Kesätyöläisen kohtelu - missä menee raja?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Fabien
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Pakkotoiston avuliaat eivät petä koskaan!Mahtavaa lukea asiallisia ja neuvokkaita vinkkejä viesti viestin jälkeen!KIITÄN!!!!!!!!!:love:

Pientä päivitystä viime yöltä...

Juttelin muiden työmiesten ja yhden pomon kanssa Urposta. KAIKKIEN kommentit olivat aika tyhjentävän selkeitä:

"Se on aivan mulkku kaikille, vittuilee vaan"
"Joo, älä välitä. Annat vaan huutaa ja meuhkata"
"Et ole ensimmäinen, joka Urposta tulee kertomaan"

Mietin tuossa noita uusia postauksia, koskien omia oikeuksiani tässä tilanteessa ja kaikesta huolimatta musta tuntuu, että jos 2vkoa töissä ollut kesämies menee työpaikan henkilöstöpomolle kertomaan, että "Urpo kohtelee minua solvaavasti ja jossain määrin jopa uhkaavasti ja se käytös häiritseee suuresti töitäni ja oppimista", niin pomo opastaa kylmän viileästi vaihtamaan työpaikkaa. En jaksa uskoa, että asiaa lähdettäisiin selvittämään ja kaiken lisäksi siinä voisi saada koko työyhteisön silmissä valittajan ja itkijän maineen, vaikka tässä tapauksessa täyttyy kaikki epämiellyttävän työyhteisön kriteerit. Siinä ei paljon "laki on puolellani" auta, jos pomo tokaisee, että "voit lähteä kotiin, eiköhän tänne joku saada töihin". Noin siis luulen käyvän, jos vien asiaa tosissaan eteenpäin vittuilun Urpon suunnalta jatkuessa.:(

Viime yö meni erinomaisesti. Eri koneella mukavien tyyppien kanssa, eikä Urpon suusta yhtään kuultua sanaa.

Fabien sanoi:
Mietin tuossa noita uusia postauksia, koskien omia oikeuksiani tässä tilanteessa ja kaikesta huolimatta musta tuntuu, että jos 2vkoa töissä ollut kesämies menee työpaikan henkilöstöpomolle kertomaan, että "Urpo kohtelee minua solvaavasti ja jossain määrin jopa uhkaavasti ja se käytös häiritseee suuresti töitäni ja oppimista", niin pomo opastaa kylmän viileästi vaihtamaan työpaikkaa. En jaksa uskoa, että asiaa lähdettäisiin selvittämään ja kaiken lisäksi siinä voisi saada koko työyhteisön silmissä valittajan ja itkijän maineen, vaikka tässä tapauksessa täyttyy kaikki epämiellyttävän työyhteisön kriteerit. Siinä ei paljon "laki on puolellani", jos pomo tokaisee, että "voit lähteä kotiin, eiköhän tänne joku saada töihin". Noin siis luulen käyvän, jos vien asiaa tosissaan eteenpäin vittuilun Urpon suunnalta jatkuessa.:(

Viime yö meni erinomaisesti. Eri koneella mukavien tyyppien kanssa, eikä Urpon suusta yhtään kuultua sanaa.

Näinkö kävisi? En ole koskaan kuullut tässä 16 vuotisen työurani aikana (osan siitä luottamusmiehenä ja työsuojeluasiamiehenä), että kukaan joka vaatii kunnon opastusta töihinsä ja/tai ei anna itseään kohdella huonosti saisi potkut.
Turhaa pelkoa. Työsuojeluvaltuutettu on oikea paikka aloittaa asian käsittely, jos pomo on noin paha. Kukaan pomo ei vielä tässä maassa ole ollut lakia suurempi. Asioista ei tarvitse "itkeä", vaan ne voi tuoda asiallisesti esille ja jos joku sinua pitää sen takia itkijänä, niin se on tämän ihmisen oma henkilökohtainen painajainen.

Se että antaisit itseäsi kohdella huonosti työpaikalla vs. ajat omia asioitasi, kallistuisin tuohon jälkimmäiseen vaihtoehtoon. Jos saisit potkut sen takia, että et saa kunnon opastusta/sinua rääkätään henkisesti, niin siitähän se riemu repeäisi. En tiedä yhtään Suomalaista firmaa, joka lähtisi tuota asiaa oikeudessa kokeilemaan/saamaan imagotappiota vakka ei oikeudessa käytäisikään.

Fiktiivinen tilanne
Herra isopomo haastattelussa: "joo no meillä oli semmoinen harjoittelija joka halusi kunnon opastusta töihinsä. Ei meidän firmassa niin toimita, joten se itkijä poika/tyttö sai lähteä."

Tuskin.

Ymmärrän kuitenkin huolesi, uutena on vaikea mennä puuttumaan asioihin. Rohkeasti vaan asiat puheeksi, sitä varten mm. työsuojeluorganisaatio on olemassa.

Edit: itse asiassa toi asioiden esille tuonti voi nostaa osakkeitasi. Valveutunut nuori joka osaa hoitaa asioitaan ei ole heikkoa valuuttaa työmarkkinoilla.

Joo, siis tosiaan kuten edellä jo mainittiin, laki on kiusatun työntekijän puolella. Oli kuinka iso pomo tahansa, jos se kieltäytyy selvittämästä jotain kiusaus hommaa, niin oikeuteen siitä voidaan mun käsittääkseni mennä. Uskoisin et jokainen työsuojeluvaltuutettu/vastaava hoitaa mieluummin homman sanomalla "Urpolle" kuinka homma tästä lähin toimii.

Itsehän olen töissä paikassa josta, teidän kaikkien rakastama, Koskenkorva Viina saa alkunsa. Aivan ässä paikka sinänsä, työntekijät iloisia(miksiköhän?) ja avuliaita. Toki on muutama tapaus, jotka suhtautuu ylimielisesti lähinnä varmaan siks et oon kesis. Tiedän, että puhuvat varmasti paskaa seläntakana. Vituttaahan se tottakai, excuse my french, mutta niinä hetkinä jolloin kävelen niitä käytävillä vastaan ja niiden naamalla on taas se sama ilme, josta voi suorastaan lukea "Itq, kun toi on niin iso kaveri, enpä uskalla taaskaan päin naamaa vittuilla", olen suorastaan räjähtää ilosta/huvittuneisuudesta. Yksikin Keijo kävelee joka aamu samalla kohtaa portaikkoa ja samaan kellon aikaan vastaan, naamalla sama ylimielinen/vittumainen virne. Noh, ei niin yksinkertaista asiaa kuten tervehtiminen ei vaan voi kesistä kohtaan tehdä, joten kolmannen aamun jälkeen olen ottanut tavakseni sanoa "Huomenta" hieman normaalia kovempaan äänensävyyn. Kaveri alkaa suorastaan näyttää eläimelliseltä jo, niin paljon se sitä naamaansa nyrpistää. :david: Iloitsen myös suuresti siitä, kun muutama vanhempi "korkeassa asemassa" oleva työntekijä on kysellyt ylimieliseen sävyyn, että: "Noh, mihinkäs se Fat Daddy meinaa mennä opiskelemaan vai meinaatko mihinkään?". Sitten kun siihen saa letkeästi heittää, että: "No syksyllä alkaa ympäristöteknologian koulutus ohjelma, jonka kautta sitä sitten ympäristöteknologianinsinööriksi pitäisi valmistua." Siinä vaiheessa niille aina tulee semmonen wtf ilme, niitten naamasta suorastaan näkee, että ne ajattelee, et musta tulee joku suurherra, vaikka tuskin tuleekaan. :D Saattaa toki tullakin, mutta tuskin mitään NIIN erikoista.

Eniveis, kusipäitä on lähes joka työpaikalla. Kannattaa vaan yrittää pitää hauskaa, vaikka ihan vaan omaa kivaa, niitten kustannuksella. Kusipäistä pitää osata nauttia. :thumbs:

EDIT: Ja siis enhän mä mikään kovin iso kaveri oo, tuolla viinatehtaalla nyt vaan oikeastaan kaikki on normaali/pieni kokoisia.

Janne22 sanoi:
Taitaa Urpoa vaan pelottaa, että kesätyöläiset pääsee vakkareiksi ja vie vielä Urpon duunipaikan!
Tuo on yllättävän yleistä. Tietoa pimitetään jotta itse oltaisiin firmalle korvaamattomia. Ainakin mun duunissa mekamiehet ja sähkärit puhuvat, että kun he tulivat hommiin niin aina(usein) kun piti mennä konetta korjaamaan, heidät lähetettiin verstaalta meisseliä tms. hakemaan. Kun he pääsivät takaisin koneelle niin homma oli jo tehty. Tietenkin ilman sitä meisseliä joka oli niin saatanan tärkeä. Nämä tarinat toki sijoituvat parin vuosikymmenen taakse, mutta uskon että sama tahti jatkuu vielä nykyisinkin.
Sitten on vielä sellainen taktiikka ettei kerrota mitä kannattaa tehdä ja mitä ei. Annetaan uuden pojan oppia kantapään kautta. Ei se mitään vaikka firmalle aiheutuisi millaiset kustannukset. Tai työtapaturman riski kasvaisi.
Nimim. "Kyllä se poika oppii mihin kannattaa koskea ja mihin ei kun saa kerran kynsilleen".

Mä en kesäduunari ole mut mun ex-esimies oli niin mulkku ku vaan voi olla. Siitä huomas heti kenestä se piti ja kenestä ei. Se anto erittäin hyvin ymmärtää että kukaan muu ei osaa tehdä edes perushommia oikein ku hän. Olin kasaamassa yhtä konetta ja piti olla yhdeltätoista aamulla valmis, oli henkilövajetta vuorossa, ja yleensä tämä laitteen huolto tehdään kaksin, kaiken lisäks se oli mennyt yöllä tilttiin, ja olin juuri työntämässä laitetta paikoilleen ku tämä lohikäärme tulee huutamana että "nyt mulla alkaa meneen hermot suhun, sen täytyy olla nyt valmis!" Sanoin sille sitten että "Sorry kun se ei ole mun vika ku täällä on liian vähän porukkaa duunis ja tää laite on pakko kuitenkin saada toimimaan ja oon ihan just valmis kunhan työnnän tän paikoilleen!" Siihen sitten lohikäärme että "se on juurikin sun syy!" Ai jaa... näin meillä. Muutenkin sen äänestä kuulee että se ei oikeesti arvosta ketään. Paikan omistajaa infottiin sen käytöksestä mut asialle ei tehty mitään. Onneks se silti lähti vajaa kuukausi sitten toiseen duuniin ja saadaan olla ihan rauhassa. Olisittepa nähneet kuin se kohteli lapsiaan, huh... Säälin sen miestä...

Ja kyllä se yleensä niin on että vanhat duunarit pitää uusia uhkanaan tavallaan. Mua suoraan sanoen vituttaa että nuorempi työntekijä (iältään ja työkokemukseltaan) ylennettiin. Pahinta tässä on se että se on mun kaveri enkä oikeen osaa suhtautua siihen enää vaikka oltais siviilissäkin. (Vähän pelottaa miten lauantai menee ku meinattii porukalla grillailla ja vietellä mun synttäreitä...) Syö miestä niin vitusti. Toisaalta en olis edes halunnut yletä, joten mitä mä täs kitisen?! Toisaalta se on ollu aina niin että mä oon ollut nokkimisjärjestyksessä korkeammalla ja se yleni kerralla 2 porrasta...

Aiheeseen palatakseni, tollaset Urpot on yleensä kateellisia ja elämäänsä kyllästyneitä jotka odottaa vaan eläkkeelle pääsyä...

Mulla on myös kokemuksia vittumaisesta esimiehestä, tosin ei ollut kesätyö. Jos on isompi firma, niin kyllä siellä tollaset pitäs ottaa tosissaan, muuten voi mennä yrityksen maine. Mä valitin kyseisestä henkilöstä, sain työpaikan saman firman toisesta paikasta, ja kyseiselle esimiehelle pidettiin (taas kerran) jonkin sortin puhuttelu. Ongelmana on tosin se, että kyseistä ihmistä ei ole vieläkään saatu pois esimiehen hommista, joten mitä luultavammin jatkaa samalla linjalla. Mutta tottakai pitää reagoida, vaikka kyse olisikin "vain" kesätyöstä. Niin, ja kyllä niille idiooteille pitää myös sanoa takaisin. Ilmaisee vain epäsuorasti, että jos vittuilet vielä kerrankin niin annan sellasen opetuksen minkä muistat lopun elämääsi. Ja kyllä toimii, kokemusta on. :)

Oma kokemus toisesta ketjusta napattuna:

Eräänä kertana sihteeri haki mut mut kahvihuoneesta tämän esimieheni juttusille, kaverit veikkailivat palkankorotusta ja itsekin olin toiveikas koska hommat oli mennyt hyvin..

Päinvastoin, esimieheni syytti minua tekemättömistä töistä (oli itse käskenyt minut muualle hommiin, väitti minun valehtelevan) ja ilmoitti ajavansa minulle potkuja ! Koitti siis pestä käsiään asiasta sysäämällä sen kesätyöläisen syyksi.

No minä marssin suoraan aluepäällikön toimistoon, selvitin jutun juurta jaksain. Sain siirron parempiin hommiin ja reippaahkon palkankorotuksen. Esimieheni irtisanoi itsensä "oma-aloitteisesti" muutama kuukausi myöhemmin.

Tämä tulee olemaan konstini myös jatkossa jos näen siihen aihetta. Joku paskahousu kun yrittää sysätä minulle mokailujaan niin kävellään siltä seisomalta niin ison johtajan toimistoon että siinä ei pääse mitkään kaveruudet enää vaikuttamaan. Ja keskustellaan asiat läpi.
Pakko myöntää että puhelahjoistani ja etenkin väittelytaidoistani on hyötyä tämmöisissä ongelmissa.

Täällä kans kokemusta vittumaisista työntekijästä tai tarkemmin sanottuna simputtaja-osastosihteeristä. Mm. valitti ivalliseen sävyyn, kun muovitaskun reuna oli väärässä suunnassa.. Kun etsin kirjekuoria enkä löytänyt päätin lopulta kysäistä niiden sijaintia ystävällisesti ja vastauksena oli huutoa supervittumaisella äänellä "ota silmä käteen, siinä niitä kuule on hyllyllä". Lähetti minut hakemaan arkistoon sairaskertomusta, jota etsin n. tunnin. Lopulta soitin hänelle, ettei sitä yksinkertaisesti ole täällä, niin hän vaan käski jatkaa. Jatkoin ja taas kului aikaa, kunnes soitin hänelle takaisin ja kappas, paperit olikin löytyneet ihan muualta, eikä niitä arkistossa ollutkaan. Eikä hän sitten edes viitsinyt soittaa, että ei tartte enää etsiä. Kakkukahville pyydettiin aina kaikkia muita työntekijöitä nimeltä. Tyyliin jos huoneessa oli vaikka minä ja 4 muuta, niin näiden 4 nimet kutsuttiin kahville ja minut ohitettiin. Lopulta poistuin työpaikalta aina itku kurkussa.

Tuolloin vielä haaveilin sairaanhoitajan ammatista. Olin siis sairaalan osastolla, jossa naistyöntekijöitä oli 100%. Olin päässyt juuri lukiosta ja olin todella iloinen harjoittelupaikasta, jota tein n. parin euron tuntipalkalla ja motivoitunut työskentelemään alan parissa, josta olin kiinnostunut. Ensin en vielä tajunnutkaan, että vika on ainoastaan siinä akassa. Luulin olevani oikeasti surkea kesätyöntekijä, vaikka oikeasti olin ahkera ja innokas.

Osastonhoitajalle uskaltauduin kertomaan lähdettyäni paikasta, ja hän sanoi jotain tyyliin "tällaista on ollut ennenkin". Eli siis ilmeisesti ko. sadisti on kiusannut muitakin.

Kesätöistä ei imo tarvitse stressata saati välittää minkään elämäänsä kyllästyneen paperiduunarin marmatuksista. Vidduile takaisin:o

edit: luin loppuun, kiva että selvis:)

Tohon alkuperäiseen kysymykseen vastaus. Se raja menee nyt tässä!
------------------------------------------------------------------

Jos tollaiset pölvästit pääsee kiusaamaan joka vuosi uusia harjoittelijoita, niin voi PRKL. Laittakaa stoppi tollaisille hommille, sillä teillä on oikeus työpaikkaan jossa teitä neuvotaan ja kohdellaan oikein. Ei pidä alistua ääliöiden armoille, vaan ottaa asiat kauniiseen käteen ja pyrkiä muuttamaan asioita. Toi on valitettavan yleistä, että sanotaan vaan "se nyt on tollanen, älä välitä" siis WTF!?!? Tottakai tollaseen pitää puuttua. Laitettakoon tämmöiset pällit kykyjään vastaaviin hommiin kauaksi harjoittelijoista.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
NONIIN. Viime viikkoisten postausten jälkeen Urpo palasi allekirjoittaneen niskaan huutamaan ja vittuilemaan jälleen eilen. Ei ollut toiminta muuttunut, päinvastoin oli ottanut itselleen oikein kaverin, jonka kanssa sitten minulle meuhkasivat. Tämä riitti minulle.

Tänään menin reippain askelein työpaikan henkilöstöpäällikön juttusille. Nuorekas nainen asettui välittömästi minun puolelle asiassa ja kertoi olevansa pöyristynyt, että "tällaista voi meillä tapahtua". Lupasi järjestää minut eri vuoroon Urpon kanssa ja ottaa asian esille myös tuotantopäällikön kanssa. Mielenkiintoiseksi asian tekee se, että joku oli aiemmin käynyt kyseiselle naiselle ihmettelemässä kesätyöläisten kohtelua. Liekö sitten joku nähnyt Urpoa möykkäämässä minulle.

Joka tapauksessa mieli on korkealla, tosin hieman mietityttää jos Urpo alkaa levittämään juttua ympäri työpaikan, että "kesämies järjesti minut perkele kuseeseen.Vittu mikä poika!"-tyyliin, jolloin ei ainakaan oma asemani helpottuisi. Toisaalta nainen kertoi, että asia hoidetaan minun kannalta suotuisasti.

Että tällainen kesätyö.:love:

noin kuukauden ollut nyt hommissa ja tänään sitten hiukan muovihitsailin ja lasikuitujen kanssa pelleilin koko päivä meni, niin voi jeesus noin 7 äijää kävi paikalla omissa asioissa ja JOKAINEN tunki naamansa siihen mun juttuun ja jokainen ehdotti erilailla miten se pitäisi tehdä, en sanonut kellekkään yhtään mitään ja tein omalla tavallani. vittu että vitutti, tekis mieli avautua niille kaikille, mitähän äijät sanois jos itte menis toisten hommiin että ÄLÄ TOLLAI TEE; KU NÄIN!!

Mniska sanoi:
noin kuukauden ollut nyt hommissa ja tänään sitten hiukan muovihitsailin ja lasikuitujen kanssa pelleilin koko päivä meni, niin voi jeesus noin 7 äijää kävi paikalla omissa asioissa ja JOKAINEN tunki naamansa siihen mun juttuun ja jokainen ehdotti erilailla miten se pitäisi tehdä, en sanonut kellekkään yhtään mitään ja tein omalla tavallani. vittu että vitutti, tekis mieli avautua niille kaikille, mitähän äijät sanois jos itte menis toisten hommiin että ÄLÄ TOLLAI TEE; KU NÄIN!!

Kuullostaa tutulta ikätoverini. Sillä erotuksella, että minulle annettavasta palautteesta on vastannut koko helvetin ajan yksi ja sama Urpo. Esimerkkinä:

Läskimies: "Laita toi tohon ja sitten vaikka nuo tonne"
F: "Ok."
Urpo: " Mitähän sinä oikein teet siinä?"
F: "Käski tuo toinen mies näin tekem.."
Urpo: "Lopetahan nyt se tekeminen siinä, ei sitä tarvi kuule nyt tehdä"
F: "Ok"
Urpo: "Niin just kuule"

Toivon mukaan kyseinen pelleily on nyt nähnyt loppunsa.

Huonot pomot

Raja menee siinä, että aletaan kohtelemaan epäreilusti. Itse olen ollut kesäpoikana useissa eri varastoissa ja näyttää siltä että tiettyjä (yleensä 40v+) esimiehiä vituttaa "pikkuporvari opiskelijapoikanen joka on tullut ansaitsemaan vähän pikkurahaa ja sitten myöhemmin pätee puku päällä, saatana". Tullaan siis mollaamaan kesäpoikaa jonkinlaisen kateuden tai sitten vaan yleisen vitutuksen vuoksi (jotkut pomoista on ollu 30v. samassa, vittumaisessa duunissa). Kesätyöntekijään on helppo purkaa vitutusta kun siitä pääsee eroon, eikä se tietenkään uskalla vastaan pistää?

Suurin osa näistä kiusaajista siis on duuniinsa/elämäänsä kyllästyneitä kavereita jotka purkavat vitutusta helppoon kohteeseen, he osaavat homman ja kesämies räpeltää. Varastopuolella on sinänsä ollut helppoa, koska on voinut sanoa että tämä lafka on perseestä ja työsuhde loppuu tähän. Uuden duunin on saanut nopeasti, ja siellä pomot on ollu asiallisempia.

Eri asia toki on jos asuu paikkakunnalla missä on vain se yksi kesätyöpaikka, siinä saa sitten miettiä että jaksaako tapella ko. mestareiden kanssa vai onko ilman tuloja koko kesän. Kun tulevat "neuvomaan" ni ei muutakun katsekontaktia ja vittumaista hymyä naamalle, toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos! Hyvät jatkot Fabienille ja muille.

itse olen 24 vuoden mittaisen elämäni aikana ollut vissiin neljässä kesätyöpaikassa. on se jännä juttu että ihan sama minkä kokoinen firma on kyseessä niin aina löytyy joku semmoinen vittumainen tyyppi jonka kanssa ei tule toimeen ja sukset on ristissä. viime kesäisessä työpaikassa tää kyseinen tyyppi oli valitettavasti minun esimies. en ole kyllä samaan paikkaan enää uudelleen menossa koska aloitan tekemään päättötyötäni mutta voi olla että en kyseiseen paikkaan enää uudelleen pääsisikään koska tuo esimies ei todellakaan tykännyt minusta.

mountainer sanoi:
on se jännä juttu että ihan sama minkä kokoinen firma on kyseessä niin aina löytyy joku semmoinen vittumainen tyyppi jonka kanssa ei tule toimeen ja sukset on ristissä. .

Samaan ilmiöön törmätty täälläkin.. Toiseelta erilaisuus on rikkautta ja tällaisissa tilanteissa voi vain tuntea olevansa etuoikeutettu saadessaan tutustua mitä erilaisempiin elämänmuotoihin ja menninkäisiin.

Toivotaan että tilanne helpottuu sun kohdalla Fabien ja jos ei muuten, niin käy pieni keskustelu kahdestaan kiusaajan kanssa ja pyydä esim. joku toinen työkaverisi mukaan kaveriksi. Keskustelulla tarkoitin tosiaan keskustelua..

Itse olin leipomossa TET:ssä tässä pari vuotta takaperin. Paikka oli muuten todella hyvä, mutta sieltä löytyi se kuuluisa yksi, jonka kanssa ei tule toimeen. Tosin tämän kyseisen rouvan kanssa ei tullut kukaaan toimeen. Juuri semmoinen vittumainen tapaus. Saattoi jättää tulematta työvuoroon, eikä ilmoittanut kenellekään. Ihme kun taitaa vieläkin olla töissä siellä...

Niin, silloin sitä oli vielä semmoinen nyhverö, että ei tullut vastattua mitään sen vittuiluihin. Mutta olen sitä mieltä, että jos joku työntekijä tulee aukomaan henkilökohtaisia, silloin on turha istua tuppisuuna ja ottaa kaikki vastaan, vaan voi ihan hyvin sanoa jotain takaisin. Ei kannata jäädä tilanteen alle. Eri asia tietysti jos kyseessä on esimies.

Tuohan tosin ei tilannetta mihinkään (ainakaan parempaan) muuta. Järkevintä on esimerkiksi juuri tuo, mitä Fabien tämän sivun avauspostissa kirjoitti.

Suositut

Back
Ylös Bottom