Kehon muutokset ja niihin sopeutuminen

Mulla taas selän leveys muodostunut ongelmaksi: Vyötärön ympärys kaventunut/pysynyt samana, mutta huomaan et esim. villakangastakit tai kevättakit jotka eivät jousta, ovat nyt selän ja hartiaseudun kohdalta liian tiukkoja... :rolleyes: En oikein osaa päättää onko hyvä vai huono asia, sillä nythän sopivaa kokoa ei takeissa löydy, on joko iso vyötäröltä tai pieni harteilta, eikä kumpikaan näytä hyvältä... Esim. kaupuluspaitoja tai sellaisia en voi myöskään käyttää, ainakaan ilman vyötä...

Täälä kanssa yksi, joka "kärsii" vääristyneestä omakuvasta. Puntari ei todellakaan näytä miinus merkkisiä lukemia, päinvastoin. Tossa yksi päivä mietin, että voiko olla mahollista saada 4 kiloa läskiä viikossa-aika kovasti on pitäny ylikaloreita tankata, ja salilla olen tehnyt kovaa reeniä+ jonkin verran aerobista.
Salilta eräs pitkän linjan treenari, nainen, totesi tässä ihan vasta, että "miten se näyttää että sä kapenet koko ajan lisää" Menin ihan hämilleni. Minä kaventunu?? Totesin että puntari ei puhu painonpudotuksen puolesta. Käski olla tuijottamatta puntariin ja katsoa peiliin :D

Vaatekoko tällä L, 42-44 ja joissakin malleissa menee jopa M. Vasta ostin kahdet bb:n housut toiset L ja toiset M ja ei todellakaan purista vaan varsinkin reisissä on ihanasti väljyyttä. Vanhat farkut ahdistaa kautta linjan reisistä :/
Olen harteikas ja rinnakas nainen. Yleensä olen suosiolla ostanut xl-koon paitoja,toki vieläkin mallista riippuen. Vuoden aikana olen kuitenkin joutunut tekemään ihan sovitustyötä vaateostoksilla, miksipä ostaa turhaan mitään isoja kokoja.

Ja tähän yhtälöön kun laitetaan että painoindeksien mukaan olen vaikeasti ylipainoinen niin hmmm....mikä mättää.

Omaan silmään peilissä ei näy mullakaan muutosta, näytän mielestäni ihan samalta kuin ennenkin. Mittanauha, vaaka ja vaatteet sanoo muuta. Joten pahasti kasaantuvien koulutehtävien sijasta käytin 2h vaatekaapin siivoamiseen. Heitin pois kaikki ehdottomasti liian isot vaatteet (=housut/hameet voi kiskaista pois jalasta avaamatta nappeja) ja niitä kertyi pari kassillista. Tosin "onhan tämä kyl löysä, mut niin kiva et voisin pitää edes joskus" -osaston vaatteet saattaa kyl joutua lähtee ennen kesää seuraavassa siivouserässä :(

Mulla taas selän leveys muodostunut ongelmaksi: Vyötärön ympärys kaventunut/pysynyt samana, mutta huomaan et esim. villakangastakit tai kevättakit jotka eivät jousta, ovat nyt selän ja hartiaseudun kohdalta liian tiukkoja... :rolleyes: En oikein osaa päättää onko hyvä vai huono asia, sillä nythän sopivaa kokoa ei takeissa löydy, on joko iso vyötäröltä tai pieni harteilta, eikä kumpikaan näytä hyvältä... Esim. kaupuluspaitoja tai sellaisia en voi myöskään käyttää, ainakaan ilman vyötä...
Mulla sama, itseasiassa ollu jossain määrin ongelmana jo ennen kun aloin punttia treenata.
Nyt vaan lisämausteena on se, että JOS nyt sattuis löytymään hartioista tarpeeksi suuri, vyötäröltä tarpeeksi pieni, niin eihän mun kädet mahu hihoista läpi.
Ja kun nyt alkaa olla jo kyynärvarsi sellaisissa mitoissa että se tulee vastaan, ennen oli pelkkä olkavarsi.

Onneks kohta on kesä ja tulee hihattomien kausi!

lihasta, aineenvaihduntaa vai....

Nyt kyllä apu, kannustukset ja viisaat sanat olisi tarpeen.
Olin viikon verran flunssassa ja se tietysti rokotti reenejä. Täältä lueskelin ruoan merkityksestä, ja olenkin nyt yrittänyt nakutella kaiken syömiseni kalorilaskuriin, jotta tiedän koska on tullut syötyä liian vähän. Se kun on mun iso ongelma.
No, nyt sitten tämä viikko on lähtenyt hyvin käyntiin taas urheilumielessä. Maanantaina juoksulenkki ja kotona vapailla painoilla jumppaa, eilen tiistaina kävin bodycombatissa ja tänään tein tosi hyvän salireenin.
Normaaliohjelmaani kuuluu myös aamuisin pikainen aamujumppa, ilman sitä en herää. Eli toistetaan kaksi kertaa: kyykkyyn ylös x 10, 10xselkälihakset, 10x punnerrus, 10x vatsat. On muuten antanut voimaa ja piristettä.

No, ongelma.
Kipeenä ollessa kävin puntarilla ja se näytti 51.3kg. Oon monta vuotta keikkunut 50-51kg joten pienikin nosto hätkähdytti. Tänään salilla päätin käydä taas vaa'alla, ja se näytti 53.4kg.
Mistä tämmöinen voi kertoa! Tuli apua paniikki. Vaikka nyt olo on ollut aikas hyvä ja oon ollu peiliin ok-tyytyväinen.

Kalorilaskurinkaan mukaan en läheskään aina saa kaloreita kiinni, mutta oon yrittänyt panostaa nyt säännöllisempään ruokailurytmiin ja proteiinipainotteiseen iltapalaan. Aineenvaihduntako on ollut tukossa ja lähtee nyt toimimaan? Vai lihasko on kehittynyt kipeenäollessa niin, että yhtäkkiä paino nousee? Vai lihonko vain?

^Se on vaan makaamisen ja liikunnan kerryttämää nestettä. Vaakalla pitää käydä samoissa olosuhteissa aina, ennen aamupalaa, vessassa käynnin jälkeen ja samalla vaa´alla. Kuuntele kroppaa ja kato peiliä, vaaka hiiteen noissa mitoissa.

Mulla sama, itseasiassa ollu jossain määrin ongelmana jo ennen kun aloin punttia treenata.
Nyt vaan lisämausteena on se, että JOS nyt sattuis löytymään hartioista tarpeeksi suuri, vyötäröltä tarpeeksi pieni, niin eihän mun kädet mahu hihoista läpi.
Ja kun nyt alkaa olla jo kyynärvarsi sellaisissa mitoissa että se tulee vastaan, ennen oli pelkkä olkavarsi.

Onneks kohta on kesä ja tulee hihattomien kausi!

Just tosta syystä rakastan hihattomia! Ei niin että punttaamisella olisi mitään tekemistä asian kanssa, mulla on aina ollut leveät hartiat ja kapeahko vyötärö.

Ynseetä kun on enää kahet housut jotka mahtuu töihin. Tuntuu, että jalat on yhtä pötköä vaan. Mulla on lyhyet jalat muutenkin (inseam 71,5cm). Ensi viikolla tälle tulee stoppi, kun alkaa pieni kesäkiristely. Katotaan miltä sitten tuntuu ku punuppi lähtee näistä vaivoin hankituista lihoista ja löllöistä (varmaan kuitenkin surkuisalta, on ollut mukavata kattella itteään peilistä). Mööh, ehkä se kireyski voi olla cool. Ei auta ku kokeilla.

Mulla on vähän vaihtelevasti vaikeaa oman kropan kanssa.

2009-2011 välillä tippui vaivihkaa 13kg 76kg->63kg (164cm). Meni melko pitkän aikaa, että aloin tottua uuteen ulkonäköön, koska olen aina ollut se muita isompi tyttö. Viime syksynä sitten aloin jo ymmärtää, että voin ihan oikeasti ostaa paitoja kokoa S. Syksyllä painoa oli alimmillaan 59kg, jolloin näytin jo hoikalta.

Salilla kävin 2010-2011 talven ahkerasti, kesän ajaksi se jäi pois. 2011 marraskuussa aloin taas käymään salilla ja treenaamaan tosissani muutenkin, kuin vain lenkkeilemällä. Ja kun sitä lihasta tarttuu.. Marraskuun lopun ja maaliskuun puolivälin välillä InBody-mittauksen mukaan tullut 900g lisää lihasta. Kuulostaa hurjalta, mutta olen kyllä muutenkin aika etevä keräämään muskeleita, varsinkin yläpäähän. Ja kun kehon malli on pitkä selkä - lyhyet jalat - leveät hartiat, niin onpas naisellinen olo! Nyt on taas kuukauden ajan ollut lihava ja iso olo, vaikka vaaka näyttääkin vain 61kg. Nyt tuntuu, että haluaisin vähän kiristellä, mutta toisaalta EI JAKSA. Olen taas ajautumassa "olen iso tyttö, muut on pienikokoisia, näinhän se on aina ollut"-ajatteluun.

Mitä tässä nyt pitäisi tehdä?!

^Se on vaan makaamisen ja liikunnan kerryttämää nestettä. Vaakalla pitää käydä samoissa olosuhteissa aina, ennen aamupalaa, vessassa käynnin jälkeen ja samalla vaa´alla. Kuuntele kroppaa ja kato peiliä, vaaka hiiteen noissa mitoissa.

Ehkä pä se olikin sitä sekä lihasta. Asia alkoi vaivaamaan ja pyörimään päässä. Olen monta kertaa ennenkin miettinyt, että pitäisi mennä kehon koostumusmittaukseen ja eilen kun marssin salille, oli siellä InBody kehonmittaus. Eilen ei tullut kuitenkaan lompakko mukaan, joten seurasin mittalaitetta toiselle kuntosalille tänään ja kävin testissä.
Paino oli 52kg, lihaspaino 23,3kg ja rasvaa kehossa 9kg! eli rasvaprosentti 17.2!
Mittari kertoi myös lihastasapainon ja paljonko kehostani löytyy esim mineraaleja ja vettä. Jalat oli melko tasapainoiset, vasen käsi oli hiukan heikompi ja keskikroppa hyvä.
Mikä helpotus tuo testi olikaan ja miten mukavalta tuntui nähdä painon nousseen tuolla tavalla lihaksena! En kuitenkaan ole dieetillä, joten ehkä lisään vähän rasvaa ruokavalioon nyt..

Itse menen ma polkupyöräergometria kuntotestiin + InBodyyn. Kehonkoostumusmittauksessa olen käynyt pari kertaa aiemminkin ja edellisestä mittauksesta on nyt n. puoli vuotta. Yläkroppa on kehittynyt ja paitapuseroita tms joustamattomia vaatteita ei kyllä voi yhtään istuvampana versiona edes kuvitella, jos kädet mahtuvat paidan sisään niin sitten niitä ei voi ainakaan liikutella ;) . Rinnat ja vyötärö normi settiä, tosin iän myötä alamahaan tulee pömppis helpommin kö aiemmin, ei vielä häiritsevä. Mutta sitten alakroppa itsessään, säälittävää :face: . Kurveja on kyllä enemmän kuin vuoristoradassa, mutta voi sitä rasvan määrää. Ja "ah", miten tiukassa kaikki siellä onkaan. Vaatteissa farkut kiristää nykyisellään pohkeista ( :D ), mutta muuten alakerran osastolla ei ole tullut ulospäin olevaa muutosta, edes mittanauhalla. Sillä on nyt ihan mielenkiintoista mennä tuohon InBodyyn katsomaan, paljonko sitä rasvaa ja lihasta sieltä nahkan alta nyt oikeasti löytyy mistäkin kohtaa.

En ole ollut "koskaan" rimpula, vaan usein aina pyörinyt painoindeksien mukaan normaalin ylärajoilla tai hieman yli. Elämäntyötä en ole enää silti painonpudotuksesta ottanut, mutta ainahan sitä olisi varaa kiristyä. Tsemppikaverin puuttuessa on vain jotenkin kehittyminen pysähtynyt, mutta hiljattain uuden salin & erilaisen harjoitelun myötä toivon, että alakertakin saisi jotain muutosta osakseen kesään mennessä. Uskoisin myös, että kun karsisin hiilareita ruokavaliosta, voisi silläkin olla suotuisia näkymiä.

Juu kyllähän tuo InBody on siitä hyvä, että kertoo melko tarkasti mitä kohtaa pitää treenailla enemmän ja missä ne ongelmat piilee!
Siinä näkee niin mukavasti myös kehittymisen. Rasvanpoltto on kyllä niiin hankalaa. En tiedä miten itselläni on rasvat niin vähissä, olen kyllä koko aikuisikäni pienehkö, mutta myös laihaläski, joten ilmeisesti talven treenit on nipistäneet rasvastakin. Täällä monessa kohtaa on huudeltu sitä, että aamulla hiilihydraattipitoisempaa ruokaa ja illalla protskua. Mä huomasin että se ainakin auttoi mulla vatsan kiinteytymiseen. Eli ei tarvii välttämättä kaikkea hiilihydraattia unohtaa lautaselle, vaan vedellä ne sitten aamulla.
Mä jotenkin itse pelkän tota paitojen kiristymistä. Nyt jo huomasin, että takki jonka ostin istuu päälleni hyvin, mutta on liikuteltaessa hitusen nafti. Silti mun pitäisi keskittyä yläkroppaan joten saas nähdä millaiset otsan kiristelyt tästä seuraa..
Tsemppiä reeniinn elixandra :)

Ei noilla mitoilla voi kyllä missään vaiheessa ihan kauhean isosta tytöstä puhua ;) En sano, että itse onnistuisin aina ajattelemaan näin (tiedän vaan järjellä että pitäisi), mutta miksi yrität verrata itseäsi muihin niin paljon? Ja mitä väliä sillä muutaman kilon painon heittelyllä on naisellisuuden kanssa? Tuskin olet noin lyhyellä salitaustalla vielä miehen näköiseksi muuttunut :) (tämä ei sitten tarkoita, että jatkossakaan olisit muuttumassa!)

Ajattele vaan, että monet rimpulan malliset mimmit on sulle tosi kateellisia, kerran lihasta tarttuu, ja paino ei kuitenkaan ole vaihdellut kymmeniä kiloja. Jos et jaksa kiristellä kesäksi, mitä väliä? Oikeasti ketään muita kuin sinua ei kiinnosta oletko 61 vai 59 kg :D Käyt puntilla, teet itsestäsi niin naisellisen kuin tykkäät niillä keinoilla mistä tykkäät (esim. pukeutuminen, hiukset) ja yrität päästä tasapainoon näiden vertailu- ja kilonkyttäämisajatusten kanssa, tsemppiä reeniin!

Mulla on vähän vaihtelevasti vaikeaa oman kropan kanssa.

2009-2011 välillä tippui vaivihkaa 13kg 76kg->63kg (164cm). Meni melko pitkän aikaa, että aloin tottua uuteen ulkonäköön, koska olen aina ollut se muita isompi tyttö. Viime syksynä sitten aloin jo ymmärtää, että voin ihan oikeasti ostaa paitoja kokoa S. Syksyllä painoa oli alimmillaan 59kg, jolloin näytin jo hoikalta.

Salilla kävin 2010-2011 talven ahkerasti, kesän ajaksi se jäi pois. 2011 marraskuussa aloin taas käymään salilla ja treenaamaan tosissani muutenkin, kuin vain lenkkeilemällä. Ja kun sitä lihasta tarttuu.. Marraskuun lopun ja maaliskuun puolivälin välillä InBody-mittauksen mukaan tullut 900g lisää lihasta. Kuulostaa hurjalta, mutta olen kyllä muutenkin aika etevä keräämään muskeleita, varsinkin yläpäähän. Ja kun kehon malli on pitkä selkä - lyhyet jalat - leveät hartiat, niin onpas naisellinen olo! Nyt on taas kuukauden ajan ollut lihava ja iso olo, vaikka vaaka näyttääkin vain 61kg. Nyt tuntuu, että haluaisin vähän kiristellä, mutta toisaalta EI JAKSA. Olen taas ajautumassa "olen iso tyttö, muut on pienikokoisia, näinhän se on aina ollut"-ajatteluun.

Mitä tässä nyt pitäisi tehdä?!

Kiitos Heetu, hienosti osaat tsempata! Niinhän sitä pitäisi opetella ajattelemaan, ja toisina päivinä se melkeenpä onnistuukin. Sali- ja lenkkivaatteissa on yleensä hyvä fiilis, silloin näkee mistä se keho koostuu (reisissä ei ole läskiä vaan tiukkaa lihasta). Pitää alkaa käyttämään varmaan muutenkin sporttivaatteita :D

No ni, kuntotestissä käyty & keho on nyt mitattu Inbodyssä. Eniten fläsää on keskivartalossa ja eniten lihasta on tullut jalkoihin. Mm. haukkari kasvanut 30,6 -> 32, ylläpitokulutus 1398kcal -> 1435kcal, lihasmassa 26,1 -> 27,5.

Kuntotesti pisti kyllä suun mutrulle. Sen perusteella mun aerobinen kynnys on keskinkertainen (3), anaerobinen on hyvä (4) ja max hapenottokyky erittäin hyvä (5). Sain ripitystä siitä, että käyn pääosin "vain" salilla. Kun sanoin tekeväni myös CrossFittiä, se oli myös pahasta kun siinä sykkeet nousee taivaisiin, eikä se polta rasvaa. Ja minä kun luulin mun peruskestävyyden olevan ihan hyvällä mallilla kun pystyn ajeleen maastopyörällä ja käpöttelemään reippaasti tuntikausia pusikoissa hyvillä mielin... uskoiskohan tuloksia vai itseään? :)

Summa summaarum, mun pitäisi harjoittaa nyt peruskestävyyttä 3-5 krt/vko, joista 1 harjoitus yli 2h 30 min, vauhtikestävyyttä 1-2 (3) krt/vko sekä maksimikestävyyttä 1 krt / 2-3 vkossa. Että pitänee tästä lähteä reippaalle kävelylenkille, palaan illalla :) .

Kuntotesti pisti kyllä suun mutrulle. Sen perusteella mun aerobinen kynnys on keskinkertainen (3), anaerobinen on hyvä (4) ja max hapenottokyky erittäin hyvä (5). Sain ripitystä siitä, että käyn pääosin "vain" salilla. Kun sanoin tekeväni myös CrossFittiä, se oli myös pahasta kun siinä sykkeet nousee taivaisiin, eikä se polta rasvaa. Ja minä kun luulin mun peruskestävyyden olevan ihan hyvällä mallilla kun pystyn ajeleen maastopyörällä ja käpöttelemään reippaasti tuntikausia pusikoissa hyvillä mielin... uskoiskohan tuloksia vai itseään? :)

Summa summaarum, mun pitäisi harjoittaa nyt peruskestävyyttä 3-5 krt/vko, joista 1 harjoitus yli 2h 30 min, vauhtikestävyyttä 1-2 (3) krt/vko sekä maksimikestävyyttä 1 krt / 2-3 vkossa. Että pitänee tästä lähteä reippaalle kävelylenkille, palaan illalla :) .

Hyvä kun otit asian puheeksi!! Luulen, että itselläni tilanne on vähän sama. Tosin kuntoni on yleensä ollut loistava, ja lihasvoimassa on ollut parantamisen varaa, mutta minäkin treenailen usein liian korkeilla sykkeillä. Kun lähden juoksulenkille, nousee sykkeet samantien taivaisiin, vaikka kuinka hissuttelisin. Ongelma on nimenomaan ulkona juoksemisessa. Jos juoksen juoksumatolla, ei tilanne ole aivan sama, joten nyt yritän juosta enemmän sillä ja tarkkailla sykettä. Eli siis minullakin aerobinen kynnys on ilmeisen heikko, mutta mainiosti jaksan vaeltaa ulkona vaikka koko päivän jos tarvii.. Hmm.. On tämä kroppa merkillinen!

Itelleni tosiaan kävi niin silloin kun aloittelin saliharrastusta ja tietenkin oli pientä massakautta päällä silloin, niin säikähdin julmetusti jossain vaiheessa kun oli painoa tullut yhtäkkiä nopeasti. Tietenkin osa oli lihasta, kun kaveritkin huomautteli paisuneista lihaksista, mutta kyllä se vähän shokeerasi, vaikka tiesi että tuloksiakin oli tullut..

Kehon muutoksiin sopeutuminen on kovasti täällä käynnissä, kun hormonihäiriön ja pitkän diettauksen jälkeen on syötävä hyvin, ja paino nousee ja nousee... Aineenvaihduntani on hidas, ja hormonihäiriöt aiheuttavat sen, että kroppa kerää nestettä ja rasvaa kauheaan tahtiin, mutta rasvaprosenttia ja painoa on hankala tiputtaa. Turhautumisen ja lääkärikäyntien jälkeen päätimme, että toukokuisten häiden jälkeen elän ainakin kesän stressaamatta, ja syön sen verran kuin kokoiseni kuuluisikin, vaikka paino nousisi. No, häiden ja häämatkan jälkeen paino on nyt noussut 5 viikossa lähes 8 kiloa, ja pää ei meinaa pysyä perässä... Tiedän, että jos joskus haluan pudottaa rasvoja tai vaikka saada lapsia, niin se edellyttää kehon toiminnan normalisoimista ensin, mutta tämä on niin vaikeaa, kun ensin yrität väkipakolla pienemmäksi, teet triplasti töitä muihin nähden, pääsemättä juuri mihinkään, ja sitten muutamassa viikossa vuosien työt vessasta alas...
Ei ole helppoa, ei...

Itselleni vaaka on vihollinen ja etenkin silloin kun on muita murheita elämässä, alan lähes pakonomaisesti vahtimaan syömisiä/painoa. Kaikki oikeastaan juontaa juurensa lapsuuteen ja siihen kuinka sain kuivaa ns. lapsenpyöreydestä. No lukiossa olinkin sitten 185cm/61kg ja koin että vieläkin vois vähän ottaa pois kun sain muilta hyväksyntää ihailujen muodossa "voi ku sä oot niin ihanan laiha...". Enimmilläni näin aikuisiällä painoin 83kg. Nyt taas kun on ollu vähän kaikenlaista elämässä, pelästyin kun painoni pomppas ylöspäin 5kg yhdessä kuukaudessa -> 75kg. Tässä sitä nyt taas itteäni oon pari viikkoa kurittanu ja pudotellu painoa. Kait se sitten on semmosta kontrollin saavuttamista omasta elämästä. Tavoite olisi jossain 65kg:ssa...ja asiaahan ei yhtään helpota se että mies jota tapailen eksä on ollu aivan über-laiha...painoindeksi 15,5 ko.muijalla ja vaikka tää mies ei tosiaan mua lihavana pidä tms. koen jonkinlaista alemmuutta. Hulluahan tämä on kun muuten oon kovin vahva ihminen jolla on hyvä ammatti, vakaa ja itsenäinen talous yms. miksi en sitten osaa hyväksyä kehoani.

Kyllä minuakin tämä elo ja olo nyt kovasti rassaa ! Olin lapsuusiän ja nuoruusiälläkin hyvin pyöreä, jopa ylipainoinen. Kolme vuotta sitten pudotin painon 78kg ----> 67kg. Minulla on hidas aineenvaihdunta ja hyvä ruokahalu, joten olen tosissani saanut tehdä töitä näiden kolmen vuoden ajan että paino pysyy samana. Nätisti se siinä 67-69kg on pysynytkin. (ei se nyt niin kilolleen ole, mutta että alkaisi kuitenkin kutosella) Se on vaatinut siis 2-3 x viikossa vähintään treeniä, punnitusta ja syömisten vahtimista.
Huhtikuussa olin selkäleikkauksessa, josta napsahti 8 viikon liikuntakielto. Ihan hirveää tämmöiselle ihmiselle. No, ei ole vaikea arvata miten kävi :rolleyes: Jatkoin syömistä saman verran kuin aina ennenkin, MUTTA liikunta jäi pois. Myös hyötyliikunta (aina ennen pyörällä/kävellen kauppaan/kouluun, nyt sain autokyydin ovelta- ovelle ensimmäisen 6vk).
Painoni nousi 3-4kg, ja tänä aamuna se näytti 72.8.... Morkkishan tästä tulee. En varsinaisesti näe lihoneeni niin paljon, mutta vaatteet (erityisesti farkut) eivät istu/sovi ollenkaan ! Yritän nyt kaikkeni, että saisin painon taas uomiinsa. Olen töissä nyt, ja työ on sen verran rankkaa, että työpäivän jälkeen mielummin kaatuu sohvalle kun lähtee helteeseen/sateeseen juoksemaan....

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom