Keskittyminen maastavetoon!

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja twinlab
  • Aloitettu Aloitettu

M-NUTRITION PURE CREATINE 300 g

100 % puhdaslaatuista kreatiinimonohydraattia

-30%
Ikä
37
Mulla on ruvennu kehitys töppimään maastavedossa ja tuntuu että nyt pitäis asialle tehdä jotain. Eli olisko teillä vinkkejä/neuvoja kuinka suunnitella maastavetoon hieman keskittyvä ohjelma jossa kumminkin tehdään penkkiä ja kyykkyä? Maastaveto ei oo moneen kuukauteen noussu eli se on jämähtäny siihen 190kg :( Penkissä ja kyykyssä tulokset nousevat normaalia tahtia. Kiitos :worship:

Laitatko sun ohjelman rungon? Selailin jotain kesken jäänyttä ohjelmaa tuolla vippi puolella ja aika sekavaa oli.

Aivan totta puhut, mulla on ollu montaa juttua tällä kesällä ja en oo pystynyt pitämään kiinni treeneistä. Kun koulut taas alkaa niin luultavasti tilanne rauhoittuu.

Tämmöstä tein ennen koulujen loppua: Ma: Maastaveto, selän ojennukset, kulmasoutu, vatsoja. Ti: Penkki kovaa+apuliikkeitä, vatsoja. To: Jalat+apuliikkeitä, vatsoja. Pe: Kevyt penkki esim. vinopenkki, lankkupenkki, tai eri oteleveyksillä normaalia penkkiä, Vatsoja ja loppuun vähän kaikkea sekalaista mikä kaipaa rääkkiä/lisä rasitusta.

Apuliikkeissä mulla on sarjat 3x8 ja pääliikkeissä 4-5x5. Tarkoitus on joka treeni jos vain mahdollista niin tehdä jotain enemmän kuin viime treeneissä eli esim. lisää painoa/lisää toistoja/lisää sarjoja.

Mitenkä tota pitäis muuttaa maastaveto painotteiseksi? Pitääkö pistää koko ohjelma uusiksi vai?

twinlab sanoi:
ATämmöstä tein ennen koulujen loppua: Ma: Maastaveto, selän ojennukset, kulmasoutu, vatsoja. Ti: Penkki kovaa+apuliikkeitä, vatsoja. To: Jalat+apuliikkeitä, vatsoja. Pe: Kevyt penkki esim. vinopenkki, lankkupenkki, tai eri oteleveyksillä normaalia penkkiä, Vatsoja ja loppuun vähän kaikkea sekalaista mikä kaipaa rääkkiä/lisä rasitusta.

Apuliikkeissä mulla on sarjat 3x8 ja pääliikkeissä 4-5x5. Tarkoitus on joka treeni jos vain mahdollista niin tehdä jotain enemmän kuin viime treeneissä eli esim. lisää painoa/lisää toistoja/lisää sarjoja.

Mitenkä tota pitäis muuttaa maastaveto painotteiseksi? Pitääkö pistää koko ohjelma uusiksi vai?

Tuolla on ihan hyvä aloittaa, ei tarvitse muuttaa. Voi myös kokeilla veto 2*5, kyykky 4-5*5 ja joka toinen viikko veto 4-5*5, kyykky 2*5.
On aika kova, jos otat joka viikko kyykyn ja vedon 4-5*5..
Tai no, tietty nyt taas riippuu millaisia nuo sarjat ovat. Jos vasta viimeinen kova, niin pystyy ihan hyvin tekee.
Vedossa voit myös tutkia heikointa kohtaa ja hieman lisätä sen tekemistä. Voit vaikka vaihtaa viikottain, polvista veto/koroke veto/normi veto jne.

Lisäisin sun ohjelmaan yläselän liikkeitä, ylätalja, takaolkapäät jne, koska ne tukee penkkiä. Olankohautukset tukee vedon loppua.
Ja ehdottomasti myös kiertäjäkalvosin treeniä, niin säilyy olkapäät paremmin ehjänä, kun alat penkkaamaan 300 kiloa. :)

Edit: Tuon perjantain treenin pyhittäisin ojentajille. Lankkua ja kapeaa. Voi vähän tehdä myös rintaa, kuten laitoitkin.. Mutta lankku ja kapea rasittaa myös rintaa, joten ei liikaa hinkata vinopenkkejä jne.
Muista myös, että ei aivan failureen asti. Kyykky ja veto ovat sen verran kokonaisvaltaisia liikkeitä, että ne ajaa nopeasti tukkoon ja kropan aivan loppuun.
Jätä hieman varaa sarjoihin.

Ite oon tehny joka liikkeen omana päivänään kerran viikossa siten, että kyykkyä ja vetoa teen 4*6 ja penkkiä 2*6. Sarjapainot on noussu väh. joka toinen viikko muissa paitsi kyykyssä joka jurruuttaa paikoillaan. Pitää ottaa käyttöön joku toisenlainen ohjelma kohtapuoliin...

missäs julle, sjmave ym. ? ota selvää mikä kohta jarruttaa ja treenaa sitä. mulla auttoi korokkeelta veto hyvin lähtöön.

Muista, että olet kuitenkin vasta 16-vuotias, joten turhat kikkailut voi jäättää myöhemmälle. Tämä siis yleisesti erilaisiin treenimetodeihin.
Monipuolista perustreeniä, niin antaa hyvän pohjan jatkon kannalta.

Jep kiitos kaikille vastanneille, sain hyviä vinkkejä ja kyllä se kehityskin pian varmaan tulee ovelle kolkuttelemaan :thumbs:

twinlab sanoi:
Mulla on ruvennu kehitys töppimään maastavedossa ja tuntuu että nyt pitäis asialle tehdä jotain. Eli olisko teillä vinkkejä/neuvoja kuinka suunnitella maastavetoon hieman keskittyvä ohjelma jossa kumminkin tehdään penkkiä ja kyykkyä? Maastaveto ei oo moneen kuukauteen noussu eli se on jämähtäny siihen 190kg :( Penkissä ja kyykyssä tulokset nousevat normaalia tahtia. Kiitos :worship:

Mulla oli aikoinani hyvin yksinkertainen systeemi tietyn nostomuodon parantamiseen muiden kustannuksella: jos halusin vaikkapa keskittyä vetoon kevensin hieman penkin ja kyykyn treeniä, ja pyrin niissä ainoastaan säilyttämään voimatasoni , en kehittämään sitä. Jäi enemmän tehoa vetoon ja kropan/henkisenpuolen palautumiseen. Parin viikon kevennetyn kyykky/penkki -reenien jälkeen veto alkoi maistua oikein kunnolla.

:offtopic: Mutta luulisi koulun vievän aikaa treenaamiselta ja kesällä sitten sitä aikaa luulis olevan vaikka muille jakaa. :D Hauska vaan huomata meidän koulujakäyvien valittavan, ettei kesällä ole kerinnyt treenaamaan täysipainoisesti vaikka kesällä sitä aikaa luulis todellakin riittävän. :)

edit: Aivan ja itse kysymykseen: Itsellä kun tuossa talvella tökki veto niin tein parin kolmen viikon jakson rinnallevetoa kovaa. Itselleni ainakin toi räjähtävyyttä sen tangon irrottamiseen maasta ja tulokset lähti taas nousuun.

Anabolic Overdrive

2 kg, Orange

-30%
Juu rinnallevetoa kannattaa tehdä vaikka maastavedon sijaan esim. joka kolmas viikko. Se tuo tosiaan hyvin räjähtävyyttä vetoon ja on muutenkin hyvä liike!

Pexi87 sanoi:
Juu rinnallevetoa kannattaa tehdä vaikka maastavedon sijaan esim. joka kolmas viikko. Se tuo tosiaan hyvin räjähtävyyttä vetoon ja on muutenkin hyvä liike!

Mä sain alkuvuodesta paikoilleen jämähtäneen vedon taas nousuun, kun tein vetopäivänä pelkästään nopeusvetoa. Kyykyn tein kovaa samaan aikaan ja toimi loistavasti. Esimerkiksi Saken sivuilta löytyy hyvä kaava tuohon nopeusvedon prosentteihin.

Itsellä joskus aikoinaan jäi veto noihin samoihin lukuihin. Silloin tuli tehtyä itse vetoa melkoisen reilusti. Sitten ei tullut vetoa tehtyä vuoteen, kyykkyä ja hyviä huomenia senkin edestä. Kun sitten kokeilin vetoa, niin veto oli kehittynyt pari kymmentä kiloa ilman itse liikkeen harjoittelua. Olen melko taipuvainen uskomaan siihen teoriaan, että vetoa ei saa tehdä liiaksi ja ne vedossa tarvittavat lihakset saa treenattua muilla liikkeillä paremmin.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom