KELA!!!argh!

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja tenu
  • Aloitettu Aloitettu
Originally posted by kilkkinen
Maksaa heti takaisin kun huomaa että menee liksat yli niin ei tule mitään korkoja. Kelasta saa niitä lärpsyjä mistä näkee tulorajat. Siitä tulee aika hyvä tuntipalkka jos tunnin verran niihin ohjekirjasiin tutustuu ja osaa sitten hoidella takaisinmaksut oikein.

Niinpä, ja niitä laskuja voi tehdä vielä seuraavan vuoden puolellakin. Maaliskuun loppuun mennessä kun palauttaa niin säästää ikävät takaisinperinnät.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Olin tossa muutama vuos sitten pari kuukautta työttömänä, sain ekat työttömyyskorvaukset myöhemmin kuin ekan tilin uudesta työpaikasta. Perkele sieltä soiteltiin viikon välein, että tuo taas sellanen ja sellanen lomake....onneks oli vähän rahaa säästössä mutta harmittaa se silti kun homma ei toimi.

Originally posted by pexxi
Joo, mulla menee maksuun muutaman kuukauden massit ensi vuonna... Täytyyköhän ne suorittaa silloin kerralla, vai onko joustoa?

Nimimerkki "joustoa olisi ollut ollut maaliskuussa jos olisin neuvotellut, mutta en tehnyt sitä"!:curs:

On joustoa, itsellä oli vastaava tilanne ja kirjoitin ihan virallisen kirjeen asetteluilla ei niin virallista tekstiä. :D
Takaisinmaksua kohtuullistettiin ja maksan sen 30 e erissä aina tonne 2004 syksyyn asti....

Hyvä juttu. Pitänee pistää asiat vireille!

VITTU!!!! 1.989,- euroa takaisin ja heti kiitos....

Siis ei jumalauta, perkele. Toi lasku tuli bumerangina takaisin ensimmäiseltä valituskierrokselta! Käy tässä sitten iltakoulua, kun maksan jo muutenkin opintolainoja takaisin yli 400 egee kuussa. :curs:

tenu sanoi:
onkos muilla ongelmia opintotuen kanssa?oon käyny tota koulua viime syksystä ja kertaakaan ei opintotuki oo tullu ajoissa...joka kuukaus meen neljäs päivä kattomaan tiliä ja ei kertaakaan ole ollut siellä,siis vittu joka kerta joutunu mennä sanomaan niille et ei taaskaan ole tullut rahoja.

En tiedä, mutta mä oon ainakin saanut sen käsityksen, että kela ei ikinä maksa etukäteen, eli jos 4.päivä on lauantai tai sunnuntai, niin rahat tulee tilille vasta maanataina, ei perjantaina! En sit tiedä onko sulla ollut muita ongelmia,itellä ei...

Silloin oli ongelmia tulorajojen kanssa kun joskus 10 vuotta sitten muutaman vuoden tukea nostin. Lopulta tulin siihen tulokseen että en nosta enää penniäkään, kun tukien nostaminen käytännössä esti kohottamasta omaa elintasoa työtä tekemällä.

Mielummin opiskelin hitaammin ja tein enemmän töitä kuin kituutin kuin joku luostarimunkki almujen varassa. Jotenkin persesivuttainlogiikka niissä tulorajoissa muutenkin, mielestäni pitäisi katsoa enemmän sitä opiskelijan suorittamaa opintoviikkomäärää kuin opiskelijan mahdollisia muita tuloja, jos joku onnistuu opiskelemaan ja tekemään duunia samaan aikaan niin ei siitä nyt pitäisi sentään tukia rokottaa pois.

Varsinkin jos joku vielä opiskelee ensimmäistä tutkintoaan niin ei mene kyllä meikäläisellä jakeluun miksi ei samalla voisi työskennellä ja tienata veromarkkoja valtion kirstuun.

Koittakaas tehdä kolmee osa-aikatyötä yhtäaikaa ja toimitella niistä jokaisesta
palkkatodistuksia joka helvetin kuukausi Kelalle,ne on siellä pallohukassa ja peruspäivärahan tilille tulo saattaa kestää 3viikkoo,sen lisäx jos on vielä oikeutettu asumistukeen niin noita asumistuen välitarkistuksia tulee vähintään joka 3kk ja toimita sit taas uusia todistuksia Kelalle,tulot vaihtelee niin pirusti.Välillä taas maksellaan asumistukia takas kun on muutaman kuukauden elelly paremmilla liksoilla. Helpompaa olis kun ois koko-aikatyö eikä tarvis vetää niitä viimesiä elämiseen tarvittavia centtejä Kelan kautta.

välillä tekismieli :wall:

Mul oli kans kelan kanssa ongelmia! Eka sai ruikuttaa 2kk opintotukea aina oli muka tietokonees jotain vikaa tai sitten en ollu muka täyttäny jotain paperia vika oli kuulemma mus kun en ollu tajunnu pyytää kyseisiä papereita. Sitten tuli ekat tuet ajattelin että vihdoinkin onnistu. Seuraavaa tukea ei taas kuulunu soitin kelaan ja ne sano että en ole käyny koulus niin ei tule mitään.
Sitte palopinna lopullisesti menin sinne kelaan haukuin ne kaikki vitun ämmät sielt. Ja sanoin sitä paikkaa johtavalle äijälle nyt vittu selvitetään tää asia.Sen jälkeen ei ole kelan kanssa ollu ongelmia!

ensinnäkin.. tammikuussa alottavat ovat kusessa. vaativat samat opintoviikkomäärät kuin syksyllä alottaneille.. oli siinä saatanan jokinorsulla kattomista siinä tiskin takana kun sanoin ettei niitä viikkoja intistäkään tule.

sitten ehotti että katotaan siitä puolet viikoista.. muuten hyvä mutta minun kurssit tarvivat laboratoriotöitä, joita ei voinut sillon tehdä.. nooh.. sain tuon kikkailtua ja jokinorsu kuuli kunniansa..

seuraavaksi postissa tuli lappu että "emme ole saaneet koulultanne todistusta läsnäolostasi ja tuen maksu lopetetaan.." oli kiva yllätys tosiaan. vika oli siinä että olivat ryssineet jossain lukukausimaksussa, ja laittaneet minut poissaolevaksi.. eivät edes uskoneet että olin maksanut lukukausimaksun, vaikka kuittia näytin (ajallaan oli maksettu).

jouduin maksamaan uudelleenkirjautumismaksun jotain 16e.. käteisellä maksettava ja kuittia en kuulemma saa. nousin seisomaan ja sanoin että saatana! meinaatko pistää omaan taskuun? pakkohan nyt maksusta kuitti on saatava. meni hiljaseksi ja sitten kirjoitti käsin kuitin tuosta.. sanoin vielä että monestikko luulet noin saavasi ton 16e..

vielä päälle vinoili että ootkohan oikeessa paikassa kun ei noita viikkoja ole tarpeeksi. sitten meni viimesetkin palkokasvit nenään ja saarnasin että saatana et ole koskaan joutunut kouluja käymään että on pikkusen turha alkaa siinä avautumaan.. grr!

nykyään tulee tuet.

Mun kokemukset kelasta on sellaiset, että mun puolesta joku sais käydä raiskaamassa ne kaikki sedät ja tädit perseeseen. Varsinkin ne korkeemmat tahot siellä. :wall:

Mä olen kans ihan rikki ton Kelan politiikan takia.Ensiksi ne katkasi mun tuen. Syynä oli, että olivat lähettäneet kaikki opintosuorituskysely yms. kaavakkeet mun vanhaan osotteeseen.Kaikki muu posti on kyllä tullut uuteen osotteeseen.Nyt on oikaisupäätös vetämässä, kattotaan kuinka käy.Sitte ne pienensi mun tukea 10 % ilman mitään syytä, vaikka mulla on ollut tuloja vajaa 1000 euroa tukien lisäks...Voi vittu mitä idiootteja!

Multa evättiin työkkärin toimesta työttömyystuki, kun en työssäoloaikana hakenut yhtenä syksynä lukion jälkeiseen koulutukseen. Nykyisen perin rahoja sossun kautta ilman omantunnonvaivoja.

Jos en saa oman alan kesätöitä niin kävelen jo toukokuun puolessa välissä sossuun: "Päivää, rahaa kiitos. Tossa on tilinumero..."

KELAn kanssa ei ole ollut ongelmia mutta siskoa ne rokottavat senkin edestä kaikenlaisilla selvityspyynnöillä ja lappusten hävittämisillä...

hkaroliina sanoi:
Työkaverini tienasi 20 euroa "liikaa" joulukuussa->joutuu maksamaan joulukuun tuen takaisin!
Onko toi siis muuttunut sellaiseksi, että maksetaan vain ylimääräiset tuet takaisin, eikä liikaa tienatut rahat? Ennenhän olisi maksanut ne 20€ valtiolle, tai sitten vaikka 20 000€, jos sen verran olisi liikaa tienannut.

Dragon sanoi:
Jos en saa oman alan kesätöitä niin kävelen jo toukokuun puolessa välissä sossuun: "Päivää, rahaa kiitos. Tossa on tilinumero..."

Kuinka hyvin tämä onnistuu? Itseäni eivät enää kiinnostaisi muut kuin oman alan kesätyöt, jotka ovat kiven alla. Vaikuttaako avopuolison tulot tms.?

Nim. Ei-koskaan-sossussa-käynyt

Musta tuntuu, että vinkuisitte vielä enemmän jos mitään tukia ei olisi lainkaan. Eli hyshys runkkarit kun asiat voisi olla PAAAAAAAAAAAALJON pahemmin. "snif täysin ansaitsemattomat rahat tuli 2 päivää myöhässä". Kiittäkää onneanne että ootte syntyny Suomes ja sitä että saatte edes yhden euron tukea, monessa maassa näin kun ei ole.

Sakael: (Avo)Puolison tulot vaikuttavat.
---

Asioidessaan sosiaalikeskuksessa ensimmäistä kertaa asiakkaalla on oltava mukanaan seuraavat asiapaperit:

* virkatodistus
* verotodistus / veroehdotus
* kopio pankkikirjasta tai tiliote kaikista pankkitileistä. Pankkiautomaatin tiliote ei käy, koska sitä ei voi yhdistää pankkitiliin
* palkkatositteet
* tositteet muista tuloista, kuten eläkkeet, työttömyysturva, vanhempainraha, sairauspäiväraha, lasten kotihoidon tuki, asumistuki jne.
* selvitys työsuhteen päättymisestä ja viimeinen palkkakuitti
* opintotukipäätös ja opintolainan nostokuitit
* selvitys opiskelusta/opintojen kestosta
* asumistukipäätös
* todistus asuntolainen pääomasta sekä lyhennyksistä ja koroista
* pankkisiirrot erääntyvistä sähkö-, vesiö ja vuokralaskuista
* vuokrasopimus ja talonkirjanote
* kuitti maksetusta vuokrasta tai sen omavastuuosuudesta
* kuitit terveydenhuoltomenista
* selvitys vireillä olevista etuisuuksista, mistä alkaen ja kuka on etuuden maksaja
* selvitys oleskelusta Turun ulkopuolella ja ulkomaanmatkoista
* muut tositteet, jotka selvittävät tilannettanne

Jatkoasiointikerroilla:

* perheen tulotiedot viimeisen kuukauden ajalta
* tositteet toimeentulotuessa huomioitavista menoista
---

Nimimerkki: Opintotukensa-sossusta-nostava

Clown sanoi:
Sakael: (Avo)Puolison tulot vaikuttavat.

Eli ilmeisesti raadaan ensi kesänkin jossain paskassa paikassa jotain paskaa hommaa ja koska rahat ei riitä kuitenkaan, niin elän toisen siivellä.
:curs:

CPvamma sanoi:
Kiittäkää onneanne että ootte syntyny Suomes ja sitä että saatte edes yhden euron tukea, monessa maassa näin kun ei ole.
Joo joo, kelan toimintaahan ei saa kritisoida, koska nehän antavat rahaa. :rolleyes:

Minä ne rahat niille annan tällä hetkellä enkä halua että verorahojani heitetään turhaan byrokratiaan ja kelan töppäilyihin. Useimmat meistä ovat ensin niiden asiakkaina, sitten rahoittajina ja vielä joku päivä asiakkaina.

Kelasta mulla on mielikuva, että asiat on lähes mahdoton saada selvitettyä kuntoon, mutta kun ne saa kuntoon niin rahat juoksee suuntaan tai toiseen kuten pitääkin.

Mutta oli melkein mikä hyvänsä Kelan lomake, niin itku ja hampaidenkiristys sitä täyttäessä tulee, niin hienoja kysymyksiä kysytään ettei niihin ole olemassa vastausta.

Kela toimii "pitemmällä aikavälillä" hyvin, jos olet "vakituisesti työtön" tai pitemmän aikaa töissä, mutta jos teet vaihtelevasti töitä, että työpaikat ja tulot vaihtuu aika ajoin, opiskelet samaan aikaan tai jossain välissä, jne. niin homma menee mahdottomaksi. Todistuksia ja kuitteja pitää olla vähintään kuutiometrin verran ja mielellään pitäisi olla jo työtodistukset neljästä tulevastakin työsuhteesta. ;)

Sama juttu verojen kanssa, se on melkoista sähläämistä jos tulot vaihtelee ja työpaikat, ja välistä tulee paniikki että ei näitä vaan osaa hallita näitä juttuja ja kohta ne velottaa multa miljoonia takasinpäin kun oon täyttänyt jonkun paperin väärin.. :curs:

Toisaalta ihan fiksu järjestelmä, jos ne on tahallaan tehny järjestelmän hankalaksi ettei ihmiset niin herkästi hakisi avustuksia?

Vaan on totta että koko systeemi on hyvässä mielessä ihme, että Suomessa käytännössä saat rahaa teit sitten mitä vaan miten tahansa, joka asiaan löytyy oma tukensa, suurempi tai pienempi, ja ihmistä ei ainakaan periaatteessa jätetä kokonaan pulaan missään tilanteessa, vaikka käytännössä näin voikin käydä.

Ymmärtäähän sen siis että kaaosta syntyy, koska niitä rahankinuajia Suomesta löytyy varmasti PALJON.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom