Minua vähän ihmetyttää tuo suuri proteiinin määrä. Itse olen n.100kg mies, enkä siitä huolimatta syö dietillä kuin n.160g proteiinia päivässä.
Jotenkin vaikuttaa välillä hieman liioitellulta tuo proteiinin tarve, vaikka on tietysti hyvä "ottaa varman päälle", mutta kohtuus silti siinäkin asiassa on todennäköisesti parempi vaihtoehto.
Itse olen nimittäin tässä vähitellen alkanut käytännön kokemuksesta kallistua sille puolelle, että todellisuudessa proteiinin tarve on huomattavasti pienenpi, kuin mitä monet täälläkin väittävät. Jos vähennän proteiinin saantia, en huomaa kehityksessä mitään eroa. Kuinka moni on tätä uskaltanu edes lähteä objektiivisesti käytännössä tutkimaan? En minäkään aluksi edes halunnut ajatella sitä mahdollisuutta, että lihapiirakka ja karkkipussi päivässä voisivat riittää (kärjistetysti). Näin kuitenkin vaikuttaa olevan. Riittää, kun proteiinia nautitaan n.30g joka aterialla ja aterioita on päivässä n. 5-6.
Enemmästä en usko yksinkertaisesti olevan hyötyä, vaan enemmänkin haittaa menetetyn rahan ja mahdollisten terveyshaittojen myötä.
Naisena en varsinkaan söisi noin paljon proteiinia, kun lihakset sitäkin niin vähäisesti kuitenkin hyödyntävät. Mikä on saavutettu hyöty menetettyyn rahaan, syömisen tuskaan ja mahdollisiin terveyshaittoihin nähden?