Kesän allergiathread :)

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja wbb
  • Aloitettu Aloitettu

wbb

Mitäs allergioita porukalta löytyy ja mitä lääkitystä käytätte? Täältä löytyy heinäallergia ja tänään tuli aivasteltua jo pariin otteeseen. Tarkistin sitten siitepölytiedotteen:
http://www.sci.utu.fi/aerobiologia/suomi.html
ja kappas vaan, heinäallergiakausi onkin sitten alkanut. Lääkkeeksi olen saanut Aerius 5mg nappeja ja lisäksi Beclonasal Forte Aqua 100mg/dos nenäsumutteen. Aikaisempina kesinä en ole allergialääkitystä käyttänyt. Nyt on sitten ilmeisesti aika aloittaa.

http://www.allergia.com/

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Tällä hetkellä koneessa pyörii lomudal silmätipat, otrivin nenäsumute, duact kuurina ja sitten vielä telfastia duactin jälkeen. Lääkkeitä napsittu jo pari kuukautta.

Nenä vuotaa, silmistä tulee rähmää. Lääkkeit eivät oikein ota toimiakseen. Ennen kyseiset lääkkeet toimivat ihan hyvin. Pitääpi varmaan kohta puolin mennä taas lääkärin penkkiä kuluttamaan....

Tänä keväänä onkin pahemmat allergiat kuin vuosiin :(

Olen allerginen about kaikelle, mutta näistä kukinnoista on puiden ja heinien siitepölyt. Allergiaoireet alkaa huhti/toukokuussa ja loppuu syksyllä.

Allergialääkereseptit on lääkäriltä saatu. Ne pitäisi vielä lunastaa.

HaRaXz sanoi:
Tällä hetkellä koneessa pyörii lomudal silmätipat, otrivin nenäsumute, duact kuurina ja sitten vielä telfastia duactin jälkeen. Lääkkeitä napsittu jo pari kuukautta.

Nenä vuotaa, silmistä tulee rähmää. Lääkkeit eivät oikein ota toimiakseen. Ennen kyseiset lääkkeet toimivat ihan hyvin. Pitääpi varmaan kohta puolin mennä taas lääkärin penkkiä kuluttamaan....
Kuulostaa ihan roinafoorumilta ;) Joo, samoja vikoja täälläkin, mut lääkkeitä en käytä!! Aamulla on yleensä nenät ja silmät tukkeessa, kutittaa kurkkua ja ahistaa. Onneks on satanu muutamana yönä vettä, ni helpottaa tilannetta!!

Mulla on yleensä vain heinän kukinnan aikaan oireita mutta nyt on jo koivunkin. Whii. Vielä en ole lääkkeitä ottanut. Käytän antihistamiini valmistetta ja silmätippoja sitten kun aika on sopiva.

Omaan melkein kaikki kasveihin ja puihin liittyvät allergiat. Tällä hetkellä käytössä ovat Lomudal silmätipat ja Telfast. Tuota Telfastia joutuu syömään alkukeväästä alkusyksyyn, jotta voisi elää ihmisen elämää ilman mitään jatkuvaa sähläystä allergian kanssa.

Heinixiä (apteekista reseptittä) olen ottanut viikon verran. Vähän välillä aivastuttaa, mutta silmiä ei kutittele. Pitäsköhän jo koittaa pärjäisikö ilman.

Vuoteen -97 asti kesät oli yhtä helvettiä eri allergioiden kanssa. Koivun ja heinien ansiosta toukukuusta elokuuhun sai joka päivä laittaa silmätipat, nenäsumutteet, zyrtecit ja peräpuikot moneen kertaan. Vuonna -97 kuitenkin aloitettiin 3 vuotta kestävä siedätyshoito, eli aluksi n. viikon välein molempiin olkapäihin piikki, toiseen heinäseosta ja toiseen puuseosta. Hiljalleen annoksia nostettiin ja tiettyyn annokseen kun päästiin niin piikkien väliaikaa lisättiin hiljalleen aina 1-2kk asti (muistaakseni). Hoito aloitettiin marraskuussa ja jo seuraavana kesänä olin täysin vapaa allergioistani. Sama meno on jatkunut joka kesä, eli mitään lääkkeitä ei tarvitse käyttää ja mitään oireita ei ole. Ainoastaan kun koivun ensimmäiset siitepölyt ilmestyvät niin parin päivän ajan silmät kutiaa ja nokka vuotaa, mutta sen jälkeen loppukesä menee ongelmitta. Suosittelen lämpimästi siedätyshoitoa :thumbs:

Olen myös harkinnut siedätyshoitoa. Trebla: minkä verran koko lysti kustanti?

rahkanaama sanoi:

Arvelinkin, että tätä joku kysyy. Pakko sanoa ettei mitää hajua, sillä olin 13-vuotias kun hoito aloitettiin ja silloin ei juuri hinta kiinnostanut kun vanhemmat/vakuutus tietenkin maksoi. Pieni muistikuva kyllä on, että ne aineet ei mitään halpoja olleet. Itse piikityshän oli ihan 1min kestävä tapahtuma, mutta sen jälkeen piti jäädä puoleksi tunniksi hoitsujen valvontaan siltä varalta, että aineet aiheuttavat jonkin reaktion. Joka kerta pistoskohtaa turpasi puolikkaan tennispallon kokoinen patti, mutta ei koskaan sen kummempaa. Paha kyllä sanoa kuinka paljon itse "hoito" kustansi. Btw, harmi ettei tuolloin vielä kiinnostanut punttailu.. olis meinaan voinut napata melleviä kuvia ojentajasta pistoksen jälkeen :D

rahkanaama sanoi:

Mä olen ollut siedätyksessä kahdesti, kun teho 10 vuoden jälkeen tuntui heikentyneen.. Tällaista muistelisin:

Ensimmäisestä mullakaan ei ole tarkkaa hintatietoa, kun ei sitä itse tarvinnut maksaa, mutta muistelisin noiden uutepullojen olleen silloin 500-1000 mk/kpl ja siihen lisäksi sairaalan sarjakäyntimaksu tms. (halvempi kuin poliklinikkamaksu). Paha miinuspuoli tuossa on se, että noita uutteita oli (ainakin 90-luvun alussa) 4 eri vahvuutta ja vauhti laimeasta vahvimpaan oli aika nopeaa.. Kallista tavaraa jäi siis paljon käyttämättä - kun itellä oli myös sekä puu että heinät.

Toinen hoito tehtiin Helsingissä HUSin allergiapolilla, missä homma hoidettiin paremmin. Noi uutteet tuli sairaalasta ja sisältyi poliklinikkamaksuun (täysi päiväkäyntimaksu 4 ekalta kerralta ja sen jälkeen halvempi sarjakäynti). Lisäksi ylläpitoannokseen päästiin paljon nopeammin, sillä ekoilla käynneillä piikitettiin useamman kerran. Lääkkeistä piti ostaa normi-Zyrtecien lisäksi myös vahvempia Prednisolon -kortisonitabletteja sekä EpiPen -adrenaliinikynä mahdollisia anafylaktisia shokkeja varten ja monesti näiden mukanaolo ja parasta ennen päiväykset vielä tarkistettiinkin.

Näin äkkiseltään tuo jälkimmäinen setti tuntuu halvemmalta, eikä se opiskelijankaan kukkarolle ollut paha - varsinkin kun ylläpitovaiheessa käyntien väli on 1-2kk miten itselle sopii ja kiinnostaa. Ei saa unohtaa sitäkään, että ikävät allergiaoireet lähes katoavat ja säästöä saa vähentyneissä tai jopa kokonaan hävinneissä allergialääkekustannuksissa.

Kannattaa siis kysellä eri paikoista, sillä hinnoittelu ei näytä olevan ihan yhdenmukaista ja tasapuolista..

Koivuallergia ja lääkkeenä flixonase.Tämä kevät ollut aika helppo ja
tuntuu iän mukana helpottavan :) (muksuna silmät muurautu umpeen nukkuessa) :eek:

Kaiken maailman siitepölyille allergiaa zyrtec 10mg ja sitten nuita silmätippoja ja muuta. Onneks meni pahin jo ohi.

Ah, nyt pääsen purkamaan allergiavitutustanikin! Vuosiin ei oo ollu koivusta mitään oireita ja heinäallergiakin on ollut lievempää monta kesää. Vaan mitä vielä, nyt sitten iki-ihana koivuallergia on tehny comebackin! :curs: Setiritsiinit ei oo tehonnu mulla ikinä, mutta Kestine pelittää hyvin. Kestine on myös hakannut Duactin 6-0. Kestinessä on plussaa seki että tarvittaessa sitä voi ottaa 2 tablettia kerralla jos tuntuu erityisen tukkoiselta. Jos heinäallergia (mulla aina pahin) on tänä vuonna voimissaan, niin täytyy kyllä hakea lisävarustusta allergia-aseisiin...

Pientä allergiaa on ilmennyt, ainakin silmiä kutittaa jonkin verran. Viimeksi noin pari vuotta sitten oli ongelmia koivun siitenpölyn kanssa, ja nyt se ongelma näyttäisi tulevan takaisin. :(

Itsellä ei ole ollut tänä vuonna kauheasti allergia-oireita, vaikka olen lähes kaikille noille puille ja siitepölyille allergin.. Voikohan olla niin hyvä tuuri, että nämä allergiat vähän hellittäisivät. Koska pari kolme vuotta sitten oli viikkoja ihan tukossa, ei voinut edes mitään tehdä, olla vaan kotona ja niistää..
Lääkkeenä on Telfast 120mg

Mulla on joku heinäallergia, joka on pahimmillaan kesäkuun aikoihin. Syön sillon clarityniä.

Nyt kun on koivua ilmassa niin oon ottanu kolme kestineä päivässä, joku sano, että yksi päivässä riittää. Paskanmarjat. Onneks sain noi sairaskassan kautta ilmaseks, 200kpl.

Täältä löytyy myös siitepölyallergiaa,tälläkin hetkellä on aikas tukkonen olo koivun takia ja sit myöhemmin tuottaa "iloa" heinät ja pujo...Tuntuu, että tänä keväänä ois pahimmat oireet vuosiin, joten pakko vaan vetää pari duactia päivässä ja silmätippoja. Eipä tähän oikein auta kyllä mikään, se on vaan kärsittävä ja toivottava, että jos vaikka ensi keväänä ois talven aikana tulis koivujen tilalle palmuja niin ei ois niin pahoja allergiatuskia:)

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom