Keitetyt kananmunat - helpot reseptit, onko niitä?

Keitetyt kananmunat on hyviä, näinhän se on. Joskus vaan kyllästyttää syödä paljaaltaan tai aina se sama ruisleivän päälle siivutettu välipalamainen setti. Herkkua on, mutta tekisi mieli vaihtelua. Joten... täältähän varmasti löytyy munatuntemusta? Miten arvon lukijat nautitte keitetyt kananmunanne?

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Pistä pienen salaattiannoksen sekaan. Kirsikkatomaatteja, salaatinlehtiä, kurkunpaloja, viinirypäleitä ja pari keitettyä munaa pilkottuna. Siihen päälle joku salaatinkastike, pippuria ja suolaa.

Voita ja ruususuolaa. Jos ei tee mieli voita, niin vain ruususuolaa. Avokadosalaatissa toimii myös, silloinkin sitä ruususuolaa ja rouhittua mustapippuria päälle.

Jos otan keltuaisen pois niin laitan ketsuppia sinne vaikka en ketsupista niin pidäkkään, ei taida kauhean bodyruokaa olla? :puntti:

Jos otan keltuaisen pois niin laitan ketsuppia sinne vaikka en ketsupista niin pidäkkään, ei taida kauhean bodyruokaa olla? :puntti:

No se ketsuppi on onneks lähinnä mauste, ja eipä sitä nyt niin tuhottomasti kukaan pysty syömään, vaikka kananmunanreikiä sillä täyttelisikin:) Sen lisäks ketsuppi sisältää riippuen pötikästä 50-100kcal/100g eli mietoa tavaraa. Sisältää pääasiassa tomaattia (ainakin pitäs), ja sit vähä mausteita ja jotain säilöntäaineita eli ei sun bodysafkat siihen kaadu.

Vertauksena esim majoneesi joka paukuttaa sellanen +700kcal/100g. Eli ota sitten varovaisesti jos rupeet joskus majolla tilkitsemään niitä eguja ;)

Kauankos muuten keitetty kananmuna mahtaa säilyä jääkaapissa syömäkelposena. Ois aika simppeliä keittää sellanen 12kpl paketti kerral ja sit vedellä ne seuraavana muutamana päivänä, millasia kokemuksia?

Itse syön ruususuolan kanssa. Välillä kyllästyttää ja pidän taukoa :).

Mutta tässä kuitenkin hyvä neuvo kanamunien kuorimiseen. Olen viimeiset 50 munaa tuolla tavalla "kuorinut" eli se todellakin toimii. Kunhan ei vain keitä betoninkovia munia.

Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
Mulla roiskuu tosta aina niitä kananmunan nesteitä naamalle jos puhaltelen. Ei kiva.
Muutenki keitän just aika kovia munia, koska kova muna on aina parempi.... eiku siis :D

Itse syön ruususuolan kanssa. Välillä kyllästyttää ja pidän taukoa :).

Mutta tässä kuitenkin hyvä neuvo kanamunien kuorimiseen. Olen viimeiset 50 munaa tuolla tavalla "kuorinut" eli se todellakin toimii. Kunhan ei vain keitä betoninkovia munia.

must try!

Pitihän sitä itsekin kokeilla muniinpuhaltelua. Ihan kiva temppu mutta ainakin mulla jää munan päähän ikävästi niitä pikkusiruja, joiden poistelun myötä projektin kokonaisaika ei tainnut parantua. Ja ainakin näin flunssakaudella kannattaa varmaan puhallella lähinnä omiin muniin.

Ai niin, söin ne normaaliin tapaan maldon -suolan, mustapippurin, ketsupin ja sinapin kanssa. Kyllä sitä "bodyruokaa" saa ja kannattaakin myös maustaa.

Munankeitintä suosittelen lämpimästi kaikille munien suurkuluttajille. Toimii kotona ja reissussa.

Valkuaisia, kanelia ja makeutusainetta.

Kukaan ei oo muuten maininnu pinaattikeittoa. Kaupasta saa pakastettuna valmista sellasta, sinne vaan sitten kanamuna sekaan ku eka mikrossa sen pinaattipaketin räjäyttää lämpimäks.

Kiinassa asuva ja siellä kokkina toimiva kaverini kertoi aikas pro tipin munien keittoon. Laita munat kylmään veteen kattilaan ja napsauta hella täysille, kun vesi alkaa kiehua niin siitä hetkestä pidät munat 1minuutin kiehuvassa vedessä ja tämän jälkeen otat kattilan pois kuumalta levyltä. Anna munien olla kattilassa ja kuumassa vedessä tasan 10min. Tulee muuten aikas perskatin hyviä ja maukkaita. Ei kuitenkaan mitään löysiä todellakaan. Säästäähän tuo energiaakin mutta en olisi uskonut tuon keittotavan muuttavan niin paljoa kananmunan makua. Näin mä valmistan nykyisin munat kun niitä innostun keitteleen.

Kiinassa asuva ja siellä kokkina toimiva kaverini kertoi aikas pro tipin munien keittoon. Laita munat kylmään veteen kattilaan ja napsauta hella täysille, kun vesi alkaa kiehua niin siitä hetkestä pidät munat 1minuutin kiehuvassa vedessä ja tämän jälkeen otat kattilan pois kuumalta levyltä. Anna munien olla kattilassa ja kuumassa vedessä tasan 10min. Tulee muuten aikas perskatin hyviä ja maukkaita. Ei kuitenkaan mitään löysiä todellakaan. Säästäähän tuo energiaakin mutta en olisi uskonut tuon keittotavan muuttavan niin paljoa kananmunan makua. Näin mä valmistan nykyisin munat kun niitä innostun keitteleen.

Eikös Hansin matkassa -sarjassa ollut samankaltainen ohje. Muistaakseni tota minuuttia ei keitetty vaan annettin kunnon kuplivan keittymisen jälkeen olla se 10 min aloillaan ja avot.

Eikös Hansin matkassa -sarjassa ollut samankaltainen ohje. Muistaakseni tota minuuttia ei keitetty vaan annettin kunnon kuplivan keittymisen jälkeen olla se 10 min aloillaan ja avot.

En ole tuota sarjaa koskaan katsonut mutta paljon mahdollista että ohje on sielläkin ollut. Samaa tapaahan tuokin mukailee. Varmasti kokeilemisen arvoinen :)

BTW, onko kellään hajua mikä aiheuttaa sen ettei välillä munista kuoret meinaa irrota millään? Itse keitän niin, että munat kylmään veteen ja hellalle ja vähän suolaa sekaan, siitä kun alkaa kiehua ~8min, kuumat vedet pois, antaa kuivahtaa hetken, kylmät vedet kattilaan ja antaa jäähtyä jonkunaikaa.

Välillä irtoaa puolet munasta mukaan kun sitä kuorii... :rolleyes:

Suositut

Back
Ylös Bottom