Kellojen siirtäminen

Mike sanoi:
2 kertaa vuodessa kello tunnilla kesäänpäin, mikäs tässä niin vaikeaa on?

Toi onkin muuten loistava muistisääntö(mikäli ajat tuossa takaa sitä että
joulu sijoittuu kello kahteentoista ja kesä kello kuuden tienoille, ja sitten kahdesti vuodessa siirretään sitä kello kuutta kohti), aina tulee riitaa
siitä mihin suuntaan sitä pitäisi käännellä. Kaikki eivät tosin näe
vuotta tuon kaavan mukaan, voi tuottaa heille ongelmia.

Joskus en jaksanut kääntää seinäkelloa ollenkaan, totuin vain siihen että se on tunnin väärässä. Tämän lisäksi kello oli muutenkin 10 minuuttia edellä. Itse katsoin tuota aivan luontevasti, mutta kaverit olivat kyllä hajoamassa, kun piti aina selittää "se on sitten tunti kymmenen minuuttia edellä" :)
Jos olisin kääntänyt kelloa, olisin mennyt itse sekaisin.

Tuo tunti oli kyllä TARKOITUS kääntää, mutta se vain aina jäi, ja lopulta se sitten "kääntyi" itsekseen kun puoli vuotta oli taas mennyt :)

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
bfr sanoi:
Toi onkin muuten loistava muistisääntö(mikäli ajat tuossa takaa sitä että
joulu sijoittuu kello kahteentoista ja kesä kello kuuden tienoille, ja sitten kahdesti vuodessa siirretään sitä kello kuutta kohti), aina tulee riitaa
siitä mihin suuntaan sitä pitäisi käännellä. Kaikki eivät tosin näe
vuotta tuon kaavan mukaan, voi tuottaa heille ongelmia.

En ole kyllä ikinä ajatellut vuotta tuollaisen kaavan mukaan. Eiköhän se helpompi muistisääntö kuitenkin mene niin että keväällä kesä on tulossa eli edessä joten kelloa siirretään eteenpäin, ja syksyllä tietysti päin vastoin. Näin mä sen olen oppinut, eikä todellakaan ole vaikeuksia muistaa mihin päin kelloja siirretään.

Kaikki jaksaa avautua aina siitä, kun saa nukkua tunnin vähemmän sunnuntaina.... Blaah... Sunnuntai on viikon turhin päivä ja jos se lyhentyy tunnilla, niin se on vain hyvä!

Wendy sanoi:
En ole kyllä ikinä ajatellut vuotta tuollaisen kaavan mukaan. Eiköhän se helpompi muistisääntö kuitenkin mene niin että keväällä kesä on tulossa eli edessä joten kelloa siirretään eteenpäin, ja syksyllä tietysti päin vastoin. Näin mä sen olen oppinut, eikä todellakaan ole vaikeuksia muistaa mihin päin kelloja siirretään.

"keväällä kesä on tulossa eli kelloja siirretään eteenpäin"?

Aika hakemalla saa kyllä hakea tuosta lauseesta jotain
näppärää muistisääntöä, mutta jos sinulla toimii niin mikäs siinä :)

Omaan korvaani tuo miken sääntö kuulosti helpommalta.

MerZi sanoi:
Oon monet kerrat miettinyt, onkohan tuo nyt ihan tarpeellista touhua...

Yksi vahva perustehan tälle oli aikanaan liikenneturvallisuuden parantaminen. Vaikka tuo tunti kuulostaa vähältä niin kyllä tossa on ihan kunnon ajatus takana. Syksyllä tulee pimeä nopeammin--->jengi aikaisemmin töistä/muualta kotiin-->mukavampaa/turvallisempaa körötellä kotiin.

Ihme narinaa että olis hirveää säätöä siirtää kello KAKSI KERTAA VUODESSA :david:

bfr sanoi:
"keväällä kesä on tulossa eli kelloja siirretään eteenpäin"?

Aika hakemalla saa kyllä hakea tuosta lauseesta jotain
näppärää muistisääntöä, mutta jos sinulla toimii niin mikäs siinä :)

Omaan korvaani tuo miken sääntö kuulosti helpommalta.

Nyt menee valitettavasti aika :offtopic: inttämiseksi, mutta yritetään vielä, jos en aiemmin ilmaissut itseäni riittävän selkeästi. Kelloja siirretään siis aina kesää kohti ilman sen kummempia numeromalleja.

Keväällä kesä edessä -> kelloja eteenpäin
Syksyllä kesä takana -> kelloja taaksepäin

Mike sanoi:
2 kertaa vuodessa kello tunnilla kesäänpäin, mikäs tässä niin vaikeaa on?

Mielestäni sääntö on siis aivan sama kuin Mikellä, ja varsin näppärä. Vaikka samahan se on mistä kukakin suunnan muistaa, kunhan muistaa :piis:

Wendy sanoi:
Nyt menee valitettavasti aika :offtopic: inttämiseksi, mutta yritetään vielä, jos en aiemmin ilmaissut itseäni riittävän selkeästi. Kelloja siirretään siis aina kesää kohti ilman sen kummempia numeromalleja.

Keväällä kesä edessä -> kelloja eteenpäin
Syksyllä kesä takana -> kelloja taaksepäin

Eikös tuon voisi sanoa vieläkin paremmin? Kelloja siirretään aina lähempää kesää kohti.

Keväällä seuraava kesä on lähempänä kuin edellinen kesä, joten kelloja siirretään eteenpäin.

Syksyllä edellinen kesä on lähempänä kuin seuraava, joten kelloja siirretään taaksepäin.

SniffDaddy sanoi:
Eikös tuon voisi sanoa vieläkin paremmin? Kelloja siirretään aina lähempää kesää kohti.

Keväällä seuraava kesä on lähempänä kuin edellinen kesä, joten kelloja siirretään eteenpäin.

Syksyllä edellinen kesä on lähempänä kuin seuraava, joten kelloja siirretään taaksepäin.

Juuri näin, eli kyseessä nimenomaan tuo Miken tapa. Kahdesti vuodessa
kello kesää(=kuutta) kohti. Mutta toisille toimii jotkut jutut paremmin kun toiset.

Kostaja X sanoi:
Kaikki jaksaa avautua aina siitä, kun saa nukkua tunnin vähemmän sunnuntaina.... Blaah... Sunnuntai on viikon turhin päivä ja jos se lyhentyy tunnilla, niin se on vain hyvä!

Samaa avautumista kuulee itsekin. Jos ei ole esim. töhin mentävä sunnuntai aamuna, niin luulisi olevan ihan vitun sama onko se kello tunnin enemmän vai vähemmän kun herää?

Ja mun mielestäni voisi hyvin pitää tämän kesäajan ympäri vuoden. Eipä paljon turhempaa touhua tule heti mieleen kun tuo kellojen veivaaminen.

Nyt oleellinen kysymys ja tunnustuksen paikka, herääkö joku oikeasti yöllä siirtämään niitä kelloja? Ja itse en todellakaan, mutta onhan noita tapauksia kuullut, että on oikein herätyskello soittamassa sitä varten. :david:

Timba79 sanoi:
Nyt oleellinen kysymys ja tunnustuksen paikka, herääkö joku oikeasti yöllä siirtämään niitä kelloja? Ja itse en todellakaan, mutta onhan noita tapauksia kuullut, että on oikein herätyskello soittamassa sitä varten. :david:

Itse otan yleensä ilon irti kun siirrytään takaisin talviaikaan. Kello on normaalisti herättämässä maanantai aamuna töihin/kouluun. Herätys, kello tunti taaksepäin ja tirsat jatkuu..

Integrandi sanoi:
Yksi vahva perustehan tälle oli aikanaan liikenneturvallisuuden parantaminen. Vaikka tuo tunti kuulostaa vähältä niin kyllä tossa on ihan kunnon ajatus takana. Syksyllä tulee pimeä nopeammin--->jengi aikaisemmin töistä/muualta kotiin-->mukavampaa/turvallisempaa körötellä kotiin.

Ihme narinaa että olis hirveää säätöä siirtää kello KAKSI KERTAA VUODESSA :david:

Ymmärtääkseni 1900-luvun Saksassa keksittiin, että jos vaihdetaan yksi pimeä tunti valoisaan, säästetään energiaa valaistuksessa (ongelma kun johtui sähkön mukanaan tuomista mahdollisuuksista poistua auringon kierrosta nukkumisaikojen suhteen; valvottiin siis pidempään illalla lamppujen loisteessa). Koska esim. öljyä käytettiin energian tuotantoon, öljyn hinnan nousu teki kesäajasta myös edullisemman vaihtoehdon.

Oli siitä jotain juttua tuossa kellojen siirron aikoihin :) . En muuten lukenut kaikkia viestejä, siispä kenties tässä kommentoin hieman sivusta. En myöskään tiedä, että miksi erityisesti Suomessa (oliko 1981?) alettiin käyttämään kesäaikaa..mahdollisesti juuri työmatka-autoilun parantuneen turvallisuuden takia, mutta alkuperäinen syy se ei joka tapauksessa tainnut olla.

Henkilökohtaisesti ei asia juuri vaivaa, vaikkakin kännyköiden automaattinen kellonajan päivitys tuntuu aina sotkevan herätyksen.

ylikuntoilija sanoi:
En myöskään tiedä, että miksi erityisesti Suomessa (oliko 1981?) alettiin käyttämään kesäaikaa..mahdollisesti juuri työmatka-autoilun parantuneen turvallisuuden takia, mutta alkuperäinen syy se ei joka tapauksessa tainnut olla.

Suomessa kesäaika otettiin käyttöön lähinnä sen takia, että se oli jo muualla käytössä. Näin aikaerot maiden välillä pysyivät samana ja tämä helpotti esim. kaupankäyntiä yms.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom