Keskustelua naisten fitnessistä ja vapaaohjelmista

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Faidra
  • Aloitettu Aloitettu
Mitä mieltä olette siitä, miten laajalla liikevalikoimalla vaparia kannattaa alkaa suunnitella? Pitäisikö siis ihan suosiolla vaan jättää pressit pois ja keskittyä vahvuuksiin (hypyt/jalanheitot ym, muut tasapainoliikkeet kuten vaa'at, venyvyysliikkeet) vai väkisin juntata niitä kunnes ne menee?

Itse teen ainakin niin, että kirjoitan paperille ne liikkeet, joita haluaisin tehdä ohjelmassa (n. 8 kpl) . Yleensä ne liikkeet on jo sellaisia, joita olen jo tehnyt tai oletan oppivani hyvissä ajoin ennen kisaa. Tietenkin riippuu siitä, kuinka paljon on aikaa kilpailuun. Jos useampia vuosia edessä, niin silloin kannattaa treenata kaikkea.

Olen tullut siihen tulokseen, että meikäläisellä on joitain liikkeitä, joita on realistisesti mahdotonta oppia, joten rajoitan liikemääriä. Tottakai pitää lähteä siitä, että kaiken voi oppia, mutta yksinkertaisesti moni liike vaatisi niin paljon harjoittelua, ettei aika riitä. Mielestäni on sitten hyvä keskittyä niihin määrättyihin ja oppia ne hyvin ja näin ei akrobatiaharjoittelussa tarvitse hosua kaikkea mahdollista.

Voin aika lailla yhtyä tohon Pinjan kommenttiin. Itsekin tein selkeän listan liikkeistä jotka tulevat ohjelmaan ja siinä tietysti myös muutama liike jonka haluaisin vielä mahdollisesti oppia. Niillä ns. varmoilla liikkeillä mennään ja jos jotain uutta opitaan tai pystytään tekemään niin tietty aina vaan parempi :)

Itse treenaan pari kertaa vkossa nyt niitä "omia" liikkeitä ja sitten yhtenä pvänä vkossa tulee tehtyä vähän muutakin. Veikkaan, että mitä lähemmäs kisoja tullaan niin pääpaino siirtyy niihin omiin varmoihin liikkeisiin ja kokonaisuutena vaparin läpiviemiseen.

Pitäisikö siis ihan suosiolla vaan jättää pressit pois ja keskittyä vahvuuksiin (hypyt/jalanheitot ym, muut tasapainoliikkeet kuten vaa'at, venyvyysliikkeet) vai väkisin juntata niitä kunnes ne menee?
Niin kauan kun säännöissä ei ole lueteltu mitään pakollisialiikkeitä, en näe mitään järkeä esittää itselleen epäedullisia "temppuja". Huonosti onnistuvat epäpuhtaat liikkeet, antavat juuri tuon kömpelön vaikutelman, mistä tässäkin keskustelussa monet ovat maininneet. Ennemmin tekee sitten niitä juttuja mitkä sujuu ongelmitta ja joita on varma olo esittää.

Ite oon sen huomannut et kun listaa itelleen liikkeitä joita haluais oppia ja ottaa vapariin ni hops niitä onkin ni helvetisti ettei millään aika riitä. KUN on oikeasti pirun paljon mahtavia liikkeitä joita HALUAISI opetella, mut realismia peliin... Aika eikä resurssit riitä opetella kunnolla että se näyttäis niin hienolta kun vaaditaan.

Sillon tulee se eteen, et pitää valikoida ne itelle sopivimmat liikkeet ja ne jotka on oikeasti realistista opetella (olettaen että tähtäimessä ovat kisat piakkoinkin, ei sitten joskus 10v päästä). Ja jättää ne vaikeimpien liikkeiden harjoittelu sinne kun aikaa siihen on (ei ehkä kisoja hetkeen).

Tässä tulee se sit vastaan et offillakaan ei voi hosua kaikkea ja yrittää opetella miljuunaa liikettä kerralla/yhdessä supussa vaan sen takia että haluaa oppia ne. Toki monipuolinen harjoittelu on hyvä, mutta realismia peliin. On aikastalailla epärealistista, ellei oo tosi tosi lahjakas oppimaan, ajatella että pystyy opetalla esim. kolme ihan uutta liikettä lyhyellä (esim. just vuosi) off-kaudella kisojen välissä. Se aika on kuitenkin häviävän lyhyt ja oppiminen ei aina suju ihan iisisti. Kun totuus on se että, jo yhden liikkeen harjoittelu (uuden tai muuten erilaisen variaation-joka vaatii panostusta) vaatii aikalailla. Ja sitä on harjoiteltava tuhansia ja tuhansia kertoja. Nostan hattua jokaiselle joka tuo selvästi jotain uutta vapariin, se ei tule ilmaiseksi vaan sen eteen todellakih joutuu paiskimaan niska limassa töitä. Tosin hauskaahan se on :) ja se on niin mahtavaa se onnistumisen fiilis kun saa jonkun jutun tai tempun loksahtamaan, varsinkin sen ekan kerran :hyvä:. Kun se vaan loksahtaa ja tajuaa miten se homma menee!

Tavoitteita on oltava, mutta realistisia. On kehitettävä itseään ja opeteltava uusia juttuja. Mutta sanotaanko nyt näin, että yks kerrallaan. Kannattaa opetella se joku yks juttu kunnolla ja sitten vasta alkaa opetella toista. Näin se liikepankki ja osaaminen karttuu, hitaasti, mutta varmasti. Näin mun mielestä.

On tullut meinaan kantapään kautta opittua et jos yrittää opetalla monta (itselle) vaikeaa liikettä, vaik kui haluis ne oppia ja ottaa mukaan ohjelmaan, tulee tuloksesta yleensä kaaos, eikä osaakaan mitään suunnitelluista niin hyvin kun oli suunnitellut. Ja sit on mielikin ihan sekasin mitä kannattais tehä ja missä mennään...Nii ja tietty sitten se fysiikankin kehitys pitää ottaa huomioon. Kaikkea ei voi saada heti. On jaksotettava ja keskityttävä tarpeeksi "pieniin" alueihin kerralla, eikä hosuen monia. En siis väitä että jengi näin tekiskään, puhunpa vaan mitä ite on esim. tullut koettua :wtf:. Ei fiksua.

Eli mun mielestä: kasaa ohjelman niiden liikkeiden varaan jotka osaa, ja melkein osaa (pystyy opetella realistisesti ajatellen seuraavaan etappiin mennessä (oli ne sit ne kisat tai joku muu). Ja sitten voi pitää muutaman liikkeen semmoisena että JOS rupee menemään hyvin ni sit voi pitää sen oven auki et lisäis liikkeen vapariin.
Oma vapari ei ollut mitenkään järin kummallinen, mut kasasin sen tosiaan sen varaan mitä opin. Nyt oon opetellut aikalailla yks liike kerrallaan uutta. Tai tyyliin yks liike niin et uskon saavani sen kuntoon seuraavaan kisaan mennessä ja sitten aloittelen parantamaan muita liikkeitä niin että ne on mahdollista ottaa mukaan tulevissa vapareissa, edellyttäen sen että kokoajan kehitytään ja jossain vaiheessa ollaan siinä pisteessä jo että voi realistisesti sanoa että joo kyl mä saan tän menemään seuraavaan vapariin.

Ei kannata lähteä kurkottamaan kuuta taivaalta. Muistakaa että se itsensä voittaminen on yks tosi palkitseva ja motivoiva juttu! Kun tiät että oot ite ylittänyt ittes ja parantanut niin voit olla hyvällä omallatunnolla tyytyväinen. Itteä vastaanhan tässä ennenkaikkea kilpaillaan, vaikka lavalla onkin liuta muita mimmejä vastassa. Siihenhän kehitystä pitää verrata mitä on osannut ja mitä nyt osaa sen lisäksi. Ei siihen mitä muut osaavat. Toki on hyvä pitää silmät auki ja ottaa opiksi myös muista. Mutta vain sinä ite tiät miten homma menee, miten koet asiat jne jne.

Tulipahan taas raapustettua omia ajatuksia ja kokemuksia.

Ah, kiitos tytöt. Kivi putosi sydämeltä. :D Mun mielestä noi pressit vaan on sellaisia, että ne ikäänkuin "kuuluu" olla ohjelmassa vaikka sitä ei missään lukisikaan. Oon niitä jankannut ja joka hiton kerta, kun ne saa kulkemaan kohtuullisesti ja huomaa että oppiminen etenee, lonkat ottaa itseensä ja joku paikka revähtää. :curs:

NPC:n ja IFBB:n pro-kisojen lista pakollisista liikkeistä on kuitenkin ihan pätevä pohja, jos miettii mitä temppuja siihen ohjelmaan olisi hyvä sisällyttää. Mutta voihan ne tosiaan korvata muilla vastaavaa ominaisuutta kuvastavilla liikkeillä.

Kun noita sporttubeja nyt Lahden kisoista katsoin, niin eipä (minun yleisötuomari-vaatimustason mittapuulla mitattuna) kunnollisten pressien puute ollut este menestykselle.

Marken pressien laatua ihailin. Ne ketkä osaavat, tekevät :)

Juu, ei tosiaan kannata väkisin väkertää. Näin jopa yhden kisan kokemuksella :D voin sanoa että tuli muokattua aikalailla omien kykyjen ja osaamisten mukaan tota vaparia. Aluksi sitä ajatteli että kyllä mä opin ja ehdin. Töitä paiskittiin paljon, mutta kun joku juttu ei vaan lähtenyt menemään, enkä saanut sitä tarpeeksi hyvin haldattua, oli parempi jättää se suosiolla pois ohjelmasta, ja ottaa sitten ehkä tulevaan ohjelmaan. Lopputulos mielestäni oli näin parempi.

Kannattaa tehdä vaparista oman näköisensä. Kun tosiaan ei oo mitään pakollisia liikkeitä niin mielikuvitus vaan laukkaamaan. Upean ja näyttävän näköisen vaparin saa varmasti aikaan ihan siitä liikepankista joka on itelle hyvä/suotuisa. Eihän sekään ole hyvä jos tiedät että et osaa jotain (ainakaan niin hyvin kun olit itselles asetellut tavoitteeksi) ja otat sen jääräpäisesti mukaan ohjelmaan - luulisin et sekin näkyis lavalla esitettäessä, epävarmuutena ja sitä kautta sit muuten. Kääntäen kun tiät että osaat jokaisen liikkeen ja koko projektin voit rennosti mutta itsevarmasti vetää vaparin läpi "minä osaan tämän"-ajatuksella ja nauttia työn hedelmistä.

On ihan fiksua käyttää hyväksi niitä omia hyviä puoliaan ja "peitellä" vähän niitä huonoja. Niinkuin tehdään jo fysiikkakierroksella mm. asujen, meikkien ja kampausten osalta. Olkaa ylpeitä ja säteilkää siitä mitä olette ja mitä osaatte. Työllä saatte ne tällä hetkellä huonommatkin puolet työstettyä sellaisiksi että niitäkin "kehtaa esitellä niinkuin nyt niitä parhaita puolianne".

Amaryllis sanoi:
Marken pressien laatua ihailin. Ne ketkä osaavat, tekevät :)

Kiitos:)
Kunhan sitä voimaa ja liikkeen hallintaa saa jollain tavalla ilmaistua niin eihän ne pressit silloin pakollisia ole. Ja nopeasti hutaistuna ne ei todellakaan näytä hallituilta vaan niiden pitää pysyä ainakin se pari sekuntia. Ohjelman tuoksinassa vaan se joskus unohtuu..

Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
Pressit ei vaan sovi kaikille, sanoo allekirjoittanut katkerana. Mulla on lyhyt selkä ja kädet, sekä pitkät koivet, joten voin vain nähdä suloisia päiväunia varsinkin L-pressistä. En ole ikinä saanut sitä menemään, 15-vuotiaasta asti yritelty... ;) :wall:

Pisteet vaparikierroksella:

Minna Pajulahti, Nokia 5
Tiina Kasvi, Vantaa 12
Maija Elovaara, Vantaa 12
Marke Hietapakka, Vantaa 20
Jenni Aarniola, Halkia 25
Emma Laivisto, Espoo 30

En ymmärrä kuinka Tiina Kasvi ja Maija Elovaara ovat voineet saada tasapisteet vapareista!!! Tiinan ohjelma oli kuitenkin paljon parempi, vaativampi ja viimeistellympi. Maijan pisteet tulisi olla ennemminkin lähempänä Marken kanssa. Mitä ootte mieltä?

Aika kiinnostavat nuo pisteet tosiaan mutta taidan kuitenkin jättää tuon arvostelun ja pisteiden laskennan asian osaaville tai siitä jotain oikeasti tietäville.

Samaa mieltä fitnesspimun kanssa. Kasvin Tiina kehittynyt kyllä paljon vaparissa :thumbs:

Tiinan ohjelma oli kuitenkin paljon parempi, vaativampi ja viimeistellympi. Maijan pisteet tulisi olla ennemminkin lähempänä Marken kanssa. Mitä ootte mieltä?

Kokonaisuus Tiinalla energisempi ja täten ehkä siinä vie, mutta kyllä vaativuudessa Maijalle pisteet. Enemmän liikekombinaatioita ja on tuolla vaativiakin liikkeitä. Liikepuhtaus tais Tiinalla olla parempi. Ei se Maija niin paljoa kauemmas jää.

Elovaaran vapari

Hmmm.... kyllähän noissa meidän vapareissa loppupeleissä on kuitenkin AIKA paljon voimaliikkeitä, menoa ja meininkiä. Yllätyin tosissaan kun katsoin toisten liittojen vapareita, nehän on monet ihan pelkkää tanssia! Näillä voitetaan EM-kisoja yms? Huh! Minkähänlaiset vaatimukset siellä ylipäätään on vapaaohjelmille? Sarja oli kyllä osassa videoista fitness shape ja osassa fitness, joten sillä lienee osansa asiaan. Kai ne on sitten jotain aika eri juttua muualla.

Jenni ja Teresa on upeita kilpailijoita, molemmat kauniita ja aina edustavia... Mutta ei esimerkiksi tämä tai tämä vapaaohjelma kyllä kovin ihmeellinen ole meidän SM-tason vapareihin verrattuna. Korostan nyt vielä sitä, että en tosiaankaan tiedä mitä noissa kisoissa vaparin tulee sisältää, mutta ei siellä kauhean vaikeita juttuja kyllä näkynyt. Kuitenkin esimerkiksi Teresan vapari oli mielestäni silti hyvin viihdyttävä, koska liikkeet oli teräviä ja ohjelma soljui hyvin eteenpäin.

Ehkä tämä nyt oli vähän turha viesti, kun kuitenkin kyseessä on kaksi erilaista sarjaa joissa selvästi vaatimustaso on hyvin erilainen. Ajattelin vaan heittää pari ajatusta ilmoille, kun niitä tuli mieleen noita ohjelmia katsellessa...

Lisätään nyt vielä jotain järkevääkin: pari WFF:n FITNESS-vaparia (oliko nämä muuten maailmanmestaruuskisat, tietääkö joku?):
-köh... mikähän sarja tämä on? naisten fitness? aika eri taso...
-saman sarjan toinen vapari (tämä sentään näyttää jo fitnessiltä :))
-Suomen Noora Wennström (tämä oli hieno!!)

Tuolla aerobic fitness -sarjassa oli tosi hienoja vapareita. Kannattaa kurkata jos kiinnostaa. :)

Mulla on jotenkin hirveen ristiriitaiset fiilikset tästä keskustelusta ja aiheesta. Kaikkien posteissa on tullu tosi hyviä juttuja esille ja allekirjoittaisin osan niistä itsekin...

...jotenkin muakin vaan vaivaa se että Fitness SM -lavalle voidaan kavuta tuosta vaan ja korvaani särähtää tuo sanonta itsensä voittamisesta. Mun mielestä esim. Talent -kisa vois olla sopivampi tähän hommaan. Ei minkään muun lajin SM:n kisoihin mennä vain itseään voittamaan.

Mä en tiedä mitä asialle pitäis tehdä, jotta SM -kisat olisivat tasokkaat. Jotenkin paikka sinne SM-lavalle tulisi lunastaa katsastuksien myötä. Olisiko sitten keväällä aina sellaiset avoimien ovien kisat missä voisi käydä kokeilemassa riittääkö rahkeet Fitness SM:ssä?

Joo tiedän, kysymyksessä on marginaalilaji ja on tylsää katsoa Fitness SM -kisoja jos line upissa seisoo 2-3 tyttöä. Tää taitaa olla ikuinen suo?

Ymmärrän myös kirjoittelun kisajännityksestä, dieetin kangistamista lihaksista jne...been there, done that. Omasta kokemuksesta voin kertoa että oma viimeisin vaparini koostui varmasti kaikista tarvittavista notkeus, voima sekä akrobatialiikkeistä, mutta suoritus meni täysin penkin alle, sillä tankkasin ennen vaparia aivan liian vähän. Syy siihen oli se ettei meilläpäin tunnuta arvostavan vaparia niin paljon kuin fysiikkakierrosta ja oli pakko pelata varman päälle ja parantaa kuntoa 3.kierrokselle. Lähdin suorittamaan vaparia aivan onnettomilla tankkauksilla ja se kyllä näkyi epäonnistuneina presseinä ja yleisilmeenä kasvoilla. Mitä siis nyt haluan tällä sanoa on se että kyseessä on todella vaikea laji. Se mikä näkyy sinne katsomoon saakka on vain pintaraapaisu koko hommasta. Hyvin hiottu vapari voi mennä todella huonosti jo pelkän tankkauksen takia.

minulla on tallessa vuoden 2001 syksyn fitnesskisavideo. sinä vuonna kisattiin figuressa ekaa kertaa, silloinhan se oli vielä nimeltään figure suomessakin. tuota videota on ihan mahtava katsoa, kun silloin oli FITNESSIN nuorissa 3 osallistujaa, tulokkaissa sekä lyhyt että pitkä sarja (molemmissa 9 osallistujaa) ja yleisessäkin eli Kike Elomaa Classicissa 12 osallistujaa. siis yhteensä 33 fitness-vaparia :hyper: ! eiväthän niistä kaikki mitään huippuja olleet, mutta jos näin lonkalta heitän, niin ainakin 20 ohjelmasta tykkäsin aidosti.

joka tapauksessa tuolloin oli mahdollista karsiakin SM-kisoihin osallistujat, kun sitä materiaalia oli. nykypäivänä se karsiminen todellakin aiheuttaisi todella lyhyen line upin ja se tuskin on lajille hyväksi. ratkaisua kilpailijapulaan on varmasti mietitty liiton taholla jo pidempään, mutta tiedä sitten, mikä tehoaisi kunnolla. leireillä on ainakin onneksi ollut hyvin porukkaa, joten toivoa on. minusta olisi kyllä hienoa, jos fitnessin SM-kisaankin saataisiin aikaiseksi karsinnat.

tuosta ohjelman esittämisen rankkuudesta olen koko ajan halunnut sanoa, että olin itse suorastaan yllättynyt keväällä, kuinka kevyesti sen vaparinsa läpi vetikään kun kaikki etukäteen kertoivat juuri päinvastaista. ehkä ohjelmani ei sitten vain ollut vaativa tai sitten tankkaukseni ja muut viimeistelyni olivat menneet niin nappiin, mutta aivan uskomattoman helppoa se kisaesityksen tekeminen oli. no, katsotaan uudestaan ensi kerralla, ehkä silloin meno tuntuu todella raskaalta ;).

Puustinen, sun ohjelmasta välittyikin juuri tuo vaivattomuus ja se, että sulla oli todella hauskaa lavalla. Katsoin vaparisi just pari päivää sitten uudemman kerran ja taas uudelleen se vetosi, koska koko esitys suorastaan pursusi sitä mun aiemmin täällä huutelemaani energiaa. Just tuolta sen menon pitäisi näyttää, alusta loppuun kunnon adrenaliinimyrskyä! ;)

Itse ajattelen niin, että ohjelman pitäisi olla sellainen, että se menee puhtaasti vaikka pyhällä hengellä... :D En tiedä miten eri asia se 2min vaparin vetäminen lavalla on kuin esim. 60min kovatempoisella aerobic-tunnilla (syke yli 155 koko tunnin) käyminen - osaako joku sanoa? Eli jos dieetin lopussa tuollaiset menee aivan kevyesti, hypyt ja jalka nousee tunnin loppuun saakka, niin luulisi sen vaparinkin sujuvan?

Millainen on fitness fitness-puolen likkojen viimeistely? Ei ehkä niin raju kuin bf-puolella joillakin on? Ts. kuinka tarpeellinen on hurja tyhjennys ja tankkaus, jos kunto on valmiiksi jo hyvä? Kun ei tytöt kuitenkaan kooltaan ole mitään kehonrakentajia. Toki kunnon pitää olla viimeistelty, mutta onko niitä viimeistelyjä pakko tehdä niin että kroppa on kuin vetelä makaroni ja voimatasot aivan nollassa viimeisinä päivinä...? (en siis tiedä miten yleensä fitness-likat nuo viimeistelyt tekee, mutta sain vaan tällaisen käsityksen aiemmista viesteistä)

Tulipas monta kysymystä. :nolo:

Kokeile joskus juosta 2 minuuttia niin täysillä kuin vain ikinä kintuistasi pääset ja jaksat. Se on aika lähellä sitä tunnetta, joka vaparia jonkin verran vastaavan voimisteluohjelman suorittamisesta tulee. Sykkeet hätyyttelee maksimia useaan otteeseen. Sen takia voimistelussakin tehdään niin paljon ohjelman läpivientejä hyvin lyhyin palautuksin (esim. kasettiaikakaudella taukoa oli lyhyimmillään vain niin kauan kuin valmentajalta kesti kelata kasetti takaisin alkuun, cd-aikakaudella juostiin vain suoraan lopetuksesta alkukuvioon :)), että sen yhden hyvin onnistuneen suorituksen tekee silloin onnistuneesti vaikka 2 päivän paaston jälkeen 39 asteen kuumeessa herätettynä kesken syvimpien yöunien.

En tiedä miten eri asia se 2min vaparin vetäminen lavalla on kuin esim. 60min kovatempoisella aerobic-tunnilla (syke yli 155 koko tunnin) käyminen - osaako joku sanoa?

Se on täysin eri asia. Nuo suoritukset ei ole millään verrattavissa toisiinsa. 60 min aerobiccia on vain kovatempoista. 2 min vaparia on täysiä ja vielä kilpailutilanne.

Back
Ylös Bottom