Keho ei salli kovin suurta epäsymmetriaa?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Oguman
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Ikä
43
Luin jostain, että keho ei salli kovin suurta epäsymmetriaa. Siis kädet eivät kasva paljon tietyn pisteen yli, jos ei treenaa myös jalkoja. Onko tämä totta?
Itse tein 4 kk pelkkää rintaa ja hauista ennen kuin älysin aloittaa treenaamaan koko kroppaa :)

Ei ole totta. Jalkojen treenaaminen ei vaikuta käsien kasvuun, eikä toisinpäin. Ne lihasryhmät kehittyvät joita treenataan. Muut eivät. Välillisesti treenaantuvat tietty myös esim. selkäliikkeissä kädet jne..

Jaa no mä taas olen sitä mieltä että keho sallii toki epäsymmetriaa melko (mielestäni liian) pitkälle mutta jossain vaiheessa tulee seinä vastaan. En täysin usko teoriaan jonka mukaan anabolia olisi koko kehon juttu (siis proteiiniretentio) mutta varmaan varmaan on vaikea saada käsiä kasvamaan 15cm ilman että jaloissa tapahtuisi yhtään mitään?

Veikkaisin että aloittelija kuitenkin pystyy kehittämään pitkälle rintaa ja hauiksia ennen kuin jalkojen treenaamattomuus vähentää yläkropan kehitystä.

Mä rusautin yläasteella polveni vuodeksi kipsiin ja tohtorisetä käski "treenaamaan" (lähinnä jumppaamaan) tota tervettä jalkaa, ettei se kipsissä oleva kuihtuis ihan olemattomaksi. No kyllähän se enivei kuihtui mutta mielenkiintoinen silti tää hänen "treenaa toista ni se vaikuttaa toiseenkin" -teoria...

Uskoisin että tämä ilmiö johtuu hormonituotannon boostaamisesta, mitä esim. kova jalkatreeni saa aikaan. Treenaat kovaa jalkoja -> keho tuottaa enemmän kasvua edistäviä hormoneita -> koko kroppa kasvaa. Mitään kasvuahan ei tapahdu ilman kasvutekijähormoneita. Eli jos kädet kasvavat, on kehossa oltava hyvät määrät testoa, kasvua ja insua jolloin myös jalat kasvavat jonkin verran.

Originally posted by trooper
Mä rusautin yläasteella polveni vuodeksi kipsiin ja tohtorisetä käski "treenaamaan" (lähinnä jumppaamaan) tota tervettä jalkaa, ettei se kipsissä oleva kuihtuis ihan olemattomaksi. No kyllähän se enivei kuihtui mutta mielenkiintoinen silti tää hänen "treenaa toista ni se vaikuttaa toiseenkin" -teoria...

Mulle sanoi fysioterapeutti ihan samaa kun nilkkani romutin. Uskoisinkin, että tämä kehon epäsymmetria-vastustus tarkoittaakin juuri sitä, että toinen jalka ei voi olla toista n kertaa suurempi jne...se ei tarkoita yläkropan kokoa veraattuna alakroppaan.

-K

Kyllä mahtaa olla jotakin perää tuossa jutussa. Omassa reenissä huomaa tietyn kehityksen kulun yhteneväisyyden esim. penkki, maastavedossa ja kykyssä. Tulosten parannus tuntuu sattuvan suht koht samaan aikaan sekä jaloissa & yläkropassa.

Kyllä tuo treenaa toista jalkaa teoria toimii. Jossain amerikkalaisessa bodi lehdessä kerrottiin jostain tutkimuksesta missä oli treenattu vain toista kättä ja tuloksena oli, että treenamatonkin käsi kasvoi tosin selvästi hitaampaa mutta kasvoi kuitenkin.

eikö toi Halme kirjassaan sanonu ohimennen että yläkroppa ei kasva jollei alakroppaa treenaa. ei oikeen usko, kun näkee välillä niitä jolla on todella iso selkä ja muu yläkroppa ja simmoset pienehköt juoksijan jalat.

Originally posted by nikke1
eikö toi Halme kirjassaan sanonu ohimennen että yläkroppa ei kasva jollei alakroppaa treenaa. ei oikeen usko, kun näkee välillä niitä jolla on todella iso selkä ja muu yläkroppa ja simmoset pienehköt juoksijan jalat.

Joo niinhän siellä lukee pariinkin otteeseen. Toisaalta, noh, teoriassa se vois pitää paikkaansa, siis että sille vois keksiä jonkinlaisia fysiologisia perusteita mutta käytännössä ei varmaankaan ole mitään "tarkkailijaelintä", joka vahtaa onko jalkojen massa varmasti oikeassa suhteessa yläkroppaan ja jollei ole niin estäisi yläkropan kasvamisen...
No sir, I didn't like it! Eli kyllä Halme taitaa satuilla omiaan.Mutta, niinhän se tekee aina.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Originally posted by nikke1

Hmm.. En kyl nyt hirveesti muista nähneeni, mut ois TODELLA HIENOA jos kaivaisit sellaisen kuvan esiin, missä natu jätkän yläkroppa on suuri, ja jalat kuin kaksi biljardikeppiä...

onhan sprintti pyöräilijöillä ja -luistelijoilla aika hassu balanssi, he eivät tosin ole bodareita mutta kumminkin.

en tarkoittuanu bodaajista vaan lähinnä tälläisiä mitä sattuu kaupungilla näkee tai jossain.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom