Ketogeeninen dietti.

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Ikä
38
Elikkä olen nyt tässä ollut noin 3 viikkoa tavallisella hieman matalahiilarisella dietillä (hiilarit ~120 g), mutta nyt olen päättänyt kokeilla ketodiettiä ja olen sillä ollut jo 3 päivää ainakin omasta mielestäni, mutta haluan varmistaa, että tiedän kaikki faktat.

1) Hiilareita -40 g
2) Proteiinia 2-2,5 g/painokilo

Ja tuohon se tietämykseni paljolti perustuu, ja haluaisin tietää seuraavia asioita.

1) Tapahtuuko syöminen samanlailla kun bulkilla eli, että 6 ateriaa päivässä?
2) Onko joku raja kuinka pitkään voi olla ilman niitä hiilareita vai pitääkö jossain vaiheessa pitää jakso millon syö hiilareita? 3) Pitääkö rasvaa olla kuinka paljon?
4) Pitääkö vielä tietää ketodietistä jotain?

Ja lisätään nyt vielä, että dietillä olen, jopa 15 kuukautta, kun pitäis ennen inttiä saada paino/rasvat alas. Tällä hetkellä painoa ~110 kiloa ja rasvat ~22-25 %

Itse en ole ketoillut, mutta jos tiputettavaa on noin paljon, olisin itse ainakin matalahiilarisella ja kun se alkaa tökkimään ottaisin mahdollisesti ketoilut apuun.

Mitä muut on mieltä, kannattaako ketoilut aloittaa jo tässä vaiheessa? Vai pysyisittekö vaan esim. low-carbissa? Minä kallistun siis tuohon jälkimmäiseen.

Viikinki 86 sanoi:
1) Tapahtuuko syöminen samanlailla kun bulkilla eli, että 6 ateriaa päivässä?

Joskus syön 3 isompaa ateriaa päivässä, toisinaan ne jäävät pienemmiksi jolloin tulee ehkä 5 kertaa päivässä heitettyä evästä naamaan. Oleellisinta kai on pitää se proteiinivirta tasaisena jolloin veressä kiertää koko ajan aminohappoja.

Viikinki 86 sanoi:
2) Onko joku raja kuinka pitkään voi olla ilman niitä hiilareita vai pitääkö jossain vaiheessa pitää jakso millon syö hiilareita?

Ei siinä mielessä että ihminen tarvitsisi niitä hiilareita jossain vaiheessa. Jotkut pitää tankkauspäiviä, jotka täyttävät kropan glukoosivarastoja ja antavat hermojenkin levätä. Tyyliin CKD, jota itekin aloin vähän aikaa sitten noudattamaan.

Viikinki 86 sanoi:
3) Pitääkö rasvaa olla kuinka paljon?

No tietysti loput energiantarpeestasi. Kun olet laskenut kulutuksesi ja arvioinut energiamäärän jolla laihdut sopivaa tahtia, niin tuon kirjoittamas hiilarit + proteiinit -laskutoimituksesi täydennät hiilarit + proteiinit + rasva = total -laskuksi.

Itse suosin luonnollisia rasvalähteitä. Eli vältän kaikkia teollisesti kovetettuja kasvisrasvoja, kuten margariinit ja kaikki muut joissa lukee "kevyt" kyljessä. Normaalia lihaa, pekonia, munia keltuaisineen, kuohukermaa, voita, kylmäpuristettua oliiviöljyä. Rypsiä heitän rahkan sekaan lorauksen toisinaan kun sinne ei tuo oliiviöljy yksinkertaisesti uppoa.

Viikinki 86 sanoi:
4) Pitääkö vielä tietää ketodietistä jotain?

- kropalla kestää aikaa sopeutua ketoosiin ja kääntää hiilihydraattipohjainen energiatalous rasvapohjaiseksi. Tähän menee 2-6 viikkoa. Joten älä tee niin että kokeilet 2 viikkoa ja toteat että paska systeemi ei toimi. Aikaahan sulla näytti olevan, että kokeile rauhassa.

- VHH-dieetit poistavat kropasta nestettä (itsekin tiputtanu nyt ketolla sen 20 kiloa vettä...), mikä tarkoittaa sitä että pitää juoda paljon. Mulla on toi sheikkeri hollilla, ja siitä otan tuopillisen monta kertaa päivässä. Ehkä joku 5 litraa tulee vettä juotua. Osa vedestä kannattaa ottaa kivennäisvedestä, tai sitten heittää hyppysellinen mineraalisuolaa johonkin vesituoppiin.

- Alussa voi ilmetä väsymystä, päänsärkyä, heikotusta, vitutusta ja muuta vastaavaa, mutta ne menee ohi. Älä siis luovuta. Mulla oli ekalla kerralla ketoosiin mennessä 2 viikon ripuli, nyt se näytti kestävän enää 2 päivää kun vapun jäljiltä polkastiin taas keto päälle. Samoin alussa laski sarjapainot, kunnes ne lähti nousuun.

edit:

- ne hiilarit sitten, jotka syöt... Älä ota niitä sokerista tai muusta skeidasta, vaan kasviksista. Vihreitä vihanneksia voit syödä melko rajatta ketoosin katkeamatta. Hedelmät, eli fruktoosi, täyttävät maksan varastoja ja saattavat heilauttaa ketoosista pois jos niitä syö paljon

- listaa finelin taulukoista top500 -ruoka-aineet järjestyksessä vähiten hiilihydraattia. Helpottaa elämää kun noiden määrää joudut entisestään vähentämään.

edit: typoja

Lowcarbilla pääsee pitkälle, mielestäni natulle ja ei-kisaavalle yleensäkin kannattaa jättää keto vasta viimeisiin kiristelyihin, tahi sitten syklittää sitä lowcarbin kanssa vaikka 6-8 viikon jaksoisa jos on pitkällä dieetillä.

Moni liioittelee rasvan määrää ketolla (ja muutenkin, koska se on muodissa). Jossain reilun 2000 kcal kokonaismäärissä (mihin keskivertotreenaaja yleensä joutuu ketolla kcal tiputtamaan), ei sitä rasvaa tarvita kuin ehkä 50-70g max.

70 g rasvaa ~ 630 kcal
40 g hiilaria ~ 160 kcal
----------------------
= 790 kcal

-> 2000 kcal - 790 kcal = 1210 kcal ~ 302 g proteiinia.

selevä...

Miksi sinun pitäisi ketolle ryhtyä? Aivan yhtä hyvin se rasva palaa normaalidieetilläkin, ja lihakset luultavasti säilyvät jopa paremmin low-carbilla kuin ketolla siksi koska ketolla lähtee aivan törkeästi nesteitä kropasta ja voimat tulevat alas. Voimien lasku ei ole 100% varmaa mutta se on kuitenki tödennäköistä. On toki niitäkin joilla ei tipu tulokset grammaakaan vaikka kroppa olisi nesteetön.

Cockton sanoi:
70 g rasvaa ~ 630 kcal
40 g hiilaria ~ 160 kcal
----------------------
= 790 kcal

-> 2000 kcal - 790 kcal = 1210 kcal ~ 302 g proteiinia.

selevä...

Ketogeenisellä dieetillä kehonrakentajille suositellaan hyvinkin usein juuri 1,5-2g/lbs proteiinia. Jopa yli, lihasmassan ja muiden parametrien sitä vaatiessa.

Jos 300g proteiinia tuntuu hurjalta, kannattaa dieetata sitten perinteisin menetelmin ja unohtaa ketogeeninen.

Lisätään vielä, että tämä koko threadi ei IMO kuulu aloittelijoiden osiolle, mutta olkoon nyt vaikka informatiivisena. Ketodieetti on sen verran extreme metodi, että sitä ei kannata harrastaa ennen kuin seuraavissa tapauksissa:
1) liikuntaa harrastamaton, vaikeasti ylipainoinen
2) monta vuotta treenikokemusta alla, myös perinteisempiä dieettejä
3) pitkän dieetin väli- tai loppuvaiheena
4) kilpailijat

Silti, kaikille ketogeeninen ei sovi.

S225T sanoi:
Jos 300g proteiinia tuntuu hurjalta, kannattaa dieetata sitten perinteisin menetelmin ja unohtaa ketogeeninen.

Anteeksi nyt kovasti etten lähde tämän suosituksen perusteella vaihtamaan mulla hyvin toimivaa dieettisysteemiä. :jahas:

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
ööö, siis koska olen aloittelija jonka lanteilla keikkuu tukeva siivu silavaa? :)

S225T puhuu täyttä asiaa. Ketodieetti on muoti-ilmiö ja jengi vetää sitä usein siksi koska viikossa olo tuntuu paljon kireämmältä siksi koska nesteet ovat lähteneet. Kuitenkin normaaliruokavalioon palatessa totuus tulee aina ilmi, ja olo tulee pöhöttyneeksi. Rasvanpolttovauhdin suhteen ei ketodieetissä ja normaalidieeteissä käytännössä ole eroa.

Fitness (yms) kilpailijatkaan harvemmin vetävät koko dieettinsä ketolla koska parempia tuloksia tulee varmasti hiilaripitoisilla dieeteillä. Kalorivaje on se millä se rasva palaa, ei se onko kroppa "ketovaihteella" tai ei.

Kuka tykkää mistäkin...Itse olen kokenut sen helpoksi tavaksi pudottaa painoa kesällä ja samalla voimat pysyvät hyvin yllä jopa kasvavat...lihaksesta ei ainakaan tällä dieetillä pitäisi tippua yhtä paljon kuin hiilaripitoisella. Mutta tuota kaloreiden laskemista en kyllä tajua...Itse syön jo on nälkä, jos ei ole kuittaan alitajuntaisen tarpeen ottaa proteiinia proteiinijuomalla. Aamulla voi melkein kylmiltään lähteä salille ja hyvin jaksaa reenata. Vastaavasti voi mennä töihin ja syödä vasta 2-3h jälkeen heräämisestä. ja yllätävn hyvin jaksaa vääntää treenejä...mutta pumppi puuttuu...sen voi tietysti saada kun hakee sen pumpin jollakin boosterilla tai yrtin tapaisella joka edesauttaa lihaksen pumppaantumista :)

S225T sanoi:

No eipä tuo 300g nyt ihmeellinen määrä proteiinia ole. Toki jos yrittää ilman jauhoja pärjätä, niin varmasti tulee ongelmia tuon määrän mättämisessä.

Tulee sitä itelläkin low-carbilla treenipäivinä 250g ihan helposti täyteen.

Rock^ sanoi:
Kuitenkin normaaliruokavalioon palatessa totuus tulee aina ilmi, ja olo tulee pöhöttyneeksi. Rasvanpolttovauhdin suhteen ei ketodieetissä ja normaalidieeteissä käytännössä ole eroa.

Jep. Eihän ketoosi itsessään tarkoita laihtumista. Nälänhallinnassa se voi olla hyvä apu. Ja lihasten häviämisen ehkäisyssä.

Ja itse luultavasti jatkan loppuikäni vähähiilarisella ruokavaliolla. Ei mulla ole mitään intressejä palata ns. normaaliruokavalion mukanaan tuomaan totuuteen, eli hiilari-neste-pöhöön. En siis tarkoita ketoosia, vaan lähinnä käytännössä sokeri/jauho/riisi/peruna -osaston välttämistä.

Halusin vaan sanoa että paluuta ei välttämättä aina ole entiseen :)

S225T sanoi:
Hieno painonpudotus muuten.

Tänks! Vielä toinen samanmoinen... Ja kun ensin sais tän wappupöhön pois. :rolleyes:

Cockton sanoi:
Ja lihasten häviämisen ehkäisyssä.

Kerrohan miten yleisesti ottaen voimatasoja alentava kuihduttava dieetti voi olla hyvä apu lihasten säilymiseen? Varsinkin siinä tapauksessa jos vertaamme ketodiettiä low-carbbiin (100+g hiilaria) olettaen että molemmissa syödään korkeita määriä proteiinia 2+g/painokilo. Ja kuten tiedetään on insuliini anabolisin hormoni ja sitä ei ilman hiilihydraatteja voi erittyä, eli ketolla on lähestulkoon mahdotonta kasvattaa lihasmassaa mutta hiilaridieetillä se on mahdollista (ei kuitenkaan yleistä). Tässä valossa olisi melkoisen vaikea kuvitella ketodieetin olevan parempi dieetti lihaksien säilyttämiseen verrattuna low-carbbiin.

Manninen

Volek

Löydät varmaankin itse lisää aiheesta.

edit: sain vähän aikaa sitten käsiin Lyle-sedän the ketogenic dietin. Noi linkit on siinä rajalla onko ne low-carbia vai ketoosia, mutta tuo opus vastaa varsin seikkaperäisesti kysymykseesi.

Okei no ainakaan huonoa ei ole tehnyt, nyt olen ollut 4 päivää "ketolla" ja aamupaino maanantaina oli 112 kg ja nyt yöpaino:D 109 kg eli hyvin on näköjään nesteet ruvennu tyhjeneen :D

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom