Kehon tankkaus - painon jojoilun loppuminen?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja gAksi
  • Aloitettu Aloitettu
Toivottavasti täällä ei ole porukka ihan tympääntynyt tähän meikäläisen jatkuvaan kyselemiseen :D

Eli; Niinkuin tuolla Aloittelijoiden osiossa jo kyselinkin, että mikä voisi olla syynä siihen, että en tuota painoani ole käytännössä koko vuotena saanut pudotettua pysyvästi, ainoastaan tuollaista jojoilua on tapahtunut. Koko vuosi on mennyt enemmän tai vähemmän miinuksilla ja pitkään tuli syötyä ihan hiiren annoksia, tajuamatta asiaa. Myöskin mässypäivät jäivät (ah, miten runollista...) jotta tuloksia tulisi, eihän minulla tehnyt herkkuja edes mieli.

Eihän tuo paino sitten tänävuonna paljoakaan muuttunut. Minua viisaammat arvelivat, että kroppani on jo tottunut noihin miinusteluihin - nyt pitäisi kuukausi syödä yli kulutuksen ja bodata kovaa. Onhan tuo helppoa näin joulunaikaan, on kaikenlaista herkkua. En tiedä kuvittelenko, mutta aiemmin miinuksilla vessassa tuli käytyä sillä "kakkosella" kerran päivässä. Nyt kun on kaksi päivää takana plussakaloreita, ensimmäisenä päivänä kakkonen tuli jo kaksi kertaa. Tänään tuli jo kolme kertaa, onko keho ollut tosiaan näin jumissa, vai johtuuko vain plussista :D Arkeen palatessa hieman mietin, paljonko söisin. Vuoden aikana kokeilin erilaisia kalorimääriä, joilla pitäisi laihtua. Olisiko 3000-3500kcal aivan liian yli arvioitu? Mitat ne tutut 84/184.

Summa summarum: Eli kuukausi pitäisi olla plussilla, jotta tuo jatkuva "miinustila" kehossa voitaisiin unohtaa.

Täällä palstalla varmasti moni muu on kokenut samaa, miten juuri sinä olet selvinnyt moisesta?

Apuanne aina suuresti arvostaen, gAksi.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
En usko että sulla aineenvaihdunta mitenkään tukossa on, sitä ilmenee vasta todella pahassa vajeessa.

Jojoilu vissiin tarkottaa, että paino on kyllä tippunut mutta tullut takaisinkin? Viitaa siihen, että kalorivaje toimii sulla kuin muillakin, mutta jotenkin kökösti toteutat dieettisi kun kerran herpaannut.

http://www.pakkotoisto.com/aloittelijoiden-osio/13927-laihduttaminen-beginners-ekaa-kertaa-dieetill-lue-t-m/ Back to basics.

Kyllähän sä dieetilläkin pystyt kovaa treenaamaan, joskin sarjapainot voivat tippua ;). Tietysti jos et pelkää pientä läskiä niin isoilla kaloireilla voi olla hyväkin mennä, kehonkoostumuskin voi muuttua prosessissa.

Mitä tuohon kakkosella käymiseen tulee, kuuluuko ruokavalioosi kasvikset, täysjyvävilja tai mahdolliset kuitulisät? Kyllä mulla tulee kovasti asiaa vessaan krapulapäivinä mutta en silti usko että se viina+pizza on hyvää mun aineenvaihdunnalleni tehnyt..

Mie veikkaan että voisit jatkaa maltllisilla miinuskaloreilla, mutta tällä kertaa keskittyä tarkemmin proteeinin ja rasvan määrään sekä hiilareiden laatuun ja riittävään suojaravinteiden sekä kuidun saamiseen. Ja tietty treenaten koko kroppa läpi 1-3 kertaa viikossa + aerobiset.

Minä taisin olla se joka suositteli plussilla oloa, tosin sekin oli sen takia että kirjoitit aikasemmin että olit ollut dietillä "jo aika pitkään". Dietistähän kannattaa pitää parin kuukauden välein se tauko millon syö pari viikkoa ihan kevyillä plussilla sen takia että kroppa ei totu miinuskaloreihin (tosin ei päde niihin joilla on korkeampi rasvaprosentti +25%). Taisit myös sanoa että siinä että olit pitänyt makrot 33/33/33 mikä ei ole hirveän järkevää loppupeleissä varsinkin jos paino ei tipu. Eli nosta proteiinin määrää ja rasvan määrää ja tiputa hiilareita niinkuin aikasemmin sanottu ja unohda kokonaan "mässypäivät". Energiatasojen ylläpitämiseen auttaa se että pitää viikon tai kahden välissä päivän jolloin syö enemmän hiilareita, määrällisesti normaalikulutuksen verran, eli rasvaa todella vähän max. 50g ja proteiinin määrä samassa ja loput kalorit hiilareista. Tosin hiilaritankkauskin on tarpeetonta mikäli pystyt pysymään vaikka kuukauden tarkassa ruokavaliossa koska paino luultavasti tippuu jo sen kuukauden aikana tarpeeksi.

Eli tiivistettynä pidä yksi kuukausi tarkkaa ruokavaliota ilman lipsumisia ja jos paino ei missään vaiheessa ole käynyt 1-2kg alempana niin sitten pitää keksiä jotain muuta.

Kiitosta hyvistä vinkeistä taas kerran. Joo kyllä, tuota diettailua on vuoden aikana tullut harrastettua vaihtelevilla kaloreilla - kuitenkaan onnistumatta. Kasviksia ja kuitua (ruisleipä) tulee nautittua säännöllisesti päivittäin. Olen nyt ollut plussilla jo kolmatta päivää. Muutaman viikon päästä olisi lomamatka, jolloin tekisi mieli taasen herkutella. Miten tässä hommassa kannattaisi nyt edetä? Pitäisikö nämä väliviikot olla miinuksilla vai olla suoraan plussilla lomaviikkoon asti, jonka jälkeen jatkaisi miinuksilla?

Vaihtelevat kalorit = vaihteleva paino.
Totta, helpostihan se paino laskee tuollaisella nälkäkuurilla jolla aikoinaan olin, mutta kyllä ne kilot tulivat nopeasti takaisin. Peruskulutuksen kanssa olin enemmän tai vähemmän hukassa. Ajattelin, että ottaisi pk:ksi 2500kcal ja siitä veks -500kcal jolloin tulisi 2000kcal. Tuostahan on sitten helppo vähentää tai lisätä, kun näkee mihin suuntaan paino on kehittymässä. Kävin äsken vaa'alla, aika hyvin oli jouluruoista tullut kiloja, paino oli 85.5kg. Selässä ja kasvoissa alkoi olemaan jo finnin alkuja :D

Lähdin nyt sitten tänään jo miinuskaloreille. Hiilihydraatit yritän pitää siinä alle 100g / päivä. Tuo onnistuu aika hyvin, eikös nuo palkkarista saadut 50g maltoa kulu aika pitkälti salitouhuissa? Jos päivittäinen kalorisaanti näyttää illalla liian vähältä, voiko sitä paikata ottamalla rypsiöljyä tarvittava määrä?

Tuo onnistuu aika hyvin, eikös nuo palkkarista saadut 50g maltoa kulu aika pitkälti salitouhuissa?
Juu, ja voihan sitä ottaa vähemmänkin (ja syödä pari joulukonvehtia tilalla :kuola: )
Jos päivittäinen kalorisaanti näyttää illalla liian vähältä, voiko sitä paikata ottamalla rypsiöljyä tarvittava määrä?

Riippuu muista ruokailuistasi, mutta varmaan silti mahdollisimman täyttävää/vähäkalorista ruokaa söisin, ellei sitten oikeasti ole jo täynnä.

Juu, ja voihan sitä ottaa vähemmänkin (ja syödä pari joulukonvehtia tilalla :kuola: )

Riippuu muista ruokailuistasi, mutta varmaan silti mahdollisimman täyttävää/vähäkalorista ruokaa söisin, ellei sitten oikeasti ole jo täynnä.
Välillä koulussa voi olla hieman raskaampaa ruokaa ja kotona hieman kevyempää. Iltapalan jälkeen yleensä katson, paljonko kaloreita päivän aikana tuli. Jos jäävät kauheasti vajaaksi, olen joskus täyttänyt sen vajeen ruokalusikallisella tai kahdella rypsiöljyä.

Varsinkin säbäpäivinä, kun kulutusta tulee reilusti lisää, voi iltasella olla tarvetta rypsärille :)

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom