Kehon kalorien kulutuksen lisääminen "bulkkikaudella"

Monasti harmitellaan sitä kuinka ei painoa nostettaessa pysty syömään tarpeeksi, mutta minä haluan syödä ja paljon. :)

Tarkoitus on saada keho kuluttamaan mahdollisimman paljon kaloreita ilman varsinaisen intensiivisen treenin lisäämistä. Omassa mielessä ovat:

• venyttely
  • matalasykkeiset harjoitteet
  • kaloreiden lisääminen
  • mitä vielä?

Samanlaisia ajatuksia voi lukea t-nationin Erittäin_mielenkiintoisesta artikkelista (G-Flux)
http://www.t-nation.com/readTopic.do?id=909183

Onko kenelläkään kokemuksia tai käytännön vinkkejä saamaan kehoa kuluttamaan enemmän kaloreita ilman intensiivisen treenin lisäämistä? Esimerkiksi itseäni mietityttävät venyttelyjen ja matalasykkseisten harjoitteiden määrät ja ajoitus.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Kyllä sitä kestää välipäivinä vetää jotain intervallia (HIIT) yms. Itse olen näin kesällä alkanut ajelemaan pyörällä. Oisko tuo lenkki jotain 4-5km, sisältää mäkiä ja yleensä vastatuulta :D . Niin täysiä kuin ikinä pääsee ja jaksaa. Aikaa menee jotain 18min. Voisin sanoa että intensiteetti on korkea.

Ja onkohan tuo venyttely nyt niin kovin kaloreita kuluttavaa...? Epäilen.

Treenipäiville jos lisäkulutusta pitäisi keksiä niin useampaa tuntia ennen/jälkeen salia joku pidempi kevyt hölkkä/pyöräily. Tai sitten treenin jälkeen kova intervalli. Siihen ei mene aikaa kuin se 10-20min. Pitäisi vaan pohtia silleen et ei mene jalkojen reenailut vituiksi.

Miksi haluat nimenomaan matalan intensiteetin treenejä? Kyllä se kroppa ne kovemmatkin kestää kun aloitat kevyesti.

Eikös tuo HIIT kuitenkin ole juuri intensiivistä? ;)

Venyttelyllä ei kyllä nyt välttämättä kaloreita kuluteta kovinkaan merkittävästi, mutta helvetin hyvä sitä olisi silti tehdä niin bulkilla kuin dieetillä.

Mutta sitä kevyttä harjoitetta joutuu vetämään niin saatanasti jos haluaa kulutusta lisää...? 15-20min HIIT vs. 60min kevyt hölkkä/pyöräily? Tietenkin joku hermoston palautuminen voi astua kuvaan jos kovaa intensiteettiä harrastaa päivittäin...

Mutta itse nyt HIITiä ja vastaavia peräti puolisen vuotta vedelleenä voin sanoa että siihen tottuu suhteellisen nopeasti, eikä ainakaan minulla tule noista lyhyistä sessareista mikään paikka kipeäksi vaikka harjoituksen lopulla tuntuu että kohta lähtee henki. Seuraavana päivänä pystyy hyvin treenaamaan jalkoja. Vaikka edelleen korostan että kai siinä voi CNS mennä tukkoon, ja jalkatreenissä eivät voimat ole aivan tuoreita.

Ja eikö HIIT tyyppinen harjoittelu ole juuri omiaan potkimaan sitä metaboliaa suuremmalle vaihteelle? + Käsittääkseni se on myös lihasten kannalta parempi. Pitkä juoksentelu "liian usein" imee ainakin jalkojen lihakset olemattomiin? :arvi: :david: :D

... :arvi: :david: :D

Juurikin näin ;)

Kannattaa lukea tuo artikkeli läpi että ymmärtää mitä ajan takaa. Ainakin itse olin ensimmäisellä lukemalla erittäin yllättynyt urheilijoiden tuloksista. Esimerkiksi lihasmassan ja voimien lisääntyminen ja rasvaprosentin alentuminen samanaikaisesti.

Juu artikkeli on kyllä luettu jo silloin kun se ilmestyi viime vuoden alkupuolella. Kyllähän se todella mielenkiintoista tietoa kertoo. Mutta vastasin vain kysymykseesi muiden lukemieni artikkelien perusteella. Ja kysymyshän oli kuinka lisätä kulutusta?

...Mutta vastasin vain kysymykseesi muiden lukemieni artikkelien perusteella. Ja kysymyshän oli kuinka lisätä kulutusta?

Juurikin näin on tarkoitus, mutta ilman intensiivistä liikuntaa ;)

Mitä muita kulutusta lisääviä kikkoja voisi olla?
Palautumisen nopeuttaminen ja tämän kautta lisääntyneen kalorikulutuksen lisääminen joogalla, venyttelyllä, kaloreiden lisääminen ruokavalioon, kylmä-kuuma hoidoilla, saunalla, viikossa 1h kevyt kävely, mitä vielä? Yösyöpöttely?

hmm tota pistät patterin täysille. paljon vaatetta päälle ja sit unten maille. Nii takaan että allasi on lätäkkö. Mut muista kumminki juoda vettä;)

tekisin kyllä aivan toisinpäin, kuin mitä Hanaa ehdotti. Eli olet vain mahd kylmässä paikassa kokoajan, niin keho joutuu muuttamaan energiaa lämmöksi -> kalorinkulutus kasvaa. ;)

Niin ja kyllä tuo venyttely ainakin kalorilaskurin mukaan ihan hyvin kuluttaa, kestäähän se yleensä kuitenkin aika pitkään.

Niin ja kyllä tuo venyttely ainakin kalorilaskurin mukaan ihan hyvin kuluttaa, kestäähän se yleensä kuitenkin aika pitkään.
:confused:

Mutta yleisesti: Siis eihän sitä ole mitään kummempaa kuin joku kävely tms. kevyt liikunta. Jotain aineenvaihduntaa kiihdyttäviä lisäravinteita? :rolleyes:

Tulisen ruuan syömisellä on thermogeenisiä vaikutuksia eli se nostaa kehonlämpötilaa ja kulutat enemmän kaloreita.

Sama vedenjuonti. Juot paljon = kuset paljon. = elimistö tekee paljon töitä siinä että pissit = kulutat enemmän kaloreita. + väittäis nopeuttavan aineen vaihduntaa ja puhistaahan se kehoa.

Ja paksulla vaatetuksella treenaaminen, college, pipo ym.

Veteen vielä vähän puristettua sitruunamehua, siis ihan oikeasta sitruunasta :)
Myös tietysti kofeiini, koska tämäkin nostaa ihan hitusen sykettä, saa kusettamaan ja jonkun verta lämpöäkin tuottaa.

Eikös periaatteessa parhaita olisi mahdollisimman pienellä vaivalla tehdyt paljon sykettä nostavat liikkeet/aerobinen. Syke korkealle, veri virtaamaan ja kaloreita kuluttamaan. Kuten HIIT:istä on puhuttukin. Mitähän koitan höpistä...

Eikös periaatteessa parhaita olisi mahdollisimman pienellä vaivalla tehdyt paljon sykettä nostavat liikkeet/aerobinen. Syke korkealle, veri virtaamaan ja kaloreita kuluttamaan. Kuten HIIT:istä on puhuttukin. Mitähän koitan höpistä...

Lyhytkestoiset kovan intensiteetin aerobiset treenit pitää peruskulutuksen korkeampana pitempään kuin pitkäkestoiset matalan intensiteetin treenit.

Itse harrastan noita intervallilenkkejä, lähinnä miinuksella ollessa.

tekisin kyllä aivan toisinpäin, kuin mitä Hanaa ehdotti. Eli olet vain mahd kylmässä paikassa kokoajan, niin keho joutuu muuttamaan energiaa lämmöksi -> kalorinkulutus kasvaa. ;)

Muistaakseni piti paleltaa niin paljon että tärisee (mikä sen oikea nimi nyt olikaan). Vasta sitten alkaa olla varsinaista merkitystä.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom