Kesätyöläisen kohtelu - missä menee raja?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Fabien
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Kaikkein helpoimmalla pääsee oikeasti noiden vittuilevien, elämäänsä kyllästyneiden idioottien kanssa kun sanoo vaan joka asiaan että: "joo joo" tai "jaa". Ei ne pitkään jaksa vittuilla kun ottaa mahdollisimman välinpitämättömän asenteen. Meillä on töissä juuri tälläinen tyyppi, jossain vaiheessa se sitten lopetti sen vittuilun. Kyllähän se välillä vieläkin jotain kyräilee mutta toimeen tullaan jo kuitenkin.

Parasta on kun kaikki vittuilee kaikille niin siitä tulee sellasta automaattista läpän heittoa :D

MerZi sanoi:
Juu, teki mieleni kertoa omista kokemuksista kun tuntui niin samankaltaisilta sun kokeman kanssa. Lohduttavaa tietää, ettei ole ainoa joka kärsii samasta kohtelusta.

No et varmasti ole. Tuota harjottelijoiden ja kesätyöläisten dissaamista löytyy melkein paikasta kuin paikasta. Ongelmahan tuossa on se että nää kaikenmaailman urpot ja nutturat joutuu perehdyttään/opettaan tulokkaita vaikkei niillä itellään ole siihen opetustehtävään mitään edellytyksiä tai halua. Eli kokemusta ja osaamista itse työstä kyllä on mutta sen siirtämiseen nuoremmille ei ole luontevaa asennetta. Ja monessa paikassahan se on urpolle ihan sama oppiiko harjottelija mitään vai ei. Mitään etuisuuksia hyvästä perehdytyksestä ei urpo kuitenkaan saa.

Harjoittelijan/kesätyöläisen kannalta tilanne työpaikalla saattaa olla todella ahdistava. Sitä ei välttämättä enää aina erota turhaa vittuilua ja aiheellista kritiikkiä. Lopulta alkaa epäillä omaa osaamistaan ja itsetuntokin saattaa olla koetuksella.

On se vaan vitun väärin että nuoren kiinostusta työn tekemiseen saa urpot sun muut mulkut mielinmäärin terrorisoida.

haha, alotusposti ku suoraa mun tilanne ku olin yhes nimeltämainitsemattomassa kalatehtaassa töissä.

otin sellasen hyvän taktiikan mäkättävää ämmää vastaan et en puhunu sille mitää jollei ollu iha pakko ja pidin sille aina vihasta ilmettä

(aikuismaista toimintaa)

Fabien sanoi:
Kysyisinkin nyt Pakkiksen porukoilta ohjeistusta tulevien vittuilujen ja huutamisien varalle ja myös mahdollisia jatkotoimenpiteitä oman työturvallisuuteni takaamiseksi. Kyseessä kun ei ole sellainen Urpo, joka leikkisästi vittuilisi ja nauraisi päälle, vaan jotain ennenäkemätöntä solvausta, jota en toivoisi kenenkään työssäkäyvän suomalaisen kokevan.

Minulla oli moinen tilanne, kesätyöntekijät vaihtui aika tiuhaan sillä osastolla. En antanut periksi ja tein töitä kahta kovempaa. Loppupeleissä n. 6 - 12 kk jälkeen kys. vuorovastaava lopulta "hyväksyi" minut. Sitkeys on tärkeää ja vähän voi "läväytellä" takaisin jos saa tilaisuuden.

Tulikin mieleen kun velipoika meni harjoitteluun erääseen paikkaan jossa työläiset koostui 50-60v ukoista. Samaan aikaan aloitti myös toinenkin harjoittelija, joka oli hiukan päälle parikymppinen nainen. Veli kertoi sitten, että nuoren naisen tulo taloon sai ne äijät ihan sekaisin, jotka innostuivat kertomaan sille härskejä juttuja ja jopa kourimaan tätä harjoittelijaa. Esimerkkinä oli tapaus jossa harjoittelija oli kopiokoneen ääressä kun pari ukkoa sattui kulkemaan ohi. Toinen sitten innostui kähmäisemään naista takaapäin rinnoista kiinni ja kyselemään kuppikokoa.
Olen joskus miettinyt että onkohan sitä itse yhtä sekaisin sitten 50v..? :rolleyes:

Työpaikoillahan on kaikenlaisia paskiaisia. Asioista voi valittaa. Uudet työntekijät huomaavat asioita, joihin vanhemmat ovat jo tottuneet. Paskiaisiinkin totutaan. Ja kun uutena menee ruikuttamaan jonkun vittunaamailua niin kaikki tietää sen jälkeen, ettei uudesta kaverista taida oikein olla kestämään esim. pientä painetta. Eikö sillä olekaan stressinsietokykyä? Mitä pitemmälle menet työelämässä niin sitä vittumaisempiin tilanteisiin joudut. Opettele kestämään ja opi jokaisesta paskiaisesta uusia juttuja. Niinkun vaikka kuinka nöyryytät sen, mutta siinä hommassa kannattaa olla tosi tarkkana että tekee sen just oikein asemansa huomioiden. Silleen se homma toimii. Ja eikun lisää paskaa housuun vaan!

sehän on sama kirjoittaa jo työhakemukseen jos menee samaan paikkaan töihin että: "kuulin, että teillä työskentelee paljon mulkkuja, mutta olen tottunut työskentelemään mulkkujen kanssa". :hyper:

Ensin kannattaisi kokeilla hyvällä, niin kuin ilmeisesti olet tehnyt.

Vaihtoehto 1. "Urpo, miten tää xxxx homma pitäis tehdä?" Urpo haluaa varmasti olla tehtaan kuningas ja tietää kaiken.

Vaihtoehto 2. Jos Urpo tykkää mielistelystä: "Sanoivat tuolla (esim. kahvihuoneessa) että sinä/sie/sä Urpo oot tässä firmassa se, joka tietää miten tämä asia hoidetaan. Viitsitkö näyttää kuinka ammattilainen hoitaa homman?".

Vaihtoehto 3. Urpolla voi olla pitkä oppimiskäyrä, joskus sitkeys palkitaan kuten Kaminarin esimerkki osoitti.

Vaihtoehto 4. Urpo arvostaa jotakin sellaista asiaa/tapaa, jota et ole tullut tajunneeksi, esim. teitittely, lakki pois päästä sisällä, millin siili, rasvaiset jutut.... Kaikkia et voi kuitenkaan miellyttää.

Jos ei hyvä auta, niin sitten pahalla.

Vaihtoehto 5. Olet rehellinen. Sanot Urpolle, että "Aion olla täällä töissä vähintään elokuun loppuun, minulle on ihan sama mitä siitä ajattelet, mutta kerro toki miten voin tehdä elämästämme täällä yhdessä helpompaa."

Vaihtoehto 6. "Kuule Urpo, mua alkaa vituttaa toi sun asentees. Sulla on vielä mahdollisuus vaikuttaa tähän tilanteeseen. Jos toi paska käytös ei lopu, sä saat tähän vielä huonomman kesätyöläisen. Tai sitten vitttumaisuuksissani jään tähän koko kesäksi ja teen elämästäsi helvettiä, sitäkö sä/sinä/sie haluut?"

Anyway, lue Arto Paasilinnan kirja Onnellinen mies. Sen päähenkilö on siltainsinööri Akseli Jaatinen ("minä olen siltainsinööri Akseli Jaatinen ja minä olen vittumainen mies"). Kirjan luettuasi tiedät, mikä viimeistään tepsii.

Tsemppiä! :thumbs:

Edit: Niin ja se paras vinkki. Yritä selvittää kuka on tehtaan kingi. Jos se on Urpo, lähesty kakkosmiestä. Kysy kingiltä vinkkiä siitä, että miten Urpon kanssa kannattaisi toimia. Tarkkaile kuitenkin piirirajoja; vinkkiä ei ehkä kannata kysyä Urpon frendeiltä.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
MerZi sanoi:
Mut tosiaan itse kun olen saanut päälle molemmat, sekä edessä- että takanapäin puhumisen. Tiettyyn rajaan saakka arvostan suoraa puhetta (toki myös tyylillä millä sen esittää, on väliä) ja otan kyllä opikseni jos oikeasti on kyse minun mokastani. Palautteen voi antaa rakentavasti, tai mainita jos jotakin teen väärin, tai voisin tehdä paremmin/tehokkaammin. Mutta sitä selän takana puhumista, sitä kyräilyn määrää en voi hyväksyä, mutta se ei tule tämän työkaverini kohdalla loppumaan ikinä.

Aivan, kyse on ennenkaikkea sävystä, miten asioita esitetään. Taidat olla naisvaltaisen alan työpaikassa? Siellä toi kaksinaamaisuus ollee valitettavan yleistä. Kaikenlainen niskojennakkelu ja vittuilu ohjeita kysyvälle kesätyöntekijälle on asiatonta käytöstä ja kertoo ainoastaan vastapuolen omasta epävarmuudesta.

Omien kokemusten myötä mulla on sellainen kuva, että tollaisissa "peruskesätyöpaikoissa" -kuten kaupoissa-, missä vakihenkilökunnan vanhemmalla kaartilla ei ole välttämättä ammattillisenkoulutuksen tuomaa pätevyyttä tehtäväänsä, vaan ainoastaan kansakoulu läpi räpiköitynä, on kyse jollain tapaa näiden kantturoiden mielettömästä tarpeesta päteä. Nuori, kaunis, fiksu ja koulutettu kesätyöntekijä saatetaan kokea uhaksi. Hän osaa tarpeen niin vaatiessa kyseenalaistaa näiden harppujen touhut, tuntee ko. alaa koskevaa lainsäädäntöä ja osaa esittää vaihtoehtoisia toimintatapoja.

Fabien sanoi:
Ei vittu, tästä on pakko kirjoittaa. 1,5vko takana paperitehtaassa ja tuntuu, että kesästä tulee yhtä isoa helvettiä. Ongelmana on 55v ikämies-duunari(käytetään vaikka nimeä Urpo), joka on alkukättelystä lähtien ottanut minut silmätikukseen. Miehen tarkoituksena on ollut vain vittuilla, haukkua ja hakea virheitä virheiden perään kesätyöläisen suorittamisesta. Viime yöhön asti onnistuin osumaan aina eri painokoneille kuin hän, mutta tällä kertaa Urpolla pimahti totaalisesti. Painotan nyt vielä, että olen perehdyttämisvaiheessa, jolloin minulle tulisi opettaa niitä asioita, joita minun oletetaan tekevän.
Eipä ole opetusta tullut. Vierestä olen katsellut ja sitten yrittänyt tehdä perässä parhaani mukaan, mutta tämä ei nyt tunnu vain Urpolle riittävän.

"Perkele nyt ei ei ei ei..sinun takia kone pysähtyi helvetti"
"Älä nyt koske helvetti mihinkään"
"Ei tule nyt mitään tosta"

Summa summarum: Urpo huutaa oma-aloitteisuutta, mutta aloitteellisuuteni tyrmätään saman tien. Jos taas vastaavasti seison Urpon vieressä valmiina auttamaan ja oppimaan, alkaa Urpo huutamaan että miksi en tee mitään? Koita nyt vittu tehdä sitten asioita oikein:( :hyper:

Tänä aamuna sanoin pomolle, että onko mahdollista saada seuraavat vuorot pois Urpon luonta, että oppisin ja saisin parhaan mahdollisen perehdyttämisen työtehtäviin. Kuulemma onnistuu ja totesi, että Urpo ei tykkää kesätyöläisistä.:thumbs: Sehän kuullosti vitun hyvältä...

Kysyisinkin nyt Pakkiksen porukoilta ohjeistusta tulevien vittuilujen ja huutamisien varalle ja myös mahdollisia jatkotoimenpiteitä oman työturvallisuuteni takaamiseksi. Kyseessä kun ei ole sellainen Urpo, joka leikkisästi vittuilisi ja nauraisi päälle, vaan jotain ennenäkemätöntä solvausta, jota en toivoisi kenenkään työssäkäyvän suomalaisen kokevan.:itku:

Töitä en haluaisi lopettaa, koska palkka on erinomainen ja töitä elokuun loppuun asti. Toisaalta jos tällainen ajojahti meikäläistä kohtaan jatkuu, niin kuluva kesä menee kokonaisuudessaan stressistä toipumiseen.

En jaksanut nuita toisten viestejä lukea, mutta...

Tuossa tapauksessa kannattaa kyllä kääntyä juuri esimiehen puoleen ja kertoa tilanne. Tuollaisia vanhoja patuja vielä löytyy, jotka jostain kumman syystä jaksaa valittaa kesäduunareille. Ei muuta kuin vuoronvaihto tai uusi perehdyttäjä tilalle. Se kyllä onnistuu tuollaisessa tilanteessa.

Itse olen käynyt perehdyttämis- ja työhönopastuskurssit, siis juuri paperialalla. Sieltä sai hyviä oppeja siihen kuinka kesäduunarille kannattaa ja pitää asiat opastaa. Perehdyttäminenhän tarkoittaa sitä, että opastetaan/opetetaan se, mitä tehtaassa tapahtuu esim. koko prosessin ajan ja mitä omassa kohteessa tapahtuu sekä kaikki mitä siihen työpaikkaan liittyy, mm. vaikka esittelemällä lähimmät työtoverit, varauloskäytävät/ovet, palosammuttimien paikat ym. ym. ym. Asioita on niin paljon, että kaikkea ei edes kerkiä opastaan, koska työkin pitää tehdä. Toinen on sitten se itse työhönopastus. Tässä opastetaan nimenomaan siihen oman kohteen työhön. Aluksi opettaja näyttää ja sitten opastettava seuraavalla kerralla koittaa vaikka itse. Riippuu niin paljon opetettavan luonteesta ja juuri siitä oma-aloitteelisuudesta ja kiinnostuksesta, kuinka hän hommat oppii. Toiset oppii nopeasti (oma-aloitteelliset) ja toiset hitaasti (arat, epäsosiaaliset ym.). Itse olen opettanut useita kymmeniä oppilaita ja opetettavia on ollut laidasta laitaan. Parhaita opetettavia (nämä voi jopa yleistää) on oman konsernin oppilaitoksesta tulevat, sitten esim. insinööreiksi opiskelevat ovat melko nopeita oppimaan. Huonoiten on pärjännyt ihan ummikot, esim. johtajien lapset, jotka opiskelee vaikka yliopistossa tai sitten muuten opetettava, jota ei kiinnosta ala, vaan pelkästään palkka.

Edit: Tuota kuulemma sattuu alalla kuin alalla.

Tuttu tilanne meikäläisellekin. Satuin aikoinaan Järvenpäässä erään kahvilan työntekijäks kesätyön merkeissä. Muut työntekijät oli melko asiallisia, mutta paikan omistaja osoittautui hetken perästä maailmanluokan kokovartalokyrväksi. Vittuilua ja uhkailua, palkoista lähti säännöllisesti omituisia "vähennyksiä". Hommma meni siihen, että jouduin työsuojelupiirin kautta hakemaan loput palkkani, kun lähdin kävelemään siitä perslävestä.

Tuollaisessa tilanteessa, kun yrityksen omistaja leikkii jumalaa, on vaikea tehdä muuta kuin vaihtaa paikkaa. Jos se paikka jotain opetti niin sen, että mä en ole sen jälkeen kuunnellu työpaikallani sekuntiakaan kenenkään vittuilua enkä minkäänlaista avautumista mistään. Mulle iski välitön nollatoleranssi sen suhteen. Eli mä suhtaudun toisiin työntekijöihin niinkuin ne suhtautuu muhun. Oli sitten työntekijä, pomo taikka omistaja. Mä sanon kyllä tasan tarkkaan takasin jos mulle vittuillaan.

Potkuhan on tietysti vaarana tollasella asenteella vaikka sellaisia ei ole kertaakaan tullut. Tosin potkuillekin pitää olla hyvä peruste. Ja vaikka tuliskin kenkää niin töitä saa aina jos haluaa. Ennemmin otan potkut duunista ku kuuntelen enää kertaakaan vittuilua keneltäkään.

Nyt kaikki kesäduunarit & harjoittelijat huomio! Laki on teidän puolellanne. Teidän ei todellakaan tarvitse alistua minkälaiseen kohteluun tahansa. Ottakaa yhteys työpaikkanne työsuojeluvaltuutettuun, joka vastaa työntekijöiden turvallisuudesta ja työturvallisuuslain noudattamisesta.

Jos työsuojeluvaltuutettu on vässykkä, niin ottakaa yhteys työsuojelupiiriin, joka tutkii onko lakia rikottu ja antaa lausunnon.
Viime kädessä firman johto on vastuussa, että työturvallisuuslakia noudatetaan. Hieman järeä tapa lähestyä asiaa, mutta KENENKÄÄN ei tarvitse alistua minkäänlaiseen kiusantekoon/huonoon opastukseen.

Tämän voi myös tuoda esiin kaikille "urpoille" ja "kurpille". Työpaikka kiusaaminen on viime kädessä jopa irtisanomisen peruste (työturvallisuuslain rikkominen).

Ote työturvallisuus laista:

14 §
Työntekijälle annettava opetus ja ohjaus
Työnantajan on annettava työntekijälle riittävät tiedot työpaikan haitta- ja vaaratekijöistä sekä huolehdittava siitä, että työntekijän ammatillinen osaaminen ja työkokemus huomioon ottaen:

1) työntekijä perehdytetään riittävästi työhön, työpaikan työolosuhteisiin, työ- ja tuotantomenetelmiin, työssä käytettäviin työvälineisiin ja niiden oikeaan käyttöön sekä turvallisiin työtapoihin erityisesti ennen uuden työn tai tehtävän aloittamista tai työtehtävien muuttuessa sekä ennen uusien työvälineiden ja työ- tai tuotantomenetelmien käyttöön ottamista;

2) työntekijälle annetaan opetusta ja ohjausta työn haittojen ja vaarojen estämiseksi sekä työstä aiheutuvan turvallisuutta tai terveyttä uhkaavan haitan tai vaaran välttämiseksi;

3) työntekijälle annetaan opetusta ja ohjausta säätö-, puhdistus-, huolto- ja korjaustöiden sekä häiriö- ja poikkeustilanteiden varalta; ja

4) työntekijälle annettua opetusta ja ohjausta täydennetään tarvittaessa.

18 §
Työntekijän yleiset velvollisuudet
Työntekijän on noudatettava työnantajan toimivaltansa mukaisesti antamia määräyksiä ja ohjeita. Työntekijän on muutoinkin noudatettava työnsä ja työolosuhteiden edellyttämää turvallisuuden ja terveellisyyden ylläpitämiseksi tarvittavaa järjestystä ja siisteyttä sekä huolellisuutta ja varovaisuutta.

Työntekijän on myös kokemuksensa, työnantajalta saamansa opetuksen ja ohjauksen sekä ammattitaitonsa mukaisesti työssään huolehdittava käytettävissään olevin keinoin niin omasta kuin muiden työntekijöiden turvallisuudesta ja terveydestä.

Työntekijän on työpaikalla vältettävä sellaista muihin työntekijöihin kohdistuvaa häirintää ja muuta epäasiallista kohtelua, joka aiheuttaa heidän turvallisuudelleen tai terveydelleen haittaa tai vaaraa.

ymi sanoi:
...nuoren naisen tulo taloon sai ne äijät ihan sekaisin, jotka innostuivat kertomaan sille härskejä juttuja ja jopa kourimaan tätä harjoittelijaa. Esimerkkinä oli tapaus jossa harjoittelija oli kopiokoneen ääressä kun pari ukkoa sattui kulkemaan ohi. Toinen sitten innostui kähmäisemään naista takaapäin rinnoista kiinni ja kyselemään kuppikokoa.
Olen joskus miettinyt että onkohan sitä itse yhtä sekaisin sitten 50v..? :rolleyes:

Just tolleen kävi yhdelle entiselle työkaverilleni tämän kesätyöpaikassa. Nostan naiselle hattua, sillä hänen ensireaktionsa oli tempaista äijää turpaan :D
Tämän jälkeen mies kohteli häntä kunnioittavasti.

En siis tarkoita että mimmeillä pitää olla aina nyrkkirauta mukana, jotta saavata kunnioitusta, pitäis sitä saada ihmismäistä kohtelua ilmankin että tarttee ruveta väkivaltaiseksi.

Mäpäs kerron yhden oivan tilanteen kun olin ylikessuna miten aikuinen luutnantin arvossa oleva mies voi ponnistaa ylikessun silmästä. Kerron lyhyesti.

No aamulla tämä "luti" kertoi minulle miten yks harjoitus vedetään montako miinaharvaa otetaan käyttöön (5kpl) ja muutkin materiaalit sekä monellako uralla (3) harjoitus vedetään. Ohjeistukset oli sellaiset haistapaska ohjeistukset, sillä se tyyppi sano päästään niitä juttuja sitä mukaan kun keksi. Eli ei ollut miettinyt asiaa yhtään ennen kuin sillä hetkellä. No ei mitään ohjeistukset saattin ja tein juuri niin kuin minun oli käsketty tekevän.

No harjoitus oli sitten käynissä ja huomasin että tavarat eivät nyt riitä ja vähän joutuu vuorottelemaan, eli muutama joutuu katsomaan kun toiset tekee. No sitten tämä "luti" tulee paikalle, tässä vaiheessa ei tapahtunut mitään, mutta kun paikalle sattuu tulemaan komppanian varapällikkö niin johan rupeaa juttua tulemaan. "Luti" rupesi siinä komppanian varapäällikön oleessa vieressä minua sättimään, että minkä takia en ottanut niitä kaikkia miinaharvoja (15kpl) sieltä varastolta mukaan niin kuin aamulla oli puhetta ja miksi tossa ja tossa uralla ei ole mitään vaikka sinulle aamulla sanoin että kaikilla 5 uralla vedetään. Vaikka todellisuus oli se, että olin juuri tehnyt niinkuin hän oli käskenyt minun tekevän. Eli 5 miinaharavaa ja 3 uralla vedetään. Paikanpäällä tajusi itse, että on ohjeistanut vituiks koska ei ole valmistellut harjoitusta yhtään. Joten päätti sitten siinä ruveta pätemään, koska se harjoitus kuului hänen vastuulleen eikä hallunut sille varapäällikölle näyttää että on suunnitellut asiat päin vittua ja pisti kaiken minun syyksi...

Mitään en voinut siinä sanoa, koska olin alempiarvoinen, kuuntelin kaiken paskan mitä tää "luti" mulle sanoi. Kyllä varmaan varapäällikkö mun naamasta näki, että kohta osuu läskiä kulmaan. Ripityksen jälkeen kysyin vain että onko muuta ja lähdin niitten luolta menemään.

Ihan käsittämätöntä miten aikuinen mies viittii edes tehdä noin. Mua vitutti muutenkin se sen touhu, nimittäin se oli just sellainen että se teetätti muilla hommia eikä ite tehnyt mitään. Mutta ihan sama, tukehtukoon pullaansa.

Afrodite sanoi:
Aivan, kyse on ennenkaikkea sävystä, miten asioita esitetään. Taidat olla naisvaltaisen alan työpaikassa? Siellä toi kaksinaamaisuus ollee valitettavan yleistä. Kaikenlainen niskojennakkelu ja vittuilu ohjeita kysyvälle kesätyöntekijälle on asiatonta käytöstä ja kertoo ainoastaan vastapuolen omasta epävarmuudesta.

Omien kokemusten myötä mulla on sellainen kuva, että tollaisissa "peruskesätyöpaikoissa" -kuten kaupoissa-, missä vakihenkilökunnan vanhemmalla kaartilla ei ole välttämättä ammattillisenkoulutuksen tuomaa pätevyyttä tehtäväänsä, vaan ainoastaan kansakoulu läpi räpiköitynä, on kyse jollain tapaa näiden kantturoiden mielettömästä tarpeesta päteä. Nuori, kaunis, fiksu ja koulutettu kesätyöntekijä saatetaan kokea uhaksi. Hän osaa tarpeen niin vaatiessa kyseenalaistaa näiden harppujen touhut, tuntee ko. alaa koskevaa lainsäädäntöä ja osaa esittää vaihtoehtoisia toimintatapoja.
Jep, tismalleen kuten itsekin asian näen. Joku työpaikan mieshenkilö on sen myöskin minulle sanonut, että mitään muutahan tuo ei ole kuin kateutta minua kohtaan. Vanha, kaavoihin kangistunut vanhapiika vs. nuori, näppärä, nätti? ja nopeasti oppiva mimmi, ehkä se sitten säikäyttää vanhankin konkarin. Mut helvetti vie, mä mikään uhka hänelle ole, EN TODELLAKAAN ole viemässä hänen työpaikkaansa - en sille pallille haluaisi :D -, jos nyt vain jotenkin pystyisin työsopimukseni loppuun olemaan tuolla hommissa niin hyvä.

H.R:ltä tosi hyvää infoa, KIITOS! :love:

Mulla ei ole vastaavaa ongelmaa tullut eteen, vaikka muutamassa työpaikassa on varoiteltu etukäteen tietyistä tyypeistä tyyliin "ton trukkiin ei kannata sitten koskea tms". Edellä mainittu trukki-episodi oli työskennellessäni öljyjalostamossa trukkikuskina joskus 5 vuotta sitten, missä oli 50-60-vuotias erittäin vittuuntuneen näköinen ja oloinen kaveri. Jopa monta vuotta yrityksessä olleet vakiduunarit "pelkäsi" kyseistä sälliä ja varoitteli kuinka tärkeitä esim. trukin penkin säädöt oli sille äijälle (kyseinen äijä oli aika isokokoinen). Mulla toimi sen kanssa se, että pystyi heittelemään takaisin kuitteja/jatkoja sen puukkoihin ja välillä saatiin hyvät naurut aikaseksi. Kesän jatkuessa tulin koko ajan paremmin ja paremmin juttuun sen kanssa ja se kaveri osoittautuikin törkeän hyväksi vitsin heittäjäksi. Loppukesästä kun se lähti lomille niin tuli sanomaan mulle kaffepöydässä, että jos mä voisin ajella sen trukilla niin se säilyy ainakin ehjänä. Ympärillä istuneet kattoi wtf-ilmeillä meikäläistä. Sanoin samantien, että en mä muuten jollen saa penkin säätöjä laittaa kuntoon. Siihen tuli vastaus, että tee mitä tykkäät, kyllä hän saa ne sitten säädettyä kun tulee takaisin. Eli tilannetajulla ja nopeilla hoksottimilla (jos näin nyt voi sanoa) olen itse ainakin suoriutunut aina pääsemään kaikenlaisten keijojen hyväksyntään. Joskus suoranainen vittuilukin auttaa pääsemään piireihin, riippuen tietysti henkilöstä jonka kanssa ollaan tekemisissä.

"vittuilun" avulla pääsin sinuiksi yliopiston dekaanin kanssa sekä suuren tietotekniikkayrityksen tiimivetäjän kanssa, jotka molemmat oli tunnettuja räväköistä luonteistaan.

Kaveri (nyt jo lähemmäs 40v) hoiti opiskeluaikoinaan ton samaisen dekaanin kanssa välit astetta vieläkin paremmin. Muut opiskelijat jonottivat joidenkin töidensä kanssa dekaanin koppiin, niin kaveri käveli ovelle, koputti, avasi sen ja sanoi ensimmäiseksi: "Morjens vanha runkkari, tässä olis nämä." (olivat siis jo tulleet sinuiksi aiemmin, ei ollut ensitapaaminen varmaan tommonen)

Tietotekniikka-puljussa kun kirjoitin työsopimusta viime kesänä ja paikalla oli mun pomo (räväkkä kaveri, kuulantyöntäjän näköinen = B.Virtasen Murikka) ja sen oma pomo, niin tuli jotain sanailua siinä samalla kun luin papereita. Mun pomo sanoi, että pitäisi varmaan laittaa huumetestit kun alkaa ton kokoista kaveria tulla ovesta sisään ja naureskeli. Mä käännyin sen pomon puoleen ja sanoin sitten, että "toi K*** (mun pomon nimi) taitaakin sitten lähteä ensimmäisenä pihalle kun se kusis siinä testissä purkista pohjan pois.." No, molemmat pomot siinä alkoi naureskelemaan, onneksi. Toi mun pomon pomo tuli joku viikko ton tapahtuman jälkeen hakemaan mut työpisteeltä pois ja tarjosi kakkua kun niillä oli palaveri läheisessä neukkarissa. Samainen pomon pomo kirjoitti mulle myös työtodistuksen aiemman kesän töistä joita olin samalle firmalle tehnyt tyyliin "sano vaan mitä haluat niin mä kirjoitan tähän". Edellisen vuoden työtodistus ei tullut mulle ajallaan ja jouduin metsästämään sitä perkeleen kauan. Sen aikainen pomo oli hiukan kohmelompi.

MerZi sanoi:
H.R:ltä tosi hyvää infoa, KIITOS! :love:

Eipä mitään. Monesti harjoittelijat eivät tiedä oikeuksiaan ja turhaan antavat kohdella itseään kaltoin. Kaikkeen ei todellakaan tarvitse alistua.

Suoraan sanoen v****taa tommoiset pikkusielut, jotka egoilevat kesäharjoittelijoita tai harjoittelijoita alistamalla :curs: Jos näkisin meidän duunissa tollaista tapahtuvan, niin kävisin kyllä tätä :david: :ia ojentamassa.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom