Kesätyöläisen kohtelu - missä menee raja?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Fabien
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Ei vittu, tästä on pakko kirjoittaa. 1,5vko takana paperitehtaassa ja tuntuu, että kesästä tulee yhtä isoa helvettiä. Ongelmana on 55v ikämies-duunari(käytetään vaikka nimeä Urpo), joka on alkukättelystä lähtien ottanut minut silmätikukseen. Miehen tarkoituksena on ollut vain vittuilla, haukkua ja hakea virheitä virheiden perään kesätyöläisen suorittamisesta. Viime yöhön asti onnistuin osumaan aina eri painokoneille kuin hän, mutta tällä kertaa Urpolla pimahti totaalisesti. Painotan nyt vielä, että olen perehdyttämisvaiheessa, jolloin minulle tulisi opettaa niitä asioita, joita minun oletetaan tekevän.
Eipä ole opetusta tullut. Vierestä olen katsellut ja sitten yrittänyt tehdä perässä parhaani mukaan, mutta tämä ei nyt tunnu vain Urpolle riittävän.

"Perkele nyt ei ei ei ei..sinun takia kone pysähtyi helvetti"
"Älä nyt koske helvetti mihinkään"
"Ei tule nyt mitään tosta"

Summa summarum: Urpo huutaa oma-aloitteisuutta, mutta aloitteellisuuteni tyrmätään saman tien. Jos taas vastaavasti seison Urpon vieressä valmiina auttamaan ja oppimaan, alkaa Urpo huutamaan että miksi en tee mitään? Koita nyt vittu tehdä sitten asioita oikein:( :hyper:

Tänä aamuna sanoin pomolle, että onko mahdollista saada seuraavat vuorot pois Urpon luonta, että oppisin ja saisin parhaan mahdollisen perehdyttämisen työtehtäviin. Kuulemma onnistuu ja totesi, että Urpo ei tykkää kesätyöläisistä.:thumbs: Sehän kuullosti vitun hyvältä...

Kysyisinkin nyt Pakkiksen porukoilta ohjeistusta tulevien vittuilujen ja huutamisien varalle ja myös mahdollisia jatkotoimenpiteitä oman työturvallisuuteni takaamiseksi. Kyseessä kun ei ole sellainen Urpo, joka leikkisästi vittuilisi ja nauraisi päälle, vaan jotain ennenäkemätöntä solvausta, jota en toivoisi kenenkään työssäkäyvän suomalaisen kokevan.:itku:

Töitä en haluaisi lopettaa, koska palkka on erinomainen ja töitä elokuun loppuun asti. Toisaalta jos tällainen ajojahti meikäläistä kohtaan jatkuu, niin kuluva kesä menee kokonaisuudessaan stressistä toipumiseen.

Tuo on työpaikkakiusaamista ja sen täytyy loppua. Työsuojeluvaltuutetun pitäisi auttaa asiassa tai sitten luottamusmies.

Jos kuuluu liittoon kanttaa olla sinne yhteydessä, ja jos ei, asioita hoitaa työsuojelupiiri.

Tietenkin paras ratkaisu olisi saada asiat selväksi työpaikan sisällä. Jos kykenet olemaan Urposta erossa vaikka sitten työvuoroilla kikkaamisella niin hyvä, mutta sulla ei ole mitään velvollisuutta sietää tollaista kohtelua.

Kyllä raja on jo tuossa ylittynyt niin, että ei tuollaista kenenkään kuulu kestää! Toivottavasti pomolle kertominen ja työvuoron vaihtaminen tms. auttaa asiaan. Parasta on todellakin, että pomolle kertoo, miten asiat on, jotta asialle voidaan tehdä jotain ja eiköhän nuo luottamusmiehet ym. kans ole sitä varten...Yritä jaksaa ja pärjätä :)

Mulla on kokemusta ihan samasta p*skasta... Ajatus siitä, että tätä pitäisi jaksaa vielä heinäkuun puoleen väliin, ei houkuta. Tämä "kiusaaja" tässä tapauksessa on 50v. neiti-ihminen, tuttua - niin tuttua.

Edit: Suoranaisella pään aukomisella ei tämä tapaus aloittanut, päin vastoin - näytteli mukavaa mutta paskat, sitä selän takana puhumisen määrää... Ja kaikesta on valittanut pomolle, en osaa jne. Vaikka kyllä mä samalla tavalla osaan, kun ei kuitenkaan puhuta kovinkaan vaativista hommista ja tää on jo toinen kesä samassa duunissa. Sit kun sain ko. henkilön todellisen luonnon selville, muuttui ääni kellossa ja nykyään antaa tulla ihan täysillä päin naamaa. Tosin hän on itse ratkaissut asian niin, että vaatii vuorojaan vaihdettavaksi niin ettei tartte mun kanssa työskennellä, "kun siitä ei tule mitään kun ei se Merzi osaa ja sitten menee kaikki ihan vituiks"... Niin...

Kyse on puhtaasti tän naisen asennevammasta, ei siitä etteikö esim. minulla onnistuisi työt hänen kanssaan. Enivei, koko paikan pahin paskanpuhuja ja kateellinen panettelija. En oo onneks ainut joka on saanut saman kohtelun. Perseestä, etenkin kun työsuojeluvaltuutettukin on sellanen vuttana, "anteeksi että olen olemassa", ei uskalla asioille tehdä mitään.

MerZi sanoi:
Mulla on kokemusta ihan samasta p*skasta... Ajatus siitä, että tätä pitäisi jaksaa vielä heinäkuun puoleen väliin, ei houkuta. Tämä "kiusaaja" tässä tapauksessa on 50v. neiti-ihminen, tuttua - niin tuttua.

Oletkos vienyt asiaa mitenkään eteenpäin? Ennen kuin tätä threadia aloitin, niin palasin vielä ajatuksissani viime yöhön ja siihen, että olisinko vain ylireagoinut, mutta ei vitussa...sellaista touhua se oli, että jotain on pakko tehdä. En ole koskaan todistanut mitään vastaavaa käyttäytymistä. Kyllä on "kivaa", kun sai kesätöitä.

mulla alkoi nyt neljäs vko ja on ollut mukavaa ja jees porukkaa, mutta yks pahvi noin 50v, on perus työläinen ja minä harjoittelija ym, enkä ole edes hänen osastollaan. ja mulla on vain yksi pomo, niin mulla ei ollut mitään hommia ja se siinä teki jotain, no ajattelin mennä auttamaan.

siinä sitten auttelin ja hän huolsi konetta, kaatoi vahingossa noin 5 litraa hydrauliikka öljyä liikaa, no nehän piti valuttaa pois , puolet meni lattialle. äijä sanoi pistä paperia, no mä aloin pyyhkimään viemärin kohdalta enkä edes oikein ehtinyt aloittaa niin, ENEMMÄN ENEMMÄN, ja mutisi jotain en saanut mitään selvää. no siiten se sano että hae purua, minä hain.

ekassa paikassa ei ollut ja lähdin toiseen paikkaan hakemaan, äijä meni sinne ekaan paikkaan eikä löytänyt, huikkasin että löytyi, olin juuri pistämässä purua imeytymään siihen, ENEMMÄN ENEMMÄN, vittu taaskaan en ehtinyt oikein hommaa edes aloittamaan ja taas samaa mutinaa...

ja sitten jäi suodattimia, ja se sano että paa nää sinne ja sinne , sitten sanoin että tiedän kyllä mihin, että vien paikkaan A, EI SINNE KU JOKU JOUTUU NE SIELTÄ PLAA PLAA PLAA, pistin sinne mihin suunnittelinkin, sinne kaikki muutkin olivat pistäneet.

ja voi vittu, äijä sanoi että viitsitkö siivotä nää ku mun tarvii lähtee, no suostuin, ja voi perse siinä se veti kaks röökii ja pyöri jaloissa ennen kun lähti.

muita olen autellut muissa hommissa ihan oma-aloitteisesti ja autan jos mukavia tai edes ok:ita ollaan, mutta en tota enää, jos kysymään tulee sanon , Ei ole mun hommia.

sellanen 150cm pygmi se oli voi vittu, jotkut vaan on sellasia kusipää kyttääjiä pompottajia, jos se olis joku työnjohtaja, niin no ei olis kauaa, ei kukaan jaksas kattella sitä. äijää huutaa ja neuvoo muttei saa mitään selvää mitä pitäis tehdä sama kun sanois jollekin mummulle joka ei ole edes tietokoneesta kuullut että lataa mese netistä ja kuvaa ittees webbikameralla 1min,

Fabien sanoi:
Oletkos vienyt asiaa mitenkään eteenpäin? Ennen kuin tätä threadia aloitin, niin palasin vielä ajatuksissani viime yöhön ja siihen, että olisinko vain ylireagoinut, mutta ei vitussa...sellaista touhua se oli, että jotain on pakko tehdä. En ole koskaan todistanut mitään vastaavaa käyttäytymistä. Kyllä on "kivaa", kun sai kesätöitä.
Kyllä minäkin alussa jouduin monta kertaa miettimään, et olenko itse jotenkin liian herkkkä, ylireagoinko sanomisiin jne. Mut ei, ei se sitä ollut. Niin monta kertaa oon saanut saman kohtelun jo. Itse en ole pomolle mennyt kertaakaan sanomaan vaikka on ollut vaikeuksia, mut joka kerta se on kuitenkin "jostain kautta" saanut kuulla tapauksesta tai nähnyt/kuullut itse tilanteen ja olen sitä sit myöhemmin hänen kanssaan selvitellyt.

Jotenkin on kuitenkin omat puolensa yritettävä pitää kaiken tämän keskellä. Liittoon (kemia) kun en kuulu niin se ei tule tässä tapauksessa apuun ja kuten sanottu, työsuojeluvaltuutetustakaan ei juuri apua ole, se kun tosiaan on semmonen nähvelö.

Joo, ihanaa ihanaa, kiva että on kesätöitä mut tällä hetkellä olo tuossa työpaikassa tuntuu ikävältä ja ahdistavalta kun ilmapiiri on tuota luokkaa. Oon kaikesta huolimatta yrittänyt omat hommani hoitaa niin hyvin kuin vain voin eikä siitä olekaan kellään sanomista ollut. Vähän vaikeetahan se ihan alussa oli kun niin paljon uutta opittavaa, sit jos tuli joku ongelma niin tää kurppa jonka piti mua opettaa, tuli vastaan tasan tämän verran:

"Ei ei ei, ei tästä nyt mitään tule, onneksi olkoon vaan, eikun sitten kuule siitä alat selvitellä tilannetta" :eek: ja itse poistutaan paikalta rupattelemaan toisen työkaverin kanssa. Kyllä monta kertaa oon jäänyt vallan monttu auki olemaan... Mut onneksi työpaikalla on ihan tosi paljon mukaviakin työkavereita, jotka neuvoo kärsivällisesti ja ovat mun puolella tuntien tämän tapauksen "kurppa", en tosiaan ole ensimmäinen enkä viimeinen tässä aika helvetin mukavassa "tulikokeessa".

Toisaalta huvittava asenne (näitä tapauksia löytyy muutama tuolta duunista), 30 vuotta ollaan oltu samassa työssä, osataan olevinaan kaikista parhaiten.. Homma on kuitenkin siitä aikojen alusta muuttunut melko paljon, kaikki on automaattista, koneellista, tietokoneella ohjattavaa. Sit todellisuudessa ei osata juurikaan mitään, toisin kuin nuoret työntekijät joille tietokoneiden yms. käyttö on arkipäivää. Ehkä siinä on taustalla pelko siitä, että nuoret syrjäyttää vanhat konkarit. "Pakko" saada päteä, tuntea olevansa parempi, kun panttaa tietoa ja saa toisen tekemään tahtomattaan virheen, saa itselleen sen paremmuuden ja ylivoiman tunteen. Oli miten oli, ihmeellistä logiikkaa joka tapauksessa.

Mä oon nyt neljättä viikkoa. Liksa on ihan ok, porukka rentoa. Tuli vaan yleisesti mieleen, että on vittumaista kun joku neuvoo jonkun jutun että miten pitää tehä. Sitten seuraavana päivänä joku toinen tulee valittamaan, että teet ihan väärin.

Mulla ei mitää ihmeempiä ongelmia ole ollut tuolla nykysessä paikassa. Oon tehny siellä välillä pätkätöitä ja viime kesän olin myös siellä. Yhessä paikassa missä olin niin joku keski-ikänen tuli avautumaan suoraan päin näköä ihan uskomatonta paskaa. Olin niin äimänä etten sanonut mitään.

MerZi sanoi:
Kyllä minäkin alussa jouduin monta kertaa miettimään, et olenko itse jotenkin liian herkkkä, ylireagoinko sanomisiin jne. Mut ei, ei se sitä ollut. Niin monta kertaa oon saanut saman kohtelun jo.

Jotenkin on kuitenkin omat puolensa yritettävä pitää kaiken tämän keskellä.

Joo, ihanaa ihanaa, kiva että on kesätöitä mut tällä hetkellä olo tuossa työpaikassa tuntuu ikävältä ja ahdistavalta kun ilmapiiri on tuota luokkaa. Oon kaikesta huolimatta yrittänyt omat hommani hoitaa niin hyvin kuin vain voin eikä siitä olekaan kellään sanomista ollut. Vähän vaikeetahan se ihan alussa oli kun niin paljon uutta opittavaa, sit jos tuli joku ongelma niin tää kurppa jonka piti mua opettaa, tuli vastaan tasan tämän verran:

Kyllä monta kertaa oon jäänyt vallan monttu auki olemaan... Mut onneksi työpaikalla on ihan tosi paljon mukaviakin työkavereita, jotka neuvoo kärsivällisesti ja ovat mun puolella tuntien tämän tapauksen "kurppa", en tosiaan ole ensimmäinen enkä viimeinen tässä aika helvetin mukavassa "tulikokeessa".

Ehkä siinä on taustalla pelko siitä, että nuoret syrjäyttää vanhat konkarit. "Pakko" saada päteä, tuntea olevansa parempi, kun panttaa tietoa ja saa toisen tekemään tahtomattaan virheen, saa itselleen sen paremmuuden ja ylivoiman tunteen. Oli miten oli, ihmeellistä logiikkaa joka tapauksessa.

:worship::hyper: Voi tätä elämän ihanuutta! Olen ajatellut ja järkeillyt asioita aivan samalla tavalla ja kaiken lisäksi myös kokemukset tuntuu olevan enemmän kuin samanlaisia. Kyllä kohtalonkavereista saa sympatiantunnetta, ettei tässä "kesähelvetissä" olla kuitenkaan aivan yksin.
Yövuoro alkaisi parin tunnin päästä ja pomon eilisten lupausten mukaan meikäläisen pitäisi olla kaukana tästä Urposta tulevana yönä sekä seuraavana yönä. Sen verran kuitenkin eilinen "kauhujen yö" jäi kaivelemaan takaraivoon, että tulevien vapaapäivien jälkeen arvelluttaa taas mennä töihin, jos kohtelu on tota luokkaa. Kyllä tuohon pitää saada joku pidemmän aikavälin ratkaisu koko mun työsuhteen ajaksi tai sitten täytyy oikeasti lähteä viemään asiaa eteenpän ylemmille tahoilla tässä threadissa esille tulleiden neuvojen mukaisesti.

Viimein ymmärrän sanonnan, "Työn iloa", syvemmän merkityksen...:rolleyes:

mukava kuulla etten ole ainoa jolla töissä on paskanpuoleinen ilmapiiri. Itse olen perheyrityksessä töissä ja se kai oikeuttaa sitten huutamiseen, mutta siinä on se hyvä puoli että saan karjua takaisin:D
Onhan tuo aika perseestä ja se tuntuu olevan etenkin vanhojen patujen ongelma tuo suhtautuminen kesäduunareihin. Mitään ei saa tehdä (kun kerran kiellettiin) kun menee väärin (kiitos puutteellisen ohjeistuksen) ja toisaalta pitää tehdä tai huudetaan.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
hekuli sanoi:
Jos ei muu auta, niin pitää palauttaa urpot maan pinnalle. Jos ei aivan fyysisesti niin ehkä henkisesti.

Hmm. Kerro lisää ehdotuksistasi? Näin äkkiseltään ajateltuna kesätyöläisen äänekäs avautuminen samaisessa tehtaassa 25 työskenneelle ikä-nestorille, voisi loppujen lopuksi kaatua "hieman" kesätyöläisen niskaan...?

Fabien sanoi:
Voi tätä elämän ihanuutta! Olen ajatellut ja järkeillyt asioita aivan samalla tavalla ja kaiken lisäksi myös kokemukset tuntuu olevan enemmän kuin samanlaisia. Kyllä kohtalonkavereista saa sympatiantunnetta, ettei tässä "kesähelvetissä" olla kuitenkaan aivan yksin.
Juu, teki mieleni kertoa omista kokemuksista kun tuntui niin samankaltaisilta sun kokeman kanssa. Lohduttavaa tietää, ettei ole ainoa joka kärsii samasta kohtelusta. Jotain toki pitäisi pystyä tekemään, muuten käy edes heinäkuulle oleminen työstä sinänsä. Jos ennen työpäivää jo vituttaa lähteä, sen tietää mitä siitä työnteosta tulee.

Mulle on tehnyt jonkun aikaa nyt aika tiukkaa, vaikka kuinka yritän sivuuttaa ajatukset ja keskittyä töihini, tiedän koko ajan olevani "tarkkailussa", josko jotain virheitä löytyisi jotta voisi taas minusta valittaa pomolle. :david: Ahdistavaa olla työssä, kun ilmapiiri on tuollainen. Luulenpa että jos tästä kesätyörupeamasta elossa ja täysissä järjissäni selviän, en ole takaisin menossa - eivät tosin varmaan ottaisikaan, sen verran lahjakkaasti on mut varmastikin mustamaalattu firman johtoportaalle... Moni työkaveri on sitä kyllä sanonut, että jos tässä Kurpassa jotain voi ihailla, niin se on se manipuloimisen taito, minkä hän hallitsee uskomattoman hyvin.

Fabien sanoi:
Viimein ymmärrän sanonnan, "Työn iloa" syvemmän merkityksen...:rolleyes:
Todellakin... :lol2:

Edit: Joo, en itse ehkä alkaisi kuitenkaan avautumaan näille työpaikkojemme "konkareille", joku muu keino siihen on löydyttävä. Tosin eipä houkuttele lähteä pomon puhutteluunkaan ton ihmisen kanssa, jäisin takuulla jalkoihin kun tämä mummo ottaisi kieroilu-manipulointi-"olen mukava"-vaihteen päälle ja hoitelisi tilanteen voitokseen. Sitten vielä vähän juttelisi pomon kanssa "kahden kesken", ei siinä kellään muulla ole sanomista. Aika toivottomalta tuntuu ja sitä se onkin.

Toimiva pikku jippo:
1.Pyydä urpo perjantaina mukaan juomaan kossua.
2.Sopivassa soossissa urpo varmasti alkaa taas vittuilemaan kun kerran mulkku on.
3.Tässä vaiheessa viet urpon ajelulle, 120kmh vauhdissa moottoritiellä avaat oven, roikotat urpoa hetken auton ulkopuolella ja kysyt sen jälkeen, että oliko urpolla vielä asiaa. Luultavasti ei ole.
4. Viet urpon kotia, tarjoat viimeiset hörpyt kossua ja lähdet itse jatkamaan iltaa paikalliseen ilta ravintolaan.

Hippa sanoi:
Tuo on työpaikkakiusaamista ja sen täytyy loppua. Työsuojeluvaltuutetun pitäisi auttaa asiassa tai sitten luottamusmies.

Jos kuuluu liittoon kanttaa olla sinne yhteydessä, ja jos ei, asioita hoitaa työsuojelupiiri.

Juuri näin, Hippa postas asiaa. Omissa kesätöissä ei ollut sentään ilmapiirin kanssa ongelmia - niissä on vähän se ikävä puoli, että voi olla vaikea todeksi näyttää moista - mutta muutamissa lakiasioissa oli. Ne hoituivat kyllä työpaikan sisällä kun otettiin asiaksemme hoitaa. Jotkut myös tuntuvat unohtavan että kesätyöntekijöitä koskevat samat säädökset (ja edut) kuin muitakin työntekijöitä. Kannattaa ottaa liittoon yhteyttä, jos ei ole varma miten näistä eduistaan pitäisi huolehtia.

Halffi- sanoi:
Toimiva pikku jippo:
1.Pyydä urpo perjantaina mukaan juomaan kossua.
2.Sopivassa soossissa urpo varmasti alkaa taas vittuilemaan kun kerran mulkku on.
3.Tässä vaiheessa viet urpon ajelulle, 120kmh vauhdissa moottoritiellä avaat oven, roikotat urpoa hetken auton ulkopuolella ja kysyt sen jälkeen, että oliko urpolla vielä asiaa. Luultavasti ei ole.
4. Viet urpon kotia, tarjoat viimeiset hörpyt kossua ja lähdet itse jatkamaan iltaa paikalliseen ilta ravintolaan.

Eikös tässä ollut hyvä keino? :D

Fabien sanoi:
Hmm. Kerro lisää ehdotuksistasi? Näin äkkiseltään ajateltuna kesätyöläisen äänekäs avautuminen samaisessa tehtaassa 25 työskenneelle ikä-nestorille, voisi loppujen lopuksi kaatua "hieman" kesätyöläisen niskaan...?

No, ihan sama vaikka olis työskennellyt 125 vuotta, ei kenenkään tarvi kuunnella minkään Urpon turhanpäivästä vittuilua. Ei edes kesätyöläisen.

Jos jotain positiivista haluu ettiä niin Urpo sentään laukoo asiat suoraan eikä selän takana kyräile.
Varmaan kyseessä on kyllästyneen ammattilaisen itsekorostus projekti ja sinä satuit vaan olemaan siinä.
Kantsii sanoo, jos mahdollista/uskallat, suoraan mitä mieltä olet asiasta.
Jos kaveri kehtaa aukoo päätään päin naamaa niin varmaan kykenee ottamaan vastaankin?

Olen nähnyt vastaavia monella työpaikalla ja vittumaisempia on ne jotka on päin naamaa ihan ok mutta selän takana kitisevät kaikkee paskaa.

Nogood sanoi:
Jos jotain positiivista haluu ettiä niin Urpo sentään laukoo asiat suoraan eikä selän takana kyräile.---
Olen nähnyt vastaavia monella työpaikalla ja vittumaisempia on ne jotka on päin naamaa ihan ok mutta selän takana kitisevät kaikkee paskaa.
Kokonaisuudessaan hyvää tekstiä ja hyviä mielipiteitä. Mut tosiaan itse kun olen saanut päälle molemmat, sekä edessä- että takanapäin puhumisen. Tiettyyn rajaan saakka arvostan suoraa puhetta (toki myös tyylillä millä sen esittää, on väliä) ja otan kyllä opikseni jos oikeasti on kyse minun mokastani. Palautteen voi antaa rakentavasti, tai mainita jos jotakin teen väärin, tai voisin tehdä paremmin/tehokkaammin. Mutta sitä selän takana puhumista, sitä kyräilyn määrää en voi hyväksyä, mutta se ei tule tämän työkaverini kohdalla loppumaan ikinä.

Viime kesänä oli töissä vanha äijä, joka puhui kaikista paskaa. Siinä se alussa yritti vittuilla mulle, mutta en ottanut ollenkaan huomioon sitä. Odotin sopivaa hetkeä ja vittuilin silloin isomman porukan edessä sille, että joutui naurun kohteeksi. Eipä tarvinnut sen jälkeen kuunnella enään :hyper: Tajusi sen, että ei kannata alkaa.

Tänä kesänä olen samassa paikkaa, mutta eri hommissa. :D

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom