Keittiön suunnittelu

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Huppe
  • Aloitettu Aloitettu
3 kpl Basic Nutrition EAA -25%
Kieltämättä aika kallis tuo mitä ehdottelin, varsinkin jos Ikeaan vertaa, mutta allas, jätevaunu ja hana on aika paljon käytössä keittiössä ja niihin panostaisin, jos itselleni tekisin. Hinta/laatusuhde on tietysti makuasiakin...

On kyllä lopulta näppärä tuo ikean softa, vaikkakin se siinä jokunen bugi on. Tuollasta kulmapalaa ei saanut millään paikalleen, joten piti poistaa pohjasta hieman ulkonevaksi tuleva hormi. Väänsin itselle nopeasti alustavan suunnitelman vaihkeahkoon tilaan, johon luulin olevan mahdotonta saada minkäänlaista keittiötä.

Jotain tälläistä pohjaa pitää lopulta miettiä. Löytyi lopulta paikka astianpesukoneellekkin. Pitää vähän jatkoviritellä tuota vielä ajan kanssa. Värejä ei ole kyllä mietitty vielä alkuunkaan. Vesipisteen on pakko olla about tuossa kun putket on jo vedetty. Samoiten astianpesukoneelle voisi tuosta vielä vetää poiston. Liedelle olisi paras paikka tuossa, kun kulmassa on vanha hormi.

Vähän dorkalta kyllä näyttää tuo kapea ovi keittiössä, josta kuljetaan suihkun pukeutumistilaan. Pohja vaan on mitä on. 1930-luvulla se ei ollut varmaan niin nuukaa. Laitan kyllä tuohon liukuoven ja toinenkin ovi lähtee. Siihen tulee vaan kulkuaukko ilman ovea.

full

full

full

Onkos tämä Inskan köökki nyt se sama mihin kaavailit joskus aikoinaan keittosaareketta hieman ahtaaseen paikkaan? Tosi nasta toi leveä laatikosto-taso tuossa ikkunan alla.

Onko hella pakko sijoittaa nurkkaan, tuossa menettää julmetusti ennestään vähäistä kaappitilaa?

Kieltämättä aika kallis tuo mitä ehdottelin, varsinkin jos Ikeaan vertaa, mutta allas, jätevaunu ja hana on aika paljon käytössä keittiössä ja niihin panostaisin, jos itselleni tekisin. Hinta/laatusuhde on tietysti makuasiakin...
Hanaan nyt voi panostaakin, eikä niitä kannata Ikealta ostaa muutenkaan, putkimiehet ovat kertoneet kauhutarinoita niistä ja vakuutusyhtiöiden maksamattomista korvauksista. Useimmat putkimiehet eivät noita kai ala edes kuitilla asentamaan. Mutta pellinpalat on aivan sama mistä ne hankkii. Ikean altaisiin joutuu poraamaan itse reijät.

Sama vanha talo on kyseessä. Oon miettinyt aika huolella tuota pohjaa ja vaikeaa on ollut. Lieden ei ole pakko olla kulmassa, mutta tuosta kuvasta puuttuu se ulkoneva hormi, joka tulee n. 80x30 cm ulos tuosta kulmasta. Yritin sijoitella tuonne kulmaan kaappeja, mutta näytti jotenkin dorkalta. Tai tuo softa ei vaan taivu siihen.

Luulen, että jos jatkaisi valeseinällä hormia 30 cm ulospäin ja sijoittaisi sitten uunin tuohon astianpesukonekaapin viereen ja siirtäisi APK:n vesipisteen viereen. Samalla jatkaisi yläkaapin hormiin asti kiinni. Voisi jopa toimia. Liesituulettimen poistolle pitäisi tosin silloin vetää poisto kotelossa katon rajassa.

Jotain tuonne päin, mutta ei tämäkään kovin järkevältä näytä. Joka tapauksessa tuo hormi tulee vähän ulospäin, vaikka laittaisi kulmaan lieden. Joku noiden välimuoto voisi toimi. Pitää pohdiskella tuorein silmin tätä myöhemmin.

full

Jos Inskan keittiössä suinkin riittää säilytystila niin jättäisin viimesetkin yläkaapit pois. Olis aika makee sillain. Jonkun avohyllyn vois tietysti seinille sijoittaa tilalle vähän kompensoimaan.

Sama vanha talo on kyseessä. Oon miettinyt aika huolella tuota pohjaa ja vaikeaa on ollut. Lieden ei ole pakko olla kulmassa, mutta tuosta kuvasta puuttuu se ulkoneva hormi, joka tulee n. 80x30 cm ulos tuosta kulmasta. Yritin sijoitella tuonne kulmaan kaappeja, mutta näytti jotenkin dorkalta. Tai tuo softa ei vaan taivu siihen.

Luulen, että jos jatkaisi valeseinällä hormia 30 cm ulospäin ja sijoittaisi sitten uunin tuohon astianpesukonekaapin viereen ja siirtäisi APK:n vesipisteen viereen. Samalla jatkaisi yläkaapin hormiin asti kiinni. Voisi jopa toimia. Liesituulettimen poistolle pitäisi tosin silloin vetää poisto kotelossa katon rajassa.
Tuuppaa kaikki kalusteet kahdelle ikkunaseinälle? Tosin haastetta tulee pöydän sijoittelusta. Ehkä toi kulmaratkaisu on paras, jos siellä joku hormikin on sitten.
Vai mahtuuko toi liesi edes tohon kulmaan missä hormi on? Pistä semmonen 30cm syvä liesitaso?
Eli tämä: http://www.ikea.com/fi/fi/catalog/products/20147647

Alle puusepän tai itse tekemät komerot, joilla kaikki tila hyödynnetään. Uuni sitten jonnekin jontkaan.

Tosta Inskan suunnitelmasta, mitenkään vähättelemättä, tulee mieleen aiempi hassu kommentti kun joku ihmetteli miten mahdumme kestitsemään 24 neliön keittiössämme riittävästi porukkaa :D

Tuuppaa kaikki kalusteet kahdelle ikkunaseinälle? Tosin haastetta tulee pöydän sijoittelusta. Ehkä toi kulmaratkaisu on paras, jos siellä joku hormikin on sitten.
Vai mahtuuko toi liesi edes tohon kulmaan missä hormi on? Pistä semmonen 30cm syvä liesitaso?
Eli tämä: http://www.ikea.com/fi/fi/catalog/products/20147647

Alle puusepän tai itse tekemät komerot, joilla kaikki tila hyödynnetään. Uuni sitten jonnekin jontkaan.

Tosta Inskan suunnitelmasta, mitenkään vähättelemättä, tulee mieleen aiempi hassu kommentti kun joku ihmetteli miten mahdumme kestitsemään 24 neliön keittiössämme riittävästi porukkaa :D

Tuohon kulmaan on jotain joka tapauksessa pakko pistää, kun siellä on jo valmiina "sokkeli". Eli sen kulman alta tulee seinän toiselta puolelta viemäröinti suihkusta+saunasta. Mun oli pakko leikkaa lattista tuo kulma auki ja nostaa sitä normaalin keittiön sokkelin verran lattian tasosta ylöspäin, että sain riittävät kaadot ja 75-putkella vedettyä viemäröinnin suihkusta. Lisäksi pääsen helpommin katsomaan falskaako putket kun ne on keittiön kaappien alla. Juonikasta, mutta toimii. Jos päädyn tuohon kulmaratkaisuun, niin tuo kulmapala pitää tehdä itse tai modifioida tuota Ikean valmisosaa. Vähemmän hukkatilaa tulee sillä tavalla. Piirrän illalla tuon vielä kerran uusiksi.

Hupella on musta ihan hyvä pohja. Ei keittiön tarvitsekaan olla mikään avoin hallitila. Jotenkin olen fiksautunut keittiössä enemmän intiimiin tunnelmaan kuin täysin avoimeen L-keittiöön. Itse toki laittaisin vesipisteen lieden tilalle ja lieden "sarakkeeseen", johon saisi vaikka millaisen erivinkeän liesikuvun. Tuollainen letkuhana on mullakin, ja täytyy sanoa, että isompia kattiloita tiskatessa se on aivan unelma <3!
Samoin olen rakastunu kivitasoon. Siihen kun voi laskea kylmää ja kuumaa.
Kokemuksesta en suostu suosittelemaan keraamista liettä. Yksi paskimmista ideoista koskaan, joskin toimuii ihan hyvin tuon mustan kivitason kanssa, mut jos kakaroita olis niin painajainenhan se on -ilman kakaroitakin. :)

Piirsin uusiksi pohjan sentin tarkkuudella. Tila olikin vähän isompi, kuin ulkomuistista piirretty ensimmäinen versio. Nyt näkyy tuo ulkoneva hormin kulmakin. Yritin piirtää sen kanssa samaan tasoon seinään kiinnitettävää avohyllyä, tai vaihtoehtoisesti ovellisia "upotettavia" seinähyllyjä ovilla, mutta eihän se tuolla ohjelmalla onnistunut. Eli tuon yläseinän voisi tasata jollain hyllyllä hormin tasoon.

full

full

full

full

M-Nutrition juomat hurjassa alessa, jopa puoleen hintaan

BCAA / EAA / PWO

TILAA TÄSTÄ
Lieden oikealle puolelle kävisi hormin syvyiset avohyllyt kuin nenä päähän.

Jep. Jätevaunu sellainen tarvekalu jota arvostaa vasta kun hommaa kunnollisen. Vaimo tilasi 250€ jätevaunun - arvatkaa vaan vituttiko hinta? Nyt väittäisisin että yksi parhaista hankinnoista. Voi runnoa oikein kunnolla roskia kasaan. Säästää varmaan jo jätemaksuissakin itsensä jossain 100 vuodessa. Huolto on helppoa ja käyttö niinikään.

Omaan hanaan olen muuten tytyväinen (joku hansgrohen perusmalli missä on semmoinen "joutsenkaula") mutta suosittelen sellaista jossa on automaattinen kraana astianpesukoneelle. Eli semmonen mikä avaa itse itsensä kun astianpesukone pannaan päälle.

Viemärisihti (vai mikä lie nimeltään) on aivan ehdoton. 90% vähemmän ryönää putkiin. Myös pesuaineen annostelusysteemi mikä on kiinni altaassa on kanssa hyvä.

Jep. Jätevaunu sellainen tarvekalu jota arvostaa vasta kun hommaa kunnollisen. Vaimo tilasi 250€ jätevaunun - arvatkaa vaan vituttiko hinta? Nyt väittäisisin että yksi parhaista hankinnoista. Voi runnoa oikein kunnolla roskia kasaan. Säästää varmaan jo jätemaksuissakin itsensä jossain 100 vuodessa. Huolto on helppoa ja käyttö niinikään.
Eli kaapinovi ja siellä erikseen vaunu? Vai vedettävä "laatikko" jossa vaunu tulee mukana?

Menee hieman off-topiikiksi mutta ei voi mitään.

Mitenkäs muilla on ns. rosteri / alumiinilista keittiön tason reunassa?

En tiedä missä kusee, mutta tiskikoneen kohdasta on ruvennut tason reuna paisumaan. Tarkemmin ottaen se kohta missä se rosterilista loppuu ja tason alareuna alkaa. Onkohan listan asennuksessa tullut keittiöfirmalla joku moka.

Olen kyllä laittanut koneen mukanatulleen metalliteipin siihen tason alla. Nyt olen varuiksi laittanut lisää alumiiniteippiä niin että se tulee siihen reunalista päällekin, mutta onhan se nyt ruman näköinen eikä todellakaan voi jäädä siihen ikuisiksi ajoiksi.

Kun kyselin alustavasti keittiöfirmalta asiaa niin meinasi että kyllä täytyy olla astianpesukoneessa vikaa jos päästää ohjelman aikanakin höyryö ulos (ohjelman aikana on tason yläpuolella oleva ikkunakin huurussa. Kodinkonehuollossa sanoi että kyseinen malli on ns. hengittävä joka päästää koko ajan höyryä ulos. Ei kuulemma ole ollut aikasemmin mitään ongelmia vaikka päästää höyryt myös koneen takapuolelle. Ei saa vaan kuulemma asenataa liiaan tiivisiiti.

Eli siis mitä tässä nyt seuraavaksi kannattaisi tehdä. Kettiö on kuitenkin 3kk vanha, eli ei ihan vielä saisi tasotkaan pettää.

Katselin Ikean uutta kuvastoa ja webbiä. Näyttäisi poistuneen valikoimista "korkeakiilto" valkoinen ovimalli. Harmaata, punaista ja mustaa taitaa saada korkeakiiltoisena mutta ei enää valkoista.

Onkohan tuo nyt noin....?

Menee hieman off-topiikiksi mutta ei voi mitään.

Mitenkäs muilla on ns. rosteri / alumiinilista keittiön tason reunassa?

En tiedä missä kusee, mutta tiskikoneen kohdasta on ruvennut tason reuna paisumaan. Tarkemmin ottaen se kohta missä se rosterilista loppuu ja tason alareuna alkaa. Onkohan listan asennuksessa tullut keittiöfirmalla joku moka.

Olen kyllä laittanut koneen mukanatulleen metalliteipin siihen tason alla. Nyt olen varuiksi laittanut lisää alumiiniteippiä niin että se tulee siihen reunalista päällekin, mutta onhan se nyt ruman näköinen eikä todellakaan voi jäädä siihen ikuisiksi ajoiksi.

Kun kyselin alustavasti keittiöfirmalta asiaa niin meinasi että kyllä täytyy olla astianpesukoneessa vikaa jos päästää ohjelman aikanakin höyryö ulos (ohjelman aikana on tason yläpuolella oleva ikkunakin huurussa. Kodinkonehuollossa sanoi että kyseinen malli on ns. hengittävä joka päästää koko ajan höyryä ulos. Ei kuulemma ole ollut aikasemmin mitään ongelmia vaikka päästää höyryt myös koneen takapuolelle. Ei saa vaan kuulemma asenataa liiaan tiivisiiti.

Eli siis mitä tässä nyt seuraavaksi kannattaisi tehdä. Kettiö on kuitenkin 3kk vanha, eli ei ihan vielä saisi tasotkaan pettää.

Tasot tulisi olla kosteussuojattuja. Puhuit alumiinilistasta, oletko korvannut sillä silikonisauman työtason ja välitilalaatan välistä (tuolloin sinne on voinut päästä vettä pöydän yläpinnan kautta).Tiskikoneethan asennetaan aina tiukkaan väliin, niin ne on suunniteltu. Minkä merkkinen/mallinen kone sinulla oikein on?!

Puhuit alumiinilistasta, oletko korvannut sillä silikonisauman työtason ja välitilalaatan välistä (tuolloin sinne on voinut päästä vettä pöydän yläpinnan kautta).Tiskikoneethan asennetaan aina tiukkaan väliin, niin ne on suunniteltu.

Eiköhän tässä tarkoitettu tiskikoneen oven päälle tason alle asennettavaa listaa. Eli tason etureunasta kyse.

Tasot tulisi olla kosteussuojattuja. Puhuit alumiinilistasta, oletko korvannut sillä silikonisauman työtason ja välitilalaatan välistä (tuolloin sinne on voinut päästä vettä pöydän yläpinnan kautta).Tiskikoneethan asennetaan aina tiukkaan väliin, niin ne on suunniteltu. Minkä merkkinen/mallinen kone sinulla oikein on?!

Vähän tarkennusta epöselvään viestiin (sorry).

Eli tasoon on laitettu rosterireuna. Tason ulkoreuna ei siis ole saman värinen kuin tason pinta. Tämän takia tason alapinnan ja ulkoreunan (siis sen rosterireunan) välissä on rako joka tekee siitä mielestäni "haavoittuvamman". Epäilen että tämä voisi olla ainakin osasyy ongelmaan.

Koneen kohdalla, tason alapinnalla on myös ns. Metalliteippi suojaamassa sitä osaa mikä jää koneen ja tason ulkoreunan väliin (tähän en ole pannut silikonia). Tämä kohta on kuitenkin mennyt kuprulle.

Kirjoita vastaus...

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom