KetoDietin ruokavalio.

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Manala
  • Aloitettu Aloitettu
Ikä
39
Te jotka olette aiemmin tuota ketodiettailua käyttäneet, kertokaa ruokailutottumuksianne+ mitä vitamiineja käytitte.

Olen tässä aloittelemassa Ketodiettiä ja omaan mieleen tuo ruokavaio näyttää aika kapealta.

Kanamunia,rahkaa,raejuustoa,lihaa,kanaa,kalaa... on niitä muitakin mutta sellaisia kokonaisuuksia hakisin eri ateriolle. Pistäkää omia kokkauksianne ketodietille eli mahd vähä hiilarinen, missä paljon protskuja ja hiukkanen nihitä hyviä rasvojakin....Tai postatkaa joku asiaankuuluva hyvä linkki. Itselläni ei suoranaista sellaista pikaiselle selauksella löytyny.

Toinen kysmys tulee yllätys yllätys Dietillä palautusjuomasta.
Mitä Palautus/Proteiinijuomaa suosittele ketodietille?
Syitä/mielipiteitä mukaan koko asiaan niin saadaan homma rullaamaan.

:5:

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Meikäläisen vakioaamiainen on 4 kananmunaa ja puoli pakettia pekonifilettä (60 gr.). About gramma hiilareita, 40 grammaa protskua ja 35 grammaa rasvaa. Tohon sitten jotain rehuja (tomaattia ja kurkkua) kyytipojaksi, niin tolla pärjää pari tuntia.

Muuten menen aika tylsällä liha-, kala-, kana-, kananmunalinjalla protskujen suhteen. Rasvat tulee noista edellisistä ja suoraan pullosta rypsiöljyn muodossa. Hiilarit kasviksista, kuituja niiden lisäksi myös maapähkinöistä.

Mitään vitamiineja en ole monivitamiinpillerin lisäksi käyttänyt.

Palautukseen pelkkää heraprotskua, koska "säästän" tuota hiilarikiintiötä noille kuitupitoisille ruoka-aineille.

Mä oon tosi tylsä: maitorahkaa + pellavasiemenrouhetta + vehnälesettä, raejuustoa, kananmunanvalkuaisia ja vähärasvaista kinkkua.

Monivitamiini, magnessium (erittäin tärkeä), c-vitamiini, kalaöljy.

Palautusjuoma itse sotkettu 30 g protskua, 30 g hiilaria.

Ironbutt sanoi:
Monivitamiini, magnessium (erittäin tärkeä), c-vitamiini, kalaöljy.

Noissa maapähkinöissä on kanssa aika kivasti tuota magnesiumia.

Onko sinulla Ironbutt minkälaiset nuo proteiinin ja rasvan määrät? Itse vedän suunnilleen saman verran kumpaakin (170 grammaa).

Tässä tuttuni otti kunnon ketodieetin... Kaveri oli taekwondon maajoukkueessa ja jossain vähän alle kahdeksan kympin otteli. Rasvaprosentti oli mikä tuolla tasolla yleensä on. Sitten lähti paino putoamaan lähes itsestään, putosi, putosi ja kohta oli enää 65 mittarissa. Sitten alkoi vähän lenkki käydä raskaaksi ja yksi päivä se sinne metsään sitten jäikin. Sairaalassa mitatessa ketonit oli tosi kunnossa ja glukoositkin oli peräti ~72mmol/l - kaveri oli juuri liittynyt Type I diabeetikkoihin. Siinä ketodieetti tulee kaupan päällisenä - ensin lähtevät rasvat, sitten lihakset ja lopuksi henki.

Tämän tarinan loppukaneetti on nyt siinä, että dieetti varmasti toimii mutta...ketotikkuja on olemassa siksi, jotta voitaisiin helposti todeta hengenvaarallinen myrkytystila kehossa, ei dieetin apuvälineenä. Tämä koko aihe kuuluisi mielestäni tuonne roinaosastolle -> käyttäkää järkeä ja kohtuutta ketojen kanssa leikkiessä!

Kerran viikossa mättöpäivä, jolloin syödään helvetisti ja ihan mitä halutaan. Näin saadaan keho pois ketoosista ja dieetti on turvallisempi. Tomaattia kannattaa kuulemma syödä, sillä keho pyrkii happamaan tilaan ketoosin aikana ja tomaattihan on melko emäksistä. Näin olen lukenut.

Lisää juttua, ei niinkään ruokavaliosta vaan yleisesti:

http://wwnet.fi/users/llcoolj/fketo.htm
http://koti.mbnet.fi/lowcarb/ketoosi.html

edit: mitä ketotikkuja? Eikös tässä nyt puhuta ihan luonnollisesta, ruokavalion kautta saavutettavasta ketoosista?

beginner sanoi:
edit: mitä ketotikkuja? Eikös tässä nyt puhuta ihan luonnollisesta, ruokavalion kautta saavutettavasta ketoosista?

Myyvät sellaisia tikkuja joilla vain tarkistetaan onko keho ketoosissa vaiko ei ole.

Caygill sanoi:
Tässä tuttuni otti kunnon ketodieetin... Kaveri oli taekwondon maajoukkueessa ja jossain vähän alle kahdeksan kympin otteli. Rasvaprosentti oli mikä tuolla tasolla yleensä on. Sitten lähti paino putoamaan lähes itsestään, putosi, putosi ja kohta oli enää 65 mittarissa. Sitten alkoi vähän lenkki käydä raskaaksi ja yksi päivä se sinne metsään sitten jäikin. Sairaalassa mitatessa ketonit oli tosi kunnossa ja glukoositkin oli peräti ~72mmol/l - kaveri oli juuri liittynyt Type I diabeetikkoihin. Siinä ketodieetti tulee kaupan päällisenä - ensin lähtevät rasvat, sitten lihakset ja lopuksi henki.

No huhhuh. Onko tästä ollut enempiki sitte iha tutkimuksia tai muuta, siis että laukaiseekohan ketoosi sokeritautia kuin usein? Vähä suunnittelin ensi keväälle ketodieettiä, mutkun suvussa on ollut sokeritautia, niin nyt kävi hieman jännättämään.

ehec sanoi:
No huhhuh. Onko tästä ollut enempiki sitte iha tutkimuksia tai muuta, siis että laukaiseekohan ketoosi sokeritautia kuin usein? Vähä suunnittelin ensi keväälle ketodieettiä, mutkun suvussa on ollut sokeritautia, niin nyt kävi hieman jännättämään.

Tapahtumat lähtivät tässä ilmeisesti toisin päin (niin kuin yleensä), ensin alkava sokeritauti ja epätäydellinen glukoosisynteesi aiheutti megaketoosin.
Tyypillisin sokeritaudin (ykköstyypin) oire onkin ketoosin takia tapahtuva painon pudotus.

Caygill sanoi:
kaveri oli juuri liittynyt Type I diabeetikkoihin.

Ja tätä ennen ei ollut mitään merkkiäkään diabeteksestä ?

pahoittelut meuhkaamisesta mut nyt menee jo topicin ohi :(

joku mainitsi että pitäsi niitä kasviksiakin pitäsi vedellä, mutta eikös ainakin joissain kasviksissa ole hiilareita vai menikö taas muistini mönkkän. Pistäkääs listaa/linkkiä noista proteiinipitoisista ruoista.
ja miten muuten otatte yleensä rasvat. Itelläni toimii tuo joku kalanmaksaöljy tabletti+ oliiviöljyä vetelen 2lusikallista päivässä (hyi hemmetti :curs: )

ajattelin jotakuinkin seuraavaa ruokavaliota

aamupala:kuppi kahvia+lenkki
2aamupala 1h myöhemmin raejuustoa/rahkaa, lusikallinen oliiviöljyä ja protskujuoma. +1000mg C+

ruokailu: kanaa/kalaa/nautaa joku 400g+ sopivia rehuja+

välipala rahkaa/raejuustoa

lounas lihaa+rehuja+protskujuoma

iltapala: raejuustoa/rahkaa+ lusikallinen oliiviöljyä+tabu kalanmaksaöljyä.

LISÄYKSIÄ/VÄHENNYKSIÄ RUOKIINII KIITOS, KOSKA EN USKO TUON VIELÄ TÄYDELLINEN OLEVAN....

Voi hyvä luoja. Yrittäkääpä nyt ymmärtää ettei diabeettisella ketoasidoosilla ja ketodietillä ole mitään tekemistä keskenään.

Ykköstyypin diabeetikon aineenvaihdunta on häiriintynyt pahasti. Haima ei tuota lainkaan insuliinia, joka säätelee keskeisesti koko energia-aineenvaihduntaa. Hoitamattomana (ja useimmiten juuri taudin puhjetessa niinkuin tarinan kaverilla) tuotetaan ketoneita täysin holtittomasti, yli tarpeen ja nämä sitten aiheuttavat elimistön happamoitumisen eli asidoosin ja mahdollisesti kooman ja kuoleman. Useimmiten tauti saadaan "kiinni" aiemmin painon putoamisen, runsaan juomisen ja virtsaamistarpeen yms. ansiosta. Huonoimmassa tapauksessa potilas tulee tajuttomana päivystykseen ja havaitaan puhjennut ykköstyypin diabetes. Ensiavun ja toipumisen jälkeen potilas sitten opettelee elämään tautinsa ja siihen liittyvien insuliinipistosten kanssa.

Ketoositila taas on elimistön normaali reaktio vähäiseen ravinnon saantiin jolla tämä laji on historian hämärissä selvinnyt silloinkin kun antilooppilaumaa ei ole näkynyt kuukausiin. Ketoneja tuotetaan rasvasta sen verran mitä energiaksi tarvitaan, niitä ei kerry elimistöön, eivätkä ne happamoita sitä. Ketostixillä näkyy ketodietillä parhaimmillaankin hyvin vähän ketoneita virtsassa (ns. +) kun diabeettisessa ketoasidoosissa niitä on kolmen + edestä (+++). Ketostixien käyttö ketodietillä on täysin turhaa, omasta olotilastaan kyllä tuntee kun kroppa on ketoosissa ja homma toimii eikä se tosiaankaan voi mennä mitenkään "yli".

Näitä yhdistää ainoastaan ketoneiden muodostus joka on ihmisen normaali toiminto.
Ketodietti EI voi aiheuttaa ykköstyypin diabetesta, ainakaan nykytietämyksen mukaan.
Samalla logiikalla ei saisi hengittää ollenkaan koska hyperventiloiminen on vaarallista.

Ei kannattaisi kauheesti kirjoitella moisia jos ei oo harmaintakaan aavistusta mistä puhuu.

Tahvo Tohveli sanoi:
Onko sinulla Ironbutt minkälaiset nuo proteiinin ja rasvan määrät? Itse vedän suunnilleen saman verran kumpaakin (170 grammaa).

Mun dietti on valtavirrasta poikkeava, vähärasvainen ketodietti. Protskut nyt 200 g, rasvat 30 g, hiilarit 55 g. Omin neuvoin en tätä löytänyt, guru ohjaa :worship:

Kaloriraja on tietty henkilökohtainen! Mä olen superhypervähän kuluttava ihminen. Kenenkään miehen ei tule kokeilla vastaavilla arvoilla. Ensin päätätte ne kalorirajat, sitten protskun määrän (reilu 3 g/kg), sitten hiilarit (alle 70 g o hyvä) ja sitten loput rasvaa kunnes kalorit tulee täyteen. Dietin edetessä kaloreita leikataan rasvan määrää vähentämällä.

Toimii paremmin kuin rasvainen ketodietti - saa syödä enemmän kaloreihin nähden. Ja paino tippuu toisin kuin rasvaisella ketodietillä - vaikka otinkin suurimman osan rasvoista öljyinä.

Pistin VIP-puolelle oman treenithreadin pystyyn, sinne päivittelen dietin edistymistäkin sitten.

Kun käyttää vähän mielikuvitusta niin ketollekin saa aivan hyviä sapuskoita.

Vaikkapa kananrintafilettä (paistetaan) , ruukkusalaattia, vähärasvaista sinihomejuustoa, kurkkua ja vajaa purkki ananasta. Sotketaan ja saadaan aikaan aivan maukas salaatti.

Vaihdetaan tilalle savulohta (hyviä rasvoja) ja raejuustoa ja saadaan hieman vaihtelua. Toki muitakin vaihtoehtoja on, mielikuvitusta vain kehiin.

Monivitamiinia meni viime kerralla ketoillessa, ei oikeastaan muuta. Palkkarissakin yritin nipistää hiilarit melko minimiin. Ja kuitujen saannista kannattaa huolehtia, ainakin mulla menee homma ihan perseelleen jos ei saa kuituja tarpeeksi.

Aamupala:
heraa + mans. heraa 1:1, pakastemansikoita, c-vitskua jauheena, makeutusainenappi, krea ja 20 g rypsäriä (hieman vettä sekaan, survotaan mössöksi) :kuola:

ja iltapala:
Ehrmann + 20 g rypsäri + loraus hiilaritonta mehutiivistettä (sössätään) :kuola:

Rasvat menee loistavasti näiden mukana, ja maistuu oikeasti hyvälle, erityisesti rahkan kanssa! Muuten vetelen rypsäriä päivän mittaan pellavarouheen seassa.

Palautusjuomana hera + vähän mansikan makuista heraa makuna + makeutusainenappi.

Kanan/ muun lihan ja raejuuston kanssa syön päivittäin tomaattia, jäävuorisalaattia, sipulia ja kurkkua. Täyttää mukavasti ja itsekin lukenut tuosta happo-emästasapainosta. Ei ainakaan haittaa tee. Hiilarit pysyy silti alle 20 g/vrk.

Ironbutt sanoi:
Mun dietti on valtavirrasta poikkeava, vähärasvainen ketodietti. Protskut nyt 200 g, rasvat 30 g, hiilarit 55 g. Omin neuvoin en tätä löytänyt, guru ohjaa :worship:

Kaloriraja on tietty henkilökohtainen! Mä olen superhypervähän kuluttava ihminen. Kenenkään miehen ei tule kokeilla vastaavilla arvoilla. Ensin päätätte ne kalorirajat, sitten protskun määrän (reilu 3 g/kg), sitten hiilarit (alle 70 g o hyvä) ja sitten loput rasvaa kunnes kalorit tulee täyteen. Dietin edetessä kaloreita leikataan rasvan määrää vähentämällä.

Toimii paremmin kuin rasvainen ketodietti - saa syödä enemmän kaloreihin nähden. Ja paino tippuu toisin kuin rasvaisella ketodietillä - vaikka otinkin suurimman osan rasvoista öljyinä.

Seuraa tyhmä kysymys: Oletko oikeasti ketoosissa?

Nimittäin normaalissa ketodietissä runsaan rasvan (60-70% energiantarpeesta) ideana on juuri se, että elimistö ei muuta sitä juuri ollenkaan glukoosiksi, jolloin ketoositila ennenpitkää käynnistyy. Sen sijaan proteiineja muutetaan runsaammin, varsinkin silloin, kun syödään alle kulutuksen. Päätellen syömistäsi proteiini ja hiilarimääristä meinaa väkisinkin tulla mieleen, ettet mahdollisesti ole ketoosissa vaan diettisi on pikemminkin jonkinlainen runsasproteiininen dietti.

Omskakas sanoi:
Seuraa tyhmä kysymys: Oletko oikeasti ketoosissa?

Ehkä hieman yllättäväkin vastaus: kyllä olen. Ketotikkujen mukaan olen ketoosissa - ja vieläpä huomattavasti "syvemmällä" kuin koskaan normaalia runsasrasvaista ketoa vetäessäni.

Aikaisemmin, runsasrasvaisella ketolla sain aina "miedon" 1-2 tason ketoosin päälle. Useimmiten tikku näytti tuolloin aina tuota ykköstasoa. Nolla kun on se neutraali.

Nyt, vähärasvaisella dietillä, ketoosi on aina vähintään kaksi mutta ei kuitenkaan syvene minnekään huolestuttavalle tasolle (ketotikkujen max on 16). Nelonen taitaa olla syvin taso.

Poikkeuksena tietenkin hiilaritankkauksen jälkeinen päivä (sunnuntai). Maanantaina ketotikut jo värjääntyvät.

Tämä on mielestäni erittäin merkittävä juttu, sillä se osoittaa että kroppa todella poltaa mun omia rasvavarastoja - ei ravinnosta saatuja öljyjä.

Ironbutt sanoi:
Ehkä hieman yllättäväkin vastaus: kyllä olen. Ketotikkujen mukaan olen ketoosissa - ja vieläpä huomattavasti "syvemmällä" kuin koskaan normaalia runsasrasvaista ketoa vetäessäni.
...........................
Tämä on mielestäni erittäin merkittävä juttu, sillä se osoittaa että kroppa todella poltaa mun omia rasvavarastoja - ei ravinnosta saatuja öljyjä.

Mielenkiintoista. Ensikuulemalta "vähärasvainen ketodietti" kuulostaa aika typerältä idealta. Tuntuu hassulta, että se voi olla toimiva ratkaisu. Mutta aina sitä oppii jotakin uutta. :)

Manala sanoi:
joku mainitsi että pitäsi niitä kasviksiakin pitäsi vedellä, mutta eikös ainakin joissain kasviksissa ole hiilareita vai menikö taas muistini mönkkän
100 grammaa tomaattia sisältää
20 Kcal energiaa, 0,9 g proteiinia, 0,1 g rasvaa, 3,7 g hiilihydraatteja, 1,4 g ravintokuitua

Opiskelija sanoi:
Ei kannattaisi kauheesti kirjoitella moisia jos ei oo harmaintakaan aavistusta mistä puhuu.

MUTUtieto ei pohjaudu faktoihin, valitettavasti sitä täällä silti viljellään...

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom