maneater sanoi:
Kyllä mielestäni kehonrakennukseen liittyy paljon muitakin arveluttavia piirteitä kuin hormoonien käyttö. Tästä on puhuttu täällä ennekin, että tälle lajille on kovin leimallista harrastajan vinoutunut näkemys omasta ulkomuodostaan ja sen vainoharhainen tarkkailu. Voisin kuvitella, että jokainen tämän palstan lukija, joka pullistelee päivittäin peilin edessä (itsekin olen niin tehnyt), miettii joskus että onko tässä mitään järkeä. Kysymys, että onko sillä ylipäänsä MITÄÄN väliä onko ne lihakset isot vai ei, on vaikea esittää itselle niin, että siihen vastaisi rehellisesti. Tämän kysymyksen kun esittää, niin alkaa selittely yleensä terveydellä. Kuitenkin sekin on todettu tuhanteen kertaan, että aerobinen liikunta ja ehkä kohtuullinen painoharjoittelu riittää vallan mainiosti hyvän terveyden ylläpitoon. Siihen ei todellakaan tarvitse sitä, että pitää orjallisesti kiinni tarkasta ruokavaliosta.
Niin, meni ehkä hieman ohi aiheen, mutta pointti oli siis se, että jokaisen kannattaisi varmasti tarkasti miettiä, mitkä on ne motiivit, joilla kehonrakennusta harrastaa. Kuitenkin hyvin usein motiivit liittyy huonoon itsetuntoon jollakin elämän osa-alueella, joku kokee olevansa pieni, toisella on kapeat hartiat, joku ei koe olevansa mies jonkin muun syyn takia. Nykyinen länsimaalainen kulttuuri ihannoi tietynlaista ulkonäköä, ja tämä asettaa varsinkin nuorille kovia paineita oman ulkonäön suhteen.
Mun tarkoitus ei ole nyt tuomita ketään, enkä myöskään ole esittämässä mitään elämisen koodia, jota tulisi noudattaa. Veikkaan vaan, että moni tämänkin palstan jäsenistä kokisi elämänsä tyydyttävämmäksi kun pystyisi taistelemaan omaa narsismiaan ja yhteiskunnan paineita vastaan. Ulkonäkö on loppujen lopuksi juuri niin pieni asia ihmisen elämässä, kuin sen itselleen tekee.
Hmm.. Tässä nyt pistää joku silmään.. Onko sulle siis ongelma, jos joku käy salilla hankkiakseen lihaksia, koska pitää siitä (siis lihaksista)? Uskon, että pystyt ymmärtämään, että tämä ei edes aina (varsinkaan vähän enemmän treenanneena) johdu edes heikosta itsetunnosta tms
On myös oudon tuntuista, että tekstisi perusteella on jotenkin todella negatiivinen asia käydä salilla parantaakseen ulkonäköä (useimmiten varmasti ulkonäköä muiden silmissä, usein myös ulkonäköä juuri omassa silmässä, koska loppujen lopuksi se todella lihaksikas kroppa ei varmasti ole ainakaan mikään vaatimus "taviksien" tasolla hyvännäköiseen kroppaan. Onko sun mielestä kaikenlainen narsismi paha asia?
Itse olen palautteen mukaan (antajina ikäiseni tytöt) jo kuulemma melkeinpä "liian isokokoinen" suuren osan mielestä (profiilista voi statsit katsoa) jotta se enää parantaisi ulkonäköäni (tietysti voisin omata vielä enemmän lihasta ja olla "paremman" näkönen jos olisin vain tiukempi, tällä hetkellä rasvaprosentti jotain 16-17% arvio, saattaa mennä alakanttiin, mutta millään tavalla pyöreäksi en itseäni kyllä miellä, eikä ole kai muutkaan miellä, mutta pitäisihän sen legendaarisen siksbäkin nyt edes kunnolla näkyä, että tykättäis
). Yleisellä mielipiteellä ei sinäänsä ole merkitystä, koska en käy salilla sen takia, että olisin paremman näköinen yleisesti muiden silmissä (okei, tähän vaikuttaa myös se, että olen elänyt suhteessa nyt yli 3 vuotta saman tytön kanssa, jolla ei ole todellakaan mitään sitä vastaan, että kasvatan lihaksikkaamman ja tiukemman kropan, vaan päinvastoin hän toivoo tätä. Tämä ei siis tarkoita, että hän vaatisi sitä, mutta pitää sitä silti todella positiivisena asiana), jos haluaisin tätä niin olisin dieetannut tonne -80 kiloon ja jättänyt jalkojen treenauksen jo kauan sitten pois;) Tottakai silti toivon, että ihmiset (lähinnä naispuoleiset) pitäisivät ulkonäöstäni tulevaisuudessa, koska myönnän saavani mielihyvää siitä, jos joku pitää minua hyvännäköisenä.
Saatoin ehkä ymmärtää viestisi hieman väärin. Olen nimittäin aivan samaa mieltä, että nyky-yhteiskunta antaa yleisesti ottaen niin pojille kuin tytöille aivan liian suuret ulkonäölliset vaatimukset. Omasta mielestäni taas narsismissa ei tiettyyn pisteeseen ole mitään pahaa (aivan luontainen osa ihmistä), mutta liika on aina liikaa ja ulkonäön takia ei saisi todellakaan stressata, vaikka sen parantamisessa ei omasta mielestäni ole mitään pahaa.
Loppuun vielä muutama uskomattoman synkkä tunnustus...
En käy salilla parantaakseni yleistä terveyden tasoani, tai ainakaan se ei ole kovin iso syy. Käyn salilla koska haluan itselleni vahvan, lihaksikkaan (ja tulevaisuudessa myös tiukan) kropan ja koska kehonrakennuksesta on tullut jo itselleni elämäntapa ja rakastan rautojen nostelua. En ole myös koskaan peilannut itseäni peiliin ja ajatellut, "Onko tässä nyt mitään järkeä?" (onko missään mitään järkeä). Vastaukseksi, miksi en ole, riittää varmaan jo noi aikasemmat "tunnustukset" ja se, että yksinkertaisesti rakastan kehonrakentamista :D