Keitetyt kananmunat - helpot reseptit, onko niitä?

Sun pitäis vaihtaa se kuuma vesi heti kylmään veteen, niin irtoavat hyvin. 8 minsaa on myöskin ihan tarpeettoman kauan kananmunille, ainakin mun mielestä siinä on puolet liikaa.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Sun pitäis vaihtaa se kuuma vesi heti kylmään veteen, niin irtoavat hyvin. 8 minsaa on myöskin ihan tarpeettoman kauan kananmunille, ainakin mun mielestä siinä on puolet liikaa.
Toi on wanha tornari että munista saa kuoret irti kun laittaa ne heti kylmään veteen. No, ei todellakaan saa ja siihen ei ole oikeasti olemassa mitään taikatemppua ja tuntuu olevan tuurista kiinni millaisia munia saa. Mä olen niin paljon munia keitellyt ja kokeillut vaikka mitä keinoja ja sellaista en ole vielä keksinyt mikä toimii aina. Mulla on täälläkin hetkellä kaapissa sellaisia munia mistä ei kuoret irtoa vaikka pistelee ennen keittämistä reikiä kuoreen, laittaa keitinveteen ruokasoodaa ja laittaa ne keittämisen jälkeen kylmään veteen. On kuoret niin lujassa ettei lähde edes puhaltamalla vaan kuori halkeilee. Ainoa minkä olen huomannut on että vanhoista munista lähtee kuori helpommin kuin tuoreista. Ja oikea keittoaika on muuten 6 minuuttia siitä kun vesi alkaa kiehua. Silloin on keltuainen nipin napin kiinteä mutta ei vielä kova ja siitä saa siivuja leivän päälle.

Toi on wanha tornari että munista saa kuoret irti kun laittaa ne heti kylmään veteen. No, ei todellakaan saa ja siihen ei ole oikeasti olemassa mitään taikatemppua ja tuntuu olevan tuurista kiinni millaisia munia saa. Mä olen niin paljon munia keitellyt ja kokeillut vaikka mitä keinoja ja sellaista en ole vielä keksinyt mikä toimii aina. Mulla on täälläkin hetkellä kaapissa sellaisia munia mistä ei kuoret irtoa vaikka pistelee ennen keittämistä reikiä kuoreen, laittaa keitinveteen ruokasoodaa ja laittaa ne keittämisen jälkeen kylmään veteen. On kuoret niin lujassa ettei lähde edes puhaltamalla vaan kuori halkeilee. Ainoa minkä olen huomannut on että vanhoista munista lähtee kuori helpommin kuin tuoreista. Ja oikea keittoaika on muuten 6 minuuttia siitä kun vesi alkaa kiehua. Silloin on keltuainen nipin napin kiinteä mutta ei vielä kova ja siitä saa siivuja leivän päälle.

Vähän arvelinkin, että kananmuna iällä on vaikutusta. Vanhempi muna kerää sisälleen kaasua, jolloin kuulostaisi järkevältä, että se kuori saattaa irrota helpommin.

Eipä tämä varmaan mikään maailman terveellisin resepti ole, mutta:

1/2 - 1 Kevätsipuli pilkottuna
1-2 Keitettyä kananmunaa
Nuudeleita
Vettä

Keitä vettä ja lisää öljyä/haluamasi liemikuutio, lisää nuudelit ja keitä. Asettele syvään kulhoon puolikkaiksi leikatut kananmunat, päälle nuudelit vesineen, leikellyt kevätsipulipalat päälle ja vähän sekotat haarukalla. Eipä ole kyllä muita ruokia tullut vastaan, joissa keitettyjä kananmunia tulisi käytettyä.

Keittimellä keitettynä kuoret irtoavat johdonmukaisen helposti kaiken merkkisistä ja ikäisistä. Laitan ne kyllä aina hetkeksi kylmään veteenkin.

Kiinassa asuva ja siellä kokkina toimiva kaverini kertoi aikas pro tipin munien keittoon. Laita munat kylmään veteen kattilaan ja napsauta hella täysille, kun vesi alkaa kiehua niin siitä hetkestä pidät munat 1minuutin kiehuvassa vedessä ja tämän jälkeen otat kattilan pois kuumalta levyltä. Anna munien olla kattilassa ja kuumassa vedessä tasan 10min. Tulee muuten aikas perskatin hyviä ja maukkaita. Ei kuitenkaan mitään löysiä todellakaan. Säästäähän tuo energiaakin mutta en olisi uskonut tuon keittotavan muuttavan niin paljoa kananmunan makua. Näin mä valmistan nykyisin munat kun niitä innostun keitteleen.

Mä kokeilin myös tätä tyyliä joskus useampaan kertaan. Munat onnistui muuten, mutta kuoret ei meinannut millään irrota vaikka laitoin ne heti 10 minsan jälkeen jääkylmään veteen. Sitten varioin tuota hiukan ja laitoin kananmunat vasta kiehuvaan veteen, 1 minuutti kiehuttaa ja sitten levy pois päältä. Kymmenen minuuttia kuumassa vedessä ja sitten heti kylmään veteen. Täydellistä ja kuoretkin irtoaa. :)

Edit: Niin ja munien iällä en huomannut tuossa mitään vaikutusta. Mun munat on aina tuoreita, kun haen ne suoraan luomukanalasta. :D

Ruisleipä jonka päällä avocadoa, kylmäsavulohta ja keitettyä munaa.

Munatortilla = täysjyvätortillaa, oliiveja, munaa ,salaattia, vihanneksia.

Itse olen tykästynyt tällaiseen settiin, tulisemman ruoan ystävä kun olen. Eli Felix mustapippuri ketsupin sekaan pari reilua "tippaa" Blair's Sudden Death kastiketta. Tätä blandista sitten munan päälle kuten sinappia makkaraan. Ja ommuute hyvvää. :)

Suositut

Back
Ylös Bottom