäärään kehossa, olen syönyt hurjan paljo suolaa. Ei kai kumminkaan paria kiloa?
Hiilaripäiviä en ole ajatellut pitää ollenkaan, koska mun mielestä ei ketoosia kannata katkaista hiilaritankkauksella.
Olen miettinyt myös sellaista ratkaisua, että söisin vain silloin kun on nälkä, mutta kuitenkin proteiini-rasva painotteisesti.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
lentoemo sanoi:
Tuo 1800-1900kcal on ollut muutenkin se kalorimäärä jonka verran on ketolla syöty. Kalorijakauma p n. 190-210g, hh 10-25g, r 85-100g. Vähän mittoja, eli pituutta 172cm ja painoa tänä aamuna 62,5.

Itse en mikään ketoexpertti ole, mutta itse kun ketoilin viime kesänä niin söin juuri tuon 1800-1900kcal päivässä, silloin paino putosi vajaan puoli kg viikossa (nesteiden lähdön jälkeen). Ja painoa kuitenkin itselläni oli 15kg enemmän kuin sinulla. Portskua oli alle 200g itselläni. Oma neuvoni olisi siis, että kalorit matalemmalle proteiineista, aivan kuten itsekin ajattelit.

Paljonkohan tuo todella runsas suolan käyttö vaikuttaa nestemäärään kehossa, olen syönyt hurjan paljo suolaa. Ei kai kumminkaan paria kiloa?
Hiilaripäiviä en ole ajatellut pitää ollenkaan, koska mun mielestä ei ketoosia kannata katkaista hiilaritankkauksella.

Kannattaa tuota suolan käyttöä kyllä vähentää. Paha sanoa kuinka paljon ylimääräistä sitä mahtuu kudoksiin, tuskin pari litraa mahdottomuus on? Lisäksi jos kreatiini on käytössä sattaa ylimääräistä nestettä olla sekä lihaksissa, että ihon alla.
Jos ajattelit kovin pitkään ketoilla, niin kannattaa jossain vaiheessa tankata glykogeenivarastot täyteen. Itse en yli 4 viikkoa olisi ilman tankkauspäivää. Ja saattaa se hieman buustata aineenvaihduntaakin jos esim 1000kcal yli normaalin syö. Vaikutus lienee kuitenkin marginaalinen. Ja tosiaan, viisammat korjatkoon.

Olen miettinyt myös sellaista ratkaisua, että söisin vain silloin kun on nälkä, mutta kuitenkin proteiini-rasva painotteisesti.

Jatka vaan sitä laskemista, kyllä se paino siitä alkaa tippumaan :thumbs:

Voiskohan toi proteiinien suuri määrä vaikuttaa. Jossain vanhoissa pakkiksen ketothreadeissa muistaakseni todettiin, että protskut ja rasvat olisi hyvä olla suunnilleen 1:1

Kulutuskalorien laskeminen on aika turhaa hommaa, koska erot perusaineenvaihdunnassa ovat yksilöiden välillä niin älyttömän isoja. Itse olen 80kg mies ja rasva ei pala matalahiilarisella ruokavaliollakaan kuin vasta kahdentuhannen pinnassa. Kalorilaskurien mukaan ylläpitotaso on jossain kolmentuhannen kivemmalla puolella.

ei liikaa proteiinia koska jos elimistö ei pysty käyttään kaikkia eli syöt sitä liikaa se varastoituu rasvaks, jätä proteiinit sinne 150-170g, kantsii pitää mässypäivä sillo tällö, ite todennu sen kans mutta oikeestaa vasta sitte jos painon lasku on alkanu hiipumaan sillo syy voi olla kans > liialliset kalorit eli niitä taas pienentämään

lentoemo sanoi:
Vai onkohan tässä taustalla vaan se perinteinen, että syön liian paljon?

Luultavasti. Arvioimalla energiankulutus on mahdollista mennä aika pahastikin metsään

lentoemo sanoi:

Miksei kannata? Ketoosiin pääsee kyllä helposti uudelleen. Ketoosissa ei ole mitään "maagista".
Liika proteiini saattaa estää ketoosiin pääsyn, mutta rasvan häviäminen kehosta on kiinni kokonaiskulutuksen ja energiansaannin suhteesta. Jos siellä joku varastoidaan pysyvämmin rasvaksi, niin se on rasva.

Aika samoilla linjoilla olen kuin muutkin, eroja (peruskin)aineenvaihdunnassa on henkilöiden välillä suuresti ja joillekin vaan pitää kalorit olla alhaalla. Tälläisessa tilanteessa jossa paino ei putoa voi "tuntuma" olla kova sana tai sitten kylmä kalorien lasku 400-500kcal, se alkaa olla ero joka pitäisi huomata. Tuntumalla tarkoitan kahta asiaa, sitä että syöt tuntuman mukaan silloin kun on nälkä ja/tai sitä että huomaat kyllä jos kalorit menee liian alas, tällöin treeni ei vain kulje ja on heikko olo muutenkin. Eli jos alkaa tuntumaan että menee olo kalorien laskun jälkeen v-mäiseksi niin sillon tiedät että ollaan pikkusen liian alhaalla.

Hiilari tankkaus on hieman 2 jakonen asia, toisaalta se täyttää lihakset ja auttaa treenejä yhden kierron ajan, toisaalta liiallinen tankkaus hidastaa rasvanpalamista jopa siihen malliin että viikottainen tankkaus = rasvaa ei pala paljon yhtään. Tämä on hyvin yksilökohtainen asia, jotkut voi tankata sikana viikonlopun ja dietti etenee toiset taas hyytyy rasvanpoltossa siihen paikkaan.

Yksi hiilari tankkaus tapa on tehdä se siten että kun olet saavuttanut jonkun tavoitteen rasvanpalamisessa niin voit taas tankata lihakset täyteen, esim. 2 kilon rasvanpudotus. Tähän sitten kuluu aikaa 1-4 viikkoa riippuen miten sattuu rasva palamaan.

Se että painosi ei ole pudonnut on tietty aika jänskä, yleensä nestettä katoaa hiilareiden hävittyä 2-4 kiloa jo ensimmäisen viikon jälkeen jonka jälkeen vasta tahti alkaa mennä rasvanpalamisen tahdissa.

Oma mielipiteeni on että mieluumin yrittää pudottaa painoa hiukan liikaa kuin se että tuhraa taas kuukauden turhaan kun rasvaa ei pala yhtään. Tämä ainakin dietin alussa. Ota seuraavan kuukauden tavoitteeksi 4-6kg painon pudotusta niin tästä luulisi olevan 3-4kg rasvan osuus, loput nestettä. Lihaksien häviämisestä ei pitäisi olla suurta vaaraa jos niitä ei ole kohtuu paljon ja yleensä nekin kuulemma lähtee liukenemaan vasta kun on päästy aika vähiin rasvoihin.

Voi olla, että kehosi käy dieetistä johtuen aika voimakkaasti säästöliekillä ja sitä kautta energiankulutus on siis normaalia alhaisempi. Sulla on aina ollut proteiinit tosi korkealla muistaakseni, joten low carb ei anna lisätehoa samalla lailla kuin niillä joilla protskut on olleet ennen low carbbia normaalit. Et siis voi odottaa ihmeitä low carbilta ilman kunnon miinuskaloreita, varsinkin kun sun pitkä urheilutaustasi on varmaankin aiheuttanut sulle hyvän insuliiniherkkyyden lihaksiin ja sitä kautta hyvän hiilareiden käyttökyvyn lihaksissa --> keto ei ole sulle yhtä tehokas kuin ylipainoisille insuliiniresistenteille aikaisemmin hiilarisyöpöille.

Mielestäni kaloreita on edelleen hiukan liikaa. Hitaanaineenvaihdunnan omaavana itselläkin alkaa paino tiputa vasta ~2200kcal:lla. Toisaalta edes jonkinlainen lihominen tarvitsee 3000-4000kcal. Itse lähtisin laskemaan vähän rasvan määrää esimerkiksi 50g päivässä.

Pituutta 178 ja painoa 87kg ja se rumempi sukupuoli.

Tsemiä! :thumbs:

Eikös tossa viikonlopun Helsingin Sanomissa aika suoraan tyrmätty kaikki atkinsit ja muut ketogeeniset dieetit. Itse en lukenut kyseistä artikkelia, ihmetyttää kun täällä ei ole ollut mitään juttua siitä. Lukiko joku?

Ei siinä IMO mitään tyrmätty...päinvastoin vaan oli jopa pikkuinfoboksi siitä kuinka nykyiset suositukset ovat ehkä liikaakin hiilaripitoisia. Luin jutun mutta ulkoa en toki muista. Minusta se oli aika positiivisen kuuloinenkin juttu, kunhan sanoi että Atkins oli teoriapohjalta vähän hakusalla mutta sai kuitenkin luotua varsin toimivan dieetin.

Mulla ei toimi mikään dieetti, jos syön 2,5g protskua per painokilo. Vuosien varrella oon huomannut että mulle riittää ihan mainiosti 1g/painokilo tai vähempi, jos ei treenaa kunnolla. Voihan olla että se on sullakin tästä kiinni, kannattaa ainakin kokeilla.

Kiitoksia asiallisista vastauksista! Näistä olikin jo paljon apua. Asia taitaa olla niin, että kaloreita pitää laskea ja ottaa hiilaripäivät käyttöön. Lasken nyt aluksi proteiinit tohon 150g tuntumaan, rasvat 90g ja hiilarit < 20g. Ilmoitan myöhemmin, kuinka homma on lähtenyt luistamaan.

Fatso sanoi:
Hiilari tankkaus on hieman 2 jakonen asia, toisaalta se täyttää lihakset ja auttaa treenejä yhden kierron ajan, toisaalta liiallinen tankkaus hidastaa rasvanpalamista jopa siihen malliin että viikottainen tankkaus = rasvaa ei pala paljon yhtään.

Niin, tässäkin toki pätee energiatase. Tuossa voi olla myös ongelmana se, että oletetaan, että ollaan kulutettu glykogeenivarastoja enemmän kuin onkaan, ja sitten mätetään kilokaupalla sitä hiilaria (ja ties mitä muuta siinä sivussa....). Normaali 3-4 kertaa viikossa tehtävä salitreeni ei kuitenkaan niin kauheasti kuluta sitä glykogeenia.

ande2 sanoi:
Lukiko joku?

Pidin siitä tänään esitelmän. Tässä artikkelin parhaimmat palat, IMO:

"rasvojen ja proteiinien kalorit lihottavat aivan yhtä paljon kuin hiilihydraattien"

Toki siinä oli otsikko isolla että kalori on kalori. Mulla tulee kalorilaista mieleen että voisi yhtä hyvin syödä pelkkää karkkia, koska se on sama mistä kalorit ottaa.

"Actual nutrient intakes from food records during the VLCK (%carbohydrate:fat:protein= ~9:63:28%) and the LF (~58:22:20%) were significantly different. Dietary energy was restricted, but was slightly higher during the VLCK (1855 kcal/day) compared to the LF (1562 kcal/day) diet for men. Both between and within group comparisons revealed a distinct
advantage of a VLCK over a LF diet for weight loss, total fat loss, and trunk fat loss for men (despite significantly greater energy intake)."

Lähde: Volek ja kumppanit

"Atkinsin mukaan hyvin proteiinipitoisessa, vähähiilihydraattisessa ruokvaliossa osa ruoan energiasta jää hyödyntämättä. Ylijäävät kalorit poistuisivat kehosta ketoosiksi kutsutussa tilassa virtsan mukana"

"urinary and breath excretion of acetone is negligible in terms of caloric loss,
amounting to a maximum of 100 calories per day"

ja nuo ovat ilmeisesti caloreita pienellä c:llä.

Lähde: Lyle McDonald: The Ketogenic Diet

"Jos ketoosi olisi johtanut perusaineenvaihdunnan lisäykseen, sekin olisi tullut tällä [kaksosten hapenkulutus] menetelmällä esiin"

Mistä sitten johtuu että VLCK:llä tulokset ovat parempia? Entä proteiinin korkea Thermic Effect of Feeding (TEF)?

"Kun lihavilla vanhemmilla on pulskia lapsia, syynä ovat useiden eri tutkimusten mukaan ennemminkin geenit kuin kotona opitut ruokailutottumukset"

Mun mielestä ne on lihavia koska syövät enemmän kuin kuluttavat. Harvalla tuskin on sellaset geenit että lihakset kuihtuu pois ja rasvaa tulee tilalle väkisin.

"Ihannepainoisen geenit perineellä ei vain ole välttämättä mitään käsitystä siitä, kuinka paljon lihavuuteen taipuvainen joutuu kieltäytymään pitääkseen painoindeksinsä normaaleissa rajoissa"

Voi poloisia, noilla paskageenisillä on varmasti vaikeeta kun itsekuria vaaditaan. Täysin kohtuutonta. Cry me a river :justin:

Itseasiassa hehän voivat mässätä mäkissä suruunsa, koska he ovat jokatapauksessa tuomittuja lihoamaan jo syntyessään. Turha yrittää kun toivoa ei ole. Super Size Me leffassa, 16v tyttö selitti miten media tuputtaa leffatähtien kuvia ja hänkin haluaisi näyttää siltä mutta se ei ole realistista. Mulle jäi epäselväksi miksei hän voisi olla lihakseton ja läskitön niin kuin starat...

Anteeksi offtopic postini :nolo:
No niin mennään kaikki syömään rasvatonta jugurttia kun sillä ei liho :sumo:

astro sanoi:
"Actual nutrient intakes from food records during the VLCK

Mistä sitten johtuu että VLCK:llä tulokset ovat parempia? Entä proteiinin korkea Thermic Effect of Feeding (TEF)?

Food records.............siinä yksi "taikasana".

Mitä tapahtuu, kun ei luoteta ruokapäivyreihin:

Am J Clin Nutr. 1992 Feb;55(2):350-5. Related Articles, Links

Energy intake required to maintain body weight is not affected by wide variation in diet composition.

Leibel RL, Hirsch J, Appel BE, Checani GC.

Laboratory of Human Behavior and Metabolism, Rockefeller University, New York, NY 10021.

Diets rich in fat may promote obesity by leading to a greater deposition of adipose-tissue triglycerides than do isoenergetic diets with less fat. This possibility was examined by a retrospective analysis of the energy needs of 16 human subjects (13 adults, 3 children) fed liquid diets of precisely known composition with widely varied fat content, for 15-56 d (33 +/- 2 d, mean +/- SE). Subjects lived in a metabolic ward and received fluid formulas with different fat and carbohydrate content, physical activity was kept constant, and precise data were available on energy intake and daily body weight. Isoenergetic formulas contained various percentages of carbohydrate as cerelose (low, 15%; intermediate, 40% or 45%; high, 75%, 80%, or 85%), a constant 15% of energy as protein (as milk protein), and the balance of energy as fat (as corn oil). Even with extreme changes in the fat-carbohydrate ratio (fat energy varied from 0% to 70% of total intake), there was no detectable evidence of significant variation in energy need as a function of percentage fat intake.

astro sanoi:
"Ihannepainoisen geenit perineellä ei vain ole välttämättä mitään käsitystä siitä, kuinka paljon lihavuuteen taipuvainen joutuu kieltäytymään pitääkseen painoindeksinsä normaaleissa rajoissa"
Allekirjoitan tän väitteen täysin. Olen tavannut monia ilman dieettiä tai edes säännöllistä liikuntaa pienempää rasvaprosenttia ylläpitäviä tapauksia, kuin mihin itse pääsen jatkuvalla näläntunteella ja aika lailla optimiin vakioidulla ruokavaliolla. Tiedän, että kaikki lihavat voisivat olla halutessaan hoikkia, mutta tiedän myös sen olevan heistä useimmille henkisesti mahdotonta.

Suositut

Back
Ylös Bottom