Kertausharjoitukset

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja kyle
  • Aloitettu Aloitettu
Millaisia kokemuksia porukalla on kertausharjoituksista?

Itselläni on ensimmäiset kertausharjoitukset edessä kuun puolivälissä iki-ihanalla Rovajärvellä. Armeija-ajasta on jo vierähtänyt jokunen vuosi, joten on ihan mukava päästä tapaamaan inttikavereita ja ammuskelemaan rynkyllä ja sinkoilla! Apilaksella ois ihan kiva jysäyttää...

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Ittelläkin ekat harjoitukset edessä 10.- 17.6 ja Riihimäelle pitäis suunnata. Ilmeisesti se on pv:n pääsotaharjoitus "AALTO '04", mihin osallistutaan.

Oli kyllä inttiaika sen verran leppoisaa, että nuo kertaukset varmaan voittaa kotiolotkin.

Onhan niis kertauksis kuulemma aika mukavaa mitä olen tutuilta kuullu,ja eikös siitä saa ihan hyvät rahat?Itte en kyllä toivo kertaus kutsua viel kun eihän siit ole kuin 5kk kun pääsin reserviin! Kapteeni puhu että saatetaa joutua jo syksyl kertauksii mut tais puhua pa#kaa.

Itse olin kertaamassa viime lokakuussa Haminan tienoilla viikon verran. Kyseessä oli jääkäripataljoonan hyökkäysharjoitus, jonka sinkojoukkueeseen kuulun. Kertaukset eivät todellakaan vastanneet mielikuvaani lepsusta viikosta leiritulen ääressä:

Keskimäärin 2-3 tuntia unta per yö.. Ei johtuen huonoista unenlahjoista, vaan tekemisen paljoudesta.

Satoi neljä päivää putkeen ilman taukoa..

Täytyy sanoa, että vaikka voimaa onkin ehkä keskivertojääkäriä enemmän tuntui tetsareiden, apilaksen, kessin, telamiinan, rynkyn, radiopuhelimen, kiikareiden, valopistoolin, pimeänäkölaitteen, karttalaukun ja laseretäisyysmittarin kantaminen (noin 10 hihnaa kaulan yli) ryynätessä aivan saatanalliselta niihin tottumattomalta(10 vuotta ed. kerrasta).

Ilman sadetta reissu olisi ollut aivan mainio, nyt ajoittain hieman nihkeää. Tosin väsymys irroitti ajoittain parhaat naurut mitä olen vuosikausiin nauranut ja kovan apilaksen lojauttaminen kruunasi reissun.

Free weight

Nyrkki sanoi:
Onko noihin kertauksiin pakko mennä esim:jos töissä on helvetillinen kiire ja ei millää kerkeis?

Käsittääkseni kertauksen voi välttää jos työnantaja kertoo tarpeeksi hyvän perustelun, että miksi kyseinen työntekijä ei voisi tulla kertausharjoituksiin esim. jos on työpaikallaan ainut henkilö kuka on koulutettu tiettyyn asiaan ja on vielä sesonkiaika jne.

Meidän työpaikalla erään työntekijän ei tarvinnut mennä kertauksiin koska työnantaja lähetti esikuntaan perustelut kyseisen henkilön tarpeesta työpaikalla.

Nyrkki sanoi:
Onko noihin kertauksiin pakko mennä esim:jos töissä on helvetillinen kiire ja ei millää kerkeis?
No jos saat kivan lapun sinun tärkeydestäsi työmaallasi (esim. maanviljelijän kylvöaika yms.) niin mahdollisesti onnistuu. Tosin nykyään on noitten politiikkaa kovennettu, kun liikaa porukkaa jää pois.

Ja samat hommat täällä huomattiin sinkomiehen kertauksessa. Aivan samanlaista kuin inttiaikana leireillä. Ehkä hiukan löysempi kuri, mutta kyllä tuli hiki! Muutamat inttikaverit olivat keränneet 20kg:n vararenkaan ja muutenkin lopettaneet täysin liikunnan. Kyllä oli pojat väsyneita, itse olin vaan parantanut kuntoani intistä, joten pärjäsin aika hyvin siellä. Samoin keskitasoa huonompi ampujana intissä olin kuitenkin parhaasta päästä kertausäijien seassa. Kiva mieli jäi.

Tuli kans se kova apilas ja kovat kessit ammuttua, plus reilut 1000 kovaa.

Nyrkki sanoi:

Lykkäystä on tosiaan mahdollista hakea, mutta sitä myönnetään erittäin nihkeästi. Itse taistelin tosissaan viime vuonna, jotta sain jättää kh:n väliin sillä vasta kolmas anomus (ja määrä x puheluita) tuotti tulosta. Mutta oikeastaan pv:n ylimalkaisten ohjeiden vuoksi ensimmäiset kaksi anomusta eivät kelvanneet. Vaativat erittelyt kaikista projekteista joissa olin mukana ja pomolta hyvät perustelut miksi minun töistä poissaolo on firman kannalta vahingollista.

Ja kh:ssa ei pääse rikastumaan: valtio kyllä maksaa päivärahan, mutta päiväraha vähennetään palkasta, joten ansiot kertausharjoituksen ajalta ovat samat kuin töissä ollessa. Tosin olen kuullut, että jotkin yritykset maksavat täyttä palkkaa kh:n ajalta ja antavat työntekijän pitää päivärahan itsellään..

Kilkenny sanoi:
Ittelläkin ekat harjoitukset edessä 10.- 17.6 ja Riihimäelle pitäis suunnata. Ilmeisesti se on pv:n pääsotaharjoitus "AALTO '04", mihin osallistutaan.

Sinne pitäisi tämänkin suunnata. Saa nyt nähdä mitä tuleman pitää, mutta eiköhän siitä ihan mukava reissu tule kunhan ei vettä sada. :rolleyes:

Kertaaminen on hauskaa. Yhtään armeijatuttua ei ollut kertausporukassa. Jonkin verran oli porukkaa jäänyt pois, joten sissiteltassakin oli tilaa kun meitä oli vain 5 henkeä. Hauskuu loppui kun olisi pitänyt pyörittää väijyä tuolla porukalla. Alikessu ja autokuski eivät osallistuneet kipinään ja väijyyn joten olisi pitänyt kolmella tyypillä pyörittää tuota rumbaa koko viikko. Eli puolituntia väijyä teltan ulkopuolella ja sitten puoli tuntia kipinämikkona ja sen jälkeen puolituntia nukkumista sissiteltassa ja sama uudestaan viikon ajan. Yli-innokas kappari joutui taipumaan, joten hyvin pärjättiin viikko yhdellä kipinämikolla joka huolehti neljän teltan kaminoista ja Arska oli väijyssä koko viikon.

Olihan nuo harjoituksetkin hieman erilaisia kun kolmistaan piti tehdä noita miinotteita ym. Miinoja ei jouduttu kantamaan vaan telakuorma-auton perältä nosteltiin telamiinoja tielle ja jätettin peittämättä. Ja yksi harjoituskerta riitti kun osattiin vastata oikein kysymykseen, osaatteko te jo tämän?

Mut on kerran kutsuttu kertaamaan, mutta sopivasti sattuneen tapaturman takia en sitten "päässyt" lähtemään. Nyt intistä on jo 10 vuotta, eikä ole toista kertaa kutsuttu.

Pari vuotta sitten loppu syksystä olin kertaamassa. Kyseessä oli rannikkoalueen suurharjoitus nimeltä Janina. Täytyy sanoa, että rento nuotiolla lököily ja taskumatin tissuttelu jäi väliin, sillä meininki ja olosuhteet oli karut. Talvi tuli silloin etuajassa ja sitä myötä kärvistely mm. tuulisella pienellä saarella kovassa pakkasessa oli kaupunkilaismiehelle rankkaa. Meidän ryhmässä kaikki oli vähintään alikessuja, joten jokainen joutui sekä kipinä-ja viestiväijyyn joka yö. Unta tuli naamaariin sellaiset 3-4 h per yö ja kun lisäksi fyysiset rasitteet olivat tosi kovia, niin täytyy sanoa, että viikon jälkeen olin tosi väsynyt (painoa lähti viikon aikana sellaiset rapeat 3kg). Mutta oli kiva huomata että mitä rankempaa oli, niin sitä paremmin ryhmähenki hitsaantui ja rankka huumori auttoi kestämään tilannetta.
Silloin kun söin -12 asteen pakkasessa ja hyytävässä tuulessa pakkiin jäätyvää keittoa tai paskoin ulkona pakkasessa 15 m/s ulvovan tuulen hyväilemänä, niin ajattelin että ei enää koskaan jatkossa tätä. Mutta leirin jälkeen oli ihan hyvä fiilis ja voin kyllä osallistua jatkossakin...

Kyllä kuulostaa aivan kunnon sotimiselta monien kokemukset. Itse olin pari viikkoa sitten viikon tykistöleirillä Niinisalossa (toinen kerta kertaamassa jo) ja eipä siellä tetsaamaan joutunut. Ehkä toisilla oli kurjempaa, mutta itse jouduin/pääsin esikunnan viestiporukkaan, joka päivysti vähän puhelinta ja sanlaa ja piti lähinnä kipinää omassa teltassa. Pari kertaa puin päälleni tetsarit, rynkyn, radion ja sanlan kun tuli muka joku häly. Siinäpä enimmät. Jos ei yöllä kipinän tai muun päivystyksen takia nukuttu, niin sitten nukuttiin päivällä. Ilmat olivat mahtavat ja jollain porukalla paloivat naamatkin siellä ulkona levyttäessä. Lähinnä se homma turhautti kun ei se puuhastelu ollut juurikaan mielekästä eikä siitä kyllä ollut sen paremmin hyötyä minulle kuin isänmaallekaan (omalta kohdalta siis). Onneksi oli hyvä porukka niin aika kului mukavasti kahvia keitellessä, ruokaa odotellessa ja paskaa puhuessa.

Pari yllättävää huomiota:

Nykyään siellä saattaa saada iltapalaksi Saarioisten mikropizzan! Kannattaa lämmittää kaminan päällä, pohjasta tulee rapea eikä mikropizzaksi uskoisi. Muutenhan ruuat olivat lähinnä perunaa.

Junan (siviili-) ravintolavaunusta voi loppua viinakset kesken.

viltteri sanoi:
Pari yllättävää huomiota:

Nykyään siellä saattaa saada iltapalaksi Saarioisten mikropizzan! Kannattaa lämmittää kaminan päällä, pohjasta tulee rapea eikä mikropizzaksi uskoisi.

Ihme meininkiä. :rolleyes: Meillä oli sissimuonaa koko viikon.

Kilkenny sanoi:

Oli kyllä inttiaika sen verran leppoisaa, että nuo kertaukset varmaan voittaa kotiolotkin.

Samaan harjotukseen täältäkin tullaan.
Saa Ispin hommat jäädä siksi aikaa.
Älkää tukkiko palvelimia :-)

-P

Mulla ei ole ollu kun yksi kutsu vapaaehtoisiin kertauksiin. En sitten menny kun ei kaverikaan menny. :D
Oon ymmärtäny että vapaaehtoiset olis yleisimpiä nykyään.

Jos vaan kutsu tulee niin joko duunista paperi että ei tarvii lähteä tai sitten lääkärikirjaa selamaan.. Se että miksi en halua lähteä on se että en usko siellä olevan mitään uutta tai mullistavaa, kun kerran on se homma nähty niin mulle se riittää. Voi olla myös harrastuksillani pieni vaikutus siihen että ei huvita enää mennä kertaamaan. Uskoisin osaavani ampua kun vuodessa tulee noin 15 000 lks ammuttua harrastuksen parissa. Samoin metsässä liikun syksyllä kaikki vapaa-ajat ja monesti viellä pidän parin viikon loman jonka olen kokonaan metsällä. Joten kai siellä metsässäkin osaan liikkua kun olen aina kotiin löytänyt.

Kahdet kertaukset käynyt! Toinen oli metsäkeikka Syndaleniin, mutta vaikka valvomaan ja tetsailemaan joutui ihan kunnolla niin kyllä lähtisin heti uudelleen kun vain tulisi kertauskutsu PRKL!!

:itku: Pääsiskin kertaamaan. Tulotkin nousis, kun vielä opiskelee, niin tulis kiva lisä. En mä metsään innoissaan lähtiskään, mutta laivalla vois olla ihan kivaa. näkis ainakin kavereita.

Itse odottelen jo kuumeisesti seuraavaa kertauskutsua. Olen kerran ollut kertaamassa ja rentoa oli. Olen lentokone apumekaanikko ja me istuttiin viikko sellaisessa työmaaparakissa koneiden vieressä ja leikittiin sotaa. Käytiin kerran ampumassa, tarkasteltiin ja huollettiin koneita ja loput ajasta istuttiin kopissa. Radiosta rapsahti välillä hälytys ja silloin loppui Slitzin luku hetkeksi. Ainoastaan kalja ja naiset puuttuivat. :)

"Lisää lämpöä koppiin!" -Kouhija-

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom