Kenellä tylsin työ...

Olin nuorempana isäni työpaikalla liimailemassa tarroja. Joku oli tehnyt pienen moksun ja joku kaavake oli sitten mennyt vähän pieleen. Jokaiseen kaavakkeeseen piti sitten liimata korjaustarra virheen päälle. Tässä työssä oli urakka palkka, siihen aikaan jotain tyyliin penni per korjattu kaavake. Ja niitä oli aivan saatanasti! Siinä sitten yritin kehittää aina nopeampia tekniikoita miten saisin mahdollisimman paljon tehtyä, ja paljon rahaa:D

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Viime kesän hommissa lajittelin mm. mikrofilemjä. Eli käytännössä otat pahvilaatikosta sellasen pahviliuskan jossa on numerosarja ja laitat sen laatikkoon oikeaan paikkaan. Kyllähän siinä aina 8h kului, mutta vitun hitaasti. Onneks oli kyllä välillä muutakin hommaa.

Kesätöistä hautausmaan kukkien kastelu ja sääskiä ihan helvetisti.
Sekä hyvänä kakkosena kalanleikkaus kalatehtaalla Norjassa. Tuossa nyt oli hyvä puoli, että palkka oli yleensä tosi hyvä, urakkapalkalla leikattiin.

Opiskeluaikana tein eräälle firmalle opinnäytetyötä, mikä oli sinänsä vielä ihan mielenkiintoista. Kuinka ollakkaan, työ valmistui ja oli puhetta jäämisestä taloon. Aika nihkeästi silloin oli työtä tarjolla joten ei kauheasti huvittanut edes hakea muuta. Työ johon olisin joutunut, oli jonkinsortin integraatiotestausta, erään ohjelmiston katsomista siis. Ohjelma käy koodia rivi riviltä läpi ja rivin voi vaihtaa painamalla välilyöntiä. Jos mitään ei mene vikaan, tulee ruutuun ok ja voit painaa välilyöntiä uudelleen. Jos jotain meneekin vikaan, otat virhekoodin ylös ja jatkat entiseen tyyliin. Tätä siellä teki bauttiarallaa 10 jätkää 8h/päivä. Itse olin että ei kiitos, yt-neuvottelut onneksi tulivat ja pelastivat, eikä työsuhdetta (määräaikaista) enää jatkettu (6:tta kertaa). Eli olisin voinut riitauttaa asian kun soitin liittoon mutta miksi helvetissä, minut pelastettiin maanpäälliseltä helvetiltä. Pomokin tiesi tuon ja sanoi ettei kannata arvosteluja sitten työtodistukseen pyydellä "ihan pienenä vinkkinä vain" :lol2: Otti varmasti nokkiinsa kun uusi toimenkuva ei oikein napannut. Noh, opinnäytetyö tuli tehtyä kuiteskin, hyvä niin. Mutta jos tuonne olisin töihin joutunut, perseestä kasvaisi jo koiranputki :D

Olin 20 v sitten Nokian arkistolla kesäduunissa Kilossa. Vai oliko se Kera, en muista enää. Nokia oli silloin kovin erilainen yritys kun tänä päivänä. Työnkuvani oli pari kertaa päivässä jos joku pyysi ottaa jostain ohjekirjasta kopio (tämän työn teki jo tuolloin kopiokone) ja liimata se kopio sellaisiin liimaselkäkansiin. Sitten joskus piti tehdä semmosella mankelinoloisella rullahässäkällä hieman "monimutkaisemmin" kopio jos oli joku tekninen piirrustus A2 koossa kopioitavaksi.

(Kesäjuhlat oli jossain vitun asfalttikentällä. Sinne oli pystytetty pari kaljahanaa, muutama bajamaja ja napakympin Kari Salmelainen esiintyi orkestereineen.)

Seuraavana kesänä puisto-osastolla piti yks viikko kitkeä vihdintien keskikaistaa. Se pätkä joka loppuu liikenneympyrään. Ei vittu, koko ajan menee miljoonaa autoja ohi oikealta ja vasemmalta, yskit pölyä ja pakokaasuja ja otat pois jotain vitun horsmaa jota kukaan ei edes näe!

Minulla on yksi tylsimmistä duuneista ikinä. Olen mekaniikkasuunnittelija, eli istun 8h tietokoneen ääresä ja ja pyörittelen mitä tylsempiä palikoita ruudulla ja teen niistä sellaisia piirustuksia joista ei ymmärrä itse suunnittelijakaan mitään mitään. Samalla yritän miellyttää pääsuunnitteiljoita ja muita päälliköitä. Vaikka tittelini on suunnittelija, niin minulla ei ole mitään valtaa mihinkään. Pääsuunnittelijat aina päättää toisin vaikka suunniteltu palikka olisi miten hieno ja käytännöllinen. Vaikka kaikki vastuu työn jäljestä on suunniottelijan niin palkka on vastuuseen nähden todella kehno..

niin kauan kun on ees jotain kehittävää tekemistä yli puoleks päiväks niin ei voi väittää mekaniikkasuunnittelua tylsäks. vituttaahan se kun eri päälliköt tahtoo ihan erilaisia kuvia (kaikki kuitenkin oikein) ja sit pitää tehä moneen kertaan jotkut jutut.

tylsää hommasta tulee siinä vaiheessa kun ruetaan kaivamaan nenää ja syljeksimään kattoon (=ei hommia). ei jeesus.... ja tuo pätee hommaan kuin hommaan.

Kannattaa toki muistaa, että näitä tässä ketjussa mainittuja "vittumaisia" ja "yksitoikkoisia" töitä tekevät lukuisat ihmiset päätöikseen päivittäin, eivätkä valita yhtään. Jostain ne on pennit jokaisen revittävä, respectit siitä heille, ketkä osaa heittää aivot narikkaan...

Hyvä pointti, näitä hommia, lähinnä teollisuudessa, on oikeasti tosi paljon Suomessa ja ei niistä paljon mukista. Toisaalta, on olemassa ihmisiä, jotka haluavat nimenomaan tällaiseen hommaan, koska siinä ei tarvitse stressata tai miettiä, voi olla vain omissa maailmoissaan (koomaamaan). Itsekin joskus opin yhdessä yksitoikkoisessa tylsässä hommassa nollaamaan niin, että saatoin tunnin pari tehdä hommaa ajattelematta työtä tai ajankulua ollenkaan, kunhan haaveilin omia juttujani, välistä aina havahtui, että tulipas oltua omissa maailmoissa. Olenpa tavannut korkeastikin koulututettuja ihmisiä, jotka ovat vaihtaneet omat haastavat ja "paremmat" hommansa yksitoikkoiseen työhön, jossa ei tarvitse ikinä stressata. Kellokortilla sisään -> 8h koomausta/haaveilua -> kellokortilla ulos.

Yksitoikkoinenkin homma voi myös olla yllättävän hyvä, jos voi pistää juttua toisen kanssa, jos tämä juttukaveri ei ole ihan tuppisuu. Toisaalta tämä voi olla myös pahempaa kuin yksinolo: Kerran tein hommia (+työmatkat) yhdessä tyypin kanssa, jonka puheesta ei oikeasti saanut mitään selvää, sai aina kolmatta kertaa kysellä "mitä!?". Huomautinkin tästä hienovaraisesti kerran, ei auttanut. Jossain vaiheessa luovutin, aloin vain nyökyttelemään ja myöntelemään vaikken tajunnut ikinä mitään. Joskus pistin musiikin niin kovalle ettei tämä tyyppi saanut hiljaista ääntään kuuluviin ja pysyi hiljaa :D Oli muutenkin ihan hämärä tyyppi, ei vain hiljaisen äänen omaava.

edit. onhan tässä itsellänikin ainakin aika ajoin tylsä työ, mutta onneksi on kone+netti ja ennen kaikkea Pakkotoisto ;)

Hyvä pointti, näitä hommia, lähinnä teollisuudessa, on oikeasti tosi paljon Suomessa ja ei niistä paljon mukista.

Kyllä, nimenomaan.
Itsekin tuollaisia töitä nuoruuden kesäduuneina vääntäneenä vittuunnun joka kerta kun Suomen viihdetaivaan tähteä x haastatellaan 20/30/40-vuotistaiteilijajuhlan merkeissä ja päivitellään suureen ääneen: "Miten jaksat nousta näyttämölle/konserttilavalle/estradille vuodesta toiseen?".
Missä ovat haastattelut todellisista arjen sankareista, ja kysymykset: "Miten olet jaksanut pujottaa rengasta x putkiloon y minimipalkalla vuodesta toiseen?"

Lisätään nyt vielä se että yksitoikkoinen/tylsä työ kyllä vaatii tietynlaista luonnetta, nöyryyttä ja kärsivällisyyttä. Ei siinä paljon diivat pärjää. Ja tarkoitan nyt oikeasti yksitoikkoisia ja tylsiä töitä, en sitä että ollaan netin ääressä, jauhetaan paskaa ja juodaan kahvia, vaan että tungetaan vaikkapa yhtä samanlaista levyä samaan reikään 20000x päivässä tehden tätä hommaa yksin ilman radiota jne. Sitä 40 vuotta tehneenä voi sitten sanoa olevansa kova jätkä ;)

edit. Olis hauska nähdä joku kunnon diivaporukka kunnon perustylsässä tehdasduunissa kamerat mukana vaikkapa viikon ajan. Sais nähdä millaisia hajoamisia ja murtumisia tulis :D

Onko ne oman alan työt tosiaan noin kiven alla, kun väkisin pitää tällaisiin töihin änkeä? ;) Jos minulta kysytään, niin ehkä joku kaupan kassa on yksi vastenmielisimmistä töistä minkä tiedän, tai ehkä tuo mainittu puhelinmyyjä. Jos jotain mekaanista tylsää työtä tekee, siinä ei sentään tarvi esittää innostunutta.

Itse en tätä tehnyt, mutta joskus kesäduunissa eräs jannu oli jollain puristimella töissä ja päivät pitkät puristeli levyjä jännän muotoisiksi. Vaihteluahan oli vaikka muille jakaa, levyt nimittäin olivat joskus eri kokoisia. Kieltämättä välillä huvitti se toiminta.

Työvaiheet:
- Ota levy ja laita se puristimeen
- Väännä vivusta
- Ota valmis tuote pois ja toista sama.

Olin itse vajaat 4 kuukautta töissä ja se jannu jäi vielä sinne, ties kuinka kauan oli vielä siellä.

Itse en tätä tehnyt, mutta joskus kesäduunissa eräs jannu oli jollain puristimella töissä ja päivät pitkät puristeli levyjä jännän muotoisiksi. Vaihteluahan oli vaikka muille jakaa, levyt nimittäin olivat joskus eri kokoisia. Kieltämättä välillä huvitti se toiminta.

Työvaiheet:
- Ota levy ja laita se puristimeen
- Väännä vivusta
- Ota valmis tuote pois ja toista sama.

Olin itse vajaat 4 kuukautta töissä ja se jannu jäi vielä sinne, ties kuinka kauan oli vielä siellä.

kuullostaa vähän entiseltä gws:ltä :D
kaveri oli korkeemmissa hommissa siellä: se nimittäin eka taivutteli pari tuhatta levyä, sen jälkeen hitsas niitä ja kun tuli vuoroon niiden samojen levyjen porailu niin otti loparit

Seisoin kerran samassa paikassa 8 tuntia kun olin pokena jossain Hot rod messuilla. Ja kyse oli hommasta, että "ole siinä ja tee jotain jos jotain tapahtuu". Ei siis henkkareden kyselyä, blokkaamista tai muutakaan aktiviteettia. Voi jumalauta, olivat elämäni pisimmät 8 tuntia. Ei matopeliäkään kauaa jaksa pelata.
Järjestyksenvalvontahommissa kyllä saattaa välillä löytää itsensä näistä nollapisteistä, ei mitään tekemistä 8-12h vuorossa ja ohjeistus on juuri "tee jotain, jos jotain tapahtuu."

Huomasin lisäksi juuri nakittaneeni itseni ensi lauantaiksi mitä todennäköisimmin vastaavanlaiseen kohteeseen :jahas:

Lisätään nyt vielä se että yksitoikkoinen/tylsä työ kyllä vaatii tietynlaista luonnetta, nöyryyttä ja kärsivällisyyttä. Ei siinä paljon diivat pärjää. Ja tarkoitan nyt oikeasti yksitoikkoisia ja tylsiä töitä, en sitä että ollaan netin ääressä, jauhetaan paskaa ja juodaan kahvia, vaan että tungetaan vaikkapa yhtä samanlaista levyä samaan reikään 20000x päivässä tehden tätä hommaa yksin ilman radiota jne. Sitä 40 vuotta tehneenä voi sitten sanoa olevansa kova jätkä ;)

edit. Olis hauska nähdä joku kunnon diivaporukka kunnon perustylsässä tehdasduunissa kamerat mukana vaikkapa viikon ajan. Sais nähdä millaisia hajoamisia ja murtumisia tulis :D

Eikös telkusta tullut joskus tällänen tosi-tv ohjelma jossa Paris Hilton ja joku hänen diiva kaverinsa tekivät normaaleja duuneja kuten olivat lehmityttöi sun muuta... ?

Hmm.. oon pessyt ikkunoita kolme viikkoo yötä päivää.

Oon ollu oopperassa avustajana, eli seison lavalla helvetinmoiset hepeneet päällä 2 tuntii krapulassa ja meinasin pyörtyy nestehukkaan

Nyt vahaan autoja: wax on wax off- tyyliin :D

..saakohan sitä koskaan mitään mielekästä tehdä? Ja juu, siivoan ympäri vuoden töissä ja kotona. Vittu.

IT-puhelin tuessa oleminen 8 tuntia päivässä on hermoja raastavaa. Samat henkilöt ja ongelmat kohtaavat päivittäin. Joka kerta se sama vitun narina. Olet henkisenä tukena ihmisille, jotka eivät vain osaa. Puhelin tukeen en lähde enään koskaan uudestaan.

IT-puhelin tuessa oleminen 8 tuntia päivässä on hermoja raastavaa. Samat henkilöt ja ongelmat kohtaavat päivittäin. Joka kerta se sama vitun narina. Olet henkisenä tukena ihmisille, jotka eivät vain osaa. Puhelin tukeen en lähde enään koskaan uudestaan.

Vittumaista, mutta liekö tylsää? Omat kokemukset puhelinaspasta ovat sellaisia, että kerta toisensa jälkeen saa yllättyä toden teolla ja päivittäin käyttää diplomaattiset taitonsa äärimmilleen. Ei ole normaali-ihmisen hommaa, mutta minkäs teet.

Nuorena pojuna ollessani kesäduunissa eräässä tehtaassa, sain kokea firman haasteet mm. seuraaavasti: Ota laatikosta äärettömän pieniä ruuveja 4kpl ja laita ruuvit ihanvitunpieneen minigrip -pussiin. Toista sama 1000 kertaa. :thumbs:

Kaveri oli puolestaan kalanviljelylaitoksessa nuorempana kesätöissä. Tehtävä: Liukuhihnalla liikkuu lohia - tökkää loheen rokotuspiikki kun se tulee kohdalle. Toista samaa päivästä toiseen. :whip:

Puhelinmyyntiä harrastin joskus vähän. 4 tuntia enimmillään kerralla ja ei helvetti että siinä alkoi napsumaan. Onnea niille jotka tekee 8h päivässä sitä paskaa. En muista miten sain sen 4h kulumaan.

Mites muuten puhelinmyynnissä, onko siinä joku vieressä hiillostamassa? Onko konetta käytössä? Kertokaa:D Lievä OT taas...

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom